Pakkoko se on vaan kestää miehen saamattomuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhautnut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhautnut

Vieras
Kun olen monien naisten kanssa jutellut ja melkeinpä kaikilla mies on sellainen että ei tee kotona mitään ja kaikesta täytyy sanoa ennen kun mies laittaa kauhansa puuroon.

Onko mun ainoa vaihtoehto nyt se että nielen vaan ylpeyteni ja hoidan oman työni lisäksi sitten kaikki kotihommat myös?

Milläs pakotat miehen tekemään kotitöitä ellei hän halua? Nalkuttaminen ei auta, huutaminen ei auta...parasta lienee säästää aikaansa ja energiaansa siihen että tekee itse ne jutut.

Mun mies osallistuu kyllä (vaikka on kulttuurista, missä miehillä ei perinteisesti imuri, rätti tai kauha kädessä pysy).

No miks mun miehen sit pitää olla niin vaikea??

Jos hän murustaa pöydälle leipää, ei tajua siivota edes omia jälkiään.
Kertaakaan ei ole imuroinut oma-aloitteisesti. Koskaan ei ole pessyt meillä ikkunoita, wc:tä, lattioita yms.

Jos hänen vaatteensa on likasia, niin motkottaa vaan mulle kun ei oo TAASKAAN puhtaita sukkia ja kalsareita.

Ja mun täytyy aina tietää mitä jääkaapista puuttuu! Hän ei voi sitä tietää.

Onko siis kyse itsekkyydestä (siitä, että odottaa, että koti on siisti, ruoka pöydässä kello kahdeksantoista ja puhdasta vaatetta yllä, mutta ei itse ole valmis laittamaan tikkua ristiin) vai siitä, että yksinkertaisesti standardit on erilaiset (eli ettei koe esim. pientä sekasotkua tai kerääntyneitä tiskejä häiritsevinä)? Ensinmainitussa tapauksessa lienee vakavan keskustelun paikka, ja jos ei mitään tapahdu, kielii aikamoisesta itsekkyydestä, ellei sitten ole tilanne, että esim. toinen on päivät kotona ja toinen tekee raskasta työtä kellon ympäri. Jälkimmäinen tapaus olemme muun muassa me, enkä ole vielä keksinyt hyvää ratkaisua.

[QUOTE="jot";25016425]Kehumalla avaa usemman oven kuin avaimella?[/QUOTE]

"Ooooh, tosi ihana juttu että veit roskapussin kultaseni"

"Ai että, ihanaa kun viitsit kultipuppeli imuroida"

"Vau! Hienosti osasit pyyhkiä leivänmuruset pöydältä"

?????

Mistä ihmeestä te löydätte näitä saamattomia ja laiskoja miehiä?

Minä teen kaikki kotityöt mitä nainenki taitaa, ehkä jopa enemmänkin ja paremmin. Täysin oma-aloitteisesti. Korjaan ja remppaan, käytän lapsia puistossa, leikin, vaihdan vaipat. Pesen pyykit, tiskaan, imuroin, moppaan, silitän vaatteet, sisustan, käyn ostoksilla, pöyhin tyynyt. Kaikkea. =)

[QUOTE="vieras";25016463]Mistä ihmeestä te löydätte näitä saamattomia ja laiskoja miehiä?

Minä teen kaikki kotityöt mitä nainenki taitaa, ehkä jopa enemmänkin ja paremmin. Täysin oma-aloitteisesti. Korjaan ja remppaan, käytän lapsia puistossa, leikin, vaihdan vaipat. Pesen pyykit, tiskaan, imuroin, moppaan, silitän vaatteet, sisustan, käyn ostoksilla, pöyhin tyynyt. Kaikkea. =)[/QUOTE]

Tuletko miehekseni? <3

Mulla oli samanlainen vätys, avoliitossa oltiin. Mies söi lähes poikkeuksetta olohuoneessa, jonne sitten syömisensä jälkeen jätti luonnollisesti kaikki astiat, muruset ja ne roskat, mitä nyt milloinkin sattui olemaan. Erikseen piti sanoa, että mies vei ne pois. Silloinkin saattoi vain heittää ne johonkin keittiön tasolle, esim. roskat hyvin harvoin löysi tietään roskiin... varsinkaan, jos pussi ei ollut paikoillaan. Kotitöihin osallistuminen hänen osaltaan ei kuulemma ollut aiheellista, koska kävi töissä. Mun mielestä kotityöt on kuitenkin sellainen asia, johon on tasapuolisesti osallistuttava, oltiinpa sitten töissä tai kotona; yhdessähän sitä kuitenkin asutaan ja yhdessä sotketaankin. Tietysti se tekee enemmän joka ehtii, mutta rajansa kaikella kuitenkin.

Erilaisiakin miehiä onneksi on.

Meillä mies on tottunu jo lapsuudessa siihen, että äiti passaa ja tekee kaiken. Vieläkin äiti tekee kaiken puolesta kun ollaan siellä. Kun pääty mun kans yhteen, ei asiat mennykkää ihan niin helpolla. On tässä välillä päätä hakattu seinään, mutta pikkuhiljaa alettiin löytää yhteistä linjaa. Nyt teen keikkatyötä iltaisin ja viikonlppuisin. Mies on paljon lasten kanssa keskenään lasten kanssa, on hän hoksannut oikeasti sen kotitöiden merkityksen ja kuinka paljon helpottaa kun siivoaa jälkensä heti. Nyt tekee jo automaattisesti hommia. Kyllä se helpottaa paljon kun ei tarvi koko ajan käskyttää. Mutta keinoa en kyllä osaa sanoa, miten miehen saa tekemään oma-aloitteisesti.

Mulla on kysymys, eikä sitten herneitä nenään!

Mistä päin nämä saamattomat miehet yleensä ovat? Kun yleensähän pääkaupunkiseudulla asuvat miehet saattavat asua kolmikymppisiksi äidin ja isän hoivissa ja lompakkojen tavoiteltavissa. Kyllähän siinä voi olla somii suussa, jos äiti on pyykännyt vaatteet, siivonnut ja tehnyt ruuat, siihen asti kun muuttaa naisystävän kanssa samaan talouteen.

[QUOTE="minna";25016550]Meillä mies on tottunu jo lapsuudessa siihen, että äiti passaa ja tekee kaiken. Vieläkin äiti tekee kaiken puolesta kun ollaan siellä. [/QUOTE]

Toi on surullista miten moni äiti tekee karhunpalveluksen lapselleen passaamalla liikaa. Ja silti huomaan toistavani ihan samaa. En vaadi pojalta osallistumista. En vaadi tytöltäkään, mutta hän osaa imuroida HYVIN, niin ettei mun tarvii enää perässä kulkea imurin kanssa. Tytär tiskaa - mä vaan huuhtelen ja laitan kuivumaan. Tytär osaa käyttää pyykkikonetta, lajitella pyykit. Pyyhkii pölyt, petaa sängyt... Ja neiti on vajaa 5 v. Isompi on poika 7,5 v ja ei osaa imuroida eikä tiskata. Aina saa olla tarkkomassa perässä...

Mulla on kysymys, eikä sitten herneitä nenään!

Mistä päin nämä saamattomat miehet yleensä ovat? Kun yleensähän pääkaupunkiseudulla asuvat miehet saattavat asua kolmikymppisiksi äidin ja isän hoivissa ja lompakkojen tavoiteltavissa. Kyllähän siinä voi olla somii suussa, jos äiti on pyykännyt vaatteet, siivonnut ja tehnyt ruuat, siihen asti kun muuttaa naisystävän kanssa samaan talouteen.
Hmm, mä oon aina ajatellut et nimenomaan maaseudulla ja pikkukylissä miehet kasvaa keski-ikään ennen omaan kotiin muuttamista/muuttavat lapsuuskodista suoraan vaimon kanssa yhteiseen kotiin.

Hmm, mä oon aina ajatellut et nimenomaan maaseudulla ja pikkukylissä miehet kasvaa keski-ikään ennen omaan kotiin muuttamista/muuttavat lapsuuskodista suoraan vaimon kanssa yhteiseen kotiin.

No ehkä tuokin voi olla totta, olen vaan ymmärtänyt että kun siellä ne asunnot ovat niin kalliita, että sitä rahaa säästetään omaan asuntoon asumalla vanhempien nurkissa.

Olen käsittänyt että yleensä nuoret muuttavat 16-18 vuotiaana "maailmalle", mutta pk-seudulla vähän vanhempina. Voin olla väärässäkin.