Olenko idiootti kun vieläkin muistelen tälläistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elämässäni on sattunut ja tapahtunut paljon kamalampaakin, mutta tämä vaan aina nousee mieleeni.

Olin teini-iässä ja äidilläni oli miesystävä, joka oli usein meillä. Hänellä oli oma asunto, mutta suurinpiirtein asui meillä.

Mulla ei ollut mitään häntä vastaan. Kuitenkin kun jäätiin kaksistaan meille, niin tuli sinne missä olin esim. olkkarissa tai omassa huoneessani ja alkoi haukkumaan minua.

Ne samat asiat aina ja en osannut sanoa mitään vastaan ja kaikki se romutti mun itsetunnon ja voin todella pahoin.

Voin kertoa, että haukkui mut aina rumaksi, tyhmäksi ja huoraksi. Se oli jotenkin todella käsittämätöntä, ja tiedoksi vielä vaikka sillä ei mitään väliä, niin olin neitsyt vielä.

Jossain vaiheessa kerroin tästä äidilleni, mutta jäi vähän sellainen fiilis ettei uskonut minua. Ymmärrän kyllä tuollaista on vaikea uskoa, koska minullekin tuli aina sellainen epätodellinen olo, et kuka voi sanoa tuollaista.

Muistan vieläkin kun istuin sohvalla ja äiti lähti jonnekin ja miesystävä tuli keittiöstä mun eteeni ja laukoi nämä sanat. Hän lisäksi vertaili minua omiin lapsiinsa, miten he ovat kaikin tavoin paljon parempia kuin minä.

Aikaa kului ja äidin miesystävä muuttui vielä röyhkeämmäksi. Äiti oli keittiössä ja minä olkkarissa ja äidin miesystävä tulikin haukkumaan mua ja luuli ettei äiti kuule. Äiti kuuli ja tuli huutamaan, että noin et kyllä puhu minun lapselle.

Äiti vihdoin uskoi minua ja en tiedä kävivätkö mitään keskustelua asiasta, mutta nämä haukkumiset loppui siihen ja sain olla rauhassa. Tuntuu, että vaikka olen päässyt asiasta yli, niin silti se tulee mieleen pahana asiana, joka ei jätä mua rauhaan.

Ja se et olen päässyt yli, niin en kanna kaunaa, enkä inhoa tai vihaa ja pystyn olemaan ihan normaalisti hänen seurassa. Ymmärrän, että hän oli tavallaan sairas ja ei hän ole se sama mies enää.

Sen mitä olen oppinut, niin pidän huolen ettei mun lapset tule tuollaista kokemaan. Oletteko te kokenut jotain tuollaista, voisin kuvitella etten ole ainoa?

[QUOTE="vieras";25060048]Äitisi on idiootti.[/QUOTE]

Huom. oli! vähän sen myönnän. Mutta äitini eli vaikeaa elämänvaihetta ja ei vaan pystynyt olemaan paras äiti tuolloin. Hänkin on muuttunut tuosta ajasta, eli ei missään nimessä ole enää yhtään idiootti.

Et ole ap käsitellyt asiaa loppuun. Tuon perusteella asia on vaan "jäänyt". Onko tämä mies koskaan pyytänyt sinulta anteeksi käytöstään? Sanonut miksi näin käyttäytyi? Yleensä käsittelemättömät asiat tulee uudestaan ja uudestaan mieleen. Sinun tulisi jutella asia halki äitisi ja tämän miehen kanssa että saat mielenrauhan. Siksi asia kummittelee mielessäsi vieläkin.

Jotain tuon tyyppistä, vähän eri tilanne kuitenkin jne. En nyt täs julkisesti siitä sen enempää.

Mut juu, huomaan olevani tietyl tavoin varpaillani kyseisen henkilön seurassa, edelleenkin.

Ehkä sinua on jäänyt häiritsemään se, että mies melkein pääsi sinun ja äitisi väliin, kun äitisi ei ensin uskonut sinua. Toiseksi, on vaikea päästä yli tuollaisesta, että toinen spontaanisti on vihamielinen sinua kohtaan ilmeisesti ilman mitään pääteltävää syytä? Mieshän käyttäytyi täysin kohtuuttomasti, vaikka olisi ollut syytäkin, joten vieläpä syyttä tuo on todellakin häiritsevä muisto johon varmasti koittaa löytää tollkua aikuisenakin.
Tapahtumat on selvästi vaikuttaneet sinuun aika paljon, ja niitä on silloin ihan viisastakin käydä läpi. Kehottaisin sinua puhumaan näistä ystäville jne. kenelle vaan voit.

Et ole ap käsitellyt asiaa loppuun. Tuon perusteella asia on vaan "jäänyt". Onko tämä mies koskaan pyytänyt sinulta anteeksi käytöstään? Sanonut miksi näin käyttäytyi? Yleensä käsittelemättömät asiat tulee uudestaan ja uudestaan mieleen. Sinun tulisi jutella asia halki äitisi ja tämän miehen kanssa että saat mielenrauhan. Siksi asia kummittelee mielessäsi vieläkin.

En ole puhunut kummankaan kanssa. Jos ottaisin asian puheeksi äidin kanssa, olisi se sama kuin haukkua hänet huonoksi äidiksi. Äitini syytti itseään jo siitä, ettei huomannut/tiennyt, että minua koulukiusattiin.

En ole puhunut kummankaan kanssa. Jos ottaisin asian puheeksi äidin kanssa, olisi se sama kuin haukkua hänet huonoksi äidiksi. Äitini syytti itseään jo siitä, ettei huomannut/tiennyt, että minua koulukiusattiin.

Ehkä äidilläsi olisi tässä kyseisessä asiassa ihan aiheesta syytäkin ottaa syy niskoilleen? Mahtoiko hän koskaan tajuta mitä mies sinulle teki, kun kerran hänen kanssaan on elämäänsä jatkanut?

Puhu äitisi kanssa. Ja sen jälkeen vaadi, että asia käsitellään myös miehen kanssa.

Asian voit silti ottaa puheeksi, syyllistämättä. Äitisi teki mokan silloin, ja ilmeisesti useammankin, ja on luonnollista että ne silloin tällöin vielä hänen elämässään ilmaantuvat, otat nyt hiukan turhan kokonaisvaltaista vastuuta äitisi hyvinvoinnista. Hän on aikuinen ja kestää sen kyllä, voisi olla hyvinkin eheyttävää puhua siitä vielä näin aikuisena.

Huonoja asioita ei kannata ajatella/muistella.Niistä on vain haittaa sinulle.Negatiivisuus myrkyttää ihmistä ja sairastuttaa.Se on ihan todistettu asia nykyään.Aina kun tulee jokin ikävä asia mieleen,tiedosta se ja muista että se sairastuttaa ja ala ihan tiedostaen ajattelemaan jotakin iloa tuottavaa asiaa ja ole kiitollinen mahdollisimman monesta asiasta.Siitä ei kannata puhua enää vaan jätä se menneisyyteen.Sano vaikka mielessäsi kun asia putkahtaa mieleen,että olen antanut anteeksi ko.asian ja se ei "kiusaa" minua enää.
Itsekin olen joutunut kouluttamaan mieltäni positiivisuuteen ja kiitollisuuteen,että olen päässyt pois masentavista ajatuksista.KAIKKEA HYVÄÄ ELÄMÄÄSI.

Jep. Isäni oli lapsuudessani väkivaltainen äitiäni kohtaan juotuaan. Vieläkin jos juo, laukoo typeriä arvosteluja lähes kaikista ihmisistä, - itse on täydellinen tietenkin! Jopa uhkailee väkivallalla.

En itse pysty antaa lapsiani hänen luokseen kuten sisareni tekee. Tosin sisareni ei koskaan ole nähnyt isääni väkivaltaisena äitini hakkaajana, koska äitini erosi odottaessaan sisartani. Minä sen sijaan muistan.

Huonoja asioita ei kannata ajatella/muistella.Niistä on vain haittaa sinulle.Negatiivisuus myrkyttää ihmistä ja sairastuttaa.Se on ihan todistettu asia nykyään.Aina kun tulee jokin ikävä asia mieleen,tiedosta se ja muista että se sairastuttaa ja ala ihan tiedostaen ajattelemaan jotakin iloa tuottavaa asiaa ja ole kiitollinen mahdollisimman monesta asiasta.Siitä ei kannata puhua enää vaan jätä se menneisyyteen.Sano vaikka mielessäsi kun asia putkahtaa mieleen,että olen antanut anteeksi ko.asian ja se ei "kiusaa" minua enää.
Itsekin olen joutunut kouluttamaan mieltäni positiivisuuteen ja kiitollisuuteen,että olen päässyt pois masentavista ajatuksista.KAIKKEA HYVÄÄ ELÄMÄÄSI.

Tästä on puolet ihan totta. Jos asiasta todella on päässyt yli ja antanut anteeksi, sitä on viisasta hallita ylläkuvatuin keinoin. MUTTA on usein asioita, jotka tulevat ns.käsitelyynkin vasta paljon tapahtumien jälkeen. Negatiivistä tunnetta ei tarvitse pelätä eikä kieltää, tai painaa pois. Etenkin jos asia tulee esille uudelleen ja uudelleen, se yleensää kielii siitä että prosessi on vielä kesken.

työkaluja negatiivisten tunteiden ja ajatusten käsittelemiseen on monia, esimerkiksi: kirjoittaminen, joka jäsentää ja jonka avulla asiaa voi tietoisesti prosessoida läpi ja kohti anteeksiantoa. Myös muu luova työ voi auttaa, kunhan ajatus on mukana. Terapeutille puhuminen, tilanteiden uudelleen konstruoiminen ja ennalta mietityn ratkaisun toteuttaminen niissä jne.

Positiivinen ajattelu kyllä tervehdyttää, mutta elämän solmukohtiin tuollainen tietoinen mielestä pois työntminen voi myös olla vahingollista: jotkut tunteet ja asiat täytyy elää läpi. tietysti on viisasta osata työntää asia pois mielestä silloin, kun se alkaa käymään liian raskaaksi. Se täytyy kuitenkin taas osata nostaa sieltä uudelleen käsittelyyn. Muuten se usein alkaa tulla ulos jotenkin alitajuisesti, ja aiheuttaa silti huonovointisuutta. Usein tietoisuuteen tullekin asioita oikeastaan sen verran mitä ihminen kerrallaan kestää, jos siis joku asia sinne putkahtaa, kyllä sitä voi ihan rauhassa käsitellä, ei se sinua sairaaksi tee.

Mikä kyllä tekee sairaaksi, on negatiiviiseen jumiin jääminen, eli se, ettei näe positiivista muissakaan asioissa, tai turvautuu negatiiviseen. Se on kuitenkin ihan toinen, ja paljon triviaalimpi juttu. Se kyllä tekee huonovointiseksi ihmisen kuin ihmisen, ja positiivinen ajattelu ja tietoinen ajatusten hallinta on avain. Mutta omat haavat on saatava surra ja nuolla, se ei ketään sairastuta, ja vaikka raskas prosessi onkin, päivastoin tervehdyttää.

Yhteistyössä