Tukea imettämiseen kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmi"

Vieras
Kaipaisin apua ja rohkaisua imettämisen suhteen.

Tilanne siis lyhyesti se, että lapsi syntyi rv 34+0 kiireellisellä sektiolla ja vietti keskolassa 8 päivää. Tänä aikana lypsin tunnollisesti kolmen tunnin välein päivin öin. Vietin sairaalassa kaksi viikkoa, viimeiset kaksi päivää vierihoidossa vauvan kanssa.

Nyt olemme olleet kotona lähes kolme viikkoa, eikä maito ole noussut kunnolla. Tai en ole siitä varma. Rinnat eivät tunnu mitenkään erilaisilta. Lypsämällä saan vaihtelevia määriä maitoa, yleisimmin 40 ml, öisin noin 70-90 ml.

Nyt vauvan ollessa melkein 4 viikkoa vanha, olen alkanut aktiivisemmin tarjoamaan rintaa. Sain neuvolasta vaa'an, joka näyttää painon kymmenen gramman tarkkuudella. Tänään syöttöpunnituksessa lisäys oli 40 grammaa. Onko siis niin, että vauva sai noin 40 ml? Vastaavatko siis millit grammoja tässä tapauksessa?

Toivoisin niin kovasti, että saisin imetyksen onnistumaan. Vauvan imuote on hyvä. Pelkään vain, että vauva väsyy rinnalla eikä saa painoa. Nyt korvikkeen ja oman lypsymaidon avulla paino on noussut hienosti. Neuvolassa sanottiin, että koska paino on noussut niinkin hyvin, voin hyvin kokeilla kerran päivässä pelkkää rintaa ja taas seuraavalla kerralla antaa pulloa.

Sekava sepustus, mutta haluaisin kuulla teiltä kokemuksia. Onko näinkin pitkän ajan jälkeen mahdollista saada oma maito riittämään? Ehkä jopa täysimetykseen asti?

Kyllä tuo 40 grammaa on juurikin 40 ml. Se on ihan hyvä määrä pienelle yhdellä syötöllä. Sultahan tulee tosi hyvin sitä maitoa. Mulla on nyt 5-kuinen poika, enkä mäkään saa pumpattua juuri 80 ml enempää. Kyllä musta kuulostaa, että sulla on noussut maito. Koita nyt vaan imetellä ja lypsät siihen päälle ja koita vähän aikaa olla antamatta korviketta.

grammat vastaa millejä.Olethan joka syöttökerralla antanut ensin molemmista rinnoista ja sitten vasta pullosta? Rintojakin pitäisi vuorotella, siis kun nyt alotat oikeasta niin seuraavalla kerralla vasemmasta. On mehdollista päästä vielä täysimetykseen, mutta se varmaan vaatii voimia.

Kuinka kauan oli edellisestä syötöstä silloin, kun vauva oli saanut maitoa sen 40 milliä? Vauva siis kohta kuukaudenko? Jos edellisestä syötöstä on useampi tunti, niin ei se 40 milliä paljon ole, mutta jos on esim. vain tunti, niin sitten on hyvinkin. Sillonhan vuorokauden maitomäärä olisi jo lähes litra periaatteessa.

Aina on mahdollista päästä täysimetykseen, joskus se vaatii vain aika paljon työtä, joskus voi auttaa jo pelkästään vauvan kasvaminen.

Hyvinkin voitte päästä täysimetykseen kun vauva vähän kasvaa ja vahvistuu. Muista syödä ja juoda itse kunnolla, anna tissiä "koko ajan", niin kyllä sitä maitoa riittää.

Itsekin olen tullut siihen tulokseen, että maito on varmaankin noussut, mutta se ei vain näy suurissa ja löysissä rinnoissani samalla tavalla kuin laitoksella odotettiin (ei siis tietoakaan mistään pinkeydestä).

Olen antanut molempia rintoja, mutta epäilen rinnalla pitoa juuri siksi, että pelkään, ettei poika saa rinnasta tarpeeksi vaan väsyy eikä sitten kasva kun ei jaksa enää pulloakaan. Kuitenkin keskonen kyseessä, niin epäilyttää.

Motivaationi on suuri etenkin tämän päivän jälkeen kun vaaka näytti 40g lisäyksen imetyksen jälkeen. Loi hieman uskoa tulevaan.

Tuon 40ml saldon aikaan edellisestä syötöstä oli kolme tuntia. Vauva ei herää itse syömään (paitsi joskus yöllä) vaan neuvolan ohjeiden mukaan herättelen häntä aina, kun edellisen syömisen alusta on kulunut kolme tuntia.

Oikea rinta on selvästi parempi, joten sillä olen aloittanut.

Niin siis tuosta syömistahdista (3 tunnin välein) johtuen en ole tarjonnut rintaa useammin, koska vauva nukkuu tyytyväisenä. Kuitenkin, kun häntä herättelee syömään, nälkä on yleensä kova ja pullo tyhjeee vauhdilla.

Mullakaan maidon nousu ei näy päällepäin esim. mitään jalkapallo efektiä, vaan ihan normaalit. Toki ovat isot ja itse tunnen kun on maitoa paljon. Jatka samaan malliin ja imetä tiuhaan. Muista itse juoda paljon!! Uskoisin että voisit hyvinkin päästä täysimetykseen.

[QUOTE="Sara";25075269]No mitä, jos pumppailet rintoja useammin kuitenkin? Mitä useammin rinnat tyhjenee sen parempi maitomäärän lisäämisen kannalta.[/QUOTE]

Pumppaan siis päivisin 2 tunnin ja öisin 3 tunnin välein. Neuvolassa sanottiin että öisinkin tulisi pumpata kahden tunnin välein, mutta parin yön jälkeen totesin, että se oli aivan liian raskasta. Kun kuitenkin pumppaamiseen menee puolisen tuntia kerrallaan, en yksinkertaisesti jaksanut.

Pumppaan siis päivisin 2 tunnin ja öisin 3 tunnin välein. Neuvolassa sanottiin että öisinkin tulisi pumpata kahden tunnin välein, mutta parin yön jälkeen totesin, että se oli aivan liian raskasta. Kun kuitenkin pumppaamiseen menee puolisen tuntia kerrallaan, en yksinkertaisesti jaksanut.

Onko yöllä pakko pumpata niin kauan? Riittäisikö vaan että saat aikaan herumisen tunteen? Imetätkö yöllä vai vain pullosta?

jaksamista. itse sain kaksoset 32+3 ja heistä molemmille pumppasin 3kk, siihen mennessä toinen oppi täysimetykselle, toinen oli noin 50% rinnalla, loput pullosta, kun sai välillä rintaraivareita. Mutta siis aivan hyvin on mahdollista saada täysimetys onnistumaan!!! voimia ja uskoa itseesi vaan. ja kun vauva tuosta kasvaa, alkaa varmaan haluta useamminkin kuin 3h välein rintaa. mutta toi alku on keskosten kanssa hankalaa.... itsekin vauvaa punnitsin aina syöttöjä ennen ja jälkeen... JAKSAMISTA!

Jos sä oikeesti pumppaat päivisin 2 tunnin välein ja saat 40ml ja öisin 3 tunnin välein ja saat 70 ml, niin siitähän tulee oikeesti jo tosi paljon maitoa. Eli kyllä sun maito on noussut ja täysi mahdollisuus täysimetykseen!

Onko yöllä pakko pumpata niin kauan? Riittäisikö vaan että saat aikaan herumisen tunteen? Imetätkö yöllä vai vain pullosta?

Tähän asti olen vain pumpannut öisin ja antanut pulloa, mutta ensi yönä ajattelin kokeilla rintaa. Olen ymmärtöänyt, että pumppaaminen pitäisi tehdä niin, että rinta tyhjenee. Muuten kroppa luulee, että se pieni määrä riittää eikä maitoa muodostu niin paljon.

• Tykkää
Reactions: soja
Kiitos kannustuksesta! Tuntuu vain, ettei tämä maitomäärä riitä, kun vauva syö pullosta kerralla 80-110 ml. Ja kun ei useammin herää syömään niin pitäisikö herättää?

Tähän asti olen vain pumpannut öisin ja antanut pulloa, mutta ensi yönä ajattelin kokeilla rintaa. Olen ymmärtöänyt, että pumppaaminen pitäisi tehdä niin, että rinta tyhjenee. Muuten kroppa luulee, että se pieni määrä riittää eikä maitoa muodostu niin paljon.

Tuosta en tiiä, et pitääko tyhjentää. Mulla ainakin niinä öinä kun vauva vain imee muutaman imasun, juuri sen verran et alkaa herua. Niin jessus et maitoa rupee tulemaan, voisin vaikka naapurinkin vauvan ruokkia. En siis tiiä toimiiko muillla näin.

Mutta uskoisin että pystyt imettään kokonaan. Ja rintaruokittujen painohan nousee sykähdyksittäin. Kovasti tsemppiä ja voimia!

on normaalia että vauva syö vähemmän kerrallaan rinnasta kuin pullosta. Siksi rintavauvat usein syö useammin ja nukkuu lyhyemmin kuin pullo vauvat. Usko vaan itseesi ja lapseesi! me muuten saatiin keskosiin liittyen tukea keskus
sairaalasta, neuvolassa eivät niin tienneet....

kyllä pumpatessa rinta kannattaa tyhjentää. sitten tissivauva tekee mitä haluaa, sitä ei voi verrata samalla tavalla. Joskus vauva vaan lipasee, ja joskus syö "tyhjää" rintaa ja tilaa uutta maitoa

Kiitos kannustuksesta! Tuntuu vain, ettei tämä maitomäärä riitä, kun vauva syö pullosta kerralla 80-110 ml. Ja kun ei useammin herää syömään niin pitäisikö herättää?

Rintaa kun antaa, on aika hankalaa hahmottaa määrää milleinä. Mutta anna joka kerralla molemmat rinnat. Herätä vaan jos yhtään mietityttää.

Sitä vielä, et rintamaito sulaa nopeammin kuin korvike. Joten tämänkin takia ns. joutuu imettämään useammin, varsinkin tiheän imun kausina.

Viimeksi muokattu:
mulla kans vauva syntyi 34+1 ja alkuun maito meni nenämahaletkulla. ei jaksanut imeä, sitten pullolla osa ja reilun viikon iässä päästiin treenaamaan imetystä. Mulla ainakin riitti että yöllä lypsin vai 4-5 tunnin välein ja päivällä sitten sen kolmen tunnin välein. noin kuukaudessa päästiin sitten ihan täysimetykselle kun vauva jaksoi jo imeä (toki piti herätellä tissille) ja osasi ottaa oikean imuotteen.

kannattaa pesiä vauvan kanssa, eli antaa hänen olla paitasi alla ihokontaktissa ja halutessaan imeä rintaa. Muista itse juoda runsaasti ja jos vain tykkäät niin esim alkoholiton olut on oikein hyvä auttamaan maidon tuotannon ylläpidossa. ;)

kuulostaa siltä, että sulta tosiaan tulee maitoa kuitenkin hyvin, ei muuta kuin luotat itseesi ja vauvaasi ja imetät. sinuna varmaan alkaisin jo joka toisen syötön antamaan suoraan rinnasta ja aina sen välisyötön pullosta (sitä kautta vain tarkkailisin hieman sitä määrää minkä imee). ja pikkuhiljaa jättäisin pullon kokonaan pois. Ensin jättäisin yöpullon sillä on huomattavasti helpompaa ottaa vauva yöllä vaan tissille viereen...kun lämmitellä maitopulloja..

Alkuperäinen kirjoittaja äittttee;25075554:
mulla kans vauva syntyi 34+1 ja alkuun maito meni nenämahaletkulla. ei jaksanut imeä, sitten pullolla osa ja reilun viikon iässä päästiin treenaamaan imetystä. Mulla ainakin riitti että yöllä lypsin vai 4-5 tunnin välein ja päivällä sitten sen kolmen tunnin välein. noin kuukaudessa päästiin sitten ihan täysimetykselle kun vauva jaksoi jo imeä (toki piti herätellä tissille) ja osasi ottaa oikean imuotteen.

kuulostaa siltä, että sulta tosiaan tulee maitoa kuitenkin hyvin, ei muuta kuin luotat itseesi ja vauvaasi ja imetät. sinuna varmaan alkaisin jo joka toisen syötön antamaan suoraan rinnasta ja aina sen välisyötön pullosta (sitä kautta vain tarkkailisin hieman sitä määrää minkä imee). ja pikkuhiljaa jättäisin pullon kokonaan pois. Ensin jättäisin yöpullon sillä on huomattavasti helpompaa ottaa vauva yöllä vaan tissille viereen...kun lämmitellä maitopulloja..

Teillä tilanne kuulostaa kovin tutulta, nenämahaletku oli meillä myös pienellä ensin muutaman päivän ja sitten opeteltiin pullolle. Kovin haluaisin luottaa itseeni ja vauvaan ja jättää joka toisen pullon pois ja antaa pelkkää rintaa, mutta kokemattomana esikoisen äitinä jotenkin se neuvolan sana painaa aika paljon. Kun siellä äitiysneuvolan puolella oleva kätilö oli paljon imetysmyönteisempi kuin tämä lastenneuvolan terveydenhoitaja, joka korostaa kovin sitä omaa jaksamistani. Onhan sekin toki tärkeää, mutta jotenkin kaipaisin enemmän rohkaisua. Keskolassa sanottiin, että kun sieltä lähtee kotiin niin he ajattelevat että vauva on ihan kuten kaikki muutkin: keskolassa oleminen ja ennenaikaisuus eivät automaattisesti tee vauvasta jotenkin erilaista vaan jatko menee kuten muillakin (jos ei siis ole mitään sairautta tms. erikoista). Pitäisi muistaa tämä.

Yhteistyössä