Miksi ihmisten on ihan pakko pitää autoa vaikka se nielisi perheen rahoja liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on kaks autoa ja tuleehan se kalliiksi, niin kalliiksi etten edes viitti laskea kuukausittaisia kustannuksia.
Olin ilman autoa pari kuukautta ja vaikka meiltä pääsee bussilla keskustaan parissa kymmenessä minuutissa niin sou... Harvemmin on asiaa sinne keskustaan vaan siitä eteenpäin enkä näe mitään järkeä varata kahta tuntia matkaan joka omalla autolla menee alle puolessa tunnissa.

Kyllä meidän diesel auto veroineen maksuineen tulee halvemmaksi kuin julkisilla matkaaminen tai taksilla ajelu. Kallista ja kirpasee maksaa, mutta mikään ei voita omaa autoa ja sitä vaivaa minkä sen kanssa säästää kauppakassien ja lasten kantamisessa.

Suomessa toimiva julkinen liikenne löytyy ainoastaan pääkaupunkiseudulta ja sen lähialueilta. Pendelöintiä julkisilla on turha ehdottaa esim. kahden väli-Suomen maakuntapääkaupungin välillä tapahtuvaan työmatkaliikenteeseen.

Meidän ohi taitaa kaksi kertaa päivässä kulkea koulubussi ja lähin kauppa ja muutama muu palvelu on 10km päässä, useimpiin paikkoihin on 30-55km (isommat kaupat, virastot jne.), joten auto on pakko olla :)

Kaupungissa asuessa (kun mulla ei ollut lasta) kuljin kaikki matkat kävellen tai pyörällä, joskus harvoin bussilla. Ymmärrän silti, että varsinkin jos on useampi lapsi, se auto voi olla ihan hyödyllinen sielläkin. Jos päiväkotiin on vaikka 2,5km ja työpaikka eri suuntaan 3km päässä ja lisäksi pitää tehdä lenkki kauppareissun takia ja illalla viedä isompi lapsi harrastukseen, niin kyllä noihin pikkumatkoihinkin menisi melkoisesti aikaa kävellen rattaiden kanssa. Paikallisbusseja ei pienemmissä kaupungeissa kulje niin usein että niiden aikataulut osuisivat yksiin omien kanssa. Autoon on helppo pakata lapset, ostokset ja muut tavarat ja saa lähteä juuri silloin kun itselle sopii.

Toisaalta joskus olen ihmetellyt itsekin esimerkiksi sitä, että yksilapsisessa perheessä, joka asuu ihan palveluiden äärellä, pidetään autoa vaikka rahat ei meinaa riittää edes elämiseen. Mun mielestä lyhyt kauppa- tai työmatka kannattaa kulkea kävellen tai pyörällä ihan liikunnankin vuoksi. Mä menisin yhden lapsen kotiäitinä ihan mielelläni kauppaan kävellen, jos se vaan olisi kävelymatkan päässä, saisi samalla kerralla hoidettua lapsen ulkoilun, ostokset ja itselle lenkin :) Jos nuo kaikki tekisi erikseen, aikaa menisi paljon enemmän.

meillä 4 lasta kauppaan 20km ei kulje busseja lähettyviltä. Auto on tila auto kun pienempään emme mahdu kaikki. auto kuluuttaa 13l ja vakuutus maksut ihan liikaa ja ajoneuvovero sairaan suuri kun on painava iso auto.. mielellään vaihtaisin pieneen pikku kulutteiseen autoon mutta ei taida olla sillaista vaihtoehtoa. loppu tulos on se että joka kerta kun olen liikenteessä vituttaa ajaa kun tietää mitä pelkkä kauppareisu vie bensaa. no en käy missään koska ei ole varaa tankata autoa niin paljon kuin haluaisi eli pysyn kotona aina ja käyn vaan kaupassa silloin kuin on pakko.

Toisaalta aika tyhmä kysymys miksi ihmiset ajavat sillaisilla autoilla mikä vie kaikki rahat. olosuhteet voivat myös pakottaa siihen. eipä meillä ainakaan ole valinnan varaa. ja jos joku keksii halvan vähäkulutteisen vähäveroisen ison auton johon mahtuu 6 henkeä kunnolla niin olen valmis vaihtamaan mutta mihinkään ns. takalaatikkoon en lapsiani suostu laittamaan istumaan.

on totta että maalla on pakko olla auto mutta tässä aloituksessa ei ole kyse sittä että autoako vaiko ei

onhan siinä nyt ero että on 4 vai 40 tonnin auto, siitä on kyse. esimerkiksi tuntemallani nuorukaisella on tosi hieno mersu mutta asuu äitinsä nurkissa

[QUOTE="vieras";25076200]Olen samaa mieltä. Kai se on tapa. Halvemmaksi tulisi, kun kuljettaisiin julkisilla ja sitten välillä taksilla. Laskupää puuttuu monelta.[/QUOTE]

Silloin puuttuu laskupäätä, jos kuvittelee, että julkiset tulevat isolle, paljon liikkuvalle ja matkustavalle perheelle halvemmaksi. Koko perheen bussi- tai junaliput mummolaan ja lomareissuille ovat sairaan kalliita.

Vaikka maksaa omasta autostaan paljon, on ihanan riippumaton julmetun kalliista julkisista kulkuneuvoista. Ne kaiken lisäksi ovat niin epäluotettavia, että en halua edes ajatella niitä.

Eikä töihin ei pääse edes pääkaupunkiseudulla kuuden maissa.

Mä olen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Asutaan lähellä palveluja, tarhaan 500m ja mun töihin/opiskelupaikkaan noin 10 km. Julkiset kulkee.

Mä kärsin pahasta matkapahoinvoinnista, jopa tuo 10km töihin saa mulle huonon olon. Kuljin jonkun aikaa bussilla, kunnes sain säästettyä rahat autoon.

Auto ei ole mikään uusi, ja kustannuksia tietty tulee kun sitä pitää korjata. Onneksi kaverilla on talli, ja itsellä tietotaitoa auton korjaamiseen, muuten vois tehdä tiukkaa.

Työmatkojen lisäksi auto on todella tarpeen jos meinataan käydä kavereille, tai jos lapsia tarvii kuskata. Esimerkiksi, kerran viikkoon pojalla on psykiatrikäyntejä keskellä päivää. Jos ei olis autoa, en juuri töihin ehtisi, koska matka ensin töistä 10km kotiin/pojan koululle, sieltä 15km psykiatrille. Eikä ne julkiset aina kulje just siihen aikaan kun tarvii, eli tommoseen matkaan julkisilla menee helposti yli tunti suuntaansa. Autolla vajaa puol tuntia.

Mutta, auto on mulle semmosta pientä elämän helpottajaa ja luksusta. Tingin omista menoistani, ostan kirppisvaatteita itelle ja lapsille, ostan harkiten ruokaa. Lapsilta ei puutu mitään tarpeellista, multa sitäkin enemmän, mutta en valita kun mulla on auto :)

Mun hyvä (teko)syy autolle on se ettei julkisia kulje. Tämä on kyllä totta, mutta enpä usko, että enää autosta luopuisin vaikka kulkisikin. Mä olen vain huono seuraamaan kelloa, joten se bussiin osuminen on aina tuottanut ongelmia.

Mutta eniten kiinnosti ottaa kantaa tuohon kauppaa asiaan, kun aina valitetaan ettei lähellä saisi käydä kaupassa autolla. Mutta itse en ainakaan jaksa raahata kun max yhden kauppakassin kotiin asti. Enkä sitäkään jos on paljon ostettu esim maitoa. Ja meillä käydään niin harvoin kaupassa, että sillon tosiaan ostetaan ja paljon. Haluaisin nähdä sen mamman joka ne ostokset raahaisi kävellen edes tuon 200 m.

Silloin puuttuu laskupäätä, jos kuvittelee, että julkiset tulevat isolle, paljon liikkuvalle ja matkustavalle perheelle halvemmaksi. Koko perheen bussi- tai junaliput mummolaan ja lomareissuille ovat sairaan kalliita.

No näin. Täältä esim. Hesaan maksaa bussilippu 50€. Eli jos 4 henkeä haluais käydä siellä ja tulla taksiikii, niin pitäis pulittaa 400€. Vähän kuluttava auto taas kulkisi tuon matkan varmasti alle 50 eurolla.

Itse olen sitä mieltä että auto vain helpottaa elämää niin pirun paljon, että olen kyllä valmis maksamaan siitä. Vaikka nyt kirpaseekin kun oli sekä lohkolämppärin remontti että uusien talvirenkaiden osto edessä, mutta ei sille minkään voi. Kai johonkin noita rahojakin pitää tuhlata :D

Jos olisin työtön pummi jonka ei tarttis kävellä muuta ku lähikauppaan ja sossuun, niin sit ois tietty eri asia, mutta nyt nautin tästä vapaudesta liikkua juuri sinne minne haluan. Tällä kun ei kulje kuin pari hassua bussia tunnin välein ihan älyttömiin ja turhiin suuntiin (näin minun näkökulmastani).

no meidän on pakko pitää auto sen takia, että täällä maalla ei noita linja-autoja kulje kuin silloin tällöin. ja on ihan mahdottomuus alkaa raahaamaan keskustasta navetalle painavia pesuainesäkkejä ym. niissä harvoissa linja-autoissa joita kulkee. lisäksi on paljon muita asioita, joihin sitä autoa tarvitaan kun täällä korvessa asuu. kaupungissa on eri asia, kun siellä menee niitä linkkareita joka 15 minuutille

Minä olen opiskeleva yh ja minulla on auto. Rahaa siihen menee, mutta elämä muuttuisi paljon hankalammaksi ilman. Ei hirveästi houkuttele talvipakkasilla pyöräily tai linja-autoilla ympäri kaupungin ramppaaminen että saan lapsen vietyä hoitoon ja pääsen itse kouluun, ja sitten päälle kauppareissut.

Esim. meidän sukulointireissut maksaisivat junalla mentäessä 300e. Perillä sukulaisten luona emme pääsisi liikkumaan millään muulla kuin taksilla ( välimatkat sukulaisesta toiseen ovat noin 25km ) joka sekään ei ihan ilmaista ole.

Autolla vastaava matka maksaa kaikkineen noin 120e ja jos käymme sukulaisissa vaikka kaksi kertaa vuodessa, niin johan siinä tulee roima säästö. Lisäksi kaikki se apu joka saadaan kun haetaan autolla kaupasta ruuat, yms.
Lisäksi tietysti kaikki muutkin reissut jotka tulevat autolla melko paljon halvemmiksi.

me tarvitaan kaksi autoa, koska kummallakin työt 30km päässä eikä julkiset kulje työaikojen mukaisesti ja tarvitsen itse autoa töissä. Juu ja autot vie ison summan kuukaudessa rahaa ( bensaan n.600e/kk, vakuutukset ja verot)...

Meillä on pakko olla vähintään yks auto.. Molempien työpaikoille kulkee julkiset, mutta niillä meno kestäisi mieheltä työmatkaan 1,5h yhteen suuntaan, minulta 1h.. Et nyt kun mies menee autolla niin kestää 30min... Noilla työmatka ajoilla tulis meijän lapsille toooosi pitkiä tarhapäiviä.. Ei kiitos...

Mä vielä jatkan aiheesta..Miten se on niin kummallista koettaa ajatella että oikeasti jotkut eivät selviä arjesta ilman autoa, toisille se on suunnaton helpotus ja toisille silkkaa rahan- ja ajansäästöä?
Toki kaupungeissa näkee näitä junnuja jotka ajavat vanhempien autolla suoraan ärrän tiskille hakemaan limupullon, mutta silti..Kovinkaan moni tuskin pitäisi autoa ellei se helpottaisi, olisi edullisempi tai muuten mukavempi.
Ja esim. veeärrän luotettavuudella työssäkäynti olisi varmaan yhtä juhlaa...

[QUOTE="vieras";25076739]
Toisaalta joskus olen ihmetellyt itsekin esimerkiksi sitä, että yksilapsisessa perheessä, joka asuu ihan palveluiden äärellä, pidetään autoa vaikka rahat ei meinaa riittää edes elämiseen. Mun mielestä lyhyt kauppa- tai työmatka kannattaa kulkea kävellen tai pyörällä ihan liikunnankin vuoksi. Mä menisin yhden lapsen kotiäitinä ihan mielelläni kauppaan kävellen, jos se vaan olisi kävelymatkan päässä, saisi samalla kerralla hoidettua lapsen ulkoilun, ostokset ja itselle lenkin :) Jos nuo kaikki tekisi erikseen, aikaa menisi paljon enemmän.[/QUOTE]

Eipä sitä ulkopuolinen aina ymmärräkkään. Olen kotihoidontuella ja rahat vähissä. En tosin joudu mistään luopumaan auton takia, olemaan vain tosi laskelmoiva ja säästäväinen.
Asun keskustassa, ihan kaikki tarpeellinen on lähellä.
Mutta, sukulaiseni, tätini, asuu tässä "lähellä" mutta sinne ei kulje mitään bussia. Kävellen on pysäkiltä liian pitkä matka, kun ei pääse kuin puoleen matkaan. Kesällä pääsisi pyörällä mutta se on vain kesällä. Haluan kuitenkin pitää yllä tätä sukulaissuhdetta. Vierailenkin normaalisti 2 kertaa viikossa, talvella kun on lumenluontia, keväällä maatöitä, kesällä samoja ja syksyllä syksyn hommia ja kiirettä niin 4-5:kin kertaa viikossa. Toisaalta kun autan töissä, saan ruokaa, siis ollessani siellä ja mukaani. Kesällä marjoja ja perunoita ja mehuja, syksyllä omenoita yms.
Plus että oma äiti asuu 100km:n päässä ja kyllä sekin kaivelee jos ei koskaan näe. Näissä asioissa en halua olla muiden kyydityksien varassa.

Yhteistyössä