mainitsisitko tarhassa jos olisit eri mieltä jonkun asian/tilanteen hoitamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
esimerkkinä nyt vaikka: olet eri mieltä siitä miten hoitajien pitäisi reagoida tilanteessa jossa lapsi lyö tahalleen toista, ilman että kyse on mistään normi känäämisestä lasten kesken..

itse nimittäin todistin tälläistä tilannetta, toinen lapsi löi lastani suoraan nyrkillä naamaan, syystä että lapseni pyysi ettei hyppisi sohvalla kun katsoivat televisiota..
lyönnin jälkeen tuo toinen poika istui suuttuneen näköisenä edelleen käsi nyrkissä (siis oikeasti suuttuneena, vihainen ilme naamalla) mun lapsi tuli mun syliin lohdutettavaksi. toinen lapsi totesi että häntä niin suututtaa (edelleen käsi nyrkissä) johon hoitaja totesi että saahan sitä suututtaa mutta ei ole kiva toista satuttaa, sitten kehotti poikaa pyytämään anteeksi ja alkoi repimään mun lasta mun sylistä lattialle jotta tuo toinen poika pääsee halaamaan ja pyytämään anteeksi. :O
pojan pyytäessä anteeksi, oma lapseni itki edellen (kun lyönti oli oikeasti sattunut, suoraan nenän pieleen/suuhun) eikä näin ollen vastannut heti mitään niin hoitaja totesi pojalle, joo saat anteeksi ja poika sai jatkaa telkkarin katselua. |O

kun oltiin pukemassa lähtöä varten ja mun poika sitten sanoi ettei ollut kivaa kun toinen löi, hän nätisti vaan pyysi ettei hyppisi.. niin hoitaja tuli siihen mun pojalle mesoamaan ettei saa hyppiä kun muut katsoo ohjelmaa..

tässä vaiheessa mä kyllä jo vähän veemäisenä totesin miten tilanne oikeasti meni, hoitaja on kuitenkin kokoajan ollut samassa tilassa, eli aika heikkoa on se tilanteen seuraaminen..

mutta siis, mielestäni tuollaisessa tilanteessa hoitajien pitäisi vähän "kovemmin" puuttua, eikä niin että sanotaan ettei ole kivaa ja kaikki korjaantuu vähän sinne päin olevalla halauksella/anteeksi pyynnöllä.. (varsinkaan niin että se hoitaja toteaa "saat anteeksi")

mun poika on aiemminkin kertonut että tämä toinen poika on lyönyt/töninyt mutta olen ajatellut sen olevan vaan ihan normi lasten kähinää, nyt kuitenkin vierestä tilanteen nähneenä voin helposti uskoa tuon toisen pojan tekevän tuota ihan ilman syytä, siis ilman että mun poika on tehnyt mitään..

eli, mainitsisitko seuraavalla kerralla tälläisestä ryhmän tutuille hoitajille/lapsen omahoitajalle ja sen että olet eri mieltä miten tilanteessa tulisi toimia?

jos lapsi on kotona kertonut useasti, että toinen lapsi lyö7tönii7potkii tms niin ottaisin sen puheeksi siellä hoitopaikassa. Sanoisin varmasti melko selvällä suomen kielellä, että tästä eteenpäin on hyvin tärkeää että minun lastani ei enää lyödä. Ja että hoitajien täytyy paremmin katsoa, ettei satu edes tilanteita joissa tällaista väkivaltaa sattuu..

Minkäikäisistä kyse? Miten sitten sinusta tuossa tilanteessa tulisi toimia?

Jos on pienistä kyse niin minusta tuo toimintapa on ihan oikea. Ei pienet vielä ymmärrä että toiseen sattuu, eikä osaa käsitellä tunteitaan. Silloin ne pitää juurikin kertoa lapselle että olet nyt vihainen, mutta toista ei saa silti satuttaa koska.... ja sitten anteeksipyyntö. Anteeksipyyntönä käy myös hali, koska pienelle lapselle sanallinen anteeksipyytäminen voi olla vaikeaa. Toisen voi myös olla vaikeaa sanallisesti sanoa että saat anteeksi, niin siinäkin voi aikuinen auttaa. Jos tilanne ratkesi tuohon niin hyvä. Jos lyöminen jatkui niin tietenkään se ei sitten enään riitä.

Lyöminen on aina todella väärin. Ja hoitajan olisi pitänyt pystyä olemaan sensitiivisempi tilanteessa. Mutta tässä on hyvä ottaa huomioon se, että lapsi käyttäytyy eri tavalla äidin ollessa paikalla ja äidillä on haukankatse, joka havainnoi jokaisen ilmeenkin, jolla hänen lastaan katsotaan. Valitettavasti päiväkodeissa jokainen lapsi päiväkodin suurissa ryhmissä kohtaa epäoikeudenmukaista käytöstä. Myös tuo lyönyt lapsi on kokenut tai tulee kokemaan sellaista, koska hänestä mitä ilmeisemmin tulee silmätikku, jota herkät lapset syyttävät myös aiheetta.

ikää on 4,5-5v
ja mun mielestä tollaisessa tilanteessa tulisi ensin keskustella se asia, eli mitä tapahtui ja miksi ja sitten sopiva rangaistus joka tässä tapauksessa olsii ollut television katselun loppuminen.. noin esimerkiksi.
ei niin että asia sivuutetaan olan kohautuksella, eikä olla edes selvillä siitä mitä tapahtui ja miksi ja pienen halauksen jälkeen kaikki on taas hyvin..
kun tässä nyt ei tuo toinen poika "oppinut" mitään, ilman syytä löi, sanotaan vielä että tottakait saat olla suuttunut vaikka itse häiritsit muita ja kehtasi siitä sanoa, ja että toisen satuttaminen ei ole kivaa.. mutta ei haittaa kun aina voi halata ohimennen ja joku muu antaa anteeksi ja sitten saakin jatkaa kivaa tekemistä..

[QUOTE="Neith";25107035]ikää on 4,5-5v
ja mun mielestä tollaisessa tilanteessa tulisi ensin keskustella se asia, eli mitä tapahtui ja miksi ja sitten sopiva rangaistus joka tässä tapauksessa olsii ollut television katselun loppuminen.. noin esimerkiksi.
ei niin että asia sivuutetaan olan kohautuksella, eikä olla edes selvillä siitä mitä tapahtui ja miksi ja pienen halauksen jälkeen kaikki on taas hyvin..
kun tässä nyt ei tuo toinen poika "oppinut" mitään, ilman syytä löi, sanotaan vielä että tottakait saat olla suuttunut vaikka itse häiritsit muita ja kehtasi siitä sanoa, ja että toisen satuttaminen ei ole kivaa.. mutta ei haittaa kun aina voi halata ohimennen ja joku muu antaa anteeksi ja sitten saakin jatkaa kivaa tekemistä..[/QUOTE]

No tuon ikäisten kanssa voisi kyllä jo keskustellakkin. Toisaalta, jos lapsi pyytää anteeksi niin häntä ei sen jälkeen enään rangaista, vaan rangaistus tulee ennen sitä jos tulee.

Hoitajatkin toimii joskus virheellisesti tai erilailla kuin itse, monesti myös oma työkaveri voi hoitaa asian erilailla kuin itse hoitaisi. Mutta se siitä. Jos sun lapsen lyöminen on jatkuvaa niin kannattaa varata vaikka keskusteluaikaa jossa voisit keskustella asiasta enemmän.

[QUOTE="hoitaja";25107028]Lyöminen on aina todella väärin. Ja hoitajan olisi pitänyt pystyä olemaan sensitiivisempi tilanteessa. Mutta tässä on hyvä ottaa huomioon se, että lapsi käyttäytyy eri tavalla äidin ollessa paikalla ja äidillä on haukankatse, joka havainnoi jokaisen ilmeenkin, jolla hänen lastaan katsotaan. Valitettavasti päiväkodeissa jokainen lapsi päiväkodin suurissa ryhmissä kohtaa epäoikeudenmukaista käytöstä. Myös tuo lyönyt lapsi on kokenut tai tulee kokemaan sellaista, koska hänestä mitä ilmeisemmin tulee silmätikku, jota herkät lapset syyttävät myös aiheetta.[/QUOTE]

kyllä varmasti mun lapsi osaa kähistä kun en ole näkemässä, tuo kun kirjoitin toisen lapsen olleen suuttuneen näköinen niin sitä se tosissaan oli, suu tiukassa irvistyksessä, kulmat kurtussa, posket punaisina ja silmät oikein pistävinä, ja oikeasti tärisi kun sanoi olevansa vihainen ja käsi oli nyrkissä ja kohollaan..
ja kun se lyönti ei ollut mikään huitaisu, vaan nyrkillä suoraan naamaan.

Mun mielestä tuossa ei nyt tosiaankaan puututtu tilanteeseen riittävän pontevasti. Telkan katselu nyt ainakaan ei olisi saanut jatkua lyömisen jälkeen. Ja tuollaiset pakkohalaamiset on ihan syvältä.

niin ja siis toki olen sitä mieltä että jos mun lapsi on lyövä osapuoli niin seuraamuksen pitäisi olla toisenlainen, eli kyse ei ole siitä että vain muita pitäisi rankaista.. lähinnä tuo toimintatapa hämmästyttää, kun kukaanhan ei tuollaisesta mitään opi

jos lapsi on kotona kertonut useasti, että toinen lapsi lyö7tönii7potkii tms niin ottaisin sen puheeksi siellä hoitopaikassa. Sanoisin varmasti melko selvällä suomen kielellä, että tästä eteenpäin on hyvin tärkeää että minun lastani ei enää lyödä. Ja että hoitajien täytyy paremmin katsoa, ettei satu edes tilanteita joissa tällaista väkivaltaa sattuu..

Niin kauan kuin lapsesi on päiväkodissa, valitettavasti sattuu tilanteita, joissa lapset lyövät toisiaan. Aggressiivisuus ahtaissa tiloissa, vähällä henkilökunnalla ja suurissa ryhmissä lisääntyy jatkuvasti. Eikä diagnoosi, ja pienempiin ryhmiin siirtäminen ole useinkaan mahdollista. Kaikki tilanteet pyritään selvittelemään parhaalla mahdollisella tavalla, mutta siihenkin on sopeuduttava, että kolmen ( usein vain kahden), hoitajan voimin ei pystytä olemaan jokaisen lapsen hihassa kiinni estämässä epäoikeudenmukaisuuksia :(

Myös ne kaikkein kilteimmät, joista vanhemmat eivät koskaan uskoisi, lyövät, kun joutuvat "ahdistetuksi".

Ja tottakai hoitajille kannattaa puhua asioista jotka vaivaavat. Mutta täytyy ottaa huomioon, että vain ihme voi estää ettei juuri sinun lastasi koskaan kaltoinkohdella niin suurissa ryhmissä.

Ehdottomasti kannattaa kertoa oma näkemys asiaan. Uskoisin että paikalla ollut hoitaja ei tosiaan ollut ihan koko tilanteesta tietoinen ja jos ko poika on ennenkin lyönyt niin olisi varmasti tuon pojankin vanhempien kiva tietää mitä päiväkodissa tapahtuu. Itse ainakin tahtoisin tietää jos oma lapsi on aiheettomasti lyönyt ja lyö useamminkin, koska muuten en pystyisi siihen itse vaikuttamaan. Vaikka päiväkodissa ei asiasta riittävästi keskultetaisi niin kotona voisi puuttua asiaan paremmin. Olisiko esimerkiksi mahdollista sinun jutella tuon pojan vanhempien kanssa?
Mielestäni myös tuo halaus/anteeksipyyntö ei ole pelkästään riittävä, siinä oppii liian helposti siihen että kun on lyönyt pyydetään vaan anteeksi homma jatkuu ja seuraavalla kerralla sama uudestaan. Miehellä on 5v poika ja täällä ollessaan jos on siskoaan lyönyt menee vielä jäähylle ennen tai jälkeen anteeksipyynnön. Ja ihan joka kerta on painotettu että ketään ei lyödä!

Mun mielestä tuo tilanne hoidettiin väärin, ja tottakai puhuisin asiasta pk:ssa.

Minusta tuonikäiset lapset alkaa olla jo liian isoja siihen, että saa tehdä mitä tahansa ja anteeksipyyntö kuittaa asian. Uhrilla on oikeus ihan vaikka kieltäytyä siitä, että lyöjä tulee halaamaan ja pyytämään anteeksi. Ja lyöjän pitäisi saada puhuttelu ja joku rangaistus, vaikkapa pois tv:n äärestä ja jäähylle miettimään.

no mitä sä sitten vielä olet vailla. jos lapsi on pyytänyt anteeksi, vaikka komennettuna. niin mitä muuta hänen olisi vielä pitänyt tehdä. ryömiä sun lapsesi edessä, vai. toki jos tuo hakkaaminen on jatkuvaa, niin sitten siihen pitää puuttua kovemmin ja saada se loppumaan. mutta jos kerta oli ensimmäinen, niin kai nyt anteeksi pyyntö ja halaus riittää

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25107225:
no mitä sä sitten vielä olet vailla. jos lapsi on pyytänyt anteeksi, vaikka komennettuna. niin mitä muuta hänen olisi vielä pitänyt tehdä. ryömiä sun lapsesi edessä, vai. toki jos tuo hakkaaminen on jatkuvaa, niin sitten siihen pitää puuttua kovemmin ja saada se loppumaan. mutta jos kerta oli ensimmäinen, niin kai nyt anteeksi pyyntö ja halaus riittää
Lyöjää ei toruttu eikä rankaistu, lyöminen kuitataan pakkohalauksella ja pakko-anteeksipyynnöllä, ja hoitaja räpättää uhrille ettei saa hyppiä edessä kun muut katsoo telkkaria (sen sijaan että olisi räpättänyt sille joka ko. asiaan syyllistyi).

Ihan päin persettä hoidettu tilanne minusta, ja mukamas ammattikasvattajia ovat...

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25107225:

hmm, jos mä yhtäkkiä yllättäen tinttaan jotakuta naamaan niin onko kaikki ok kun pakkohalaan komennettuna ja sanon että sori, ilman että tarkoitan sitä, ilman että tiedostan toimineeni väärin?
(ja vastaushan on ei, aikuisena mun pitäisi ymmärtää ne syyt miksi noin ei voi toimia ja jos toimin niin saan siitä hyvinkin rangaistuksen, mutta jos ei lapsena tuota asiaa opeteta niin sitten sitten on turha hämmästellä miksi vielä 9-18v joku pätkii naamaan eikä tiedosta miksi niin ei tehdä..)

siinä vaiheessa kun naamaan sattuu niin se halaus ei kyllä riitä, edes lapsella. ja se anteeksi anto tulee siltä lapselta, ei hoitajalta. ja se anteeksi pyyntö tapahtuu sitten kun lapsi ymmärtää miksi pyytää anteeksi ja kun toinen on rauhoittunut ja valmis ottamaan anteeksipyynnön vastaan.. muuten se on yhtä tyhjän kanssa

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Neith";25107278]hmm, jos mä yhtäkkiä yllättäen tinttaan jotakuta naamaan niin onko kaikki ok kun pakkohalaan komennettuna ja sanon että sori, ilman että tarkoitan sitä, ilman että tiedostan toimineeni väärin?
(ja vastaushan on ei, aikuisena mun pitäisi ymmärtää ne syyt miksi noin ei voi toimia ja jos toimin niin saan siitä hyvinkin rangaistuksen, mutta jos ei lapsena tuota asiaa opeteta niin sitten sitten on turha hämmästellä miksi vielä 9-18v joku pätkii naamaan eikä tiedosta miksi niin ei tehdä..)

siinä vaiheessa kun naamaan sattuu niin se halaus ei kyllä riitä, edes lapsella. ja se anteeksi anto tulee siltä lapselta, ei hoitajalta. ja se anteeksi pyyntö tapahtuu sitten kun lapsi ymmärtää miksi pyytää anteeksi ja kun toinen on rauhoittunut ja valmis ottamaan anteeksipyynnön vastaan.. muuten se on yhtä tyhjän kanssa[/QUOTE]

Juttele ihmeessä tuosta asiasta vielä hoitajan kanssa. Minusta vaikuttaa siltä, että hän, niin kuin sinä ja minäkin tiedämme teoriassa kuinka tilanne tulisi hoitaa täydellisesti. Kaikki ei vain aina mene juuri niin, kun on paljon tapahtumia ja stressiä. Jopa hoitajat ovat ihmisiä ja saattavat vaikka jännittää vanhemman paikalla oloa.

Hoitaja myös tuntee tuon lyöneen lapsen taustat ja reagointitavat paremmin. Hän ehkä tietää, että olisi ollut mahdoton saada häntä jäähylle ilman että kaikkien televisionkatselu häiriintyy ja menee pilalle. Jos niin kaiken lisäksi on tapahtunut usein ja erilaisissa tilanteissa, sekin olisi ollut väärin muuta lapsiryhmää kohtaan. Kokonaisuus on niin eri, kuin se, minkä satunnaisesti paikalla oleva vanhempi havainnoi.

Halaus on muuten parhaimmillaan paljon tehokkaampi kuin ainainen jäähy. Se tosin on hoidettava huolella ja taidolla.

Mä henk. koht. olen enemmän huolissani siitä kun omalle kohdalle osunut sitä, että vanhemmat ei reagoi tai toru. Päiväkodissa x oli n. 3v varsin rääväsuinen herra y. Herra kiroili kuin mikäkin ja oli muutenkin varsin hävytön käytökseltään. Kun äiti haki poika repi irti kuvia jotka naulakoissa joka lapsen kohdalla oli. Äiti katsoi vieressä kun minä talutin poikaa kädestä pitäen ja käskin nostamaan kaikki kuvat paikoilleen. Äiti ei sanallakaan huomioinut tilannetta.. Joskus näinkinpäin siis, ihmisillä on erilaisia tapoja toimia erilaisissa tilanteissa.

[QUOTE="hoitaja";25107411] Halaus on muuten parhaimmillaan paljon tehokkaampi kuin ainainen jäähy. Se tosin on hoidettava huolella ja taidolla.[/QUOTE]

Olkoon miten tehokasta vaan, mutta sillä voidaan nöyryyttää sitä lasta, joka on muutenkin jo joutunut kaltoin kohdelluksi. Itseänikin ällöttäisi, jos joku, joka on minua tintannut, tulisikin halaamaan. Miten se taidolla hoidetaan, jos toinen ei halua tulla halatuksi? Kysyttekö halattavalta lupaa halaukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja yäk;25107670:
Olkoon miten tehokasta vaan, mutta sillä voidaan nöyryyttää sitä lasta, joka on muutenkin jo joutunut kaltoin kohdelluksi. Itseänikin ällöttäisi, jos joku, joka on minua tintannut, tulisikin halaamaan. Miten se taidolla hoidetaan, jos toinen ei halua tulla halatuksi? Kysyttekö halattavalta lupaa halaukseen?

Voi jestas, lopeta toi ruikuttaminen. Olisit halunnut nähdä kuin sitä toista lasta riepotetaan korvista jonnekkin komeroon jäähylle vai raivoamisen kera? Sairasta.
Kyllä se halaaminen on ihan hyvä tapa pyytää anteeksi kun lapsista on kyse.

[QUOTE="vieras";25107686]Voi jestas, lopeta toi ruikuttaminen. Olisit halunnut nähdä kuin sitä toista lasta riepotetaan korvista jonnekkin komeroon jäähylle vai raivoamisen kera? Sairasta.
Kyllä se halaaminen on ihan hyvä tapa pyytää anteeksi kun lapsista on kyse.[/QUOTE]

on se ihan hyvä tapa pyytää anteeksi, sitten kun on asia käsitelty ja ymmärretään mitä pyydetään anteeksi

mun mielestä rangaistus tulisi myös jokatapauksessa antaa, kun kyse on tahallisesta toiminnasta

• Tykkää
Reactions: Anatolia
kyllä täällä päin on ollut tapana toimia juuri niin, että halataan ja pyydetään anteeksi. toki hoitaja kävi syyttämään väärää lasta. siitä vois kyllä huomauttaa. mutta ei täällä päin ainakaan ole tapana nöyryyttää lasta, joka virheen on tehnyt enempää kuin on tarve. toki jos asia alkaa toistumaan, niin sitten pitää ottaa kovemmat otteet käytätöön

[QUOTE="vieras";25107686]Voi jestas, lopeta toi ruikuttaminen. Olisit halunnut nähdä kuin sitä toista lasta riepotetaan korvista jonnekkin komeroon jäähylle vai raivoamisen kera? Sairasta.
Kyllä se halaaminen on ihan hyvä tapa pyytää anteeksi kun lapsista on kyse.[/QUOTE]

Turhaan mulle keuhkoat. Mun lapset eivät ole koskaan tarhassa olleetkaan, mutta kai tähän keskusteluun saa muutkin osallistua kuin ap ja joku tarhan täti. Ja äskeinen oli mun eka viesti tähän keskusteluun.

Yhteistyössä