Kahdet rippijuhlat samana kesänä, vai riittääkö yhdet? Siis meillä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja titiuuuuuuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

titiuuuuuuuu

Vieras
Tiedän että tottakai kahdet jos nyt oikein sydämellä ajatellaan....
Toki jokainen omat juhlansa tarvitsisi...

Mutta entäs sukulaiset ym., kuka jaksaa kaksissa rampata, ym. kesän muut juhlansa... Ja kesäloman vietto...
Entä meidän kesäloma vietto...

Entä minä,mun jaksaminen...
Toki nuorista olisi apua, mutta mulle jäisi suurin osa järjestämisestä.
Isä ei tikkua ristiin laita(ei pyytämällä, vaatimalla eikä millään ilveellä).
Mikäs siinä jos olis vaan nää nuoret, mut ku on neljä alle 7v. eikä mies hoida niitäkään..

JA nuoret siis ei kaksosia, vaan uusperheemme lapset...

Mitä mieltä sinä olet?

Onko väärin järjestää yhdistetyt?

Miten järjestäisin kun konfirmaatio on eri aikaan?

T: karsee mutsi

ps. lapsilta olen kysynyt asiaa, ja heille kyllä käy yhdistetyt bileet...

Jos lapsille ok, niin siitä vaan. Pitäisin kuitenkin oman perheen kesken kakkukahvit molempien juuri oikeina juhlapäivinä, mutta tuo itse iso juhla vain kerran kesässä.

Hmmm...onko "uusperhelapset" siis sinun edellisestä elämästäsi vai miehesi?

Jos miehesi, miksei heidän äitinsä murehdi tätä asiaa.....jos taas sinun ja nuorille ok yhteiset juhlat, miksei voisi pitää yhteiset? Omaan konfirmaatioon vaan pyydätte läheisimmät (+ kummit) ja käytte vaikka kakkukahveilla jossain tms. pientä ja isot kemut sitten yhteiset.

Mun mielestä yhteiset kuulostaa hyvältä idealta.Yhdet isot juhlat,joissa sitten koko uusperheen suku paikalla.Ja tosiaan silloin konfirmaatiopäivinä kummien kanssa voisi jotain pientä järjestää kuten just kahvit jossain kahvilassa tms hyvin pientä.Eikä sillä ole mun mielestä mitään väliä kenen entisestä elämästä kukakin lapsi on kun yhtä isoa perhettä siinä sitten jo ollaan.

Jos se konfirmaatio ei ole samana päivänä, niin ehdottomasti erilliset juhlat. Kummienhan kuuluu tulla konfirmaatiotilaisuuteen mukaan, minusta olisi todella noloa, jos sen jälkeen ei mitään juhlia olisi. Jos ne samalle päivälle osuu, niin sitten tietysti myöhäisemmän konfirmaatiotilaisuuden jälkeen.

Ei niiden juhlien mitkään niin kummoiset tarvitse olla, ihan kunnon kakkukahvit riittää. Ne tulevat paikalle, ketkä pääsevät. Pistät kutsut menemään hyvissä ajoin etukäteen ja voit ilmoitella päivän heti sen selvittyä alustavasti, että osaavat varata kalenteriinsa tilaa kyseiseksi päiväksi. Itse ilmoittelin esim. isovanhemmille ja kummeille jo puoli vuotta ennen juhlia, minä päivänä tulee olemaan.

Minä kysyisin nuorten omaa mielipidettä asiaan. Jos heille on ok, että juhlat on saman päivänä niin järjestäisin ne niin. Aika vähän niitä omia juhlapäiviä kuitenkaan on, että jos lapset toivovat omia juhlia niin järjestäisin ne kummallekin omana. Vaikka sitten karsisin tarjoiluja.

Kaikki pääsis helpommalla yksien juhlien kanssa.

Mutta ei ainakaan niin että toisen juhlapäivänä ei juhlita ja toisen juhlapäivä on molempien juhlapäivä. Pitäisin ne sitten ihan eri päivänä kuin kummankaan varsinainen konfirmaatio on, jos meinaat yksillä juhlilla selvitä.

Jos konfirmaatioiden välillä on lyhyt aika (alle kuukausi?) niin sit pitäisin kyllä yhteiset juhlat. Mut jos toinen on esim. toukokuussa ja toinen elokuussa (tai sinnepäin), niin sit vois ajatella omia juhlia. Mut kyllä yhteiset juhlat ihan ok kuulostaa, jos se nuorillekin sopii. Mä kyllä sit pitäisin jotkut pienet kekkerit molemmile sinä ihan omana päivänä, ihan lähimpien kesken jotain kivaa. Jos samat vieraat kuitenkin tulee niin on se vähän hölmöä kaksia isoja juhlia järjestää. Sukulaisilla oli pari vuotta sitten yhdistetyt valmistujais ja rippijuhlat kun sisarukset juhli, väliä olis ollu kaks viikkoa ja samat vieraat, niin pitivät yhdet juhlat.

Kiitos :)

Tosiaan uusperheen mainitsin siis vain siksi, että tämä tarkoittaa sitten sitä että ihmisiä on oikeasti tulossa paljon, kun 3 eri suvusta tulee porukkaa. Ja että lapset ei ole kaksosia(= saattaneet joutua jakamaan juhlia jo ennestäänkin ;) ) Lapsista molemmat on mulle ihan omia, vaik toinen ei biologinen olekaan.

Näin arvelinkin menevän vastausten :) eli toiset yhteissjuhlan puolesta toiset vastaan. Mä oon ite myös puolesta ja vastaan ;)

Kiitos ideoista, kuulosti ihan kivalta, että kummien kanssa pienet juhlat(mummelit ym tulkoon kirkkoon toki jos tahtovat, mutta kaffet sit myöhemmin).

Mut täytyy ny si miettiä.... AIKASTA VAIKEETA :)

JA lisäks vois mainita sen että yhteisjuhlilla saatais juhlat menee 3 suvun juhlina, muutoin joutuu viettää juhlat 2 suvun ja 2 suvun juhlina...

RAhaa ei kauheesti oo ylimääräistä, kun ite oon kotihoidontuella, ja miehenkään palkka ei oo kummonen.. Leirimaksu, juhlapuvut, lahjat molemmille, juhlien tarjoilut.... Ei oo halpaa...
Et rahatilannekin tykkäis enemmän yhteisjuhlista...

Mut en tiiä ....

Pitääkö niiden rippijuhlien sitten olla niin isot? Pääasiahan siinä juhlassa on se konfirmaatio eli kutsutte kirkkoon kaikki halukkaat. Rippijuhlan pääasiahan on se konfirmaation todistaminen. Sen jälkeen sitten hoidatte tarjoilut. Kesäloma-aika voi hyvin karsia tulijoita, jolloin ei edes tarvitse niin montaa kestitä, useimmat muistavat kyllä ripille pääsijää siitä huolimatta ;) Minusta myöhemmin vietettävät juhlat ovat kuin viettäisi joulua vasta uutena vuotena ja voit olla varma, että suurin osa vanhemmista sukulaisista on myös sitä mieltä. Jos suvussa on ollut perinteenä tarjota isot pidot, voit aloittaa uuden perinteen ja pitää pelkän kahvitarjoilun makeine ja suolaisine tarjottavineen, mainitset vain kutsussa, että kahvitarjoilu konfirmaatiotilaisuuden jälkeen, niin vieraat tietävät varautua, ettei varsinaista ruokatarjoilua ole. Kai te sentään kotona olette konfirmaation aikaan, ettei juhlan järjestäminen sinä päivänä pahemmin sotke edes kesälomasuunnitelmia, edellisen päivän tai pari varaat juhlien järjestelyjä varten.

Hmm. Helpointa olis ollut, jos lapset olisivat käyneet saman rippikoulun. Silloin ois selkeästi riittäneet yhdet juhlat. Yksi, mikä tulee mieleen, vois olla, että molemmat konfirmoitaisiin samana päivänä, mitä mieltä olet tästä? Eli jälkimmäisen virallisena konfispäivänä menis toinenkin? Tästä pitää tietysti papeilta kysyä onko heidän mukaansa mahdollista.

Kun nyt edelleen mietin... ehkä kuitenkin erilliset juhlat vieraidenkin kannalta. Jos on yhdet isot juhlat, kummit ja vieraat varmaankin kokevat velvollisuudeksi tuoda molemmille lahjan. Kuten sanoit, sukua tulee kolmesta suunnasta eli ainakin se yksi suunta kerrallaan säästyisi tuomasta tuplalahjoja. Teille tietysti tulee vähän kalliimmaksi järjestää kahdet juhlat, muttei loppujen lopuksi niin hirveästi eroa.

[QUOTE="vieras";25125728]Eli jälkimmäisen virallisena konfispäivänä menis toinenkin? Tästä pitää tietysti papeilta kysyä onko heidän mukaansa mahdollista.[/QUOTE]

Tätä en huomannutkaan ehdottaa. Tämän pitäisi olla ihan mahdollista, ainakin meidän pojan rippikoulussa vanhempia informoitiin, että jos oma konfirmaatio ajankohta ei sovi, niin voi mennä toiseen, heiltä saa todistuksen, että on suorittanut kaiken tarvittavan.

Ehdottomasti yhteinen konfirmaatiotilaisuus, jos yhteiset juhlatkin on.

Tätä en huomannutkaan ehdottaa. Tämän pitäisi olla ihan mahdollista, ainakin meidän pojan rippikoulussa vanhempia informoitiin, että jos oma konfirmaatio ajankohta ei sovi, niin voi mennä toiseen, heiltä saa todistuksen, että on suorittanut kaiken tarvittavan.

Ehdottomasti yhteinen konfirmaatiotilaisuus, jos yhteiset juhlatkin on.

muistelkaas vähän.. olisko se ollu kiva olla siinä konfirmaatiotilaisuudessa ihan vieraiden ihmisten kanssa vaan just niidne kavereiden kanssa joiden kanssa leirin kävi? joiden kanssa oli hauskaa ja on ne yhteiset jutut. eiköhän sen juhlankin halua käydä läpi just niiden omien kavereiden kanssa, ku kuunnella ennen tiaisuuttaa jonku ihan vieraan porukan muistelevan omaa hauskaa leiriään ja ite oot ihan ulkopuolinen. jos sinne riparille lapsensa haluaa niin hoitakaa sitte kunnolla loppuun. riparihan ei oo pakollinen!!

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mä pitäisin yhdet juhlat. Nuorista on jo iso apu. Ootteko hakinnu pitää juhlia esim. jossain srk:n tiloissa, missä voisi olla kaikki astiat, pöytäliinat jne. valmiina (yleensä maksaa tilavuokra astioineen ihan naurettavan vähän).
Jonkun ulkopuolisen tarvitset tarjoilemaan ja laittamaan ruokia siksi aikaa, kun juhlaväki on kirkossa. Edellisenä päivänä koristelu& kukat. Viimeiselle päivälle salaatit ja juhlaväki paikalle.

Meillä oli viime kesänä ja onnistui isossa perheessä hyvin- tosin oli yhden lapsen rippijuhlat ja srk:n pappila keittiöineen käytettävissä koko viikonlopun ajan (hinta 18 € astioineen, uuneineen, tiskikoneineen, pöytäliinoineen...vanha ja idyllinen paikka)
Ystäväni oli auttamassa keittiössä. Kaikki ruoat oli tehty valmiiksi. Perunat piti keittää.

Meillä oli tarjolla: lämminsavulohta + yrttikermaviilikastiketta (ed. päivänä ostettiin ja tehtiin kastike tekeytymään- kala tarjolle astiaan jääkaappiin sitruunalohkoja &tuoretta tilliä), keitetyjä peunoita (ed. päivänä kuorittiin lasten kanssa- jääkaappiin kattilaan kylmään veteen)
lihapullia & tsatsikia (lihapullat tehtiin viikkoa ennen pakastimeen- sulatus ed. päivänä ja lämmitys uunissa perunoiden kiehuessa, tsatsiki taidettiin ostaa lidlistä valmiina)
marinoituja kasviksia (ed. päivänä marinadiliemeen jääkaappiin tekeytymään)
vihersalaattia (tehtiin juhla-aamuna)
broileri-pastasalaattia (tehtiin ed. päivänä jääkaappiin tarjoiluastioihin)
pannurieskaa & munavoita (tehtiin ed. päivänä)
Juomina: vesi, kivennäisvesi, kotikalja, mehu, piimä, maito

jälkiruokana: mansikkakakku (pohja oli pakastimessa reilun viikon, päivää ennen täytettiin ja koristeltiin)
suklaakakku (samoin kuin mansikkakakku)
mummin tekemiä pikkuleipiä

+ kahvi, tee, mehu

Minusta ruoan laittaminen oli helpompaa kuin se, että olisin alkanut vääntämään erilaisia voileipäkakkuja, kuivakakkuja ja muita kahvipöydän tarjottavia. Osa vieraista tuli pitkän matkan takaa, niin sekin ratkaisi.
Juhla-aamuna haettiin kukat juhlapaikan koristeeksi- mies kävi poimimassa luonnosta kukkasia ja osa haettiin kukkakaupasta

Minusta vieraille voi ihan hyvin sanoa, että juhlat pidetään yhtäaikaa ja on ymmärrettävää, jos tuovat lahjan esim. kummilapselleen eivätkä toiselle. Muutenhan menee koko kesä ippijuhlia pitäessä :D

[QUOTE="vieras";25125835]muistelkaas vähän.. olisko se ollu kiva olla siinä konfirmaatiotilaisuudessa ihan vieraiden ihmisten kanssa vaan just niidne kavereiden kanssa joiden kanssa leirin kävi? joiden kanssa oli hauskaa ja on ne yhteiset jutut. eiköhän sen juhlankin halua käydä läpi just niiden omien kavereiden kanssa, ku kuunnella ennen tiaisuuttaa jonku ihan vieraan porukan muistelevan omaa hauskaa leiriään ja ite oot ihan ulkopuolinen. jos sinne riparille lapsensa haluaa niin hoitakaa sitte kunnolla loppuun. riparihan ei oo pakollinen!![/QUOTE]
Ai siinä jonossa kirkkoon kävellessä ja seremoniaa seuratessa :laugh: Yhteiskuva on oikeasti ainoa, millä olisi ainakin minulle ollut jotain merkitystä. Ei siellä leirillä edes niin kovin montaa omaa varsinaista kaveria mukana ollut, siellä oli porukkaa ympäri kaupunkia.

Paremmin ne omat kaverit pääsee mukaan juhlimaan, kun ei ole samalla leirillä.

Meillä oli kesällä tripla- juhlat. 3 serkusta kävi yhdessä rippileirin ja juhlat vietettiin myös yhdessä. Teinit itse halusivat näin ja se oli parempi ratkaisu kuin järjestää kolmet juhlat erikseen kun suvussa on paljon sellaisia joille reissaaminen ei oikein sovi.

Kannattaa kysyä niiltä teineiltä mitä he haluavat ja järjestää sen mukaan :)

Molempien konfirmaation jälkeen pienet juhlat kummien ja kesken ja loppukesästä sitten yhdet isot yhteiset juhlat. Jos teillä ei ole tulossa paljon häitä ym niin ne isot juhlathan ois tosi kiva juttu sukulaisillekin.

Juu, ei samaan aikaan konfirmaatiota...

Toisen lapsen K olis kesäkuussa, toisen Keskellä vilkkainta kesälomakautta, keskellä heinäkuuta...
Jo leiriä varatessa sanoin hänelle että Konfirmaatio on todella pahaan aikaan...Että onko sitten valmis viettämään juhlia muulloin, jos on silloin juuri pakko päästä leirille, vaikka oli älytön määrä muitakin leirejä.....

olemme itsekin silloin Heinäkuussamökillä= Tulemme kesken loman ensin lähettämään hänet leirille, hakemaan hänet mökille, ja sitten taas ajamaan kotiin juhlia järjestämään.
Ymmärrän että kerran elämässä on rippijuhlat... mutta mutta...

Josko sitten järjestäisi tälle kesäkuussa ripille pääsevälle juhlat silloin, ja heinäkuun lapselle sitten Elokuussa... Miltä se kuulostaisi?

Yhteistyössä