Alle kolmevuotias isyyslomalla päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25127318]Ymmärrän oikein hyvin jos vauvalla on koliikkia, mikä häiritsee koko perheen unta ja jaksamista. Myös se alle kolmevuotias voi olla väsynyt huutoon ja hänelle voi tehdä oikein hyvää päästä päiväkotiin nukkumaan edes yhdet unet joita vauvan huuto ei katkaise. Saahan sitä arvostella kavereiden valintoja ihan rauhassa, mutta kun sitä totuutta taustalta ei tiedä kukaan muu kuin perhe itse ja todennäköisesti myös päiväkoti. Voi olla ihan neuvolan suositus ja päiväkodeissa kyllä puututaan jos lapsi on "turhaan " hoidossa.[/QUOTE]

Ei ollut mitään tälläistä. Perhe on mulle ollut läheinen ja tiedän tarkkaan heidän tilanteensa, äiti toipui hyvin synnytyksestä, vauvan kanssa ei ollut ongelmia ja äiti jopa kehuskeli feissarissa, kuinka hyvin vauva nukkuu.

[QUOTE="mmm";25127366]Meillä lapsi jatkaa pk:ssa 3 päivää viikossa vauvan synnyttyä. Ja on pk:ssa suht pitkää päivää (haetaan n. 15.30-16) syystä, että jokaikinen kerta kun lasta on haettu aiemmin, tilanne on päättynyt joko lapsen väkisin raahaamiseen kotiin ja itkuun tai siihen että minä, äiti, olen istunut tunnin pk:ssa hiekkalaatikon reunalla. Kun ne leikit on kesken just silloin eikä haluta lähteä pois. ja meillä on kyllä ihan normaalit kotiolot ja lapsi viihtyy kotonakin. Lapsi 3,5v. Jotenkin vain koen turhaksi istuskella sen tunnin siellä hiekkalaatikon reunalla, kun niinä kotipäivinä saan tehdä sitä ihan tarpeeksi.[/QUOTE]

Seli seli seli seli seli!

[QUOTE="mmm";25127366]Meillä lapsi jatkaa pk:ssa 3 päivää viikossa vauvan synnyttyä. Ja on pk:ssa suht pitkää päivää (haetaan n. 15.30-16) syystä, että jokaikinen kerta kun lasta on haettu aiemmin, tilanne on päättynyt joko lapsen väkisin raahaamiseen kotiin ja itkuun tai siihen että minä, äiti, olen istunut tunnin pk:ssa hiekkalaatikon reunalla. Kun ne leikit on kesken just silloin eikä haluta lähteä pois. ja meillä on kyllä ihan normaalit kotiolot ja lapsi viihtyy kotonakin. Lapsi 3,5v. Jotenkin vain koen turhaksi istuskella sen tunnin siellä hiekkalaatikon reunalla, kun niinä kotipäivinä saan tehdä sitä ihan tarpeeksi.[/QUOTE]

Ei ollut tarkoitukseni kyseenalaistaa tällaista, uskon että tämä on teidän perheessä paras ratkaisu kaikille. Mutta oliko teilläkin isompi lapsi päiväkodissa joka päivä, kun isä oli isyyslomalla vauvan synnyttyä? Ei varmaankaan..

Alkuperäinen kirjoittaja niiinpä;25127303:
no jopa perhelehdessä nykyään neuvotaan, että käy työpäiväsi jälkeen rauhassa kahvilla jotta jaksat illat lasten kanssa.

no voi moro!! Mä en ymmärrä tätä!!

Enkä myöskään sitä, että vanhempi lapsi on hoidossa, kun uusi vauva on äidin kanssa kotona. En ymmärrä niin en ymmärrä...

Yksikin äiti sanoi mulle tässä taannoin, että hänen esikoisensa käy hoidossa, kun kuopus syntyy. Esikoinen kun on niin vilkas. Hohhoijjaa. Mulla on 1v8kk kaksoset. Erittäin vilkkaita tapauksia, pitäiskö mun viedä toinen niistä päiväkotiin, niin jaksaisin paremmin tämän toisen kanssa...

Sit työssäkäyvät joutuvat viemään lapsensa jonnekkin "huitsinnevadaan" hoitoon kun lähipäiväkodit on täynnä kotona olevien lapsia. Arggggghhh :/

[QUOTE="mmm";25127405]Mitä seli seli. annanko osoitteen niin voit tulla mukaan katsomaan, miten meidän lapsi viihtyy pk:ssa?[/QUOTE]

Miksei se siellä pihalla viihtyisi välipalan jälkeen?? Mutta että se on päivän siellä ja sinä kotona! Kuten aiemmin totesin, kaikki eivät rakasta lapsiaan.

Itse olen kotiäiti ja meillä on 3 pientä lasta, joista kukaan ei ole koskaan ollut päivähoidossa. Uuden perheenjäsenen syntymän jälkeen meillä on aina isä jäänyt 3-4 viikoksi isyyslomalle. Ja voin kertoa, että meillä sekä esikoinen että keskimmäinen ovat vauvan syntymän jälkeen olleet sellaisella uhma ja riehuntapäällä, että oksat pois. Ja tätä on jatkunut aina niin kauan kunnes mies on palannut takaisin töihin ja normaali arki on käynnistynyt. Meillä lapset ovat reagoineet vahvasti siihen, että isä on ollut kotona, ovat jotenkin ylikierroksilla koko ajan isän ollessa päivät kotosalla. Onhan se lapsista erikoista, että isä onkin yhtäkkiä kotona, päivät kulkevat eri rataa kuin normaalisti. Mielestäni on ihan ok pitää isyysloman ajan lapsi hoidossa, mikäli on tarkoitus lapsen hoidossa jatkaa. Säilyy lapsen normaalit rutiinit siis. Eri asia sitten pitääkö sen lapsen isyysloman ajan olla niin kovin pitkiä päiviä hoidossa...

Mä ymmärrän tämän kyllä ihan hyvin. Yleensähän päiväkodeissa (vaiko ihan kaikissa?) lähdetään ulkoilemaan siinä välipalan jälkeen ja ollaan siihen asti, kun lapset haetaan pois. Mieluummin se meidänkin lapsi leikkii tuttujen kavereiden kanssa pihalla kuin tulee mun kanssa tuohon meidän lähipuistoon, jossa ei välttämättä ole ketään, tai kotiin möllöttämään. Viimeiseksi ei tietysti ole kiva jäädä, mutta jos neljältä hakee niin sehän on ihan ideaali.
Meillä tosin päiväkotiin viedään vasta kymmeneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25127410:
Ei ollut tarkoitukseni kyseenalaistaa tällaista, uskon että tämä on teidän perheessä paras ratkaisu kaikille. Mutta oliko teilläkin isompi lapsi päiväkodissa joka päivä, kun isä oli isyyslomalla vauvan synnyttyä? Ei varmaankaan..

No ei, vaan heti kun jäin itse kotiin töistä (2 kk ennen laskettua aikaa) alkoi lapsi tehdä tota 3 päivää viikossa. Tykkää vaan tosi paljon olla päiväkodissa tuttujen kavereiden kanssa.

Se, että annan lapsen leikkiä niiden tuttujen kavereiden kanssa sen kolme päivää viikossa tekee musta huonon äidin palstalla, mutta hyvän äidin mun lapsen mielestä. Joten olkoon niin. Eipä toi paljoa kerhoilusta eroa, kun ei kuitenkaan aamuseitsemältä pk:n viedä.

Ei oo totta...lueppas itse tuo kirjoittamasi teksti ajatuksella...huoh mitä vanhempia

Ei oo totta...lueppas itse tuo kirjoittamasi teksti ajatuksella...huoh mitä vanhempia

[QUOTE="Tiina";25127418]Miksei se siellä pihalla viihtyisi välipalan jälkeen?? Mutta että se on päivän siellä ja sinä kotona! Kuten aiemmin totesin, kaikki eivät rakasta lapsiaan.[/QUOTE]

En tajunnut tätä? Siis sehän viihtyy siellä pk:n pihalla välipalan jälkeen. Meillä mennään ulos vasta 15-15.30 eli jos haen aiemmin niin ei ole ehtinyt leikkimään ulkona. Meidän taloyhtiössä taas ei asu samanikäisiä lapsia, joten en koe järkeväksi raahata lasta pois pk:sta leikkimään kotipihalla yksin hiekkalaatikolla.

Ihanaa kun sä rakastat sun lapsia niin paljon, että viihdyt niiden kanssa kotona palstaillen. Ihqua!

[QUOTE="Tiina";25127371]Näin on. Päiväkodissa yksi hoitaja sanoi, että kaikista pahinta työssä on se, kun näkee, että jotkut vanhemmat eivät rakasta lapsiaan. Allekirjoitan tämän.[/QUOTE]

Toivon ja uskonkin, että nämä kuitenkin rakastavat. Ovat vain aika typeriä tässä asiassa näköjään eivätkä näe omaa napaansa pidemmälle.... :(

Onhan siinäkin syy, että pitää lapsen pitkää päivää :O Omat yrittivät tälläistä, kun aloittivat päiväkodissa, olivat silloin reilu 2v ja vajaa 4v. Tälläistä kotiinlähtö-kiukuttelua kesti reilu viikko, kunnes laspi oppi, että nyt äiti tulee hakemaan ja sit lähdetään kotiin. Sillä sipuli.
Kauanko teillä on tälläistä käyttäytymistä kestänyt? Miksi annat sun 3,5veen päättää, milloin lähdetään?

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi määrää???;25127485:
Onhan siinäkin syy, että pitää lapsen pitkää päivää :O Omat yrittivät tälläistä, kun aloittivat päiväkodissa, olivat silloin reilu 2v ja vajaa 4v. Tälläistä kotiinlähtö-kiukuttelua kesti reilu viikko, kunnes laspi oppi, että nyt äiti tulee hakemaan ja sit lähdetään kotiin. Sillä sipuli.
Kauanko teillä on tälläistä käyttäytymistä kestänyt? Miksi annat sun 3,5veen päättää, milloin lähdetään?

Siksi annan, koska tosiaan olen kotona ja mulla ei ole kiire minnekään. Ja mun mielestä on lapsen kannalta kivempi leikkiä niiden muiden lasten kanssa pk:ssa kuin yksin kotipihalla. Siksi. Silloin kun olin töissä asia oli eri, mutta nykyään jos haen lapsen klo 15.30-16 niin mitään kiukuttelua ei tule koska leikit on jo ehditty leikkiä.

[QUOTE="venni";25127427]Itse olen kotiäiti ja meillä on 3 pientä lasta, joista kukaan ei ole koskaan ollut päivähoidossa. Uuden perheenjäsenen syntymän jälkeen meillä on aina isä jäänyt 3-4 viikoksi isyyslomalle. Ja voin kertoa, että meillä sekä esikoinen että keskimmäinen ovat vauvan syntymän jälkeen olleet sellaisella uhma ja riehuntapäällä, että oksat pois. Ja tätä on jatkunut aina niin kauan kunnes mies on palannut takaisin töihin ja normaali arki on käynnistynyt. Meillä lapset ovat reagoineet vahvasti siihen, että isä on ollut kotona, ovat jotenkin ylikierroksilla koko ajan isän ollessa päivät kotosalla. Onhan se lapsista erikoista, että isä onkin yhtäkkiä kotona, päivät kulkevat eri rataa kuin normaalisti. Mielestäni on ihan ok pitää isyysloman ajan lapsi hoidossa, mikäli on tarkoitus lapsen hoidossa jatkaa. Säilyy lapsen normaalit rutiinit siis. Eri asia sitten pitääkö sen lapsen isyysloman ajan olla niin kovin pitkiä päiviä hoidossa...[/QUOTE]

Häh? Eikö teillä ole isä koskaan muutoin kotona? Ettekö te tee asioita koko perheen kesken, vai onko isä aina töissä ja sinä kotona lasten kanssa?
Olisko kuitenkin niin, että se riehunta on johtunut vauvasta, ei isästä?

nehän maksaa siitä joten mikä ongelma?
Kaverikin on ottanut lapselleen hoito ajaksi 7-17 ja vaikka meneekin aikasemmin töihin ja lapsen isä vie lapsen hotoon niin hakee kaveri vasta klo 17.00 lapsen kotiin, nehän maksaa siitä koko ajasta ja näin saa vähän itsekin hengähtää

Ensinnäkin, se määrä, mitä päivähoidosta jää vanhemmille maksettavaksi ei vastaa läheskään oikeita kustannuksia. Yhteiskunta tukee päivähoitoa meidän kaikkien verorahoilla. Eli itseasiassa ystäväsi päivähoidon maksajana toimimme me kaikki muut. Todelliset kustannukset voivat olla esim. luokkaa 1000 e/kk ja perhe maksaa n. 200 e/kk. Ei voi silloin vedota siihen että muka itse maksaa.

Lisäksi nämä ns. turhaan päiväkodissa olevat vievät hoitopaikan oikeasti sitä tarvitsevilta. Moniin päiväkoteihin on jonoa, ja oikeasti työssä käyvät ihmiset eivät saa lapsiaan sinne, kun jotkut pitävät "huvikseen" lapsia siellä. Ryhmät ovat ylisuuria ja siitä kärsivät kaikki lapset. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä voi olla 5-6 lasta per aikuinen, kun ryhmät ovat liian isoja. Silloin kyllä vähän harmittaa että osa näistä lapsista, jotka kasvattavat ryhmäkokoa, voisivat ihan hyvin olla myös kotona!

Ja tärkeimpänä pointtina ei mielestäni ole se, kuka maksaa ja mitäkin, vaan tämän hoitoon turhaan viedyn lapsen elämä ja olemassaolo. Mikseivät vanhemmat halua olla omien lastensa kanssa? Ymmärrän sen, jos on pakko mennä töihin, mutta ko. tapauksessa äiti on kotona, eikä halua olla esikoisen seurassa päivisin! Jotenkin täysin käsittämätöntä, en ymmärrä miksi äiti haluaa missata ne muutamat lapsuusvuoden mitä tälläkin lapsella olisi vielä ennen kouluunmenoa ja sitä aikaa, kun vanhempien seura ei enää lasta kiinnosta. En vain tajua...

Ja vielä kysymys, miten lapseen vaikuttaa nuo 8-tuntiset (ja pitemmätkin) päivät stressaavassa ympäristössä meluisassa ryhmässä. Lapselle on iso ero, onko siellä 4 h vai 8 h.

No kuulostaa kyllä oudolta, mutta mahtaako tää olla ihan koko totuus...Perheessä on varmaan jotain ongelmia ja silloin on ihan hyvä jos pystyy vähän keventämään taakkaa. Ihan normaali tilanteessakin ymmärrän että lapsi on parina päivänä viikossa vaikka puolikkaan päivän hoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona. Itse en kyllä niin tekisi, mutta kaikilla ei ole ympärillään tukiverkkoa, joka auttaisi uuden vauvan synnyttyä. Sitä tukea kun siinä vaiheessa tarvitaan. Kukin toimii tavallaan...

[QUOTE="mmm";25127464]En tajunnut tätä? Siis sehän viihtyy siellä pk:n pihalla välipalan jälkeen. Meillä mennään ulos vasta 15-15.30 eli jos haen aiemmin niin ei ole ehtinyt leikkimään ulkona. Meidän taloyhtiössä taas ei asu samanikäisiä lapsia, joten en koe järkeväksi raahata lasta pois pk:sta leikkimään kotipihalla yksin hiekkalaatikolla.

Ihanaa kun sä rakastat sun lapsia niin paljon, että viihdyt niiden kanssa kotona palstaillen. Ihqua![/QUOTE]

Mää oon töissä ja lapset hoidossa. Isompi jäi kyllä mun kans kotiin, ku nuorempi syntyi. Kuskasin kerhoon 3 päivää vkossa. Ei olisi tullut mieleenkään viedä sitä hoitoon.

[QUOTE="Tiina";25127532]Mää oon töissä ja lapset hoidossa. Isompi jäi kyllä mun kans kotiin, ku nuorempi syntyi. Kuskasin kerhoon 3 päivää vkossa. Ei olisi tullut mieleenkään viedä sitä hoitoon.[/QUOTE]

No, veit kuitenkin kerhoon "hoitoon" ;). Ihan sama millä nimellä sitä nimität.

Onpa surullista, sanoisin. Se, että kun isosiskolla/veljellä olisi mahdollisuus tutustua yhdessä perheen kanssa uuteen tulokkaaseen, hänet viedään pois ja muu perhe tutustuu toisiinsa. Se, että ihan pieni lapsi itsekin dumpataan vauvan edestä päiväkotiin pitkiksi päiviksi. Se, että ylipäätään noin pieni lapsi joutuu olemaan hoidossa noin pitkiä päivä, etenkin kun toinen ja tässä tapauksessa molemmat vanhemmat olivat kotona. Voi lapsi raukkaa, sanon minä.

On tapauksia, joissa päiväkoti voi olla hyvä tukimuoto (erityislapset, vanhemman uupumus). On myös aivan eri asia, että lapsi jatkaa päiväkodissa 2-3 päivää viikossa lyhyemmällä päivällä kuin että on siellä 5 pvä/viikko 9-10 h/päivä. Tässä ap:n kuvaamassa tapauksessa ei kaiketi ollut kyse kummastakaan noista, ja hyvin surullisena esimerkkinä pidän tätä. En olisi yhtään yllättynyt vaikka 3 v. oireilisi, olisi mustasukkainen ja kokisi hylkäämisen.

Kyllä tätä päiväkodeissa jonkun verran näkee, mutta luojan kiitos suurin osa vanhemmista ajattelee lapsensa etua eikä omaa mukavuuttaan (tosin en ymmärrä miksi lapsen kanssa oleminen ei olisi mukavaa?).

Yhteistyössä