Voisko joku selittää mulle suomen ala/yläasteen koulunumero järjestelmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hömppö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25136519]Mitä helevettiä nää oikee sekkoilet?[/QUOTE]

Mitä et ymmärtänyt? Tuossa joku sano, että on ihan opettajsta kiinni pitääkö saada puolet oikeen että pääsee läpi vai riittääkö 30% oikein, että pääsee läpi? Eikö se sun mielestä ole epätasa-arvoista, jos toinen opettaja vaatii enemmän kuin toinen? Vai olenko mä nyt ymmärtäny jotain väärin, vääntäkää rautalangasta :D

[QUOTE="hömppö";25136351]En yhtään kyseenalaistakaan opettajien ammattitaitoa, olen nähnyt hyvin läheltä omien lasten kohdalla (2kpl koulussa), että osaavat hommansa hyvin. Sitä tarkotan, että eikö se ole epäreilua jos vaikkapa meidän koulussa vaaditaan puolet oikein, että pääsee läpi ja taas jossain muualla vaikkapa sen 30% oikein, että pääsee läpi?[/QUOTE]

Ei se ole epäreilua, koska kokeet eivät ole samanlaiset. Jos nyt yhtäkkiä Suomessakin päätettäisiin vaihtaa tuohon systeemiin, niin ei se mikään ongelma olisi. Opettajat laativat kokeet sitten sen mukaisiksi.
Suomessa opetussuunnitelma määrää hyvän oaamisen kriteerit ja opettaja sitten päättää itse millaisilla mittareilla niitä kriteerejä mittaa.

Sä voit vaikka ajatella, että 5=50% ja 10=100% jne, niin silloin numeron hyvyys selviää sulle. Ei sun tartte välittää niistä pistemääristä ja laskea niitä prosentteja, ope huolehtii sitten siitä.

Voihan toisen opettajan koe olla paljon vaikeampi kuin toisen. Toinen ope voi pitää helpon kokeen, josta kaikki saavat vähintään 7, ja toinen ope voi pitää vaikean kokeen, josta kukaan ei saa edes seiskaa. Mun ysiluokkalainen tuskailee yhden open kanssa, joka on todella vaativa. Luokan parhaillakin on kova työ saada edes seiska kokeesta.

[QUOTE="vieras";25136621]Voihan toisen opettajan koe olla paljon vaikeampi kuin toisen. Toinen ope voi pitää helpon kokeen, josta kaikki saavat vähintään 7, ja toinen ope voi pitää vaikean kokeen, josta kukaan ei saa edes seiskaa. Mun ysiluokkalainen tuskailee yhden open kanssa, joka on todella vaativa. Luokan parhaillakin on kova työ saada edes seiska kokeesta.[/QUOTE]

No ainaki täällä on monella ala-asteella ihan samat kokeet monessa aineessa. Tuleeko ne valmiiksi oppikirjojen kans vai miten mutta mulla 2 lasta kahdessa eri koulussa ja tismalleen samoja kokeita tulee tälle nuoremmalle kuin mitä vanhemmalle tuli.

[QUOTE="vieras";25136519]Mitä helevettiä nää oikee sekkoilet?[/QUOTE]

Kyllähän tuo oikeassa on. Opettaja määrittelee itse arvostelun, toki enemmän yleensä vastuussa on oppikirjojen valmiit asteikot valmiille kokeille. Ja ne taas todella vaihtelevat hurjasti.

Ja turha väitää ettei oppilasta suhteuteta muihin. Tottakai suhteutetaan, jos esimerkiksi koko luokka pärjää kokeessa huonosti, menee arvostelu höllemmäksi. YO-kirjoituksissakin ohje on että L on 5% kokelaista jne.

Yhteistyössä