Voisko joku selittää mulle suomen ala/yläasteen koulunumero järjestelmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hömppö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hömppö"

Vieras
Mä en siis ole suomalainen enkä ole käyny suomessa kouluja paitsi ammatin opiskelin täällä. En tajua nyt ollenkaan näitä täällä käytettäviä koulunumeroita, että miten ne oikeen menee? Tiedän kyllä mikä on erinomainen ja mikä hyvä ja tyydyttävä jne jne mutta ne ei siltikään kerro mulle mitään koska meilläpäin aina arvosteltiin kaikki prosentteina. Osaako joku siis kertoa mulle, paljonko pitää saada sadasta kysymyksestä oikein, että saa

10: erinomainen?
9: kiitettävä?
8: hyvä?
7: tyydyttävä?
6: kohtalainen?
5: välttävä?
4: hylätty ?

ja ymmärsinkö oikein, että mikä tahansa numero kasista ylöspäin on sellainen josta voi olla tyytyväinen?

8 on hyvät tiedot! =) eli se on oppilas, joka istuu kauniisti, tekee työt ja osaa asian.
Jos taas puhutaan koenumeroista, niin riippuu opesta millaista taulukkoa kukin käyttää.. ite yleensä käytän sellaista, jossa pitää saada 30% pisteistä, jotta pääsee läpi ja saa 5- =)

[QUOTE="vieras";25136118]8 on hyvät tiedot! =) eli se on oppilas, joka istuu kauniisti, tekee työt ja osaa asian.
Jos taas puhutaan koenumeroista, niin riippuu opesta millaista taulukkoa kukin käyttää.. ite yleensä käytän sellaista, jossa pitää saada 30% pisteistä, jotta pääsee läpi ja saa 5- =)[/QUOTE]

:( Mä en varmaan opi tätä ikinä. Meillä piti olla aina puolet oikeen, että pääsi läpi. Eli 50%. Hyväksi numero katsottiin jos sai 80% tai yli. Minusta se on niin paljon helpompi systeemi ymmärtää.

[QUOTE="a p";25136159]:( Mä en varmaan opi tätä ikinä. Meillä piti olla aina puolet oikeen, että pääsi läpi. Eli 50%. Hyväksi numero katsottiin jos sai 80% tai yli. Minusta se on niin paljon helpompi systeemi ymmärtää.[/QUOTE]

Tuollainen arvostelu meillä on lukiossa kielissä, yleensä. Eli puolet oikein ja pääsee läpi.

Arvosanat Suomessa
[muokkaa]
Peruskoulu ja lukio
10 (erinomainen; aiemmin kiitettävä)
9 (kiitettävä)
8 (hyvä; aiemmin tyydyttävä)
7 (tyydyttävä)
6 (kohtalainen; aiemmin välttävä)
5 (välttävä)
4 (hylätty)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Arvosana#Peruskoulu_ja_lukio

Jos kokeessa on esim 30 pistettä maksimi, 8:n saa 22 pisteellä, paljonkos se nyt prosentteina on, ei oo laskin käsillä. Eli ilmeisesti vitosen, eli käytännössä hyväksyttyyn tosiaan se kolmasosa riittää alaluokilla. Lukiossa ja yliopistossa läpi taas yleensä saa puolilla pisteillä.

[QUOTE="hömppö";25136223]Ai vasta lukiossako pitää saada puolet oikeen, että pääsee läpi?

Mistä sen sitten tietää mitä taulukkoa kukakin käyttää?[/QUOTE]

no kyllä opettaja toimii oppilaiden parhaaksi :) että sen mukaan varmaan useimmat miten koe menee? ja moni varmaan, kuten itsekin, kerron kyllä oppilaille arvosteluperiaatteet! :)

[QUOTE="hömppö";25136223]Ai vasta lukiossako pitää saada puolet oikeen, että pääsee läpi?

Mistä sen sitten tietää mitä taulukkoa kukakin käyttää?[/QUOTE]

Eihän tuolla periaatteessa ole mitään rajaa. Joku opettaja voi vaatia jo ekaluokkalaisilta, että kertolaskut ovat 100% oikein.

Lukiossa se riippuu aineesta, kielissä tosiaan 50%, mutta esim. matematiikassa riittää että saa 12 pistettä 48:sta.

Periaatteessa opettaja saa ihan vapaasti valita asteikon mitä käyttää, siis milla prosentilla pääsee läpi, oli kouluaste mikä hyvänsä. Yhteen aikaan prosentti haettiin aina gaussinkäyrällä, eli laskettiin osaamiskeskiarvosta arvosanataulukko. Edelleen monet opettajat katsovat vasta kokeen jälkeen millä prosentilla pääsee läpi, kun näkevät miten haastava koe on ollut.

Ai, no vissiin turha yrittääkään ymmärtää tätä sitten jos on ihan opettajakohtaista mitä asteikkoa käyttää :O OIkeesti, mun on kauhean vaikea ymmärtää miksi näin :O Eikö se ole kauhean epätasa-arvoista? :O

[QUOTE="hömppö";25136296]Ai, no vissiin turha yrittääkään ymmärtää tätä sitten jos on ihan opettajakohtaista mitä asteikkoa käyttää :O OIkeesti, mun on kauhean vaikea ymmärtää miksi näin :O Eikö se ole kauhean epätasa-arvoista? :O[/QUOTE]

ei tietenkään ole, kun jokainen opettaja tulkitsee omia kokeitaan ja tuntee omat oppilaansa. ei oppilaita verrata keskenään! =) Suomessa on todella korkeastikoulutetut ja ammattitaitoiset opettajat!

Alkuperäinen kirjoittaja Aika usein meidän lapsilla;25136243:
Jos kokeessa on esim 30 pistettä maksimi, 8:n saa 22 pisteellä, paljonkos se nyt prosentteina on, ei oo laskin käsillä. Eli ilmeisesti vitosen, eli käytännössä hyväksyttyyn tosiaan se kolmasosa riittää alaluokilla. Lukiossa ja yliopistossa läpi taas yleensä saa puolilla pisteillä.

Joo, meillä sais tuolla pistemäärällä 73% joka siellä laskettais olevan ihan ok numero.

[QUOTE="a p";25136159]:( Mä en varmaan opi tätä ikinä. Meillä piti olla aina puolet oikeen, että pääsi läpi. Eli 50%. Hyväksi numero katsottiin jos sai 80% tai yli. Minusta se on niin paljon helpompi systeemi ymmärtää.[/QUOTE]
Tämä järjestelmä on Suomessa yliopistoissa.

[QUOTE="vieras";25136311]ei tietenkään ole, kun jokainen opettaja tulkitsee omia kokeitaan ja tuntee omat oppilaansa. ei oppilaita verrata keskenään! =) Suomessa on todella korkeastikoulutetut ja ammattitaitoiset opettajat![/QUOTE]

En yhtään kyseenalaistakaan opettajien ammattitaitoa, olen nähnyt hyvin läheltä omien lasten kohdalla (2kpl koulussa), että osaavat hommansa hyvin. Sitä tarkotan, että eikö se ole epäreilua jos vaikkapa meidän koulussa vaaditaan puolet oikein, että pääsee läpi ja taas jossain muualla vaikkapa sen 30% oikein, että pääsee läpi?

Epätasa-arvoista on se, että kokeiden vaativuustasossa on hurjia eroja. Jotkut eivät juurikaan vaadi edes minkäänlaista omaa tuottamista peruskoululaisilta kielissä. Meille tulee lukioon tietyistä kouluista sellaisia tyyppejä, joilla on esim. englannista peruskoulun päättötokarissa 8 ja lukion ykköskurssista tulee selvääkin selvempi nelonen. (Kun taas tietyistä kouluista tulevilla numerot pitävät hyvin kutinsa myös lukiossa.) Eli eri kouluista saadut arvosanat eivät valitettavasti ole vertailukelpoisia. Tämä pitää toki paikkansa myös lukioiden suhteen: toisista kouluista saa helpommin parempia arvosanoja kuin toisista. Tämä vaihtelee myös opettajakohtaisesti.

[QUOTE="hömppö";25136351]En yhtään kyseenalaistakaan opettajien ammattitaitoa, olen nähnyt hyvin läheltä omien lasten kohdalla (2kpl koulussa), että osaavat hommansa hyvin. Sitä tarkotan, että eikö se ole epäreilua jos vaikkapa meidän koulussa vaaditaan puolet oikein, että pääsee läpi ja taas jossain muualla vaikkapa sen 30% oikein, että pääsee läpi?[/QUOTE]

edelleenkään, niitä lapsia ei verrata toisiin... opettajan ammattitaitoa on juuri se, että hän tietää mitä jossain tietyssä kohdassa pitää osata ja mikä lapsen taso siihen nähden on.. mä lohdutan aina omia oppilaitani, että he saavat kokeesta yleensä n. puolen numeron tarkkuudella sen numeron, jonka olisin voinut antaa jatkuvan näytön perusteella! =)

Mun pitää tehdä kyllä kovasti työtä, että pääsen eroon tuosta "meidän tavasta". Huomaan, että aina käännän kaikki koenumerot prosenteiksi koska siitä tulee vaan harmia. Just vasta poika toi kokeen kotiin josta sai 8 mutta prosentteina se oli jotain 74% joka meillä ei mikään älyttömän hyvä numero ole. Poika näki mun ilmeestä, etten ollu ihan älyttömän tyytyväinen ja siitä meinas tulla molemmille paha mieli. Mua ärsytti se, että poika meni kokeeseen täysin lukematta ja oli todella itsevarma sinne menenssä ja kuitenkin sai "vain" sen 74%. Pitää tästä lähtien kattoa vaan tuo suomalainen numero niin pääsee helpommalla :)

Ja ennenkuin joku ärähtää, niin en todellakaan vaadi lapsilta priimaa kokeista tai muista mutta nyt ole kyse siitä, että lapsi ei lukenu kokeeseen, eikä meinaa koskaan lukea mihinkään kokeeseen.

Asteikko riippuu kurssista ja oppilaitoksesta. Yleensä 50% on 5. Usein kuulee, että 10 vaatii joko kaikki oikein tai korkeintaan pari virhettä, kokeesta riippuen.
Muistathan ettei kurssin numero ole aina sama kuin kokeen numero, vaan muutkin tekijät oi vaikuttaa.

Sinuna kysyisin opintosihteeriltä tai suoraan opettajalta, arvostelu on asia josta sinulla on oikeus oppilaana saada kaikki tieto mitä tarvitset.

[QUOTE="hömppö";25136351]En yhtään kyseenalaistakaan opettajien ammattitaitoa, olen nähnyt hyvin läheltä omien lasten kohdalla (2kpl koulussa), että osaavat hommansa hyvin. Sitä tarkotan, että eikö se ole epäreilua jos vaikkapa meidän koulussa vaaditaan puolet oikein, että pääsee läpi ja taas jossain muualla vaikkapa sen 30% oikein, että pääsee läpi?[/QUOTE]

Mitä helevettiä nää oikee sekkoilet?

[QUOTE="mä";25136348]Tämä järjestelmä on Suomessa yliopistoissa.[/QUOTE]

Milloin mikäkin järjestelmä on yliopistoissa. Tiedän käytetyn sellaista, että puolet saa hylätyn ja yksi vitosen. Loput sille välille.

Yhteistyössä