Lapsesi joululahjojen rahallinen arvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";25160412]No miks pitäis???[/QUOTE]

Hyvänen aika, anatolia antoi hyvinkin sellaisen kuvan että häntä huoletti muka niin kovin ystävänsä tilanne. Tosi ystävä olisi todellakin auttanut itse, sen sijaan että omat lapset saa 500 eurolla PER LAPSI lahjoja ja ystävä ei ehkä juuri mitään. Jessus mitä itsekkyyttä :(

Mä taas en ymmärtäny. Onko niin että ap:n mielestä jos ostaa vain yhden lahjan niin se pitää olla joku 500euron arvoinen, että jos ostaa sitä halvemman yhden lahjan niin sitten ei rakasta lastaan tarpeeksi eikä joulusta tuu hyvä? Sellanen olo mulle tuli. vähä samaa sarjaa kuin se että jos et osta lapselle tickettiä vaan lassieta niin et rakasta lasta riittävän paljon.
Mun mielestä ap tarkoitti sitä, että moni kiillottaa kruunuaan toteamalla että MEIDÄN lapset ei ainakaan lahjavuoren alle hautaudu, vaan saavat vain YHDEN lahjan. Vaan monellako tällaisella hurskastelijalla se yksi lahja on useamman sataisen arvoinen?

Ts. miksi on parempi, että lapsi saa vain yhden 300 euron arvoisen lahjan, kuin 20 pakettia joiden yhteisarvo on 150 euroa?

Käsitin, että hän ajaisi takaa tuota. Voin toki tulkita aloituksen ihan väärinkin.

Piti ihan miettiä että eipä riitä tuo summa.. Isovanheemtakin jos ostaa pari pakettia jokainen (eronneita ja molemmat ostaa omat lahjat) ja lasten kolme kummia yhdet ja laskimpa alakanttiin suksipaketin hinnan.. Öö..Jotain 400-500€/lapsi saavat..

Itsekkin tykkään ostella lahjoja ja niitä on mukava antaa. Tänään meni ihan tuhottomasti rahaa kun ostelin siskolle ja omille kummilapsille lahjoja. Jos ei ois rahaa, ostaisin varmaan osamaksulla verkkokaupasta. Kerran vuodessa voi pikkuisen seota kun osaa olla nätisti loppuvuoden..:whistle:

[QUOTE="vieras";25160448]Hyvänen aika, anatolia antoi hyvinkin sellaisen kuvan että häntä huoletti muka niin kovin ystävänsä tilanne. Tosi ystävä olisi todellakin auttanut itse, sen sijaan että omat lapset saa 500 eurolla PER LAPSI lahjoja ja ystävä ei ehkä juuri mitään. Jessus mitä itsekkyyttä :([/QUOTE]
Pilttipurkit eivät ole aina kohdillaan ja en kyllä näe sitä ehdotonta oletusta että ystävien kersat pitäisi minunkin lahjoittaa, jos joku on tiukilla. Tai oikeastaan niin, että jos ystävällä menee huonosti, minä en saisi tehdä mitä haluan. Outo ajatustapa.

Joo, pistin Joulupuukeräykseen enemmän rahaa kuin oman lapseni lahjoihin itse, mutta pitäisikö mun kieltää nyt muita antamasta lapselle lahjoja, jos vaikka joku mun kavereista kärsii rahapulasta?

[QUOTE="vieras";25160448]Hyvänen aika, anatolia antoi hyvinkin sellaisen kuvan että häntä huoletti muka niin kovin ystävänsä tilanne. Tosi ystävä olisi todellakin auttanut itse, sen sijaan että omat lapset saa 500 eurolla PER LAPSI lahjoja ja ystävä ei ehkä juuri mitään. Jessus mitä itsekkyyttä :([/QUOTE]

Ei mulla rahaa ole. Mun suku ja esim. lasten kummit ostaa hintavampia lahjoja, ja arvioisin että lahjojen yhteisarvo voi hyvinkin olla jotain 500 euron tienoilla per lapsi. Tulee kylpylähotellireissu, isot Lego-paketit, yms.

Pilttipurkit eivät ole aina kohdillaan ja en kyllä näe sitä ehdotonta oletusta että ystävien kersat pitäisi minunkin lahjoittaa, jos joku on tiukilla. Tai oikeastaan niin, että jos ystävällä menee huonosti, minä en saisi tehdä mitä haluan. Outo ajatustapa.

Joo, pistin Joulupuukeräykseen enemmän rahaa kuin oman lapseni lahjoihin itse, mutta pitäisikö mun kieltää nyt muita antamasta lapselle lahjoja, jos vaikka joku mun kavereista kärsii rahapulasta?

Mitä tämä asia sinuun liittyy? Anatolia ei auttanut itse hädässä olevaa "ystävää", sanoi ettei heille muka ole siihen varaa. Miten itsekäs voi ihminen olla? Aivan takuulla olisin itse tuossa kohtaa jättänyt vaikka yhden lahjan antamatta omalle lapselle kun määrä on noin kammottava ja auttanut ystävääni. Mutta itsekkäitä ihmisiä on maailma täynnä..

Ei mulla rahaa ole. Mun suku ja esim. lasten kummit ostaa hintavampia lahjoja, ja arvioisin että lahjojen yhteisarvo voi hyvinkin olla jotain 500 euron tienoilla per lapsi. Tulee kylpylähotellireissu, isot Lego-paketit, yms.

Älä jauha paskaa. Olet itse sanonut että miehelläsi on hyvä palkka, tekee suunnilleen aina töitä jne. Kyse on siitä ettet vaan halua ;) Ei se väärin ole, mutta itsekästä kyllä.

[QUOTE="vieras";25160494]Mitä tämä asia sinuun liittyy? Anatolia ei auttanut itse hädässä olevaa "ystävää", sanoi ettei heille muka ole siihen varaa. Miten itsekäs voi ihminen olla? Aivan takuulla olisin itse tuossa kohtaa jättänyt vaikka yhden lahjan antamatta omalle lapselle kun määrä on noin kammottava ja auttanut ystävääni. Mutta itsekkäitä ihmisiä on maailma täynnä..[/QUOTE]
Mä olen omille lapsilleni ostanut halpoja lahjoja: 2 euron Bakuganeja, 2-3 euron kirjoja. Kallein taitaa olla tytön lahja, 8 euron Littlest Pet Shop-pehmo. Ja ne kaikki on ostettu jo aikoja sitten, tyyliin syyskuussa. Kaverin rahapula selvisi noin viikko sitten.

Joo, olen itsekäs. Juuri siksi soittelin sinne ja tänne, ja sain kaverilleni ajan diakoniatyöntekijälle, joka lupasi hänelle avun. Samasta syystä, eli itsekkyydestä, olen myös antanut ko. kamulle ilmaiseksi lasten pieneksi jääneet luistimet ja vaatteita, vaikka saisin niistä Huutiksessa ihan kivan rahasumman - tai ainakin näin opiskelijalle se summa on ihan kiva.

Jaa sinä rahojasi ystävillesi, minä en sitä tee, kun en ole varakas.

[QUOTE="vieras";25160505]Älä jauha paskaa. Olet itse sanonut että miehelläsi on hyvä palkka, tekee suunnilleen aina töitä jne. Kyse on siitä ettet vaan halua ;) Ei se väärin ole, mutta itsekästä kyllä.[/QUOTE]
Miehellä oli hyvä palkka joskus vuosia sitten, kun hän teki aina töitä. Yli 2 vuoden ajan hän on tehnyt ihan normaalia työaikaa, eikä ole mikään järin hyvätuloinen, mutta palkasta riittää kyllä meidän omalle perheelle.

Mun mielestä ap tarkoitti sitä, että moni kiillottaa kruunuaan toteamalla että MEIDÄN lapset ei ainakaan lahjavuoren alle hautaudu, vaan saavat vain YHDEN lahjan. Vaan monellako tällaisella hurskastelijalla se yksi lahja on useamman sataisen arvoinen?

Ts. miksi on parempi, että lapsi saa vain yhden 300 euron arvoisen lahjan, kuin 20 pakettia joiden yhteisarvo on 150 euroa?

Käsitin, että hän ajaisi takaa tuota. Voin toki tulkita aloituksen ihan väärinkin.

Niin, mä käsitin asian toisella tavalla ja voi toki olla että mäkin käsitin sen väärin. Henk koht ostan mieluummin yhden isomman lahjan kuin kämpän täyteen pikkukrääsää. Mutta ei se meidän "isompi lahja" mitään 400euroa maksa eikä mun mielestä ees tarvikaan maksaa. TÄnäkin jouluna lapset saa sen yhden lahjan joka on takuuvarmasti mieluinen. Emme halua hukuttaa lapsia tavaroiden keskelle vaan pyritään pitämään lelumäärät kohtuullisina. jos joka joulu ja synttäri lapset sais meiltä ensin monta lelulahjaa ja sitten vielä sukulaisilta niin mehän hukuttais niihin leluihin enkä ees usko että ne tarvis niin paljon niitä. Eri asia on sitten muunlaiset lahjat, vaikkapa astiasto, liinavaatteet, vaatteet jne. Niitä toki voi mun mielestä olla enemmänkin. Meillä moni sukulainen antaa rahaa jolla mä ostan lapsille sitte joulualesta vaatetta.Kun kasvavat niin saavat sitten itse päättää mitä ostavat lahjarahoilla. Lelujenostokielto on koko suvulle ollu niin kauan kun lapsia on ollu.Leluja eivät saa ostaa, muuta kyllä. Mutta ei sitä muutakaan tavaraa ylenmäärin tarvita.

Miksi se on joltakulta pois jos kaikki ei hukuta lapsiaan krääsän keskelle jouluna? Miten se asia voi ärsyttää jotakuta niin että siitä pitää tehdä aloitus?

Joo, olen itsekäs. Juuri siksi soittelin sinne ja tänne, ja sain kaverilleni ajan diakoniatyöntekijälle, joka lupasi hänelle avun. Samasta syystä, eli itsekkyydestä, olen myös antanut ko. kamulle ilmaiseksi lasten pieneksi jääneet luistimet ja vaatteita, vaikka saisin niistä Huutiksessa ihan kivan rahasumman - tai ainakin näin opiskelijalle se summa on ihan kiva.

Jaa sinä rahojasi ystävillesi, minä en sitä tee, kun en ole varakas.

Luulin että on ihan normaalia antaa ystäville vaatteita ja tavaraa, opin taas uutta. Ja ihan taatusti meillä on pienemmät tulot kuin teillä ja silti autan aina joulun alla ainakin yhtä vähävaraista perhettä. En, ei tarvitse sädekehää mutta kuvottaa joidenkin itsekkyys. Mä en ikinä voisi itse olla tuollaisessa tilanteessa auttamatta rahallisesti _ystävääni_ mutta meitä on moneen junaan.

Joudun itse ostamaan kaikki lasten lahjat, kun muilta ei tule mitään. Kaksi lasta ja ihan korkeintaan 250e pystyn per lapsi laittamaan. Leluja eivät juuri saa, vaan ihan tarvittavia tavaroita. Sukset, luistimet, vaatteita jne.

Miksi se on joltakulta pois jos kaikki ei hukuta lapsiaan krääsän keskelle jouluna? Miten se asia voi ärsyttää jotakuta niin että siitä pitää tehdä aloitus?
Käsitin ap:n ärsyyntyneen siitä, että nämä jotkut kiillottavat kruunuaan sillä että lapset saa vain yhden lahjan, sen sijaan että eläisivät tavallaan ja antaisivat toistenkin elää.
Sillä eihän se muilta pois ole, jos joidenkin lapset saa paljon lahjoja.

[QUOTE="vieras";25160572]Luulin että on ihan normaalia antaa ystäville vaatteita ja tavaraa, opin taas uutta. Ja ihan taatusti meillä on pienemmät tulot kuin teillä ja silti autan aina joulun alla ainakin yhtä vähävaraista perhettä. En, ei tarvitse sädekehää mutta kuvottaa joidenkin itsekkyys. Mä en ikinä voisi itse olla tuollaisessa tilanteessa auttamatta rahallisesti _ystävääni_ mutta meitä on moneen junaan.[/QUOTE]
Mulle on ihan uutta se, että jos nelihenkinen perhe, missä on vain yksi työssäkäyvä, ei auta rahallisesti ystäviään, niin se on itsekkyyttä.

Öö ehkä 30€. En tiedä tuoko sukulaiset jotain (tiukasti yritin kieltää). Mutta varmaan max jossain 50€...?

Me tykätään enemmän ruoasta, kuin tavaroista. :popcorn:

Mä en osaa kyllä arvioida etukäteen mitä se on
1 lahja per lapsi on itse hankittu ja ne oli todellakin tavallista arvokkaampia

toinen saa kauan haaveilemansa digijärkkärin (500e) ja toinen miniläppärin (300e), ja se on siinä meidän osalta, ehkä muualta tulee rahallisesti toinen mokoma ehkä ei

[QUOTE="vieras";25161102]Jos omat lapset saa tonnilla lahjoja ja ystävästä on muka suuri hätä niin silkkaa itsekkyyttä olla auttamatta.[/QUOTE]
Eiköhän ystäväkin pärjää - etenkin nyt kun saa apua seurakunnalta.

Jos omat lapset saa muilta lahjoja arviolta tonnin arvosta, niin miten se tekee minusta velvollisen tai edes kyvykkään auttamaan - kun ei mulla siltikään yhtään sen enempää rahaa ole?

Yhteistyössä