Mitä ihmettä liikkuu vanhempien päässä, jotka haluavat lapsensa olevan pph:lla aina eskari-ikään asti?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaikenlaista"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaikenlaista"

Vieras
Lapsi (poika, kohta 6v) on erittäin vilkas. Hänen kaverinsa pph:lla on noin 2-vuotias pikku poika, joka ei puhu vielä. Heidän yhteinen "leikkiminen" on: konttaamista, epämääräistä ääntelyä, riehumista ym. Oman toiminnan ohjaus on olematonta eikä mikään "leikki" kestä paria minuuttia kauempaa, kun jo otetaan uudet lelut ja sählätään niillä. Lapsen pph oli vanhemmille kauniisti ehdottanut / suositellut, että jos lapsi siirtyisi päiväkotiin ikäistensä seuraan jne mutta ei, vanhemmat haluavat hänen olevan tutulla pph:lla. Miksi ihmeessä :O Pph alkaa olla huolissaan kuinka poika tulee esim. eskarissa pärjäämään...

Eivätpähän ainakaan vanhemmat ajattele paljonkaan palsenpa parasta. Ikäistään leikkiseuraan tuollainen tarvitsisi ja varsinkin jos ei ole perheessä isosisaruksia. Jos eskarissa vasta havaitaan jotain ongelmia, niin voi olla, että lapsi menee kouluun ilman mitään "erityispäätöksiä" ja sitten koulussa tuskaillaan eka vuosi missä mättää ja vasta ehkä tokalla saadaan jotain todellista apua lapselle ja se on pitkä aika. Voi olla, että eskarissakin on vaikea saada kavereita, jos leikkitaidot ovat jääneet 2v:n tasolle.

Sellaista minä ajattelen että olen äärimmäisen kiitollinen että lapsemme on hoitajalla jota parempaa ei ole <3 Arvostan todella paljon ja meidän perhe tykkää tästä hoitajasta todella paljon. Ja ihan takuulla pidän eskari-ikään saakka jos mahdollista :)

Tiedätkö, jotkut menevät ihan suoraan kotihoidostakin eskariin. Ja ennen kuin eskareita edes vielä oli "keksitty", suoraan kouluun ekalle luokalle. Ei se päiväkodissa hoidossa olo ole mikään "kaikki ongelmat ratkaiseva takuuratkaisu". Kyse on kuitenkin VASTA 2-vuotiaasta lapsesta.

Joo näinhän se on, että lapsi kannattaa laittaa heti 9kk vanhana karaistumaan meluisaan ja ylipaikkaiseen päiväkotiin. Tällä se koulukypsyyskin mitataan!

Tai sitten ei. Meillä pph ainakin kuskaa isompia lapsia pari kertaa viikossa kerhoon ja käyvät muutoinkin avoimessa kerhossa, kylässä muiden pph:jien luona jne.

aina ei ole vaihtoehtoja :whistle:

mun vanhemmat lapset on molemmat olleet pph:lla tai kotihoidossa eskari-ikään asti, koska mun työvuorot oli sellaiset et päiväkotiin en saanut lapsia vietyä niiden aukiolojen takia.Esikoisen eskariajan olin hoitovapaalla keskimmäisestä, niin se onnistui ja keskimmäisen aikana pystyin kikkailemaan työvuoroja ja sain äidiltäni ym apua lapsen kuskaamiseen eskariin.
silloin tässä kaupungissa pph:t ottivat vastaan lapsia aikaisemmin ja pitivät myöhempään, vuorohoitoa ei muualla ollut tarjolla.Nykyään täällä jo vuorohoito on, nuorin oli 5v asti ryhmiksessä ja viime keväänä siirtyi vuoropäiväkotiin kun sellainen tänne rakennettiin.ja siis nyt syksyllä aloitti eskarin.

Aina ei oo mahdollisuutta siihen. Kaikissa kunnissa ei edes ole päiväkoteja, toisissa paikoissa ne on täynnä ja kolmannessa paikassa ei mielellään vaihdeta lapsen hoitopaikkaa kesken kaiken, koska sekään ei tee lapselle hyvää. Kumma juttu, mä oon ollut pph:lla kouluikään asti ja hyvin osasin lukea ja kirjoittaa jo ennen kouluun menoa yms.

No joo, minustakin jos perhepäivähoitaja on sitä mieltä, että poika tarvisi seuraa, niin varmasti kuuntelisin häntä. Hän on kuitenkin pojan kanssa arkea ja näkee kuinka tämä kaipaa leikkiseuraa. Kyllä viisivuotias kaipaa jo ikäistensä seuraa ja siinä se sosiaaliset taidot paremmin karttuu kuin sillä, että aikuinen yrittää keksiä päivät tekemistä...

Mun lapset ovat perhepäivähoidossa ja toivon että saavat olla eskari-ikään asti. Pieni ryhmä, ikätasoista seuraa on 3 kappaletta 3 vuotiaita, joista kaksi on omiani. Eikä ainakaan tässä vaiheessa olla mitenkään kehityksestä jäljessä. Hoitajana pph joka on ollut alalla pitkään ja todella osaa duuninsa. Joka päivä käyvät ulkoilemassa puistossa mihin tulee muitakin perhepäivähoitolapsia, eli ikätasoista seuraa ulkoiluun on tarjolla kaikkina arkipäivinä.

En ymmärrä mikä muu kuin isossa ryhmässä oleminen jää tässä kokematta. Sitäkin saadaan harrastusten kautta, muskarista ja jumpasta.

[QUOTE="vieras";25197655]Kyse on kuitenkin VASTA 2-vuotiaasta lapsesta.[/QUOTE]

Kyse on 6-vuotiaasta, jonka leikkiseurana on puhumaton 2v.
Ja ei, en ole pph, mutta työnkuvaani kuuluu tietyt asiat ja näiden vuoksi olen tähänkin lapseen tutustunut.
Ei tietenkään päiväkoti ole mikään autuaaksi tekevä asia. Mutta jos lapsen oma, erittäin kokenut ja hyvä hoitajakin on sitä mieltä, että lapsen paikka olisi ikäistensä seurassa, niin eikö olisi ihan viisasta kuunnella häntä? Eskarissa kuitenkin vaaditaan jo aika paljon, 1-luokasta nyt puhumattakaan. Paljon enemmän kuin esim. 20v sitten.

Kyse on 6-vuotiaasta, jonka leikkiseurana on puhumaton 2v.
Ja ei, en ole pph, mutta työnkuvaani kuuluu tietyt asiat ja näiden vuoksi olen tähänkin lapseen tutustunut.
Ei tietenkään päiväkoti ole mikään autuaaksi tekevä asia. Mutta jos lapsen oma, erittäin kokenut ja hyvä hoitajakin on sitä mieltä, että lapsen paikka olisi ikäistensä seurassa, niin eikö olisi ihan viisasta kuunnella häntä? Eskarissa kuitenkin vaaditaan jo aika paljon, 1-luokasta nyt puhumattakaan. Paljon enemmän kuin esim. 20v sitten.

Minkä ihmeen takia ihmettelet kaikkia niitä jotka hoidattavat lapsen eskari-ikään saakka pph:lla? Jos kerran hyviäkin hoitajia on ;)

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25197752:
Kumma juttu, mä oon ollut pph:lla kouluikään asti ja hyvin osasin lukea ja kirjoittaa jo ennen kouluun menoa yms.

Koulukypsyyden kannalta nuo eivät ole oleellisia asioita. Sosiaaliset taidot, ryhmässä käyttäytyminen, oman toiminnan ohjaus, työmuistin kehitys ym ovat paljon tärkeämpiä seikkoja tulevaa koulu-uraa ajatellen.

[QUOTE="vieras";25197784]Mun lapset ovat perhepäivähoidossa ja toivon että saavat olla eskari-ikään asti. Pieni ryhmä, ikätasoista seuraa on 3 kappaletta 3 vuotiaita, joista kaksi on omiani. Eikä ainakaan tässä vaiheessa olla mitenkään kehityksestä jäljessä. Hoitajana pph joka on ollut alalla pitkään ja todella osaa duuninsa. Joka päivä käyvät ulkoilemassa puistossa mihin tulee muitakin perhepäivähoitolapsia, eli ikätasoista seuraa ulkoiluun on tarjolla kaikkina arkipäivinä.

En ymmärrä mikä muu kuin isossa ryhmässä oleminen jää tässä kokematta. Sitäkin saadaan harrastusten kautta, muskarista ja jumpasta.[/QUOTE]

Kyllä minunkin mieöestä pph voitta varsinkin ison päiväkodin, jos on isommille lapsille sitä ikäistään seuraa, mutta tässä tapauksessahan ei ollut. Pitäisitkö silti lapsesi phh:lla 5-vuotiaana, jos ainoa seura olisi 2-vuotias?

Pph on hyvä paikka pienille lapsille. Miksei isommillekin, jos sieltä löytyy ikätovereita. Mutta jos lapsen AINOA leikkiseura päivän aikana on 2v, niin kenen etu se on? Ei ainakaan tuon isomman lapsen... Kyllähän tämäkin pph ulkoilee, käyvät kerhossa jne, mutta mitä se hyödyttää kun kaikki muut lapset ovat noita pieniä natiaisia?

Itse olin pph nyt syyskuulle asti ja oma lapsi tässä ryhmässä eskariin saakka. Ihan hyvin alkoi eskari ja tykkää kovasti kun siellä on vähän isommille suunnattua toimintaa kuin kotona oli. Kotona silti leikkii pikkuveljen 3v kanssa kotista ja barbileikkejä, kuten pienen lapsen kuuluukin. Suurimmaksi osaksi leikki on välillä konttaamista ja ihme mölinää, mutta myös "järkevää" vuoroleikkiä..

Esikoulu kun on kouluun valmistautumista, minne mennessä ei tarvitse osata mitään, siellä ne harjoittelee myös leikkimistä! Hurjaa jos pitää harjaantua ESKARIA varten vielä päiväkodissa erikseen.. Varmaan kerhot valmistaa sitten sitä päiväkotia varten ja kerhoa varten pitäis kyläillä taaperon kanssa paljon ja opettaa hyvissä ajoin tapoja, että osaa olla nätisti siellä kerhossa ja pitää saksia 2-vuotiaana..

Nykyään lapsen on kasvettava nopeasti isoksi. Ja osattava kaikki paremmin ja nopeammin kuin muut.. :snotty:

Mitenkäs sellainen tilanne jos äiti hoitaa kotona 2v ja 5v lasta?Ja nämä leikkivät keskenään.Pitäis viedä vissiin tuo 5v päiväkotiin ja jäädä tuon 2v:n kanssa kotiin :D

Ja minusta itse asiassa tässä tapauksessa ei ole tärkeää joku kypsyminen ja ryhmätoimiminen vaan se, että lapsi viihtyis varmasti mieluummin päivät leikkien ikätovereitten kanssa kuin leikkien yksin tai 2-vuotiaan seurassa.

Tjaa. Ehkä kysymys vanhemmista jotka haluavat lapsensa hoidettavan kodinomaisessa ympäristössä. Ovat kuulleet kauhukertomuksia ylitäysistä, meluisista päiväkotiryhmistä joissa hoitajat vaihtuvat jne. Sitten kun ovat itse löytäneet hyvän ja luotettavan pph:n jonka luona lapsi viihtyy niin eivät halua vaihtaa hoitopaikkaa. Näin veikauksena otsikon kysymykseen.

Eri juttu sitten jos lapsella on taidoissaan/kehityksessään ongelmia ja pph:kin on sitä mieltä että päiväkodille olisi tarvetta.

Kysyin itse lapseni perhepäivähoitajalta mitä hän suosittelee ja hänen mielipiteensä oli, että kolmevuotias kannattaisi pistää tarhaan, kun siinä vaiheessa alkaa varmaan kaivata enemmän virikkeitä. Tuo hoitaja ulkoiluttaa lapsia aina kuin mahdollista, pihassa on toinenkin perhepäivähoitaja jonka kanssa järjestävät yhdessä askartelupäiviä & vievät lapset kerran viikossa kerhoon. Minä aion tehdä niinkuin perhepäivähoitaja sanoo, miksi en uskoisi häntä? Jos muut lapset ovat ihan pieniä, en usko meidän lapsen saavan tarpeeksi virikkeitä ryhmässä. Tämä tuntuu olevan nykyään käytäntö, että yli kolmevuotiaat pannaan tarhaan ja minusta se on sillä lailla reilua, että kun kaikista pienimmät tarvitsevat eniten perhepäivähoitopaikkaa, niin mistäs niitä riittäisi, jos lapset ovat eskarilaisiksi asti perhepäivähoidossa:O

ja sitten toisaalta eräs psykologi kirjoitti ihan vasta artikkelin missä hän on huolissaan lapsien nykyään saamista liiallisista virikkeistä. Hoidossa suuret ryhmät ja tiukka aikataulu täynnä opettavaa ohjelmaa (aivot joutuu oppimaan uutta jatkuvasti) ja kotona televisio,tietokone,radio,pelit jne. ärsykkeet, samoin ilta harrastukset missä taas opitaan uutta. Missä välissä lapsi lepää? Yöllä lapsi kasvaa eniten vuorokaudessa, joten sekään ei ole kunnollista rauhoittumista ja rentouttavaa olemista..

Yhteistyössä