Lapsen kotihoidontuesta: petkutammeko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vilppiäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273486:
Okei, saitte ylipuhuttua :) kysäsen asiaa kelalta. tosin ei minua haittaa, jos niitä tukia sitten myöhemmin joutuisi maksamaan takaisin. nyt vain on niin tiukkaa, mutta kohtahan sitä on taas töissä... tosin tota aikuiskoulutustukea ei maksa kela.

kyllä se sitteki tympäsee maksa.. nyt summa tuntuu pieneltä, sitte isolta :/

Kotihoidontuki vähennetään etuudesta, jos jompikumpi vanhemmista sellaista saa. Ei ole oikein mitään Kelan/työttömyyskassan maksamaa juttua, josta sitä ei vähennettäisi. Joten ei tule onnistumaan. En usko, että maksavat ja jos maksavat, perivät takaisin.

Kotihoidontuki vähennetään etuudesta, jos jompikumpi vanhemmista sellaista saa. Ei ole oikein mitään Kelan/työttömyyskassan maksamaa juttua, josta sitä ei vähennettäisi. Joten ei tule onnistumaan. En usko, että maksavat ja jos maksavat, perivät takaisin.

Meillä mies saa opintotukea, ihan tavallista opintotukea ilman asumislisää.
Ja mä saan kh-tukea. Siinä meidän tulot tällä hetkellä.
Vähentääkö ne tuosta miehen opintotuesta tuon kh-tuen??? Ei olla oikeutettuja mihinkään toimeentulo- tai asumistukiin, koska asumiskulumme on niin pienet ja tullaan hyvin toimeen säästöillämme. Mutta wtf, vähennetäänkö tuo kh-tuki kuitenkin? Kelalta ei ole ainakaan vielä tullut mitään mutinoita, mutta vasta syksy onkin ollut näin.

[QUOTE="vieras";25273592]Meillä mies saa opintotukea, ihan tavallista opintotukea ilman asumislisää.
Vähentääkö ne tuosta miehen opintotuesta tuon kh-tuen??? [/QUOTE]

opintotuki ei haittaa, jos opinnot etenee vaikka lapsi kotihoidossa. koulutustuesta ja työttömyysavustuksesta se vähennetään

[QUOTE="vieras";25273592]Meillä mies saa opintotukea, ihan tavallista opintotukea ilman asumislisää.
Vähentääkö ne tuosta miehen opintotuesta tuon kh-tuen??? Ei olla oikeutettuja mihinkään toimeentulo- tai asumistukiin, koska asumiskulumme on niin pienet ja tullaan hyvin toimeen säästöillämme. Mutta wtf, vähennetäänkö tuo kh-tuki kuitenkin? Kelalta ei ole ainakaan vielä tullut mitään mutinoita, mutta vasta syksy onkin ollut näin.[/QUOTE]

Ei vaan unohdin oleellisen seikan: jos toinen on töissä. Eli tähän alkuperäiseen yritykseen, että työssä oleva ottaisi nimiinsä kotihoidontuen ja tuella oleva saisi sen tukensa kokonaan, niin se ei käy.

Sain jo Kelalta vastauksen. Miehelle maksetaan kodinhoidontuki ja koska Kela ei maksa aikuiskoulutustukea, vaan aikuiskoulutusrahasto, niin eivät vähennä mitään. Aikuiskoulutusrahasto ei alunperinkään kysynyt miehen tuloja, joten tuskinpa niitä täytyy sinne ilmoitella nytkään. Eli näin kannattaa sumplia hieman asioita, harmi kun ei tajuttu tätä aiemmin, tonni meni rahaa ihan vain tuon miinustuksen takia, kun kh-tuki tuli minulle.

Yhteistyössä