Melkein 4 v yökasteluongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marinakoko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marinakoko

Vieras
Meillä poika oppi päiväkuivaksi 1,5v sitten mutta yökastelua on edelleen runsaasti. Vaippaa ollaan pidetty ja luotetaan että aika hoitaa tehtävänsä. Välillä on ollut kuivempaa, mutta enempi on märkää.

Viikko sitten poika ilmoitti ettei halua yövaippaa. kolme yötä meni hienosti eikä vahinkoja sattunut. Sen jälkeen onkin joka yö tullut pissat sänkyyn. Yöllä poika sit märissään tulee pyytämään kuivat vaatteet ja tulee meidän väliin nukkumaan - ja viimeiset kolme yötä poika on vielä pissannut meidän sänkyyn. :/

Illalla käy pissalla ennen nukkumaan menoa, mutta vaippaa ei suostu laittamaan.

Kyllä mä voin pyykätäkin, mutta en tiedä onko järkee jokaisen nukkuu huonosti tän rumban vuoksi. Eikä se lapsi taida yhtään sen nopeammin kuivaksi oppii vaikka märissä nukkuisikin?! En tiiä olisko tyhmää lapsen jo nukkuessa laittaa vaippa?

Tää on pojalle kiperä paikka myös sen vuoksi, että kuopus vajaa 3v. on jo yökuivakin, ollut jo useamman kuukauden. Me ei tietenkään tehdä siitä mitään numeroa, ettei esikoiselle tuu huonommuuden tunnetta, mutta nyt kyllä pienempi tekee siitä numeron. :/

Asialliset kommentit tervetulleita!

Laittaisin sen vaipan niin ettei kuopus nää,vois olla teiän salaisuus. Lohduta esikoista,ihan normaalia,monet muutkin lapset käyttää vielä 4-5v. vaippaa. Yökasteluhan on hormooneista johtuvaa,ei voi opetella,jos ei tahallaan housuunsa pissi.

Mun mies yökasteli jonnekin yläasteikään asti:D Eikä siinä mikään auttanu, kun nukkui niin sikeästi, ettei heränny pissahätään eikä hälytyslaitteeseenkaan. Kyllähän siinä helpommalla pääsee, jos vaipan laittaa, vielä kun lapsi on niin pieni, että se on mahdollista! (Kyllähän tää vaiva yleensä menee ohi aiemmin kuin mun miehellä:D) Ei minusta olis ollenkaan tyhmää laittaa vaippaa lapsen jo nukkuessa, jos ei kerta siihen herää. Jos muut kannustimet ei auta, että saatais vaippa laitettua hereillä ollessa. Mun mies lapsena nukkui sikeästi yöt läpi, vaikka oli sänky märkänä eikä kuulemma tullu edes vilu, joten ei todellakaan ollu märästä sängystä apua yökuivaks oppimiseen.

Meillä kevällä 5v täyttävä lapsi ja kastelee hänkin. Meillä on pidetty vaippaa suosiolla. Aina tietyn väliajoin koitetaan olla ilman vaippaa viikon verran mutta kun tyttö kastelee joka ikinen yö siitäkin huolimatta, että sitä käyttäis joskus 01 aikoihin vessassa niin olkoon vaipoissa sitte.

Laittaisin vaipan kun lapsi nukahtaa. Mut muuten asian suhteen ei mitään ongelmaa ole, sitten jos yökastelu jatkuu eskari-iässä, niin asialle pitää rueta tekemään jotain.

[QUOTE="vieras";25287002]Laittaisin sen vaipan niin ettei kuopus nää,vois olla teiän salaisuus. Lohduta esikoista,ihan normaalia,monet muutkin lapset käyttää vielä 4-5v. vaippaa. Yökasteluhan on hormooneista johtuvaa,ei voi opetella,jos ei tahallaan housuunsa pissi.[/QUOTE]

Joo, en mä niinku siitä koe ongelmaa että lapsella on vaippa. Enempi nyt mietin että miten sais ratkaistua tuon lakanakasteluongelman.

Yritin tuota salaisuus-hommaaa juurikin eilen. Poika suostui vaippaan aluksi, mutta sängyssä veti sen väkisin pois. Eilen sit kans pikkuveljeltä kysyi että onko hänellä vaippa. Pikkuveli osaa kyl ottaa tästä hommasta "ilon" irti.

Meillä poika 4,5 vuotias ja vaipat öisin. Päiväkuivaksi aika nopeesti tuli, mutta yövaippa on jäänyt. On ollut hetkiä, kun vaippaa en ole laittanut. Mutta tosiaankin sänky sitten ihan märkänä ja poika siintä häpeissään :/ Nyt mennää vaipoilla yöt ja koitan kannustaa joka ilta, että jos nyt onnistuis yö olevan kuivana..mutta ei ole nyt aikoihin ollut. Iltaa vasten en anna paljoa juomista ja pissalla käy ennen nukkumaan menoa, mutta mikään ei auta. Hän tekee ihan selkeästi pissat yöllä unissaan, koska aamusella jo vaipa märkänä. Ja aamupissalle menee heti herättyään vauhilla vessaan.

Mutta toivotaan, että hän joskus voisi nukkua ilman vaippoja! :) Mutta stressiä tuosta en ota. Neuvolassa sanottiin 4 vuotis tarkastuksen yhteydessä, että 5 vuotiaan yöpissaamiseeen puututaan tai annetaan opastusta ja apua.

[QUOTE="vieras";25287060]Laittaisin vaipan kun lapsi nukahtaa. Mut muuten asian suhteen ei mitään ongelmaa ole, sitten jos yökastelu jatkuu eskari-iässä, niin asialle pitää rueta tekemään jotain.[/QUOTE]

Täytyy varmaan tota kokeilla seuraavaks, eli laittaa vaippa kun nukkuu. O onneks aika sikeäuninen.

Noilla on selkeesti päiväkodissa jotain vertailuu poikien kesken. Kun esikoinen mulle kertoo ketkä kavereista käyttävät vaippaa vielä päiväunilla. Siis meillä tuo ei ole päiväunilla/lepohetkilläkään käyttänyt vaippaa sen jälkeen kun päiväkuivaksi oppi. Selkeesti on ollut ylpee siitä että päiväunilla pk:ssa ei oo vaippaa tarttenut, ja toisilla on. (huvittavaa sinänsä et noin pienet tollaista vertailua harrastuu).

[QUOTE="a p";25287081]Joo, en mä niinku siitä koe ongelmaa että lapsella on vaippa. Enempi nyt mietin että miten sais ratkaistua tuon lakanakasteluongelman.

Yritin tuota salaisuus-hommaaa juurikin eilen. Poika suostui vaippaan aluksi, mutta sängyssä veti sen väkisin pois. Eilen sit kans pikkuveljeltä kysyi että onko hänellä vaippa. Pikkuveli osaa kyl ottaa tästä hommasta "ilon" irti.[/QUOTE]

Voi ei,hankalaa... kaikki pääsis helpommalla jos yövaipan sais vielä käyttöön. :(

Ootteko te koittanu niitä kuivaksi opetteluvaippoja? Vai onko ne housuvaippoja? Suostuisko laittamaan semmosen kun perustelee, että nää on semmosia joilla oppii nopeammin kuivaksi? Meilläkään ei tyttö anna kyllä laittaa normi vaippaa mutta housuvaippa menee. En tiedä oisko nuo kuivaksiopetteluvaipat sit minkälaisia.

Ootteko te koittanu niitä kuivaksi opetteluvaippoja? Vai onko ne housuvaippoja? Suostuisko laittamaan semmosen kun perustelee, että nää on semmosia joilla oppii nopeammin kuivaksi? Meilläkään ei tyttö anna kyllä laittaa normi vaippaa mutta housuvaippa menee. En tiedä oisko nuo kuivaksiopetteluvaipat sit minkälaisia.

Mitäs ne on, ne kuivaksi opetteluvaipat?? Housuvaippoja meillä. Pitäisi ehkä löytää jotain päheitä vaippoja joita ylpeänä pitäis. Liberon "teemavaipat" oli molempien lasten mielestä kivoja.

Kunnon patjan suojukset vain käyttöön. Se vaiva loppuu yhtäkkiä niikuin alkasikin .. =) . Ja meillä auttoi , kun yöllä heräsi ja käytiin suihkussa.. ei vaippaa halunnut laittaa, enkä pakottanut.. Poika oli 3,5v. ja oli jonkin aikaa ollut jo vaippakuiva...

[QUOTE="a p";25287131]Mitäs ne on, ne kuivaksi opetteluvaipat?? Housuvaippoja meillä. Pitäisi ehkä löytää jotain päheitä vaippoja joita ylpeänä pitäis. Liberon "teemavaipat" oli molempien lasten mielestä kivoja.[/QUOTE]

Mä en tiedä itsekään kun ei olla käytetty mutta semmosiaki on olemassa. Oiskohan Liberon? Ihan kai löytyy tavallisesta marketista :)

Sun pitää saada lapsi ymmärtämään, että jokainen lapsi kehittyy tässäkin asiassa omaan tahtiinsa. Kuivaksioppiminen ei ole tahdonalaista toimintaa, sitä ei voi vain päättää, että nyt olen kuiva. Koska asia ei ole lapsen hallinnassa, hänen ei tarvitse tuntea siitä syyllisyyttä tai huonommuutta. Anna lapselle paljon rohkaisua ja rakkautta, sitä hän tarvitsee.

Ööh. Termeistä vielä - yökastelua ei ole alle 5-vuotiaan öiset hommat. Elikkäs ovat tuossa iässä vielä niin normaaleja nuo pissavahingot. Pampersilla on vaippa, joka jää märäksi, niitä kannattaa kokeilla!

• Tykkää
Reactions: harmoillen
Sun pitää saada lapsi ymmärtämään, että jokainen lapsi kehittyy tässäkin asiassa omaan tahtiinsa. Kuivaksioppiminen ei ole tahdonalaista toimintaa, sitä ei voi vain päättää, että nyt olen kuiva. Koska asia ei ole lapsen hallinnassa, hänen ei tarvitse tuntea siitä syyllisyyttä tai huonommuutta. Anna lapselle paljon rohkaisua ja rakkautta, sitä hän tarvitsee.

Todellakin olen antanut rohkaisua ja rakkautta.

En tiedä miten saisin lpasen ymmärtämään että jokainen kehittyy omassa tahdissaan ja tuossa ei oo mitään ongelmaa. Eikä mulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää et kuivaksi oppiminen ei oo tahdonalaista toimintaa...

Tänäänkin meni ilman vaippaa nukkuu, ei lähtenyt mihinkään houkutuksiin. On niin kovapäinen poika että kun jotain päättää niin vaikeeta on päätä kääntää. Yritetään laittaa vaippa nukkuvalle. Siitäkin voi saada raivarit. :/

[QUOTE="a p";25287099]Täytyy varmaan tota kokeilla seuraavaks, eli laittaa vaippa kun nukkuu. O onneks aika sikeäuninen.

Noilla on selkeesti päiväkodissa jotain vertailuu poikien kesken. Kun esikoinen mulle kertoo ketkä kavereista käyttävät vaippaa vielä päiväunilla. Siis meillä tuo ei ole päiväunilla/lepohetkilläkään käyttänyt vaippaa sen jälkeen kun päiväkuivaksi oppi. Selkeesti on ollut ylpee siitä että päiväunilla pk:ssa ei oo vaippaa tarttenut, ja toisilla on. (huvittavaa sinänsä et noin pienet tollaista vertailua harrastuu).[/QUOTE]

No nyt ollaan kokeiltu sitä, että laitetaan pojalle vaippa sitten kun nukahtanut. Vaipan saa ihna ok:sti laitettua ilman, että poika herää. MUTTA nyt on sitten alkanut herämään öisin (toki on tehnyt sitä ilman tätäkään), tulee sänkymme luo ja alkaa raivoamaan, että esim. vaippa on märkä ja vaikkei olisikaan, haluaa vaipan pois. Lisäksi haluaisi meidän väliin nukkumaan. Mä olen tähän saakka rajannut asian lapselle niin, että omaan sänkyyn saa mennä ilman vaippaa (perusteluna kosteussuojaus), mutta meidän sänkyyn tullaan vaipan kanssa. Siitä sitten alkaa vääntö, kun haluaisi meidän sänkyyn ilman vaippaa. Loppujen lopuksi suostuu vaippaan ja jää meidän sänkyyn, mutta tuntuu älyttömältä tapella tästä öisin.

Mietin että pitäisikö suosiolla vuorata omakin sänky kosteussuojilla ja pitää lapsi ilman vaippaa? Toisaalta sit lapsi herää myös siihen kun on sänky kastunut ja alkaa raivoamaan märistä vaatteista. Sitten kun vaatteet on vaihdettu, niin kyllä rauhottu nopeasti (jos pääsee meidän sänkyyn...). Että mikä nyt sit olis fiksuinta, kun heräämistä näyttää tulevan joka tapauksessa. Huoh.

Pojalla on nyt alkanut tulemaan ehkä ekaa kertaa elämässään uhmaa. Tää tahto "vaipattomuuteen" liittyy varmasti myös siihen. Mutta mietin, että missä kohden raja tulis vetää??!!

Minä vetäisin rajan tasan siihen, että 4v ei päätä laitetaanko vaippa vai ei, vaan se laitetaan jos on tarve. Jos ottaa sen itse pois, niin rangaistuksia kehiin. Aikuinen päättää tällaisista asioista.

Oma eskarilaiseni kasteli öisin hieman vajaa 5-vuotiaaksi, ja yhtäkkiä se loppui kuin seinään. 2v3kk nuorempi pikkusisko oli yökuiva reilu 2-vuotiaana, ja olihan se isommalle kova paikkaa käyttää yövaippaa kun pikkusiskollakaan ei ole. Mikään sängyn suojaaminen ei ollut vaihtoehto, sillä tyttö nukkui aina peittonsa ja välillä tyynynsäkin päällä, enkä joka päivä halunnut pyykätä lakanoita, peittoa ja tyynyä.

Yökuivuuden oppimista ei voi nopeuttaa, se tulee sitten kun on tullakseen.

[QUOTE="vieras";25287171]Ööh. Termeistä vielä - yökastelua ei ole alle 5-vuotiaan öiset hommat. Elikkäs ovat tuossa iässä vielä niin normaaleja nuo pissavahingot. Pampersilla on vaippa, joka jää märäksi, niitä kannattaa kokeilla![/QUOTE]

Mitäs iloa siitä märäksi jäämisestä on? Yöllä pissaava lapsi ei opi sen nopeammin kuivaksi vaikka pitäs märässä kaiken aikaa, kun ei se sinne vaippaan/sänkyyn tahallaan pissaa.

Laita froteemuovilakana patjan ja lakanan väliin, sitten lakanan päälle uusi muovifrotee ja taas lakana... yöllä kun pissa tulee kiskaiset vaan päällimmäisen lakanan ja muovifroteen pois. Siis jos haluat vielä kokeilua jatkaa.

Yhteistyössä