Kahvipöydän käytöstavat?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuKlaakonVehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SuKlaakonVehti

Vieras
Olen hieman ihmeissäni. Katoin kahvipöydän meille että kyläilevälle perheelle. Tarjolla oli kuivakakkuja, sekä iso kulhollinen konvehteja (yli 1kg). Kysymys kuuluukin, kuuluuko se kahvipöytä kaluta ihan kaljuksi tarjottavista? Täytyykö pöydän notkua tarjottavia vai pitäisikö pienemmänkin määrän riittää vieraille?

Onko se minun tehtävä seistä pöydän vieressä ja komentaa vieraita lapsia vai pitäisikö lasten vanhempien opastaa kouluikäisiään käyttäytymään? Nimittäin kolmen 5-9-vuotiaan jäljiltä ei jäänyt kuin karkkipaperit jäljelle konvehtien osalta, eivätkä tosiaan kauaa istuneet pöydässä. Omat lapseni jäivät täysin ilman, sekä me aikuiset. Me muut seurustelimme olohuoneen puolella, mistä kyllä näköyhteys keittiöön, mutta enpä vain tajunnut että minun olisi pitänyt laittaa tarjolle niitä namuja vain kourallinen, eikä suinkaan koko kulhollista.

Minulle on jo aikoinaan toitotettu että otetaan 1-2 kappaletta, ja otetaan muutkin huomioon jotta tarjottavat riittävät. Kakkua ei tarkoituksenmukaisesti ahmita loppuun ja jos jostain syystä haluaakin enemmän, niin sitä kysytään kyläpaikan isännältä tai emännältä.

Olenko ihan hukassa ja nipottaja? Ekaa kertaa oli tämä perhe käymässä lastensa kera meillä, joten ei ollut tiedossa nämä barbaarimaiset käytöstavat.

Jos jotain laittaa tarjolle niin mun mielestä se saadaan myös silloin syödä pois.

MUTTA, se että muutama kersa vetää koko pöydän tyhjäksi ei ole oikein. Kaikille tasapuolisesti ja on vanhempien vastuulla huoilehtia että heidän lapset käyttäytyvät kunnolla kylässä. Eli juurikin se muutama nami ja pala kakkua, joilloin tarjottavia jää muillekin. Meidän alle kouluikäinenkin ymmärtää jo tämän eikä tuhoa kyläillessä herkkupöytää minuutissa..

Eri perheissä on erilaisia tapoja, joissakin se mitä pöytään on laitettu on tarkoitettu syötäväksi ja nopeat elävät...

Tulevalla kerralla tiedät säädellä vähän määrää, sillä kohtuuttomaltahan tuo maalaisjärjellä ajatellen kuullostaaa.

Toisaalta en itse ehkä jättäisi vieraita lapsia pöydän ääreen itsekseen, kokemus omien kanssa on opettanut kaikenlaista. Kylässä kun voi kokeilla myös isäntäväen hermoja ja kuullostella talon tapoja, tai ainakin omani juuri tuossa viikarivaiheessa 3-7-vuotiaina, kyläilyn perusteita oppiessaan, kokeilivat sekä minun käyttäymistä kylässä että talonväen toiminnan logiikkaa.

Munkin mielestä suurentelet "ongelmaa" nyt vähän liikaa.
Onhan tietysti vähän hassua että lapset istui keskenään pöydässä, ilmeisesti kutsumatta, ja söivät kaiken.

Emäntänä sulla olisi ollut oikeus kyllä sanoa että ei vielä tulla pöytään. Mutta jälkiviisaushan on yleensä sitä parasta.

Miten lasten vanhemmat suhtautui asiaan?

Mun mielestäni sinänsä kaiken saa syödä, mitä tarjolle laitetaan, mutta toki jos kaikki eivät ole vielä saaneet mitään, katsotaan vähän sillä silmällä, että riittää muillekin. Tunsin joskus yhden aikuisen ihmisen, joka saattoi esim. kymmenelle hengelle tarjolle laitetusta kuivakakusta rohmuta ensin neljä palaa ja käydä hetken päästä hakemassa vielä kolme lisää. Ei siis yhtään katsonut, riittääkö varmasti muillekin.

Jatkossa voisit varmaan laittaa pöytään kylttejä, joissa lukisi laktoosittoman, gluteenittoman tai munattoman sijasta "2 (kaksi) suklaata/syöjä" tai 1 (yksi) kakkupala/syöjä". Näinhän koulujen keittolassakin ohjeistetaan. Ja kukaan ei toimisi väärin ja olisi turvallinen olo kaikilla.

Ei siis lapset olivat luvalla pöydässä. Alussa heidän vanhempansa laittoivat heille juomat ja yhdessä kokosivat lautasille annokset. Tarkoitus oli että sen jälkeen me aikuiset saamme kahvitella rauhassa kun lapset pääsevät leikkimään. (Omamme on sen verran pieniä että käyvät ottamassa keksit tms. ja poistuvat nopeasti parempiin puuhiin).
Kakkujen suhteen ei ollut ongelmia, en vain millään olisi osannut kuvitella että kolmistaan pystyisivät ahmimaan yli kilon suklaata, eikä näin ole koskaan käynyt muiden kanssa.

no, jos minä laitan tarjottavia kahvipöytään niin kyllä ne on kaikki syötäväksi tarkoitettu, mutta....
mikähän siinä on kun nykyään useammat tenavat syövät heti kupit tyhjäksi, keksejä rohmutaan kourakaupalla yms...(tämä siis oma kokemus omista vieraista) vanhemmat eivät yleensä sano lapsilleen mitään, minä sitten koitan nätisti sanoa vierestä että jätetään muillekkin vähän :D kai minäkin sitten nipo oon mutta muistan ite pienenä, kun oltiin kylässä jossain niin hyvä kun sen yhden keksin "kehtas" ottaa vaikka olis saanut syödä pöydän tyhjäksi :xmas:
Mun mielestä se kuuluu ihan käytöstapoihin, että otetaan se muutama keksi yms. eikä kourakaupalla. Joskus vain ihmettelen tätä nykyajan touhua....

Ymmärsinköhä nyt oikein mutta vieraiden lapset tuliu heti pöytään kun näki näitä herkkuja olevan ja kun te lopulta pääsitte kaffipöytään oli herkut syöty?
Sitä tämä vapaa kasvatus kun on ettei lapsille jää tarumoja kunten aloittajalle (ja itsellenikin :D )
otetaan vaan yksi tai kaksi palaa.
Nykyään kun ei saa lapsia komentaa (ei sasi mutta kyllä omiani komennan ja pyydän ottamaan muutki huomioon)
Seuraavan kerran kata pöyä muuten valmiiksi ja laita tarjottavat sitten vasta kun vieraat istuu pöydässä ;)
Luulisi sen hiukan hillitsevän vieraiden lasten herkutteluhaluja kun kaikki aikuiset on samaan aikaan pöydässä.
Toki itse teen niin että ensin aikuiset ja sitten katan lapsille ja sanonkin ihan suoraan että syökää kulhot tyhjiksi niin näin ei minullekaan jää paljon tiskejä säästeltävikseni :D
Ja tästä muutamat lapsiperheet tykkääkin ihan valtavasti kun näin ei tarvi niitä lapsiaan komennella,osta vain pari palaa ;)

hämmästyttävän moni pitää tota ihan ok käytöksenä? :O

itse pidän huolen, että lapsenikin tietävät, että vieraassa kahvipöydässä otetaan vähän ja kohtuudella ja kotona sitten voi pyytää lisää enemmänkin ja syödä karkkipurkista viimeisenkin =) kauniit tavat näyttävät todellakin olevan katoava luonnonvara!

tapakasvatus näköjään puuttuu.
Ite oon kans sen verta vanhanaikanen..siis toki saa syödä mitä tarjolla on mutta ei niin kuitenkaan että rohmutaan se yks laji kokonaan niin ettei muille jää mitään.
Isä vainaa opetti jo polvenkorkusesta että muutama kutakin sortimenttia ja sitten kysytään emännältä että saako ottaa lisää kun muutkin on maistaneet ei niin että vedetään kaikki napaan.
Herkutella saa, mutta ei olla ahne

No jos kylässä on lapsia niin silloin kannattaa laittaa esille vain sen verran tarjottavaa mitä saa syödä. Tyhmyyttähän se on lykätä esille kilo suklaata jos sitä kiloa ei saa syödä. Tai en tiiä onko meidän tuttavapiirissä sitte huonosti kasvatettuja lapsia mutta kyllä meillä ainakin katoaa tasan jokainen konvehti ja makeinen mitä esillä on jos on kylässä tuon ikäisiä, tai pienempiä, ja jos siinä konvehtikipon vieresssä ei oo ketään aikuista päivystämässä. Joten ota opiksesi tästä kerrasta.

Ps. täälläpäin jos pöytään laitetaan paljon tarjottavaa ja vieraat ottaa vain pikkasen niin se on loukkaus. Täällä pöytään laitetut tuotteet on tarkoitettu syötäviksi KOKONAAN, ei ihailtaviksi.

No jos kylässä on lapsia niin silloin kannattaa laittaa esille vain sen verran tarjottavaa mitä saa syödä. Tyhmyyttähän se on lykätä esille kilo suklaata jos sitä kiloa ei saa syödä. Tai en tiiä onko meidän tuttavapiirissä sitte huonosti kasvatettuja lapsia mutta kyllä meillä ainakin katoaa tasan jokainen konvehti ja makeinen mitä esillä on jos on kylässä tuon ikäisiä, tai pienempiä, ja jos siinä konvehtikipon vieresssä ei oo ketään aikuista päivystämässä. Joten ota opiksesi tästä kerrasta.

Ps. täälläpäin jos pöytään laitetaan paljon tarjottavaa ja vieraat ottaa vain pikkasen niin se on loukkaus. Täällä pöytään laitetut tuotteet on tarkoitettu syötäviksi KOKONAAN, ei ihailtaviksi.

Ei voi millään peesata, tapakasvatukseen kuuluu myös kohtuus kaikessa, vanhempana voi sitten mättää sen minkä ilkee. Ei se voi olla liian vaikea lapsellekaan käsittää että muillekin pitäisi riittää. En muista kertaa että meidän lapset olisi kylässä vetäneet kulhoja tai keksikuppeja tyhjäksi kun asia on aikanaan opetettu enkä millään muotoa voi käsittää että se olisi jonkun mielestä sitä väärää käytöstä. Päin vastoin olen saanut hyvää palautetta kun eivät ole juhlissa repimässä pöydästä kaikkea minkä irti saavat.

[QUOTE="vieras";25312859]Ei voi millään peesata, tapakasvatukseen kuuluu myös kohtuus kaikessa, vanhempana voi sitten mättää sen minkä ilkee. Ei se voi olla liian vaikea lapsellekaan käsittää että muillekin pitäisi riittää. En muista kertaa että meidän lapset olisi kylässä vetäneet kulhoja tai keksikuppeja tyhjäksi kun asia on aikanaan opetettu enkä millään muotoa voi käsittää että se olisi jonkun mielestä sitä väärää käytöstä. Päin vastoin olen saanut hyvää palautetta kun eivät ole juhlissa repimässä pöydästä kaikkea minkä irti saavat.[/QUOTE]

ei munkaan lapset tyhjennä pöydästä kaikkea. ottavat vaan vähän. oon itse pannu merkille että ainakin meillä läyvistä lapsista se tyhjentää kaikki kipot sekunnissa, ketkä ei ns normioloissa saa mitään makeaa. meillä on tuttavapiirissä lapsia jotka saa makeisia tms vaan juhlissa yms. sit ku niitä on tarjolla nii syövät niitä hullunkiilto silmissä. ne lapset, kelle se makea on arkipäiväinen asia eikä kiellettyu hedelmä, ottavat kohtuudella.

mitä kasvatukseen tulee niin mun mielrestä ei joltain 5vuotiaalta voi vaatia että se malttaa pidättäytyä ottamasta suklaata jos sitä on iso kasa tarjolla eikä aikuisia valvomassa. Ap kertoi että suklaat oli ollu eri huoneessa ja aikuiset toisaalla juttelemassa. joten on aikuisten vika jos eivät kerran pidä vahtia ja MUISTUTA lapsia vähän väliä että enää ei saa ottaa. Jos mullla ois ap:n tilanteessa ollu tuo määrä suklaata ja tuon ikäisiä lapsia ja suklaat eri huoneessa niin oisin ottanu ne suklaat pois siitä pöydältä ja pannu kaappiin tms. Sillon ei tuu liian kovia houkutuksia lapsille.

Me käytiin tapanina miehen siskolla. Pöytä oli täynnä joulun herkkuja, ja miehen sisko oikein patisti syömään. Heitti vielä että kaikki on syötävä!
:D
Itse en ainakaan koe mielipahaa, jos vieraat syö tarjottavat loppuun.. Päinvastoin..

Tuossa Eedla on oikeassa, olisi pitänyt ottaa kippo pois lapsilta, ensi kerralla tiedän jättää muutamat namut vain pöytään. Emme siksi jääneet keittiöön kun on melko pieni, siellä olisimme kuin sillit purkissa jos 5 lasta ja 4 aikuista sinne änkeää. Ja tuli opittua ettei tuon ikäisillä ole opetettu tapoja tai ole järkeä ettei sellaista määrää syödä pois. Itse en ole koskaan istunut kahvipöydässä joka on syöty tyhjäksi, enkä ole tavannut pahastunutta emäntääkään vaikka ympäri Suomea olen asunut ja monenmoisissa paikoissa kahvitellut (eli paikkakuntakohtaisia tapoja on toki tullut vastaan). Tämä siis oli minulle täysin uutta että joillekin se on päämääränä että kaikki syödään.

Entä jos tarjolla on monenmoista selvästi enemmän kuin mitä syöjiä, pyrittekö silloinkin tyhjentämään pöydän? Esim. jos olisi iso täytekakku, siitä on rumaa laittaa vain jotain lohkoa tarjolle kuin ottaa koko kakku esiin. En nyt töykeäkään halua olla, mutta on se ihmeellistä jos vaikka 15 hengelle mitoitettu kakku katoaa yhden pikkuperheen suihin. Vai pitääkö itse leikata kakusta palat ja ojentaa valmiit lautaset vieraille jos haluaa että kakkua jää muillekin? (esim. myöhemmin tulee muita vieraita ja heillekin haluaa tarjota).

Meillä on tuttavapiirissä sellainen perhe, jossa lasten syömistä ei uskalleta rajoittaa edes kyläpaikassa, ettei lapsille tule syömishäiriöitä tms. Noh, tästä ei varmaan ap:n tapauksessa ollut kyse, tulipa vaan mieleen. Ehkä tuossa kävi niin, että lapsilla kiusaus kävi liian suureksi, eivät vaan tulleet ajatelleeksi asiaa. Vanhemmat taas uppoutuivat keskusteluun isäntäväen kanssa, eivätkä kiinnittäneet huomiota kahvipöydän tapahtumiin. Tuskin tuossa nyt mitään sen ihmeempää onn tapahtunut.

Siis pitää kaikkien saada ja käyttäytyä tietenkin, mut ei niitä ruokia tarvi katella, kaiken saa syödä!!!! Kunhan kaikki saa tarpeeksi. Laitan vaan ne ruoat tarjolle, mitkä raaskin antaa syötäväksi. Piilotan ne ruoat, mitkä haluun säästää!

Tuossa Eedla on oikeassa, olisi pitänyt ottaa kippo pois lapsilta, ensi kerralla tiedän jättää muutamat namut vain pöytään. Emme siksi jääneet keittiöön kun on melko pieni, siellä olisimme kuin sillit purkissa jos 5 lasta ja 4 aikuista sinne änkeää. Ja tuli opittua ettei tuon ikäisillä ole opetettu tapoja tai ole järkeä ettei sellaista määrää syödä pois. Itse en ole koskaan istunut kahvipöydässä joka on syöty tyhjäksi, enkä ole tavannut pahastunutta emäntääkään vaikka ympäri Suomea olen asunut ja monenmoisissa paikoissa kahvitellut (eli paikkakuntakohtaisia tapoja on toki tullut vastaan). Tämä siis oli minulle täysin uutta että joillekin se on päämääränä että kaikki syödään.

Entä jos tarjolla on monenmoista selvästi enemmän kuin mitä syöjiä, pyrittekö silloinkin tyhjentämään pöydän? Esim. jos olisi iso täytekakku, siitä on rumaa laittaa vain jotain lohkoa tarjolle kuin ottaa koko kakku esiin. En nyt töykeäkään halua olla, mutta on se ihmeellistä jos vaikka 15 hengelle mitoitettu kakku katoaa yhden pikkuperheen suihin. Vai pitääkö itse leikata kakusta palat ja ojentaa valmiit lautaset vieraille jos haluaa että kakkua jää muillekin? (esim. myöhemmin tulee muita vieraita ja heillekin haluaa tarjota).

Juu, jatkossa kun teille tulee alle kouluikäisiä taikka pikku koululaisia niin pöytään tarjottavaa VAIN se minkä saa mättää naamaansa, ellei tarjoomukset ole paikassa jossa aikuinen koko ajan valvoo ja tarvittaessa toppuuttelee. Ei se välttämättä ole niin ettei niille lapsille ole tapoja opetettu. Houkutus syödä on vaan ollu ehkä liian suuri jos nenän edessä on kipollinen suklaata eikä aikuisia mailla halmeilla. Henk koht en kovin montaa alle kouluikäistä tunne joka jättäisi herkkuja syömättä jos aikuinen ei oo siinä valvomassa, Siitä huolimatta, että asiasta ehkä on jankutettu ja sitä on opetettu vanhempien toimesta. Vasta isommalta lapselta voi olettaa ja vaatia että sillä on niin paljon itsehillintää että kykenee ilman aikuista sivuuttamaan niin suuren houkutuksen kuin suklaa.

Ei siis lapset olivat luvalla pöydässä. Alussa heidän vanhempansa laittoivat heille juomat ja yhdessä kokosivat lautasille annokset. Tarkoitus oli että sen jälkeen me aikuiset saamme kahvitella rauhassa kun lapset pääsevät leikkimään. (Omamme on sen verran pieniä että käyvät ottamassa keksit tms. ja poistuvat nopeasti parempiin puuhiin).
Kakkujen suhteen ei ollut ongelmia, en vain millään olisi osannut kuvitella että kolmistaan pystyisivät ahmimaan yli kilon suklaata, eikä näin ole koskaan käynyt muiden kanssa.

Lasten (ja ehkä aikuistenkin?) mielestä pöytä oli heille katettu. Omasikin olisi saanut suklaata jos olisivat ottaneet silloin kun sitä oli tarjottu. Sanoitteko lapsille (ja aikuisille?), että näistä samoista aikuiset syövät sitten teidän jälkeen? Aika paljon tuollaista "aikuiset saavat rauhassa" touhua niin ei ihan voi olettaa, että lapset sillä välin osaavat toimia itsenäisesti ja siististi... ;)

Meil kyl lapset kattoo, et kaikki saa, mut kaikki myös syödään. Välillä kysytään, et saako jatkaa syömistä. Ite inhoan vaan sitä, et räpöstellään kaikkee, mut jätetään lautaselle!!!

Yhteistyössä