Kahvipöydän käytöstavat?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuKlaakonVehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meillä ainakin on ihan selvää, että kylässä (ja kotonakin) tarjolla olevista suklaista, kakuista ja kekseistä yksi laatuaan otetaan. Jos haluaa toisen, niin kysytään erikseen, saako ottaa vielä yhden. Näin kun opettaa, niin ei voi ainakaan mennä vikaan. Tietty se riski on olemassa, että rohmut vie kaiken ja itse jää ilman. Ollaan kyllä myös opetettu, ettei ole niin vakavaa sekään. :)

• Tykkää
Reactions: Oisku
[QUOTE="mmmm";25313412]no, meillä on pieni keittiö ja tavallinen pöytä, eikä juurikaan lisätuolia tai pöytiä. Kaikilla se vain ei mene niin, mutta kuten jo aiemmin sanoin, meillä AIKUISET syö ensin ja lapset saavat sitten syödä sen minkä jaksavat. :)[/QUOTE]

No jos tää on teidän tapanne, niin mukava juttu. :) Itse nautin siitä, kun saan viettää aikaa kaikkien vieraiden seurassa, niin lasten kuin aikuistenkin. :)

Meillä kotona kaikki tarjolle laitettu on syötäväksi tarkoitettu. Jos emäntä sanoo, että ottakaa, niin en kiellä lapsiani syömästä. MUTTA jos oma lapseni ahmii jotain yhtä lajia ja huomaan sitä olevan vain yksi kaksi / syöjä, niin kerron siitä vaivihkaa lapsilleni.

Mä olen kyllä opettanut molemmille että ahne ei saa olla. Ja ahmiminen on juuri ahneutta. Itsekästäkin se on, vedetään kaksin käsin pöytä tyhjäksi yhtään välittämättä siitä saako muut vai ei.

Kyllä, meillä pitää kysyä lupa saako ottaa vielä lisää sen yhden-kahden jälkeen. Onpa poika jo kolmivuotiaana opastanut isäntäperheen rohmulasta "ei saa olla ahne" kun tämä napsi keksin toisensa jälkeen pöydästä... :whistle: Emäntänä toivon että pöytä syödään mahdollisimman tyhjäksi, mutta en toivo että joku -lapsi tai aikuinen- tyhjentää sen yksin.

Mun mielestä sun vieraasi olivat huonotapaisia. Ei kenenkään (siis ei myöskään lasten) tarvi ruveta sikailemaan kylässä ja ruokapöydässä. Vaikka niitä konvehteja oli paljon, niin kohteliasta on ottaa 1-2 kappaletta. Meillä ainakin lapset kysyy, että saako lisää.
Vanhempi tytöistä on varsinkin perso makealle ja yrittää joka kerta kylässä mättää herkkuja, kun niitä on tarjolla. Jos en kieltäisi ja opettaisi tapoja, niin hänkin varmasti tuhoaisi hetkessä kilon konvehteja.

Vanhempi tytöistä on varsinkin perso makealle ja yrittää joka kerta kylässä mättää herkkuja, kun niitä on tarjolla. Jos en kieltäisi ja opettaisi tapoja, niin hänkin varmasti tuhoaisi hetkessä kilon konvehteja.

Eli onko lapsesi huonotapainen? Ymmärtääkseni aapeen tapauksessa kukaan ei kieltänyt lapsia syömästä.

Ja täytyy myöntää että jos minun edessäni ois yli kilo karkkeja ja minun ois tarkoitus vain odottaa että muuta sais keskustelut keskusteltua viereisessä huoneessa, niin varmasti söisin enemmän kuin 1-2 karkkia. En nyt ehkä 350 grammaa, mutta silti jonkin verran. Ellei sitten erikseen sanottais että karkkeihin ei sitten kosketa :D

Käsittääkseni muutaman tunnin kyläilyyn ei kuulu että nälkään syödään. En tiedä olivatko syöneet kunnon ruokaa ennen tuloaan, se ei ole minun ongelmani. Eri juttu jos olisi sovittu ruoasta tai pidempi vierailu niin sitten olisi tarjottu oikeaa ruokaa kakkujen ja suklaitten sijaan.
Ja se että syödäänkö konvehteja 1-2, tai mun taulukollani ahneesti 2-6 on vielä hyväksyttävää, mutta että kuten tuolla joku laski, yli 300g per pää on jo hurja määrä. Se on enemmän kuin yksi Fazerin suklaalevy syödä yhdellä istumalla. Yäk.

Alkujaan tuo suklaakulho oli olohuoneessa, mutta ajattelin extempore että tarjotaan nyt hieman kahvien / mehujen yhteydessä. Oli kyllä paha virhearvio, sen nyt tiedän jälkiviisaana.

Ja toistan vielä kerran, meidän onnettomaan keittiöön ei mahdu koko kööri yhdellä kertaa istumaan, tai edes seisomaan. Uudessa kodissa sitten uudet kuviot, on se mukavempi kun kaikki mahtuu saman pöydän ääreen.

Meillä omat lapset syövät kunnon ruoan ennen kyläilyjä ja vaikka ovatkin vasta 2 ja 4v. osaavat laskea siihen kahteen ja jos sitten tahtovat lisää niin osaavat kysyä saako ja muistavat kiittää. Me ei olla kyläpaikan syöttöpossuja, eikä kukaan ole suuttunut vaikkei napaa täyteen vedettäis pullaa ja kakkua, kaunis kiitos ja kehut kotiväen tarjottavista kyllä riittävät. Eikä lapsemme sotke pöytää, tarjottavia ei rävitä ja lääpitä, mehuja kaadella pitkin pöytiä ja servettejä nakella myttyinä lattialle.

Kun olin muutamia vuosia sitten kummitytön synttäreillä, muut vieraat olivat jo kahveilla mennessämme. Kaksi nuorta aikuista miestä (18-20 v ) nousi samantien kun tulimme, meni keittiöön ja jakoi viimeisen osan kakusta kahteen pekkaan. Siis oikein äkkiä menivät, kun emäntä alkoi sanomaan että kohta pääsettekin sitten kahvipöytään. Ja olivat kakkua syömässä kun menimme.

Kakkua ei siis ollut enää yhtään, muutakin tarjottavaa vaan muutama keksi tms. Emäntä kyllä sanoi miehille, että söittekö koko kakun kun nyt ei muille jäänyt, mutta he vaan naureskeli. Mun mielestä todella moukkamaista käytöstä! Voisin kuvitella, että esimerkin lapsista tulee vartuttuaan tuollaisia. Kaikki vaan mulle, muista ei väliä.

Höpöhöpö. Ei ap ihan tyhjästä tota närkästystä temponu. Ei ole puolitutun aikuisen vastuulla komentaa lapsia joiden vanhemmat on paikalla, eikä missään "2 kakkupalaa per hlö" -lapuissa oo mitään tolkkua. Kuka semmosia käyttää?! TIETYSTI vanhempien tulee opettaa lapsilleen, että myös kahvipöydän tarjoilut jaetaan, ja vahtia että näin tapahtuu. Sekä lasten että aikuisten käytöstavoissa on kyllä toivomisen varaa. Siis niiden vieraiden. Lasten ei olis pitäny ennen aikojaan mennä ruokapöydän ääreen, vanhempien olis se pitäny huomata ja komentaa pois. Ja ennen kaikkee KENELLÄKÄÄN ei ole oikeutta rohmuta kaikkea ennen kun on kaikille tarjottu. Toki jos on pienistä lapsista kyse, niin asia on vanhempien vastuulla. Sen jälkeen kun kaikilla on ollu mahollisuus ottaa, niin minusta lautaset saa syödä tyhjiksi.

Vanhempien tehtävä on vahtia lasten käytöstä kun ollaan vieraissa. Jokainen aikuinen tietää että kun nannat ilmestyy ihmisten ilmoille pitää olla tarkkana. Mielestäni ap on närkästynyt ihan aiheesta. Mustakin on joskus hankalaa alkaa komentamaan vieraiden lapsia kun omat vanhemmat on lähietäisyydellä. Mutta teen sen kyllä tarvittaessa.

Hohhoi näitä juttuja ja nykyäitejä!
Siis mää en vois kuvitellakkaan että antasin lasteni ahmia vieraiden kahvipöydässä. Meidän lapset ottaa yhden lajiaan tai kaksi jos on kyse keksistä, suklaista tai muista pienistä herkuista. Oletan muiden käyttäytyvän meillä samallain...
Jos jää jotain niin laitan kaappiin ja tarjoan seuraaville vieraille tai syödään itse myöhemmin.
Ihan hulluja nykyajan penskat ja venhemmat... Missä pöytätavat?????

Ap:n kanssa samoilla linjoilla- vaikka tarjolla onkin, ei kaikkea kuulu tyhjentää.
Se ei vain kuulu kohteliaisiin käytöstapoihin, vaikka kuinka joku koettaa vakuuttaa, että tarjolle asetettavat laitetaan syötäviksi.
Asetetaan toki, mutta vieraidenkin kuuluu ymmärtää, että ne on tarkoitettu kaikille eikä vain yhden ryhmän tuhottaviksi.

tulee mieleen, kun olimme tytön kummitädillä & muksut olivat leiponeet (siis omakin )
joulutorttuja... tyttö söi yhden ja kun hapuili toista, kysyin tältä kummitädiltä että saako töyhtis ottaa vielä toisenkin.
ystäväni katsoi hölmönä että "syötäväksihän ne on tarkoitettu!". no, lupa siis heltisi mutta silti kolmannen tortun jälkeen oli pakko sanoa neidille, että riittää...

Meillä lapset eivät yleensä halua syödä mitään ruokaa ennen kyläilemään lähtöä, kun tietävät että saavat sitten pöydän ja massun täydeltä herkkuja. Ja mielestäni se on ihan ok. koska syöväviksihän kaiketi herkut on tarkoitettu. Laittakoot sitten tarjolle vaan sen mitä saa syödä, minä en ala toisten syömisiä rajoittaa. Ihmekkös tuo että on niin paljon kaikenmaailman syömishäiriöitä nykyään kun rajoitetaan :(

Te ootte just sitä porukkaa kenelle valehdellaan puhelimessa "että kun meille ei nyt käy että tuutte kylään kun meidän kissalla on kauhee flunssa mut kun se paranee niin me voidaan piipahtaa teillä".

Eli meilläkin vierailee tuon tuosta 4 lasta kera vanhempiensa,lapset iältään 5-12.Tuntuu myös että ei mitään rajaa pöydästä ottamisella.Lautaselle rohmutaan niin paljon kuin hyväskää mahtuu ja syödään kaikki jos jaksetaan.Tuo ottaa niin päähän niin päähän,söis edes kaikki mitä ottaa ettei tarvi heittää ruokaa roskiin.Omat lapset usein valittavat että jos heidän huoneessaan tm.on karkkeja,sipsiä ym.ottavat niitä lupaa kysymättä.Ja availivat mm tänä jouluna heidän joulukalenterin luukkuja ja söivät suklaat sieltä.Törkeää.Kaiken huippu kun omat lapset olivat siellä yökylässä,kysyin mitä söivät aamupalaksi.Sanoivat ettei mitään annettu,olivat sitten syöneet 1 piparin ja vettä.Jep jep.Näille vieralle ei meidän talossa tarjota enää mitään muuta kuin korppuja.

Alkuperäinen kirjoittaja eikä!;25315605:
siis oikeestiko väität että muutamassa minuutissa esim 5v vetäs koko "tiilimallisen" rasian fazeria??

ei onnistuis edes meidän 9v herkkupepulta....

Harva aikuinenkaan pystyy kerralla vetämään yli 300g suklaata.

Yhteistyössä