Toinen lapsi haaveissa, miten käy parisuhteelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ano
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ano

Vieras
Heippa!

Meillä on aivan ihana 10kk lapsi, jonka kanssa nautin elämästä ihan suunnattomasti. Kotona oleminen oman lapsen kanssa on paras duuni mitä tiedän. Toivoisimme miehen kanssa molemmat toista, mutta parisuhteen tulevaisuus pelottaa.

Tällä hetkellä lapsemme nukkuu todella huonosti, herää öisin useita kertoja syömään (imetän) ja iltayöstä monesti ennen nukkumaanmenoamme. Omaa yhteistä aikaa meillä ei siis ole, kun lapsi tarkistaa iltaisin että olemme paikalla. Yöt nukutaan perhepedissä, mikä on kyllä ihan kaikkien mieleen ja saan nukuttua ihan hyvin monista herätyksistä huolimatta. Väsymys ei sinänsä enää paina kovin usein.

Ainoa ongelma tässä tilanteessa on se, ettei parisuhteelle tunnu löytyvän aikaa. Miehelle tämä on erityisen kova pala. Itse olen varsin muokkautuva erilaisiin elämäntilanteisiin ja olen ihan onnellinen parisuhteen suvantovaiheesta huolimatta ja pystyn ymmärtämään, että tämä helpottaa lapsen kasvaessa. Miehelle sen ymmärtäminen tuottaa ongelmia. Todella pitkään ongelmana on ollut seksin vähyys (raskauden puolivälistä saakka), joka aikaisemmin johtui sairaudestani, joka aiheutti kovaa yhdyntäkipua. Nyt sitä on saatu kuriin lääkkeillä, mutta aikaa ei tunnu enää löytyvän. Pian mies palaa taas töihin ja iltaisin meillä ei ole yhteistä keskeytyksetöntä aikaa kuin hyvällä tuurilla 1h pätkissä, useimmiten 30min kerrallaan. Useamman kuukauden olemme olleet yhdessä kotona.

Hoitoon mummolaan en (emme) halua vielä viedä, eroahdistuskausi painaa päälle ja vieraat naamat itkettävät varsinkin iltaisin. Päivisin lapsi voi hyvin olla hoidossa jollain lähisukulaisella.

Itse olen sitä mieltä, että minä nuorena jaksan toisenkin lapsen, jopa valvomisineen. Olenhan nytkin valvonut jo vuoden päivät. Mies on myös toisen kannalla, mutta pelkään että hän masentuu lopullisesti, kun aikaa ei löydy riittävästi parisuhteen hoitoon (vaikkakin vain väliaikaisesti). Seksiä pitäisi olla useampi kerta viikossa, mutta itse pidän sitä epärealistisena jo yhdenkin kanssa. Pattitilanne, haluaisimme lisää lapsia, mutta miehen pää ei tunnu kestävän edes yhtä. Olen kyllä sanonut, että olen onnellinen tähän yhteenkin, jos ei toista jaksa...

Onko tyhmää edes haaveilla toisesta? Miten käy parisuhteen, kun toinen lapsi tulee taloon? Onko parisuhdeaikaa enää ikinä, oli ikäero pieni tai vähän isompi?

onko teillä esim. isovanhempia, jotka joskus vois hoitaa lapsia muutaman tunnin, tai vuorokauden tai pari, että teille jäis yhteistä aikaa. avioliitto ei nimittäin toimi, toki niitä poikkeuksia on, jos vanhemmat keskittyy vain lapsiin ja aikaa toiselle puolisolle ei ole. jos me ei oltais ajoissa tätä hoksattu, niin me tuskin ukon kanssa enää yhdessä oltaisiin.

Isovanhempia löytyy, parhaamme yritämme parisuhteemme eteen, mutta aika on tosiaan vähän vähissä. Ehkä niitä isovanhempia pitäisi useammin kiusata päivisin...

ap

Riippuu ihan lapsista onko sitä parisuhdeaikaa vai ei. Meillä on 3 alle 4-vuotiasta lasta eikä meillä ole pulaa parisuhdeajasta. Lapset ei oo koskaan hoidossa illalla/yöllä, mutta käyvät nukkumaan 20.30 ja sen jälkeen meillä on miehen kanssa aikaa tehdä mitä huvittaa.

Tuollaista se lapsiaika on. Me eletään nyt viidettä vuotta kuten te että yhteistä aikaa ei ole koska isovanhemmat asuvat kaukana ja lapsia on kolme. Jotenkin tähän on mukautunut mutta kun olen katsellut kavereiden lapsia hieman suuremmalla ikäerolla (3-4v) niin tulee mieleen että olisi pitänyt meilläkin mennä näin. On raskasta ottaa uusi vauva vastaan jos edellinenkin vie mehut.

Ap, odottaisin että tuon taaperon kanssa rauhottuu hieman.

Kiitos vastauksista ja kokemuksista. Olemme olleet miehen kanssa molemmat koko syksyn kotona, niin ehkä siksi tuntuu, että energia riittäisi. Tosin ollaan puhuttu, että jos toinen tulisi ja rankkaa olisi, olisimme taas yhdessä kotona. Rahan takia ei miehen tarvitsisi töitä tehdä... Joten voihan sitä hetken kotonakin hengailla ;) Mitä tekisitte siinä tilanteessa, että molemmilla olisi mahdollisuus olla koko vauva-aika yhdessä kotona, ainakin pahimman yli?

Tuollaista se lapsiaika on. Me eletään nyt viidettä vuotta kuten te että yhteistä aikaa ei ole koska isovanhemmat asuvat kaukana ja lapsia on kolme. Jotenkin tähän on mukautunut mutta kun olen katsellut kavereiden lapsia hieman suuremmalla ikäerolla (3-4v) niin tulee mieleen että olisi pitänyt meilläkin mennä näin. On raskasta ottaa uusi vauva vastaan jos edellinenkin vie mehut.

Ap, odottaisin että tuon taaperon kanssa rauhottuu hieman.

Meillä on lapset 3v välein juurikin tuosta syystä että on sitte vain yksi valvottaja. Henk koht musta ei ois ollu tekeen lapsia vuoden tai ees kahden välein. 3v on meille ollu hyvä. edellinen on ollu kuiva, osannu syödä, pukea ja riisua itsensä ja on nukkunu läpi yön ennenku rumba on taas aloitettu alusta :D varmasti omat hyvät puolensa on siinäkin että lapset on pienellä ikäerolla, mut on ap:sta tuntuu että jo yksi pieni vie energian niin ei kannata varta vasten toista vielä siihen hankkia.

Kiitos vastauksista ja kokemuksista. Olemme olleet miehen kanssa molemmat koko syksyn kotona, niin ehkä siksi tuntuu, että energia riittäisi. Tosin ollaan puhuttu, että jos toinen tulisi ja rankkaa olisi, olisimme taas yhdessä kotona. Rahan takia ei miehen tarvitsisi töitä tehdä... Joten voihan sitä hetken kotonakin hengailla ;) Mitä tekisitte siinä tilanteessa, että molemmilla olisi mahdollisuus olla koko vauva-aika yhdessä kotona, ainakin pahimman yli?

Siis te ootte molemmat kotona ettekä silti löydä yhteistä aikaa? Hei haloo, meillä mies käy töissä, meillä on kolme pientä ja me keritään molemmat harrastaa ja vielä riittää aikaa kaksin olemiseenkin. Lapset ei ole hoidossa juuri koskaan. Kai se teidän lapsi sentään päikkärit nukkuu?

Varmaan jaksaisitte molemmat paremmin, jos ette koko aikaa kaikki siinä kotona hillu. Johan te näätte toisianne ihan liikaa, ei ihme että tulee skismoja.

Olet kerta nuori niin odottakaa, hoitakaa sitä parisuhdetta nyt ja antakaa esikoisenne nyt olla pieni ja hellikää häntä. Uusi perheenjäsen on ilo saada perheeseen kun pohja on kunnossa ettekä liity kiirehtimisen vuoksi burn out, masennus ja avioerotilastoihin.

Eikä ole hullumpaa kun esikoinen on yli 2v. vanhempi, ymmärääkin jo jotain ja on innokas apulainen pienemmän hoidossa.

Siis te ootte molemmat kotona ettekä silti löydä yhteistä aikaa? Hei haloo, meillä mies käy töissä, meillä on kolme pientä ja me keritään molemmat harrastaa ja vielä riittää aikaa kaksin olemiseenkin. Lapset ei ole hoidossa juuri koskaan. Kai se teidän lapsi sentään päikkärit nukkuu?

Varmaan jaksaisitte molemmat paremmin, jos ette koko aikaa kaikki siinä kotona hillu. Johan te näätte toisianne ihan liikaa, ei ihme että tulee skismoja.
Siis kyllä löydämmekin, päikkäriaikaan :D Mutta nyt kauhistuttaa, kun mies palaa töihin, että miten sitten käy kun on vain iltaisin mahdollisuus nähdä. Me viihdytään kaksistaan kotona tosi hyvin, seura on valittu silleen että naamaa jaksaa katella :D

Olet kerta nuori niin odottakaa, hoitakaa sitä parisuhdetta nyt ja antakaa esikoisenne nyt olla pieni ja hellikää häntä. Uusi perheenjäsen on ilo saada perheeseen kun pohja on kunnossa ettekä liity kiirehtimisen vuoksi burn out, masennus ja avioerotilastoihin.

Eikä ole hullumpaa kun esikoinen on yli 2v. vanhempi, ymmärääkin jo jotain ja on innokas apulainen pienemmän hoidossa.

Tämä on ihan totta :)

Meillä on kolmas tulossa, kaikki noin kahden vuoden ikäerolla.

Toisen lapsen tulo ei vaikeuttanut meidän arkea millään tavalla, vauva tuli hoidettua siinä kaiken muun ohessa ja heti kun lähti liikkumaan oli jo hyvänä seurana vanhemmalle.

Vuosi sitten saimme tukiperheen, jossa lapset saavat silloin tällöin olla viikonlopun ja meille tulee näin miehen kanssa sitä kahdenkeskistä aikaa. Suosittelen teillekin, eroahdistuksesta huolimatta, että laitatte lapsenne yöksi sinne isovanhemmille. Kyllä he toisiinsa nopeasti tottuvat. Ja lopeta jo se kohta vuoden ikäisen yöimetys, kyllä tuon ikäinen yön yli pärjää kunnon iltapalalla.

Kai se lapsenne nukkuu päivälläkin. Onko tullut mieleen, että silloinkin voi harrastaa esim. seksiä. Tuo kuullostaa hieman keksityltä ettei olisi yhteistä aikaa vaikka olette olleet vauvan kanssa kotona monta kuukautta. Miksi pitäisi hankkia toinen heti perään?

[QUOTE="Vieras";25329312]Kai se lapsenne nukkuu päivälläkin. Onko tullut mieleen, että silloinkin voi harrastaa esim. seksiä. Tuo kuullostaa hieman keksityltä ettei olisi yhteistä aikaa vaikka olette olleet vauvan kanssa kotona monta kuukautta. Miksi pitäisi hankkia toinen heti perään?[/QUOTE]
Nukkuu kyllä ja kyllä on hyväksikäytetty tilannetta. Mies vaan valittaa ajanpuutteesta, ehkä on vielä sopeutumisvaihe kesken, itse olen aika onnellinen kuitenkin. Toinen lapsi tuntuu ajatuksena ihanalta, mutta käytäntö voisi olla ontuvaa?

Miksi ihmiset hankkii pienellä ikäerolla lapsia ylipäätänsä?

Nukkuu kyllä ja kyllä on hyväksikäytetty tilannetta. Mies vaan valittaa ajanpuutteesta, ehkä on vielä sopeutumisvaihe kesken, itse olen aika onnellinen kuitenkin. Toinen lapsi tuntuu ajatuksena ihanalta, mutta käytäntö voisi olla ontuvaa?

Miksi ihmiset hankkii pienellä ikäerolla lapsia ylipäätänsä?

No me hankittiin siksi (1,5 v joka välissä, kolme lasta) että vauva-aika olis sitten kerralla ohi. Sitten sais keskittyä isompien lasten elämään. Sais enemmän omaa aikaakin. Lapsia kiinnostais suunnilleen samat asiat ja esim. lomakohteen päättäminen olis helpompaa ja kävis kaikille. Lapset leikkis yhdessä enemmän. Tykkään siitä ajatuksesta että meidän lapset on sitten suunnilleen samassa elämänvaiheessa, yhtä aikaa koulussa, suunnilleen yhtä aikaa lähtee pois kotoa.

Nyt on lapset tehty, mun ei tartte enää koskaan olla raskaan, ei enää koskaan yöheräillä vauvan takia. kohta ei tartte enää koskaan vaihtaa vaippojakaan.

No me hankittiin siksi (1,5 v joka välissä, kolme lasta) että vauva-aika olis sitten kerralla ohi. Sitten sais keskittyä isompien lasten elämään. Sais enemmän omaa aikaakin. Lapsia kiinnostais suunnilleen samat asiat ja esim. lomakohteen päättäminen olis helpompaa ja kävis kaikille. Lapset leikkis yhdessä enemmän. Tykkään siitä ajatuksesta että meidän lapset on sitten suunnilleen samassa elämänvaiheessa, yhtä aikaa koulussa, suunnilleen yhtä aikaa lähtee pois kotoa.

Nyt on lapset tehty, mun ei tartte enää koskaan olla raskaan, ei enää koskaan yöheräillä vauvan takia. kohta ei tartte enää koskaan vaihtaa vaippojakaan.
Näitä hyviä puolia olen itsekin ajatellut. Yli 3 vuotta ikäeroa tuntuu siltä, että kaikki alkaa taas nollapisteestä... Toisaalta taas haluan pitää lapset kotihoidossa eskari-ikään, joten kaksi olisi parempi pienellä kuin isolla ikäerolla.

No alkoi muakin ihan vähän huvittaa tuo et aikaa ei muka ole ja kumpikin on kotona.. :D

Lapsen syntymä muuttaa elämän, ei sen jälkeen voi enää elää niinkuin ennen ja ilmeisesti teillä ei isäntä ole ihan asiaa vielä omaksunut, mut eiköhän sekin aikanaa sen ymmärrä.. :)

Ehkä odottaisin jos tilanne on tuo.

Meillä on junnu 1,5v ja toisen laskettu rapian 2vkon päästä, me tehdään lapset nyt ettei sit tartte käydä tota vauva-aikaa ja vaipparumbaa taas myöhemmin lävitse vaan ne lapset on sit tehtynä mitä tehdään ja ehditään sit vielä myöhemmin viettää niitä villejä viiskymppisiä kun lapset on aikuisia ja me ehkä jos isovanhempiakin.. :)

Hyvä etten ole ainoa... Voi kun mieskin ymmärtäisi, että meillä pyyhkii niin hyvin kuin vain mahdollista, on tarpeeksi rahaa, terveyttä ja hieno perhe. Yritän aina muistutella ja olla positiivinen, mutta ei.

Ehkä se on sit sun miehen luonteessa joku perusnegatiivisuus/tyytymättömyys, ja se onkin huonompi juttu. Ei se siitä muutu vaikka kuinka muistuttelisit kuinka hyvin kaikki on. Mitä se mies sitten oikeesti haluaa? Ei mulle ihan selvinnyt. Teillähän on ihan pakosti parisuhdeaikaa useampikin tunti päivässä. On se kumma jos se ei riitä, eihän lapsettomillakaan enemmän ole jos molemmat käy töissä. Saatikka sitten vuorotöissä. Viekää lapsi hoitoon, jos joskus haluutte koko yön olla rauhassa.

Mutta todennäköisesti tässä on jotain masennusta taustalla (ollut aina vähän alakuloistatyyppiä), joten parempi odotella, nauttia tästä yhdestä ihanasta lapsesta ja suunnata nokka kohti valoisampaa tulevaisuutta. Kiitos kaikille kommentoijille :)

Yhteistyössä