Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363240:
Jos tämä skenaario toteutuisi, minä vaatisin, että saan ruksata itse ne esmes vaikka kymmenen vaihtoehtoa, mihin minun verotuloni kohdennetaan, ei välttämättä osuisi ruksi kohtiin lapsilisät ja kotihoidontuki.

En minäkään kotihoidontukea kannata, ainakaan sen nostamista. :)

Minusta vain olisi parempi leikata lapsilisät niiltä, joille se ei tule välittömään tarpeeseen, kuin perustaa tuhannen oppilaan kouluja, kylmiä laitoksia vanhuksille, joissa ruokinnan hoitavat koneet ja leikata peruspalveluja kymmenissä kunnissa.

Onneksi kansanedustajat saavat kuitenkin niillä verorahoilla hiihtopuvut. :)

[QUOTE="miikkis";25363246]Ei siinä mitään väärää ole, eikä se minussa sinänsä närää herättänyt.

Pohdin vain, että kun tällä hetkellä on tosi isoja säästöleikkauksia kaikkialla yhteiskunnassa käynnissä, niin miksi syydetään selvää rahaa sellaisille, jotka eivät sitä mihinkään tarvitse. Sinun tilanteeseesi ajatukseni ei edes vaikuttaisi, jos olette kerran pienituloisia. :)[/QUOTE]

Tasapuolisuuden vuoksi. Ei noita tulonsiirtoja voi ihan määrättömästi tehdä muuten systeemi alkaa olla ihan kuin joku neuvostoliitto.

• Tykkää
Reactions: versatile
[QUOTE="miikkis";25363263]En minäkään kotihoidontukea kannata, ainakaan sen nostamista. :)

Minusta vain olisi parempi leikata lapsilisät niiltä, joille se ei tule välittömään tarpeeseen, kuin perustaa tuhannen oppilaan kouluja, kylmiä laitoksia vanhuksille, joissa ruokinnan hoitavat koneet ja leikata peruspalveluja kymmenissä kunnissa.

Onneksi kansanedustajat saavat kuitenkin niillä verorahoilla hiihtopuvut. :)[/QUOTE]Vanhusten hoitoon ja syöpäsairaille lapsille minä verovarantoni kohdentaisin aika etupainotteisesti, jos valta olisi päättää, joten hiihtopuku heitto meni aika kaukaa ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363286:
Vanhusten hoitoon ja syöpäsairaille lapsille minä verovarantoni kohdentaisin aika etupainotteisesti, jos valta olisi päättää, joten hiihtopuku heitto meni aika kaukaa ohi.

Ei se heitto ollut sinulle henkilökohtaisesti, vaan yleinen kommentti järjettömään rahojen jakamiseen/jakautumiseen nykypäivänä, ns. kevennys. Pahoittelen, jos koit sen kettuiluna.

Tämä ei ole minulle mikään hengen ja sydämen asia, mutta pohdiskelin syitä, miksi EI leikattaisi lapsilisiä.
Tähän asti olen saanut lähinnä kommetteja, että sitä ei haluta tehdä, mikä on toki syy sekin.

[QUOTE="miikkis";25363232]Eikös se lainanmaksu kuulu maksaa omasta pussista, ei lapsilisillä?

Ei se pääoma estä lasta joutumasta pikavippikierteeseen, oppii vaan tuhlaamaan hillittömästi, jos ei suoraan sijoita esim. asuntoon.[/QUOTE]

No ei meidän lainanmaksussa satane paljoa tunnu et ihan miehen palkasta jouduttiin se maksamaan ku ite olin kotona. Ja voin kertoa että on meidän elämä ollu niin plajon helpompaa ku molemmilla oli osa lapsilisistä säästettynä miehen kanssa ja osetttiin yhteinen ensiasunto. Eikä tosiaan olla mitään vippejä koskaan tarvittu. Eiks ne lapsilisät oo just lasta varten? Ja miksei lapsen tulevaisuutta? Silloin ku olin kotona niin lisät meni tosin ihan vattteisiin yms.

Ehkä sun ap ois parempi ajaa takaa kansanedustajien etujen karsimista, extraveroa heille tai pienempää palkkaa.

Kyllä Suomessakin osataan törsätä ihan järjettömyyksiin, mutta toisaalta ne ovat myös työllistäneet ihmisiä, esim. kyseenalainen musiikkitalo tai sadan egen torkkupeitot.

• Tykkää
Reactions: thetööt
Ehkä sun ap ois parempi ajaa takaa kansanedustajien etujen karsimista, extraveroa heille tai pienempää palkkaa.

Tottakai, palkka alas ehdottomasti, samoin järjettömät eläke-etuudet (tapaus Halme).

Edelleenkään tämä ei ole se PÄÄsäästökohde, kunhan pohdiskelin ajatusta ja halusin mielipiteitä. Tottakai noista ehdottamistasi olisi paras lähteä liikkeelle, kun säästöjä suunnitellaan, mutta tapahtuuko sitä?

Maatalouden keinotekoisen tukemisen lopettamisella tehtäisiin varmasti moninkertaiset säästöt verrattuna lapsilisiin. Oopperan ja urheilun tukemisen voisi myös lakkauttaa. Näitähän riittää.

[QUOTE="miikkis";25363296]Ei se heitto ollut sinulle henkilökohtaisesti, vaan yleinen kommentti järjettömään rahojen jakamiseen/jakautumiseen nykypäivänä, ns. kevennys. Pahoittelen, jos koit sen kettuiluna.

Tämä ei ole minulle mikään hengen ja sydämen asia, mutta pohdiskelin syitä, miksi EI leikattaisi lapsilisiä.
Tähän asti olen saanut lähinnä kommetteja, että sitä ei haluta tehdä, mikä on toki syy sekin.[/QUOTE]

Ok, mikä sun oma tilanne on? Mitä tuloluokkaa siis? Maksatko täysiä pk-maksuja? Saatko hioto tmv. lisiä tällä hetkellä?

Mietin tätä lapsilisäjuttua yksi päivä ja tulin siihen tulokseen, että se tulisi poistaa kokonaan. Lapsilisä korvattaisiin verohelpotuksella, esimerkiksi 4% veroa pois jokaisesta elätettävästä lapsesta. Tämä olisi oikeudenmukainen ratkaisu kaikille, sillä tuki olisi jokaiselle sama suhteessa tuloihin. Kattona tuossa voisi olla, että esimerkiksi kuudennesta alaikäisestä lapsesta ei saisi tuota vähennystä, jolloin maksimi olisi 20%.

Miltä kuullostaisi? Tämä olisi ainakin oikeudenmukainen ratkaisu.

[QUOTE="mona";25363301]Ja voin kertoa että on meidän elämä ollu niin plajon helpompaa ku molemmilla oli osa lapsilisistä säästettynä miehen kanssa ja osetttiin yhteinen ensiasunto. Eikä tosiaan olla mitään vippejä koskaan tarvittu. Eiks ne lapsilisät oo just lasta varten? Ja miksei lapsen tulevaisuutta? Silloin ku olin kotona niin lisät meni tosin ihan vattteisiin yms.[/QUOTE]

Kaikilla ei tuota mahdollisuutta ole ja se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
Mutta elämä on epäreilua. :) Näillä mennään.

Kunhan ehdotin, kun yhteiskunta syytää rahaa mielestäni hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363324:
Maatalouden keinotekoisen tukemisen lopettamisella tehtäisiin varmasti moninkertaiset säästöt verrattuna lapsilisiin. Oopperan ja urheilun tukemisen voisi myös lakkauttaa. Näitähän riittää.

Vähän aiheen vierestä, mutta mitä tarkoittaa maatalouden keinotekoinen tukeminen? Kaikkea maataloustukea vai vain osaa siitä?

[QUOTE="mona";25363335]Ok, mikä sun oma tilanne on? Mitä tuloluokkaa siis? Maksatko täysiä pk-maksuja? Saatko hioto tmv. lisiä tällä hetkellä?[/QUOTE]

En uskalla enää edes sanoa, kun nousi myrsky vesilasiin, mutta minulla ei ole edes lapsia. :D
Nyt lynkataan ap porukalla.

Tämä EI OLE mikään hullunkiilto silmissä aloitettu kiihkoiluketju, vaan halusin mielipiteitä siitä, voisiko lapsilisät poistaa niiltä, jotka eivät niitä tarvitse. Ilmeisestikään idea ei saa kannatusta. :D
Itse voisin luopua lapsilisästä, jos sillä estettäisiin vanhustehuollon ja julkisen terveydenhuollon leikkauksia. Helppo minun on tosin sanoa, kun lapsia ei ole.

Nostan opintorahaa (ilman asumislisää eli en tukea), olen käynyt kahdeksan vuotta töissä ja maksanut kyllä opintorahani moneen kertaan veroina valtiolle. Olen päätoiminen opiskelija, sain palkkatuloja viime vuonna n. 10 000 €, pääomatuloja n. 4 euroa.

Miten ois pientilojen tukeminen? EU:n myötä menestyy vain valtavat tuotantotilat, tukeeko se enää sitä että maito ja leipäviljat saadaan läheltä, tuo työllistää vain niiden jättitilojen omistajia, en tiedä onko niillä monestikaan paljoa lisäapuja hommissa, ellei tontti ole kuin Nallella. On hieman nurinkurista.

Kotimaista osaamista pitäisi arvostaa enemmän. Työllistyminen pitäisi saada nousuun, eikä antaa niiden työpaikkojen karata jonnekin Thaimaan viidakkoon. Onko Nokiakaan enää suomalainen brändi? Taitaa valtaosa tuotteista valmistua ihan muualla.

Jatkoa mietin kovasti mutta ei pää toimi enää tähän aikaan :/

[QUOTE="miikkis";25363349]

Kunhan ehdotin, kun yhteiskunta syytää rahaa mielestäni hukkaan.[/QUOTE]

Ite mä en nää lapsiin kohdistuvien rahojen menevän hukkaan. Oikeesti ei mekään olla mitään hyvätuloisia vaan ihan keskituloisia. Mut yritetään kuitenkin eri toimenpiteillä helpottaa meidän lasten tulevaisuutta. Jos lapsilisät sit leikataan niin ok, mut sit leikataan se kaikilta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363184:
Oujee, minä siis saan osallistua köyhien elättämiseen, mutten olisi oikeutettu samoihin tukiin. :popcorn:

Vähän sama homma kun toi ylevero... En kato telkkaa enkä kuuntele radiota, mutta täytyy alkaa maksamaan. :) Hienoa päättäjät!!

[QUOTE="mona";25363216]Niin et otetaan vaan kaikki lisät keskitulosilta pois jotta nekin muuttuis sitten pienitulosiksi. Hyvä idea! Oli meinaa aika tiukkaa olla kotihoidon tuella ku ei saanu mitään hoitolisiä, kun meillä on kuitenkin aika isot lainanmaksut ja halusin hoitaa lapseni kotona.Niin ja lapsellehan ei oo järkee yrittää kerätä pääomaa että se ei ois pikavippikierteessä isompana.[/QUOTE]

Keskituloisissa on paljon väliinputoajia, jotka ei saa tukia mistään. Kannatan lapsilisien poistamista vain suurituloisilta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="mona";25363421]Ok, arvasin ettet ole siitä ryhmästä, joiden tukia olisit valmis leikkaamaan.[/QUOTE]

:) Niin, täältä on helppo huudella.

En minä pahalla tätä aloittanut, mietin vain, että onko jotakin syytä, miksi lapsilisistä ei leikattaisi.

Kyllä Suomessakin osataan törsätä ihan järjettömyyksiin, mutta toisaalta ne ovat myös työllistäneet ihmisiä, esim. kyseenalainen musiikkitalo tai sadan egen torkkupeitot.

Luin aika vasta lehdestä, että kansanedustajille oli ostettu 3000 euroa maksaneet hiihtopuvut verorahoilla... Monikohan niistä edes hiihtää...?

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363392:
Kannattamatonta.

Riippuu ihan siitä millä laajuudella asiaa katsotaan. Melkein kaikki maat kuitenkin tukevat maatalouttaan eli ihan kaikki ei pidä sitä kannattamattomana. EU:n tukimalli on aika huono paitsi ehkä Ranskalle. Parhaiten maatalous muuten kannattaa (tukien jälkeen) Eu maista Kreikassa ja Espanjassa.

[QUOTE="mörökölli";25363441]Luin aika vasta lehdestä, että kansanedustajille oli ostettu 3000 euroa maksaneet hiihtopuvut verorahoilla... Monikohan niistä edes hiihtää...?[/QUOTE]

Mitä hel....
Kuka valopää on tuonkin idean keksinyt?

Näistä turhista tuista vielä: olikohan se eilen, kun uutisissa maajussi peruutteli uudella traktorillaan aggregaattia navetan viereen, että saa sähköä. Tämä tyyppi itki uutisissa, että hänen täysautomatisoidun navettansa vedensaanti kärsii ja automaattiset laitteet saattavat rikkoutua, kun tulee sähkökatkoja.

Hänen mielestään oli suorastaan skandaali, ettei korvauksia saa välittömästi sähkökatkojen alkamisesta.

Kävin aikanaan sukulaisen navetassa, siellä ainoa sähkönlähde oli kattolamppu. Tätä minä tarkoitin turhilla tuilla, juntti ostaa niillä vehkeet vimpan päälle ja kitisee, jos jotain pitää maksaa omasta pussistaan. Kyllä minä noilta parasiiteilta ensin rokottaisin.

[QUOTE="mörökölli";25363441]Luin aika vasta lehdestä, että kansanedustajille oli ostettu 3000 euroa maksaneet hiihtopuvut verorahoilla... Monikohan niistä edes hiihtää...?[/QUOTE]

Ne osaa ainakin hiihtää joille ko. puku ostettiin. Niiden yhteishinta oli se kolme tonnia, ei kappalehinta.

Yhteistyössä