Sepram ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avantasia harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avantasia harmaana

Vieras
Eli raskaana olen ja neuvolasta annettu lupa syödä tätä vaikka synnytyksen yli jos tuntuu ettei pysty lopettaa..En vaan tajunnut kysyä että mitenkä imetys..??
Esikoisesta paniikki ja ahdistus oli niin pahaa että ei edes maitoa juuri tullut ja nyt kun olo on hyvä haluaisin toista imettää mutta lääkkeistä en edes uskalla ajatella vielä luopuvani..

Sepram pitää lopettaa muutama pv ennen synnytystä, vastasyntyneen maksa ei sitä pysty pilkkomaan.
Meillä se nosti vauvan maksa-arvot imetyksen aikana joten piti tehdä valinta, lääke tai imetys.

Ei kätilö vaan mitään puhunut että lopettaa pitäisi..:O no ehkäpä sekin on jotenkin vauva kohtaista..

Kysäsepä määränneeltä lääkäriltä, tämä ohje tuli mulle psykiatrian ylilekurilta. Mitä tarkotat että vauvakohtaista? Vastasyntynyt on vastasyntynyt vaikka kenestä putkahtais eikä maksa sitä kestä. Eikö sun tilannetta ollenkaan seurata? Neuvola ei ole oikea paikka antamaan lupaa jatkaa tai olla jatkamatta tuota lääkettä, oikea osoite on sen määrännyt lääkäri.

Synnärillä pitää mainita jos käyttää rauhoittavia lääkkeitä. Osa rauhoittavista voi aiheuttaa vastasyntyneelle ongelmia hengityksen kanssa (vastasyntyneen hapetusarvoja seurataan tarkemmin synnytyksen jälkeen). Jos neuvolakortissa ei ole mainintaa, niin eivät ne kätilöt voi äidin lääkityksestä tietää.

alla pharmacan tekstiä. jos sun lääkehoitoa ei mikään taho seuraa niin kannattaa soittaa vaikka teratologiseen tietopalveluun ja kysyä asiasta.

Raskaus
Raskaana olevien hoidosta on runsaasti tietoa (yli 2500 lasta syntynyt raskauden aikana lääkettä käyttäneille), eivätkä tiedot osoita epämuodostumia aiheuttavaa toksista vaikutusta sikiöön tai vastasyntyneeseen. Sitalopraamia voi käyttää raskauden aikana, jos se on kliinisen arvion perusteella tarpeen, kun otetaan huomioon seuraavat näkökohdat.

Vastasyntyneen tilaa on seurattava, jos äidin Sepram-hoito jatkuu raskauden loppuvaiheeseen, erityisesti viimeiseen raskauskolmannekseen. Lääkityksen äkillistä lopettamista raskauden aikana on vältettävä.

Jos äiti käyttää SSRI- tai SNRI-lääkettä raskauden loppuvaiheessa, vastasyntyneellä voi ilmetä seuraavia oireita: hengitysvaikeudet, syanoosi, apnea, kouristuskohtaukset, epävakaa ruumiinlämpö, syömisvaikeudet, oksentelu, hypoglykemia, hypertonia, hypotonia, hyperrefleksia, vapina, hätkähtely, ärtyisyys, letargia, jatkuva itku, unisuus ja nukkumisvaikeudet. Oireet voivat johtua joko serotonergisistä vaikutuksista tai lääkkeen saannin loppumisesta. Yleensä komplikaatiot alkavat heti tai pian (< 24 tuntia) synnytyksen jälkeen.

Epidemiologiset tutkimukset viittaavat siihen, että SSRI:ien käyttöön, erityisesti raskauden loppuaikana, saattaa liittyä kohonnut keuhkoverenkierron vastus vastasyntyneillä (PPHN). Havaittu riski oli noin viisi tapausta 1000 raskautta kohti. Väestössä keskimäärin esiintyy 1-2 PPHN-tapausta 1000 raskautta kohti.

Imetys
Sitalopraami erittyy rintamaitoon. Imeväisen arvioidaan saavan noin 5 % äidin painonmukaisesta vuorokausiannoksesta (mg/kg). Lapsilla ei ole havaittu lainkaan haittatapahtumia tai havaitut haittatapahtumat ovat olleet lieviä. Lapselle aiheutuvaa riskiä ei kuitenkaan pysty tähän mennessä kertyneiden tietojen perusteella arvioimaan. Varovaisuus on paikallaan.

Tämä lääkäri on toisella paikkakunnalla tai siis oon käynyt niin usealla ja psykiatrillakin ja muuttanutkin pari kertaa..Ja oon kyllä lääkärille juttelutkin asiasta mutta aina saanut niin ympäripyöreän vastauksen että ollut yhtä tyhjän kanssa.Neuvolasta sanoi että kaikille vauvoille ei tule mitään oireita vaikka äiti söisikin koko raskauden ajan tuota lääkettä..

Mä aloitin Sepramin syönnin raskauden aikana ja jatkoin imetyksen yli. Mun syömä määrä oli pieni 10mg eli voi olla et sen takia mun ei tarvinnut lopettaa/vähentää syöntiä. Mulle lääkäri sanoi ettei siitä ole vauvalle haittaa, mahdolliset haittavaikutukset olisivat olleet vieroitusoireet synnytyksen jälkeen (mitä meillä ei luojan kiitos tullut), ei muita haittoja vauvalle edes imetyksen aikana.

Synnärillä pitää mainita jos käyttää rauhoittavia lääkkeitä. Osa rauhoittavista voi aiheuttaa vastasyntyneelle ongelmia hengityksen kanssa (vastasyntyneen hapetusarvoja seurataan tarkemmin synnytyksen jälkeen). Jos neuvolakortissa ei ole mainintaa, niin eivät ne kätilöt voi äidin lääkityksestä tietää.

Sepram ei ole rauhoittava. SSRI lääkkeet yleensäkään eivät ole rauhoittavia.

ja vielä..Sairaalassa olen joka ultrassa kertonut lääkityksestä ja koneelle on merkitty paniikkihäiriö,lääkitys ja määrä ja tietysti neuvolasta tietävät ja se on merkitty niin moneen paikkaan että tuntuu olevan leima otsassa:D

Mulle taas neuvolasta sanottiin että tuota käyttää melko usea koko raskauden ajan ja vastasyntynyt yleensä on vaan väsyneempi ja komplikaatiot voi johtua muustakin kuin lääkkeestä mikäli niitä tulee.

Ei kannata olla yhtään huolissaan kyseisen lääkkeen käytöstä! Itse olen joutunut syömään sitä kolmen raskauden + imetyksen aikana, eikä siitä ole ollut mitään haittaa vauvoille :) Olen jutellut joka kerta neuvolalääkärin kanssa ja he ovat olleet sitä mieltä että parempi syödä lääkettä myös raskausaikana, kuin ahdistua taas, sillä sikiö aistii ja reagoi myös siihen jos äiti on todella ahdistunut tms.
ELi ole huoleti ja syö hyvillä mielin määrättyä lääkettä jos se kerta auttaa :)

Mulla mennyt sitalopraamia jo yli 20 v (nyt 30 mg), myös raskauksien ja pitkien imetysten ajan. Pari kertaa yritetty lopettaa, oireet palas uusien kera. Lapsille ei tiettävästi mitään haittaa ole ollut, lääkkeen määrä vähentynyt pikku hiljaa imetyksen harventuessa. Toisen synnytyksen jälkeen tosin kätilö alkoi päteä juuri sillä hetkellä, kun vauva oli nostettu ensimmäisen kerran rinnalle, että "Hetkinen, onkohan lääkäri ottanut nyt tuohon imetykseen kantaa, kun on se lääkitys". Ei sitä vaan siihen mennessä oltu kyselty. Olisin voinut motata. Imetin lasta yli kaksivuotiaaksi ja terve ja reipas on kuin mikä.

Terveysportin rakaus- ja imetystietokannasta:

Sitalopraamin käyttö raskauden aikana ei lisää riskiä merkittäviin epämuodostumiin, mutta joissakin tutkimuksissa on raportoitu lyhyempää raskauden kestoa, alempaa syntymäpainoa ja sydämen väliseinän kehityshäiriöitä. Lisäksi SSRI-lääkkeiden käyttöön raskauden aikana saattaa liittyä lisäntynyt riski vastasyntyneen pulmonaarihypertensioon. Loppuraskauden aikainen sitalopraaminin käyttö voi muiden SSRI-lääkkeiden tapaan aiheuttaa vastasyntyneellä neurologisia ja hengitysoireita, minkä vuoksi annoksen tulee loppuraskaudessa olla mahdollisimman alhainen (mutta tehokas) ja tapauskohtaisesti voidaan harkita lääkityksen asteittaista keskeytystä lähellä laskettua synnytysaikaa.

Terveysportin rakaus- ja imetystietokannasta:

Sitalopraamin käyttö raskauden aikana ei lisää riskiä merkittäviin epämuodostumiin, mutta joissakin tutkimuksissa on raportoitu lyhyempää raskauden kestoa, alempaa syntymäpainoa ja sydämen väliseinän kehityshäiriöitä. Lisäksi SSRI-lääkkeiden käyttöön raskauden aikana saattaa liittyä lisäntynyt riski vastasyntyneen pulmonaarihypertensioon. Loppuraskauden aikainen sitalopraaminin käyttö voi muiden SSRI-lääkkeiden tapaan aiheuttaa vastasyntyneellä neurologisia ja hengitysoireita, minkä vuoksi annoksen tulee loppuraskaudessa olla mahdollisimman alhainen (mutta tehokas) ja tapauskohtaisesti voidaan harkita lääkityksen asteittaista keskeytystä lähellä laskettua synnytysaikaa.

Eikä jää siihen.

Kaikki masennuslääkkeet muokkaavat epigenomia, jolloin lääkkeen haitat voivat myös periytyä, vaikka niitä ei käyttäisi raskaden aikana. Lähde https://www.researchgate.net/public...ential_new_field_in_medicine_and_pharmacology

ja naisen munasoluthan eivät uusiudu, eli periaatteessa ei kannattaisi tehdä lapsia ollenkaan, jos on käyttänyt epigenomia haittaavia lääkkeitä.

Yhteistyössä