Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Sinulle tuodaan lapsi/lapset hoitoon. Lapset ovat sukulaisen/kaverin tmv. Lapset tulevat aamulla aikaisin ja luvataan hakea illasta kotiin. Entä jos ei tullakaan hakemaan? Vaan on lähdettykin ryypylle. Itse et voisi lapsia ottaa yöksi. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä?

Tilanne ihan kuvitteellinen, kylläkin mahdollinen...

Ottaisin yhteyttä johonkin lasten sukulaisen, mummoon, tätiin tms. Tai äärihädässä sos.viranomaisiin mut silloin kyl pitäis olla ihan pakottava tarve, esim itsellä yövuoroon meno.

No tekisin ls-ilmoituksen. On surullista ja vastuutonta, jos lapset odottaa omaa vanhempaa eikä viitsi edes ilmoittaaa? Tai ilmoittaa niin ettei kysy, sopiiko.. Kyllä tekisin ilmoituksen. Surullista!

Mä otin aikoinaan muksun ala-asteikäisen luokkakaverin joka sit sen huomisen aamun jälkeen haettiin viikon päästä kun äidillä hirtti ryyppy kii.Piti olla yksi ilta ja yö.En tehnyt ls-ilmoitusta.Jälkeenpäin näin kyseisen lapsen äidin baarissa.Oma lapsi oli kertonut että ihme juttuja koulussa,oli puhunut luokkakavereille että pannaan perseeseen,ollut levoton,itkuinen ja agressiivinen.Otin lapsen äidin kanssa puheeksi että on oma poika kertonut että vähän levottomia juttelee kouluissa.Lapsen äiti totesi että joo se on ollu tommonen viis vuotiaasta asti kun kaverin miesystävä käytti hyväksi.Kysyin että mitä apua se poika on saanut tapahtuneen jälkeen ja miten äiti tilanteeseen suhtautui ylipäätään.Totesi ettei se sen pikkusiskoon koskenut ja hän jatko juomista viikon.Tapahtunut vuonna 93,lapset oli äidillään tosi pitkään kunnes huostaanotettiin.Olin silloin suht nuori enkä tajunnut että olis pitänyt ilmoittaa,olin niin naivi ettei mun mielessä edes käyny moinen tragedia.Äiti oli töissä,viimisen päälle ulkonäkö ja uus mies ja hieno koti.Nyt kun oon jo vanhempi ja lapset aikuisia niin asia vaivaa miten heille kävi. =( Omatunto on soimannut.

Alkuperäinen kirjoittaja minänen;25371079:
No jos ois siskon lapsesta kyse ni en taatusti tekis ls ilmoa! Oisko se sun mielestä lapsen kannalta PARAS vaihtoehto? Mä huolehtisin lapsesta niinkuin omistani..

Okei, okei, oikeassa olet. Mutta ap:lla ei ollut mahdollisuutta pitää lasta yön yli. Ja et sä voi siskoskaan lapsia "huostaanottaa" yksityisesti jos se itse ei niistä pidä huolen, vaikka voitkin tarjota turvallisen paikan, mihin saa tulla.

Pakko varmaan olisi asiat järjestää niin että lapsella on mahdollisuus olla yö meillä. Aamulla katsotaan tilanne uudelleen miten asian suhteen toimitaan. Varmasti vakava keskustelu käytäisiin tuttavan kanssa syistä ja seurauksista.

Täällä kysellään mikä olis syy ettei voi ottaa yöksi... No miten olis vaikka se, että sellaisesta ei oltu sovittu?! Ei siihen kummosta syytä tarvita.

Itse ottaisin yhteyttä johonkuhun sukulaiseen, mutta tarpeen vaatiessa (pakollinen meno, toistuvuus, epäily vanhempien jaksamisesta tms) yhteys sossuun seuraavana päivänä. Tuollaista käytöstä ei pitäisi ilmaantua vastuullisilta vanhemmilta.

Yhteistyössä