V
"vieras"
Vieras
Eli täältä meiltä löytyy tällainen 9,5kk:n ikäinen vauva, joka on jokin aika sitten oppinut konttaamaan ja nyt sitten kovasti harjoittelee tukea vasten seisomaan nousemista ja seisoskelua. Yöt tahtoo jäädä lyhyiksi, koska vauva ei väsymyksestään huolimatta malta nukkua, vaan harjoittelee nyt jatkuvasti juuri tuota seisomaan nousemista. No, ei siinä mitään, en mä tänne vauvan valvoskeluista tullut valittamaan, tiedän että sekin tasaantuu aikanaan.
Olen lapsen kanssa yksin, ja tilanne käy muuten todella raskaaksi. Miksi? Siksi, etten kertakaikkiaan tiedä, mihin voisin vauvan turvallisesti laittaa siksi aikaa, kun menen käymään suihkussa/vessassa. Edes silloin, kun vauva nukkuu. Häntä ei yksinkertaisesti uskalla jättää yksinään, jotta mitään ei tapahtuisi.
Vauvan ollessa valveilla ongelma on siinä, että hän kiikkuu, kaakkuu, kiipeilee ja koettaa tietysti nousta seisomaan paikassa kuin paikassa. Pelkään, että ollessani kylppärissä vauva yrittää taas kerran nousta seisomaan, ja kolhaisee kaatuessaan päänsä pahemman kerran. Syöttötuoliin jättäminen on sula mahdottomuus, samoin turvakaukaloon, koska sitä seisomista kokeillaan alati niissäkin. Pinnasängyn reunoja vasten on oppinut taiteilemaan siten, että ilman valvontaa hyvin nopeasti sen yli kiepsahtaa, ja siitähän vasta riemu repeäisi. Oli jo tuossa yhtenä päivänä kiepsahtaa siitä yli, kun koetin suihkussa kohtuu nopeasti (10 min) käväistä.
Vauvan nukkuessa ongelma on puolestaan se, ettei vauva tahdo nukkua, ellen ole koko ajan siinä vieressä. En tiedä, miten tämä on mennyt tähän. Vauva on nukkunut alusta saakka omassa sängyssään ja nukahti hienosti ilman sen kummemmin nukuttamatta. 7kk:n ikään tultuaan asiat kuitenkin muuttuivat sillä tavalla, että vauva ei nuku ilman selkeää nukuttamista, ja herää heti, mikäli koetan kuinka äänettömästi tahansa hiippailla pois pinnasängyn vierestä. Siitä sitten alkaa välittömästi se kiipeily ja kiikkuminen.
Niin että mihin ihmeeseen minä vauvan esim. suihkun ajaksi laitan? On jotenkin tosi streessaavaa, kun tuntuu ettei sellaista paikkaa ole olemassakaan. Eipä sitä voi aina olla naukumassa lapsenlikkaakaan vauvalle siksi aikaa, että itse pääsisi arkiset toimenpiteensä suorittamaan. Lisäksi nuo suihkureissut on oikeastaan ainoita tilanteita, jolloin vauva ei vieressäni ole, joten jollakin tapaa ahdistaa sekin, että ei edes sitä 10-15 minuuttia voi käydä peseytymässä rauhassa.
Olen lapsen kanssa yksin, ja tilanne käy muuten todella raskaaksi. Miksi? Siksi, etten kertakaikkiaan tiedä, mihin voisin vauvan turvallisesti laittaa siksi aikaa, kun menen käymään suihkussa/vessassa. Edes silloin, kun vauva nukkuu. Häntä ei yksinkertaisesti uskalla jättää yksinään, jotta mitään ei tapahtuisi.
Vauvan ollessa valveilla ongelma on siinä, että hän kiikkuu, kaakkuu, kiipeilee ja koettaa tietysti nousta seisomaan paikassa kuin paikassa. Pelkään, että ollessani kylppärissä vauva yrittää taas kerran nousta seisomaan, ja kolhaisee kaatuessaan päänsä pahemman kerran. Syöttötuoliin jättäminen on sula mahdottomuus, samoin turvakaukaloon, koska sitä seisomista kokeillaan alati niissäkin. Pinnasängyn reunoja vasten on oppinut taiteilemaan siten, että ilman valvontaa hyvin nopeasti sen yli kiepsahtaa, ja siitähän vasta riemu repeäisi. Oli jo tuossa yhtenä päivänä kiepsahtaa siitä yli, kun koetin suihkussa kohtuu nopeasti (10 min) käväistä.
Vauvan nukkuessa ongelma on puolestaan se, ettei vauva tahdo nukkua, ellen ole koko ajan siinä vieressä. En tiedä, miten tämä on mennyt tähän. Vauva on nukkunut alusta saakka omassa sängyssään ja nukahti hienosti ilman sen kummemmin nukuttamatta. 7kk:n ikään tultuaan asiat kuitenkin muuttuivat sillä tavalla, että vauva ei nuku ilman selkeää nukuttamista, ja herää heti, mikäli koetan kuinka äänettömästi tahansa hiippailla pois pinnasängyn vierestä. Siitä sitten alkaa välittömästi se kiipeily ja kiikkuminen.
Niin että mihin ihmeeseen minä vauvan esim. suihkun ajaksi laitan? On jotenkin tosi streessaavaa, kun tuntuu ettei sellaista paikkaa ole olemassakaan. Eipä sitä voi aina olla naukumassa lapsenlikkaakaan vauvalle siksi aikaa, että itse pääsisi arkiset toimenpiteensä suorittamaan. Lisäksi nuo suihkureissut on oikeastaan ainoita tilanteita, jolloin vauva ei vieressäni ole, joten jollakin tapaa ahdistaa sekin, että ei edes sitä 10-15 minuuttia voi käydä peseytymässä rauhassa.