Siis nyt viisaammat neuvokaapa (asiaa vauvasta)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli täältä meiltä löytyy tällainen 9,5kk:n ikäinen vauva, joka on jokin aika sitten oppinut konttaamaan ja nyt sitten kovasti harjoittelee tukea vasten seisomaan nousemista ja seisoskelua. Yöt tahtoo jäädä lyhyiksi, koska vauva ei väsymyksestään huolimatta malta nukkua, vaan harjoittelee nyt jatkuvasti juuri tuota seisomaan nousemista. No, ei siinä mitään, en mä tänne vauvan valvoskeluista tullut valittamaan, tiedän että sekin tasaantuu aikanaan.

Olen lapsen kanssa yksin, ja tilanne käy muuten todella raskaaksi. Miksi? Siksi, etten kertakaikkiaan tiedä, mihin voisin vauvan turvallisesti laittaa siksi aikaa, kun menen käymään suihkussa/vessassa. Edes silloin, kun vauva nukkuu. Häntä ei yksinkertaisesti uskalla jättää yksinään, jotta mitään ei tapahtuisi.

Vauvan ollessa valveilla ongelma on siinä, että hän kiikkuu, kaakkuu, kiipeilee ja koettaa tietysti nousta seisomaan paikassa kuin paikassa. Pelkään, että ollessani kylppärissä vauva yrittää taas kerran nousta seisomaan, ja kolhaisee kaatuessaan päänsä pahemman kerran. Syöttötuoliin jättäminen on sula mahdottomuus, samoin turvakaukaloon, koska sitä seisomista kokeillaan alati niissäkin. Pinnasängyn reunoja vasten on oppinut taiteilemaan siten, että ilman valvontaa hyvin nopeasti sen yli kiepsahtaa, ja siitähän vasta riemu repeäisi. Oli jo tuossa yhtenä päivänä kiepsahtaa siitä yli, kun koetin suihkussa kohtuu nopeasti (10 min) käväistä.

Vauvan nukkuessa ongelma on puolestaan se, ettei vauva tahdo nukkua, ellen ole koko ajan siinä vieressä. En tiedä, miten tämä on mennyt tähän. Vauva on nukkunut alusta saakka omassa sängyssään ja nukahti hienosti ilman sen kummemmin nukuttamatta. 7kk:n ikään tultuaan asiat kuitenkin muuttuivat sillä tavalla, että vauva ei nuku ilman selkeää nukuttamista, ja herää heti, mikäli koetan kuinka äänettömästi tahansa hiippailla pois pinnasängyn vierestä. Siitä sitten alkaa välittömästi se kiipeily ja kiikkuminen.

Niin että mihin ihmeeseen minä vauvan esim. suihkun ajaksi laitan? On jotenkin tosi streessaavaa, kun tuntuu ettei sellaista paikkaa ole olemassakaan. Eipä sitä voi aina olla naukumassa lapsenlikkaakaan vauvalle siksi aikaa, että itse pääsisi arkiset toimenpiteensä suorittamaan. Lisäksi nuo suihkureissut on oikeastaan ainoita tilanteita, jolloin vauva ei vieressäni ole, joten jollakin tapaa ahdistaa sekin, että ei edes sitä 10-15 minuuttia voi käydä peseytymässä rauhassa.
 
Minä pidin pinnasängyssä, eihän se sieltä helpolla tule pois jos nukkuu?? Hereillä olllessa turvakaukaloon, remmit kii ja pesuhuoneen ovelle odottomaan. Tai sit viimeinen konsti otat mukaan. Onhan se ärsyttävää yh:na ku ei saa edes suihkussa käydä yksin mut sellaista minulla ainakin oli, lapsi oli joka paikassa mukana pienenä.
 
Meillä laitoin molemmat lapset tuossa iässä rattaisiin, kunnolla rattaiden vöillä kiinni, sit roudasin rattaat ovensuuhun, että oli molemmilla näköyhteys. Sit joku lelu käteen.

Mitä nukkumiseen tulee, onkin ihan normaalia, että sun pitää olla vauvan luona, kunnes nukahtaa.

Ja ota pinnis pois käytöstä kokonaan, se aiheuttaa vain ongelmia. Ottakaa teidän sängystä jalat irti ja työntäkää sänky seinään kiinni. Laita vauva nukkuu sinne seinän puolelle. Tai laittakaa patjat lattialle ja nukkukaa niillä. Eipä tartte pelätä putoamisia sit.
 
Ilman pinnasänkyä pärjää erittäin hyvin, jopa paremmin. Puhun ihan kokemuksesta. Yksikään meidän lapsista ei ole koskaan nukkunut pinnasängyssä. Syitä on lukuisia.

Nukkumaan käyminen ja nukutus ja yölliset heräilyt on sata kertaa helpompaa hoitaa, kun ei tarvitse ryhtyä nosto/lasku rumbaan, vaan voi vaan köllötellä makuulla. Myös vauvat ovat aina kokeneet nukkumiseen käynnin mukavaksi, koska olen mennyt mukaan pötköttelemään. Heitä ei ole eristetty yksinään pinnasänkyyn ja sit pitäis hankalasti itse seistä ja kaadella nousevaa lasta makuulle yms. kaikki muu vaiva. Ei kiitos!

Kaikki nousut ylös pinnoja vasten tuossa iässä - niitä ei ole sängyssä harrastettu, kukapa nyt liukasta seinää pitkin nousee ja kun äiti makaa vieressä, siihen on hyvä rauhoittua nopeasti. Seisomisharjoitukset on tehty muualla asunnossa päiväsaikaan, senkkejä vasten, tuoleja vasten, sohvaa vasten jne. Molemmat nousivat pystyyn yksinään jo vähän alle 8 kk ikäisenä.
Vauvat ovat nukkuneet parisängyssä, josta on otettu jalat pois. Jossain vaiheessa nukuttiin patjoillakin, sänky aina seinässä kiinni. Lastensänky käyttöön 1 vuotiaana tasan, kun oppineet hallitun alastulon peppu edellä. Lastensänky siis seinän ja parisängyn väliin, jalkopäätyyn korkea yöpöytä esteeksi, niin että poistulo on aina parisängyn kautta. Näin on sujunu tosi hyvin, ilman itkuja ja seisomisjuttuja.
 
[QUOTE="Mam";25371660]No eihän vauva turvakaukalosta pääse kun laittaa vyöt kiinni... ?[/QUOTE]

No juu, silloin ei kyllä pääse, mutta silloin meillä puhkeaa valtava konsertti... :D
 
Musta tuntuu, että nyt oot tehny kärpäsestä härkäsen :D onko sulla pinnasängyn pohja alimmalla tasolla? meillä on ja nuorimmainen täyttää kohta vuoden, eikä puhettakaan että pääsis pinnojen yli mitenkään, sen verran matalalla tuo pohja (toki pinnasänkyjä on erilaisia), entäs juuri se turvakaukalo, sitteri? Minä jos oon yksin kotona niin laitan vauvan sitteriin, lelu kourahan ja pesuhuoneeseen mukaan kun suihkuun meen. Tai sitten käyt iltasin suihkussa kun vauva nukkuu ja otat varuilta itkuhälyttimen mukahan :) ei kannata tehä turhasta onkelmaa ;)
 
[QUOTE="joo";25371685]Minä pidin pinnasängyssä, eihän se sieltä helpolla tule pois jos nukkuu?? Hereillä olllessa turvakaukaloon, remmit kii ja pesuhuoneen ovelle odottomaan. Tai sit viimeinen konsti otat mukaan. Onhan se ärsyttävää yh:na ku ei saa edes suihkussa käydä yksin mut sellaista minulla ainakin oli, lapsi oli joka paikassa mukana pienenä.[/QUOTE]

Nukkuessaan ei toki pääsisikään, mutta kun ei nuku ellen ole koko ajan siinä vieressä. Herää jostain syystä heti, kun poistun huoneesta, teinpä sen sitten kuinka äänettömästi tahansa. Siitä alkaakin sitten taas se kiikkuminen. Pitää kai tosiaan laittaa turvakaukaloon ja remmeillä kiinni, siitä vauva ei tosin tykkää ja kirkuu armottomasti koko turvakaukalossaan oloajan, mutta pakko kai se on.

Huh, helpottaa kun kuulee että en ole ongelmineni ainoa maailmassa.
 
Eikö teillä ole vaunuja, rattaita?! Ei mitään kävelytukia kannata hommata, ihan sikakalliita, niiden käyttöaika on lyhyt, ne vie hirveesti tilaa, ja ne haittaa lapsen fyysistä kehitystä. Ei mitään järkeä ostaa kävelytukea suihkussa käynnin ajaksi, ties minne se viiipottaa ja törmäilee sillä sillä aikaa ku olet suihkussa
 
Voisitko vastata, että eikö teillä tosiaan ole vaunuja ja mikset laittaisi sitä vaunuihin köytettynä oven suuhun? Vaunuissa on sitä paitsi mukava istua, toisin kuin kaukalossa
 
Tuskailen samantyyppisen ongelman kanssa. Pinnasängyn kanssa ongelmia ei ole, koska vauva nukkuu vieressäni... syystä, että ei enää puolen vuoden jälkeen suostunut sinne omaan sänkyynsä nukahtamaan, ja näin meidän kummammin unen ja levon kannalta mukavammaksi ja helpommaksi ottaa vauvan viereeni. Meillä on sänky siten, että sen toinen reuna on kiinni seinässä. Vauva nukkuu tietysti sillä puolella. Ylitseni yrittää kyllä silloin tällöin kiipeillä, mutta tähän mennessä olen kyllä herännyt noihin kiipeily-yrityksiin.

Turvakaukaloon olen nähnyt helpoimmaksi laittaa, tietysti sitten ne vyöt kiinni. Ei meilläkään neiti kaukalossa olemisesta pidä mikäli siis yksinään on eikä auton kyydissä, mutta pakkohan se vauva on johonkin laittaa siksi aikaa, että saa käytyä pesulla. Toinen vaihtoehto olisi varmaan vaunut, sieltä ei ainakaan meillä päästä kiipeilemään pois...

Jotkuthan ottaa ihan sinne suihkuunkin mukaan. Laittavat vauvan ammeeseen ja käyvät sitten siinä sivussa itse pesulla.
 
[QUOTE="vieras";25371741]Voisitko vastata, että eikö teillä tosiaan ole vaunuja ja mikset laittaisi sitä vaunuihin köytettynä oven suuhun? Vaunuissa on sitä paitsi mukava istua, toisin kuin kaukalossa[/QUOTE]

Joo, on meillä yhdistelmät minne vauvan saa laitettua. Siellä varmaan paremmin tykkäis ollakin kuin kaukalossa... Pitääpä kokeilla tuota tänään. Täytyy sanoa että jotenkin ei ole tullut edes mieleen nuo vaunut, järki on tainnut jättää mut... :)

Niin ja Eipä se vauva kyllä rikki mene, vaikka huutaisikin. :)
 
mä oon käyny tuollasen vauvan kanssa suihkusa niin et rattaat kylppäriin, vauva vöillä kii ja lelu käteen. ellei sun oma oo sitte niin nälli että osaa ne rattaidenkin vyöt aukoa. taikka jos teillä on syöttötuolis vyöt niin se sinne ja vauva siihen.
 
Kannattaa tosiaan katsoa se pinniksen pohja, meillä typy 9,5kk nousee kyllä tukea vasten seisomaan oikeastaan ihan mihin vaan, mutta sängyssään ei syystä taikka toisesta ole vielä noussut, joten pohja meillä ei ainakaan ole vielä alimmalla tasolla, mutta jos nousis niin ei pääsis vielä tippumaan. Meillä yöt nukutaan omassa pinniksessä mut päikkärit olen nukuttanut parisänkyyn, tyynyillä vuorannut ettei pääse putoamaan, ainakin toistaiseksi järjestely on toiminut.
 
Meidän syöttötuoli voi kaatua, kun vauva heilui siinä niin, siksipä vaunut on kyllä turvallisemmat kylppäriin tai ovensuuhun.

Meidän kaikki vauvat aina johonki noin 1,5 vuotiaaseen olen laittanu emmaljungan yhdistelmiin tai matkarattaisiin ja tietty vaunujen / rattaiden omilla vöillä kiinni, sitten kylppärin ovensuuhun katselemaan peseytymispuuhia.
 
Kyllä se oppii jossain vaiheessa että huutoon ei tule vastausta ja lopettaa huutamisen suihkun aikana. Meillä 8kk ikäinen istuu kylppärissä sitterissä ja ollaan "Böö" leikkiä suihkuverhon takaa :) Ainakin vielä onnistunut hyvin.... muuten on vähän "läheisriippuvainen" että toisinaan ei saisi ohikaan kävellä etteikö huuto tulisi että "Mihin sä äiti meet?? älä jätä mua!!"
 
iske konttauskypärä päähän, ei ne lapset rikki mene vaikka kaatuilee...oppivat varomaan. nyt vaan lopetat ton hysterian. laitat sitteriin vöihin, kiljuu jos kiljuu...kiljuu koska tietää että saa sinulta haluamansa sillä ;-)
 

Yhteistyössä