Muita, jotka ei ymmärrä tuota uutta "tupakat piiloon"-lakia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justtiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";25382283]Syöminen, juominen ja nussiminen ovat normaaleja toimintoja, toisin kuin tupakointi.[/QUOTE]

Nussiminen ei ole normaalia 13- vuotiaalle. Eikä ryyppääminen ja ylensyöminen ihmiselle sen terveellisempää, kuin tupakointi.

[QUOTE="Neith";25382269]eiköhän se alkoholi aiheuta enemmän haittaa ja piloille menneitä elämiä kuin tupakka.[/QUOTE]

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että tupakka pilasi mun elämäni ainakin kymmeneksi vuodeksi. Poltin siis itse. Myöskin olen seurannut monen ihmisen elämää keuhkoahtaumataudin ja happipullojen kanssa. Onpa kaksi kuollut keuhkosyöpäänkin lähipiiristä. Hitaasti ja erittäin tuskallisesti.

Lisäksi ihmettelen kuinka moni voi olla näin kujalla siitä, mikä tämän lain tarkoitus on. Tämä on vain yksi askel Suomi Savuttomaksi -tiellä. Asteittain tehdään asioita joilla saadaan tupakointi vähenemään ja lopuksi täyskielto. Tupakointi on jo nyt vähentynyt paljon, ja se trendi tulee jatkumaan.

[QUOTE="Helekutti";25382334]Henkilökohtaisesti voin sanoa, että tupakka pilasi mun elämäni ainakin kymmeneksi vuodeksi. Poltin siis itse. Myöskin olen seurannut monen ihmisen elämää keuhkoahtaumataudin ja happipullojen kanssa. Onpa kaksi kuollut keuhkosyöpäänkin lähipiiristä. Hitaasti ja erittäin tuskallisesti.

Lisäksi ihmettelen kuinka moni voi olla näin kujalla siitä, mikä tämän lain tarkoitus on. Tämä on vain yksi askel Suomi Savuttomaksi -tiellä. Asteittain tehdään asioita joilla saadaan tupakointi vähenemään ja lopuksi täyskielto. Tupakointi on jo nyt vähentynyt paljon, ja se trendi tulee jatkumaan.[/QUOTE]

mutta ne haitat mitkä esimerkiksi otit, ovat koskeneet sitä tupakoitsijaa.. kuinkahan monta tappoa, murhaa, pahoinpitelyä, lasten pahoinpitelyä ja tappoa, heitteille jättöä ja lasten lapsuuden pilaamista, liikenne kuolemia,hukkumisia on tupakointi aiheuttanut verrattuna alkoholiin?
mun puolesta tupakka voisi olla kielletty aine, turhahan se on
mutta on aivan turha tehdä siitä puheissa muka vaarallisempi kuin alkoholi ja sen haittavaikutukset

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Helekutti";25382334]

Lisäksi ihmettelen kuinka moni voi olla näin kujalla siitä, mikä tämän lain tarkoitus on. Tämä on vain yksi askel Suomi Savuttomaksi -tiellä. Asteittain tehdään asioita joilla saadaan tupakointi vähenemään ja lopuksi täyskielto. Tupakointi on jo nyt vähentynyt paljon, ja se trendi tulee jatkumaan.[/QUOTE]

Parikymppiset ei muista sitä aikaa ennen tupakoinnin rajoittamista rafloissa ja vanhemmillakin on muisti hämärtynyt :) Ei hahmoteta kokonaisuutta, vaan koetaan, että nyt yhtäkkiä heidän oikeuksiaan ostaa röökiä mahdollisimman helposti rajoitetaan ja viranomaiset ei tajua mistään mitään. Silloin viimeksikin ''kaikki'' uskoi, että kohta baareissa saa taas polttaa vapaasti, kun tajutaan miten idiootti lakiuudistus on ja miten se ei toimi.

mun mielestä olis voinu poistaa askien kuvat, logot jne, mutta sitten vaikka tekstaten lukenu siinä painikkeessa merkin nimi. ihan älytön tosiaan koko systeemi... hidastaa huomattavasti ja hankaloittaa myyjien työtä. plus vielä se, mitä joku jo mainitsikin, että entistä enemmän tulee kiinnitettyä siihen tupakkaan huomiota, kun joutuu jonossa nämä keskustelut kuulemaan. äly hoi, älä jätä.

Parikymppiset ei muista sitä aikaa ennen tupakoinnin rajoittamista rafloissa ja vanhemmillakin on muisti hämärtynyt :) Ei hahmoteta kokonaisuutta, vaan koetaan, että nyt yhtäkkiä heidän oikeuksiaan ostaa röökiä mahdollisimman helposti rajoitetaan ja viranomaiset ei tajua mistään mitään. Silloin viimeksikin ''kaikki'' uskoi, että kohta baareissa saa taas polttaa vapaasti, kun tajutaan miten idiootti lakiuudistus on ja miten se ei toimi.

No tässähän se älyttömyys ei ole se tupakoitsijan vapauden rajoittaminen, vaan kassahenkilöiden ja kanssa-asioijien elämän hankaloittaminen. Nuo muut asiathan eivät häirinneet muita kuin tupakoitsijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;25382443:
No tässähän se älyttömyys ei ole se tupakoitsijan vapauden rajoittaminen, vaan kassahenkilöiden ja kanssa-asioijien elämän hankaloittaminen. Nuo muut asiathan eivät häirinneet muita kuin tupakoitsijoita.

Ei kun tarkemmin ajatellen, mielestäni se tupakkakoppi uudistus oli kyllä näin jälkikäteenkin ajatellen äärettömän typerä, koska siihen monet ravintolat investoivat ihan turhaan, eikä se pidemmän päälle ollutkaan pysyvä ratkaisu.

Siis miten hankalaa teille on tupakkamerkkinne numeron muistaminen? Keskiverto tupakoija ostaa varmasti ainakin pari kertaa, jos ei jopa joka päivä röökiaskin. Oletettavasti ketjukaupoissa, joissa automaatit ovat, on sama numerointisysteemi käytössä. Luulisi muutaman kerran jälkeen olevan mielessä se oman merkin numero, vai onko tupakointi heikentänyt muistianne jo enemmänkin? Siirtymävaiheessa toiminta toki on hidasta, niin se on aina kun tulee uusi käytäntö. Erikseen sitten nämä henkisesti 13-vuotiaat pikkukovikset, jotka uhoavat hidastelevansa oikein tahallaan kassajonoissa, kun tämä uudistus on niiiin kamala. Ja joku mainitsee kohta mummot ja papat, no ne on hitaita ilman röökinostoakin, koittakaa kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25382045:
no en ymmärrä minäkään. itse en polta. mutta joka polttaa, niin kyllä se joka tapauksessa sen tupakkansa ostaa, oli se piilossa tai ei

Uudet sukupolvet eivät toivottavasti enää aloita...

Mä ostan harvoin tupakkaa ja silloinkin aina kioskilta enkä ruokakaupoista. Joten en usko, että tuo lakimuutos tulee vaikuttamaan mun elämääni millään tavalla. Ihan hyvin vihreetä L&M:ää myyjältä pyytämällä sain tupakka-askin R-kioskilta ostettua, vaikka tupakat olivatkin kaapissa näkymättömissä.

[QUOTE="mie";25382283]Syöminen, juominen ja nussiminen ovat normaaleja toimintoja, toisin kuin tupakointi.[/QUOTE]

Alkoholin juominen ja nussiminen ei ole normaalia alaikäisellä.

Musta se koko juttu on älytön. Hankaloitetaan myyjien työtä ja jonot seisoo kassoilla. Useassa asiassa kuitenkin on, että mitä kielletympi ja piilotellumpi asia, niin sitä enemmän se kiehtoo. Ja en edes polta.

Kukaan ei ole vielä vastannut, miten huonomuistisia kaikki tupakoijat ovat heidän mielestään, jos eivät muista sitä maagista numeroa muutaman ostoskerran jälkeen. Vai ovatko tupakoijat siis niin huonomuistisia, että vielä vuoden tai kymmenen vuoden kuluttua lähikaupassaan pyytävät sitä katalogia selattavaksi.

Minusta muutos on ihan hyvä. Enkä usko sen olevan vaikeakaan (ainakaan sitten, kun kaupat älyävät luopua niistä automaateista kokonaan). Tupakoitsija sanoo myyjälle, mitä tahtoo, myyjä nappaa askin hyllystä ja homma jatkuu.

Mutta minä olenkin asunut jonkin aikaa Islannissa ja siellä oli samanlainen laki. Älysin vasta piiiitkän ajan päästä, miksi myyjät aina kysyivät ennen maksamista jotain outoa. :) Kuulosti ihan siltä, kuin olisivat kysyneet, otanko muuta, mutta eihän ruokakaupan kassalla sellaista kysytä, eihän? Vasta sitten, kun luin tuosta laista, tajusin, että todellakin ne kysyivät, otanko muuta... Ja että minun olisi pitänyt vastata "Ei kiitos" sen sijaan, että vain läimäisin korttini myyjän kouraan. Mutta ehkä ne siitä oudonnäköisestä Visa-kortista tajusivat, miksi ostaja on niin epäkohtelias. :D

Kertakaikkiaan typerää pelleilyä. Eipä siihen voi juuri muuta sanoa. Nyt muistan kyllä pääasiallisen kauppani numeron, mutta ainakun käy jossain vieraammassa kaupassa, menee siihen puljaamiseen kohtuuttomasti mun ja kassahenkilön aikaa. Päätin että seuraavalla kerralla painelen niitä painikkeita jokaista vuorollaan niin kauan että alkaa tulla oikeaa tavaraa. Loput rojautan kassalle että menipä pieleen, en ota noita.

Hetken jo suunnittelin keskitttäväni tupakkaostokset läheiseen K-markettiin, sillä siellä ei ole automaattia vaan kassa antaa askin telineestä. Ja ymmärtää kerrasta mitä haluan ilman sitä täyttä nimeä, jota kukaan ei muista kuitenkaan. Mutta nyt otan tämän painelusysteemin käyttöön, vaikka kiusalla.

Nyt muistan kyllä pääasiallisen kauppani numeron, mutta ainakun käy jossain vieraammassa kaupassa, menee siihen puljaamiseen kohtuuttomasti mun ja kassahenkilön aikaa.

olet sitten kerinnyt muutamassa päivässä ostelemaan tupakkaa monesta eri kaupasta! Kai se tupakka johonkin vaikuttaa kun ei ole järkeä ostaa montaa toppaa kerralla, ei se vanhene niinkuin maito. Vai saako sitä ostaa vain yhden askin kerralla?

Kukaan ei ole vielä vastannut, miten huonomuistisia kaikki tupakoijat ovat heidän mielestään, jos eivät muista sitä maagista numeroa muutaman ostoskerran jälkeen. Vai ovatko tupakoijat siis niin huonomuistisia, että vielä vuoden tai kymmenen vuoden kuluttua lähikaupassaan pyytävät sitä katalogia selattavaksi.

Ihan myyjänä kommentoin sen verran, että numero EI todellakaan ole sama joka kaupassa. Toisekseen vaikka annan listan asiakkaalle luettavaksi, siitä EI näy se automaatin oikea numero, vaan ainoastaan tupakkamerkit, joita meillä on ostettavissa.. sitten kun asiakas on päättänyt, mitä haluaa, katson salaisista kansioistani mikä on ko.savukkeen nro, kerron sen asiakkaalle,ja ASIAKAS itse painaa ko.nappia. Jos käy niin ikävästi, että tuote on kassallani olevasta koneesta loppu, EN voi käydä painamassa naapurikassan koneen numeroa, vaan minun pitää pyytää kolleegaani painamaan ko.nro, ja sitten saan mahdollisesti asiakkaan toivoman tuotteen myyntiin asti..AMEN! Että ihan on fiksu laki, juu.

Yhteistyössä