Kieltäydyin hoitamasta sukulaisen lasta, teinkö väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olisin ottanut ja olenkin ottanut, ihan auttamisen halusta. Ajattelen aina lasten parasta ja samalla noita menee useampikin. Ja lapset olivat iältään 1, 2, 3 ja 4 vuotiaita. Pulkassa ja rattaissa sylikkäin työnsin ja hyvin pääsi kulkemaan. Mutta olenkin sen ikäluokan ihminen, joka on tottunut tekemään eikä murehtimaan miten jaksaisi...

[QUOTE="Leila";25483419]Minä olisin ottanut ja olenkin ottanut, ihan auttamisen halusta. Ajattelen aina lasten parasta ja samalla noita menee useampikin. Ja lapset olivat iältään 1, 2, 3 ja 4 vuotiaita. Pulkassa ja rattaissa sylikkäin työnsin ja hyvin pääsi kulkemaan. Mutta olenkin sen ikäluokan ihminen, joka on tottunut tekemään eikä murehtimaan miten jaksaisi...[/QUOTE]Saako kysyä, että mikä se ikäluokka on?

Älkää viittikö hei olla marttyyreja. Ei tarvii jaksaa, todellakaan. Mulle tungettiin kans lasten serkkua iltapäivähoitoon, 7-vuotias diagnosoitu adhd. Mulla on motorisesta viivestä kärsivä 2-vuotias (ei kävele), hänen kanssa fysioterapiaa kotona 2 x vko. Joka paikkaan kannettava. Lisäksi 3-vuotias isosisarus ja olen raskausviikolla 30. Silti ois pitäny tää yksi ottaa vielä jollain kympin viikkopalkalla joka arkipäivä tuntikausiksi. Kälyni loukkaantui mulle, koska eihän meidän tarvii edes lähtee mihinkään noiden terapioiden takia kun se tapahtuu kotona. :D

EI TODELLAKAAN TARVITSE jos et jaksa. Eikä TARVITSE jaksaa muuta kuin omat lapsensa. Nää marttyyrit on tosi rasittavia, oli 17 lasta vuoden ikäeroilla ja kaikki hoidettiin ja sylikkäin istuivat pulkassa. Usko mua, ne puhuu paskaa 90-prosenttisesti. :)

EI TODELLAKAAN TARVITSE jos et jaksa. Eikä TARVITSE jaksaa muuta kuin omat lapsensa. Nää marttyyrit on tosi rasittavia, oli 17 lasta vuoden ikäeroilla ja kaikki hoidettiin ja sylikkäin istuivat pulkassa. Usko mua, ne puhuu paskaa 90-prosenttisesti. :)[/QUOTE]

Kyllä ennen nämä hoidettiin erilailla, varmasti niitä lapsia oli enemmän ja meni siinä muutamat sukulaislapsetkin. Mutta ajat olivat erilaiset ja aika on tehnyt tehtävänsä. Itse olen nuorempi, mutta tiedän kyllä miten mummoni otti omakseen muutaman sukulaislapsenkin ettei lastenkotiin tarvinnut mennä. Tarkoitan vain että anna kunnia kenelle se kuuluu, äläkä kiellä vain sen takia ettei sinusta siihen olisi. Itsestäni ei siihen olisi ollut, mutta niin surkea en ole että sanoisin mummolleni että paskat sä mitään hoitanut.

No toivotaan ettei loukkaantunut pitkäksi aikaa ja ilman muuta saat kieltäytyä ilman selityksiäkin. Tärkeintä että jaksat hoitaa omasi.

Lapsen kärsi paljon enemmän nälkää ja puutetta mummosi aikaan. Samoin lapsikuolleisuus oli huimasti suurempi. Totta kai minäkin ottaisin sukulaislapset kontolleni mikäli he olisivat joutumassa lastenkotiin, vaikka se veisi loputkin voimani. Mutta erotatko nyt tässä kaksi asiaa? Aloituksessa on kyse vain lyhyen ajan hoidosta, ei siitä että serkkulapsi olisi joutumassa lastenkotiin. Enhän minäkään voi sanoa että lapseni kuoli jos hänellä oli vain korvatulehdus.

[QUOTE="Leila";25483419]Minä olisin ottanut ja olenkin ottanut, ihan auttamisen halusta. Ajattelen aina lasten parasta ja samalla noita menee useampikin. Ja lapset olivat iältään 1, 2, 3 ja 4 vuotiaita. Pulkassa ja rattaissa sylikkäin työnsin ja hyvin pääsi kulkemaan. Mutta olenkin sen ikäluokan ihminen, joka on tottunut tekemään eikä murehtimaan miten jaksaisi...[/QUOTE]

Minä kun luulen, että sä olet sen ikäluokan ihminen, joilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tehdä ja joilla aika on kullannut muistot.

Ap:lle: Ei tarvi jaksaa noin pitkää aikaa kyllä toisten lapsia hoitaa, oli sitten kuinka läheisiä tahansa. Mistä syystä muuten lapsi olis tullut hoitoon? Mulla vaikuttais sekin. Jos ei tosiaan olisi ollut muuta vaihtoehtoa niin sit olisin miettinyt uudestaan.

EI TODELLAKAAN TARVITSE jos et jaksa. Eikä TARVITSE jaksaa muuta kuin omat lapsensa. Nää marttyyrit on tosi rasittavia, oli 17 lasta vuoden ikäeroilla ja kaikki hoidettiin ja sylikkäin istuivat pulkassa. Usko mua, ne puhuu paskaa 90-prosenttisesti. :)

Kyllä ennen nämä hoidettiin erilailla, varmasti niitä lapsia oli enemmän ja meni siinä muutamat sukulaislapsetkin. Mutta ajat olivat erilaiset ja aika on tehnyt tehtävänsä. Itse olen nuorempi, mutta tiedän kyllä miten mummoni otti omakseen muutaman sukulaislapsenkin ettei lastenkotiin tarvinnut mennä. Tarkoitan vain että anna kunnia kenelle se kuuluu, äläkä kiellä vain sen takia ettei sinusta siihen olisi. Itsestäni ei siihen olisi ollut, mutta niin surkea en ole että sanoisin mummolleni että paskat sä mitään hoitanut.

No toivotaan ettei loukkaantunut pitkäksi aikaa ja ilman muuta saat kieltäytyä ilman selityksiäkin. Tärkeintä että jaksat hoitaa omasi.[/QUOTE]

Ihan miten sen tosiaan ottaa.. Mun mummollani (siis äidin äidillä) on ollut 5 lasta 1,5v ikäeroilla ja hän on itse moneen kertaan kauhistellut sitä kuinka 3-vuotias jäi 4 ja 6 vuotiaiden kanssa hoitamaan pienempiä sisaruksia, heijaamaan vauvaa tupaan kun mummo itse pätkäytti navetalle iltalypsylle. Monesti oli kuulemma 4 ja 6 vuotiaat kantaneet huutavan vauvan koria navetalle ja kaksi siinä välissä olevaa tulleet avojaloin miten sattuu siitä pihan ja aitauksien välistä perässä. Hoidettiin vähän eri tavalla ainakin maaseudulla noita pikkusia sillon..

Ja ei muuten mene kaksi vaippaikäistä siinä samassa kuin yksi, ihan kokemuksen rintaäänellä sanon tämän. Mitähän ne kaksosten/kolmosten äidit sitten valittaa jos kerran on ihan sama onko niitä yks, kaks vai kolme? :)

Ajoin takaa lähinnä sitä, että meidän mummojemme aikaan hoito oli erilaista ja riittävä taso matalampi. Ei ollut sossuja vahtimassa eikä koulussa kuraattoria kuuntelemassa lapsen pahaa mieltä kun kotona hakattiin. Riitti että saa ruokaa vähän sinne päin, kunhan ei nälkään kuollut, oli joku paikka vuoteena ja pääsi kouluun ilman että jalat paleltuu. Ei se nykyään enää riitä. Mä voisin hoitaa entisajan metodeilla 20 lasta, luottaen siihen että luonto karsii heikoimmat pois ja lapset alkaa tehdä tilan työt heti kun ikä riittää.

Tämän lisäksi nuo mummojen jutut on yleensä vahvasti romantisoituja ja kaunisteltuja. Ei ne kerro että mies löi ja joi viinaa, heitti vaimon hankeen kakaroineen. Ei suinkaan, kaikki oli niin auvoisaa ja helppoa.

Et tehnyt väärin.

Itse en todellakaan kehtaisi suuttua siitä, jos joku ei ota lastani pariksi kuukaudeksi hoitoon...hyvä jos kehtaisin edes kysyä. Päivähoitojärjestelmä on keksitty.

Enkä tooooodellakaan aio hoitaa yhtään ylimääräistä lasta omieni lisäksi, vaikka toukokuussa kotiin taas jäänkin. Satunnaisesti toki, mutta sen vakituisemmin en.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25483656:
Et tehnyt väärin. Lasten hoitaminen on nykyisin erilaista ja vaativampaa kuin aikaisemmin.

ihan samaa mieltä. juuri kun täältäkin lukee sitä hirveetä oikeuksistaan tietoisten mammojen valitusta kakaroittensa huonosta hoidon tasosta, niin olen ihan samaa ajatellut, et en ikinä ota kenenkään kakaraa hoitoon edes päiväksi vaik olis tilaisuuskin. milloin on ollut liian vähän ulkoilua ja milloin liian pieni tuorepala ruuan jälkeen. siis voi luoja mitä kermaperseitä. nää mammat ei ajattele sitä, että ne sahaa omaa oksaansa kun ovat olevinaan muka niiiiiiin valveutuneita!

Et tehnyt väärin, ei ole lapsenkaan edun mukaista että häntä hoitaa joku vastentahtoisesti. Itse hoidan mielelläni muidenkin lapsia, mutta tiedän että kaikki eivät halua tai jaksa, ja se on ihan ok. Mulla ei taas riitä ymmärrystä siihen, miten jonkun on vaikea tajuta, että vaikka itse hoitaa mielellään 2 tai 5 lasta kerrallaan, joku toinen ei välttämättä halua. Eivät ihmiset ole samanlaisia, eikä se kymmen tenavaa kerralla vahtiva ole sen parempi kuin yhden lapsen äiti joka ei halua hoitaa enempää lapsia :)

No ei ole mikään syy suuttua sinulle, todellakaan. Kai tarjosivat edes kunnon palkkaa? Itse hoidin 2,5kk:n ajan omasta tahdostani 9 kuukauden ikäistä kummipoikaani 5 kertaa viikossa, 8h/päivä heidän kodissaan.

[QUOTE="annukka";25483756]ihan samaa mieltä. juuri kun täältäkin lukee sitä hirveetä oikeuksistaan tietoisten mammojen valitusta kakaroittensa huonosta hoidon tasosta, niin olen ihan samaa ajatellut, et en ikinä ota kenenkään kakaraa hoitoon edes päiväksi vaik olis tilaisuuskin. milloin on ollut liian vähän ulkoilua ja milloin liian pieni tuorepala ruuan jälkeen. siis voi luoja mitä kermaperseitä. nää mammat ei ajattele sitä, että ne sahaa omaa oksaansa kun ovat olevinaan muka niiiiiiin valveutuneita![/QUOTE]
Mä hoidin yli 20 vuotta sitten useinkin siskoni poikaa, joka on 6 kk vanhempi kuin oma esikoiseni. Silloin ei ollut vielä subjektiivista päivähoito-oikeutta ja yksityinen pph saattoi ilmoittaa lasta hoidosta hakeville vanhemmille, että ei ota enää huomenna. Moni otti siihen aikaan hoitolapsen vain rahoittaakseen sillä oman kotona olemisensa ja kun huomasivat, että siitä hoitolapsesta onkin vaivaa, eivät kauaa jaksaneet. En edes muista enää, miten monessa hoitopaikassa siskoni poikakin ehti olla. Ja aina, kun joku hoitaja lopetti, siskoni poika tuli mulle hoitoon. Mutta silloin ei tosiaan ollut nukkumiset, syömiset ja ulkoilut niin minuutin päälle kuin mitä nykyisin on. Jos lapsi riehui, kaatui ja oli kuhmu otsassa ja hammas huulesta läpi, niin ei siitä mitään ristikuulustelua tehty. Tekevälle tenavalle sattuu ja tapahtuu.

Et tietenkään.
Lapsenhoitoa ei arvosteta ja se näkyy palkassa. Toisten lasten hoitaminen on viimeinen työ johon ryhtyisin. Hoitaisin nykypalkoilla jos muuten kuolisin nälkään.

Miten kukaan edes kehtaa kysyä ottamatta samassa lauseessa esiin palkka-asiaa? Tai ehkä juuri 1 lapsen äiti kehtaa, joka ei ymmärrä että 1 ei ole sama asia kuin useampi, vaan useamman kanssa hommasta tulee kovaa työtä.

Ajoin takaa lähinnä sitä, että meidän mummojemme aikaan hoito oli erilaista ja riittävä taso matalampi. Ei ollut sossuja vahtimassa eikä koulussa kuraattoria kuuntelemassa lapsen pahaa mieltä kun kotona hakattiin. Riitti että saa ruokaa vähän sinne päin, kunhan ei nälkään kuollut, oli joku paikka vuoteena ja pääsi kouluun ilman että jalat paleltuu. Ei se nykyään enää riitä. Mä voisin hoitaa entisajan metodeilla 20 lasta, luottaen siihen että luonto karsii heikoimmat pois ja lapset alkaa tehdä tilan työt heti kun ikä riittää.

Tämän lisäksi nuo mummojen jutut on yleensä vahvasti romantisoituja ja kaunisteltuja. Ei ne kerro että mies löi ja joi viinaa, heitti vaimon hankeen kakaroineen. Ei suinkaan, kaikki oli niin auvoisaa ja helppoa.

näinpä. Ei kukaan pahastunut vaikka lapsia hakattiin hengiltä kotonaan, jos eivät olleet ruokkineet Mansikkia oikeaan aikaan, tai jos 5v oli nukahtanut kun piti vahtia 1v Liinaa eikä nukkua.

En olisi minäkään jaksanut jos omat lapset vielä noin pieniä! Eri asia nyt kun omat jo 3 ja 5. Mielestäni ainut väärintekijä tässä on se äiti joka sinulle suuttui. Eikö vaikka lapsen isä voisi jäädä hoitovapaalle siksi aikaa? Tai käy kurssin sitten kun lapsi on isompi, kai niitä järjestetään myöhemminkin. Nauti vain hyvillä mielin siitä kun saat olla äiti omillesi! =)

[QUOTE="kisu";25484127]En olisi minäkään jaksanut jos omat lapset vielä noin pieniä! Eri asia nyt kun omat jo 3 ja 5. Mielestäni ainut väärintekijä tässä on se äiti joka sinulle suuttui. Eikö vaikka lapsen isä voisi jäädä hoitovapaalle siksi aikaa? Tai käy kurssin sitten kun lapsi on isompi, kai niitä järjestetään myöhemminkin. Nauti vain hyvillä mielin siitä kun saat olla äiti omillesi! =)[/QUOTE]

Olen samaa mieltä, että tuon ikäiset lapset, kuin ap:n lapset ovat muutoinkin raskasta hoitaa yksin (erilaiset päivärytmit, leikit + muut tarpeet). ota siihen nyt sitten vielä yksi puolitoistavuotinen, niin kaaos on taattu.

Tietenkin on ihmisiä, jotka nauttivat sellaisesta arkipäiväisestä kiireen ja kaaoksen tunteesta (esim. Mummeliisa?), mutta itse en nauttisi pätkääkään, vaan palaisin varmasti loppuun. Se ei tekisi minusta kuitenkaan yhtään sen huonompaa tai vähemmän elämässään pärjäävää ihmistä.

Yhteistyössä