Kehitysvammaiset ja äänestäminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölmö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hölmö

Vieras
Olen miettinyt pitkään erästä asiaa, nimittäin kehitysvammaisten äänioikeutta. Tunnen monia lievästi kehitysvammaisia ihmisiä, jotka ovat käyneet äänestämässä näissä presidentinvaaleissa jo ennakkoon, mutta entäs jos ihminen on vaikeasti kehitysvammainen? Saavatko hekin äänestää? En mitenkään halua loukata kehitysvammaisia ja heidän oikeuksiaan, mutta omasta kokemuksesti minusta tuntuu vaikealta uskoa, että vaikeasti kehitysvammainen aikuinen voisi tietää, mistä äänestämisessä on kyse? Vai voivatko he? Minä satun tuntemaan muutamia vaikeasti kehitysvammaisia aikuisia ja olen huomannut, että heitä joudutaan auttamaan monissa asioissa kuin pieniä lapsia, esimerkiksi pukeutumisessa, syömisessä, wc-käynneissä jne. Osa heistä ei osaa puhuakaan eikä luultavasti myöskään lukea tai kirjoittaa.

Keskustelin tästä aiheesta viime viikolla erään kehitysvamma-alan asiantuntijan kanssa ja hän sanoi, että periaatteessa kaikilla 18 vuotta täyttäneillä on äänestysoikeus ja että jos ihminen tarvitsee apua äänestämisessä, niin hän saa vaalikoppiin mukaan avustajan. Vaikka ihminen itse ei osaisikaan kirjoittaa itse haluamansa ehdokkaan vaalinumeroa äänestyslappuun eikä kertoa mielipidettään puhumalla, niin hän voi ilmaista haluamansa ehdokkaan osoittamalla esimerksi haluamansa ehdokkaan kuvaa. Mutta onko se silloin todellinen mielipide? Mutta onko silloin kyseessä oikea mielipide? Voiko kyseinen ihminen ymmärtää, mistä vaaleissa ja äänestyksessä on kyse ja että mitä häneltä odotetaan, kun hänen halutaan osoittavan haluamansa ehdokkaan kuvaa ja/tai äänestysnumeroa? Entä kuinka varmistetaan, että avustaja laittaa vaalilappuun juuri kehitysvammaisen haluaman ehdokkaan numeron? Jos kehitysvammainen ilmaisee esimerkiksi haluavansa antaa äänensä ehdokkalle numero 5, niin mistä tiedetään, että avustaja ei laita siihen vaalilappuun vaikka numeroa 2, 4, 3 tai vaikka 9? Tai jos kehitysvammainen haluaa antaa äänensä vaikka ehdokkaalle numero 7, mutta häntä ymmärretään väärin ja siksi avustaja laittaa vaalilappuun vaikka numeron 2?

Henkilö, jonka kanssa viime viikolla kehitysvammaisten äänioikeudesta puhuin, antoi ymmärtää, että kaikilla yli 18 vuotta täyttäneillä on periaatteessa äänioikeus, mutta esimerkiksi vaikeasti mielenvikaisilla (esim. vaikeasti psykoottisilla) ei ole äänioikeutta? Entäs sitten vangeilla? Muistan joskus lukeneeni, että todella pahoja rikoksia tehneillä ihmisillä ei ole äänioikeutta?

[QUOTE="vieras";25498756]Hoidan itse vaikeammin kehitysvammaisia, kaikille tuli vaalilipukkeet. Kukaan heistä ei kuitenkaan äänestä kun ymmärrys ei siihen riitä saati oma tahto.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta!

Hieno aihe. Toivoisin tästä enemmän keskustelua.

"Mutta onko se silloin todellinen mielipide? Mutta onko silloin kyseessä oikea mielipide?"

Tuo koskee myös kaikkia muitakin ihmisiä. Kuka meistä tietää tarpeeksi. Ja onko sillä väliä.

Onko demokratia kuitenkin perseestä.? Minusta on.

Minun sukulainen on kehitysvammainen ja hänen äiti käy kanssaan kopissa antamassa äänen. Siis äidin ehdokkaan tietysti.

Miten äitisi sinne koppiin pääsee? Vaalipaikoilla on tuollaisia tilanteita varten vaaliavustajat.
Olen itse ollut avustajana, avustettava on näyttänyt listasta sen nimen jota haluaa äänestää, myös kuva olisi varmasti toiminut, ja kuiskimistakin tapahtui.

Moni vammainen, esim. kirjoittamaan ja puhumaan kykenemätön voi seurata vaaliasioita tarkemmin ja olla enemmän perillä asioista kuin tavallinen pulliainen. Kyllä ihan jokaisella on oikeus äänestää. Jos aletaan vammaisuuden perusteella vetämään rajoja äänioikeuteen niin ei se sitten mitään demokratiaa enää ole.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
itse olin aikoinaan pienessä hoitolassa mielenterveyspotilaita hoitamassa, kyllähän heidänkin kanssaan piti äänestämään lähteä vaikka eivät saa edes itsestään olla vastuussa.

Miten äitisi sinne koppiin pääsee? Vaalipaikoilla on tuollaisia tilanteita varten vaaliavustajat.
Olen itse ollut avustajana, avustettava on näyttänyt listasta sen nimen jota haluaa äänestää, myös kuva olisi varmasti toiminut, ja kuiskimistakin tapahtui.

Moni vammainen, esim. kirjoittamaan ja puhumaan kykenemätön voi seurata vaaliasioita tarkemmin ja olla enemmän perillä asioista kuin tavallinen pulliainen. Kyllä ihan jokaisella on oikeus äänestää. Jos aletaan vammaisuuden perusteella vetämään rajoja äänioikeuteen niin ei se sitten mitään demokratiaa enää ole.

Ei ole minun äiti :)
En tiedä miten nykyisin homma toimii mutta muutama vuosi sitten muistan kun itse kertoivat. Tämä nainen toimi itse henkilön avustajana.

Ap teki hienon ja asiallisen aloituksen joka ei pitäisi sitten loukata ketään kehari-faneja saati ao.
Itse olen sitä mieltä, että keharit jotka eivät itsenäisesti pysty päättämään ehdokastaan niin hyväksyisin kyseisen äänestäjän lähinomaisen mukana olon äänestyskopissa. Muu avustajaa ehdottomasti en voisi hyväksyä.

Tästä tulee vastaan monta kertaa toistamani mielipide, että aina pitäisi jollakin tavoin osoittaa, että on kykenevä ymmärtämään, mistä vaaleissa on kysymys ja ymmärtääkö äänestäjä äänensä merkityksen. Tämä koskee yhtä paljon terveitä kuin vammaisia tai sairaita ihmisiä. Monet nuoret menevät äänestämään ymmärtämättä asiasta yhtään mitään, kuten palstallakin nähdyt kirjoitukset osoittavat.

[QUOTE="vieras";25499075]Tästä tulee vastaan monta kertaa toistamani mielipide, että aina pitäisi jollakin tavoin osoittaa, että on kykenevä ymmärtämään, mistä vaaleissa on kysymys ja ymmärtääkö äänestäjä äänensä merkityksen. Tämä koskee yhtä paljon terveitä kuin vammaisia tai sairaita ihmisiä. Monet nuoret menevät äänestämään ymmärtämättä asiasta yhtään mitään, kuten palstallakin nähdyt kirjoitukset osoittavat.[/QUOTE]

Tämä. Ehdottomasti tiukka testi, saako äänestää. Äänioikeus pitää ansaita.

Testin voit tehdä vaikka 5 vuotiaana. Eikä sitten mtään rastiruutuun juttuja. Vaan kunnon, mielellään, suullinen tentti.

Kaikenmaailman yyhoot saa, saatana, äänestää. Sairasta toimintaa.

Puhumattomuus tai se että ei osaa lukea tai kirjoittaa ei välttämättä kerro siitä ymmärtääkö ihminen jotakin vaaleista vai ei saati sitten se että ei fyysisen tai muun vamman vuoksi kykene itsenäisesti suoriutumaan perustarpeiden hoitamisesta. Vaaleissa käytetään sekä vaalivalvojia että vaaliavustajia sellaista tilannetta että vain avustaja ja äänestäjä suorittaa äänestämisen ilman kolmatta henkilöä ei pitäisi syntyä. Valvojan tehtävä on käsittääkseni myös päättää se onko äänestämispäätös todella äänestävän henkilön itsenäinen päätös.

[QUOTE="sama";25499371]Toki voin. Suomi on demokratia, tollo. Saan äänestää!
Ja voin ainakin keskustella siitä, kenen soisi äänestävän.[/QUOTE]

Äänestämällä viet ihmisiltä oikeuksia :D On sulla luulot. Älä toivo ettei rikolliset, vammaiset ja VAJAAMIELISET sais äänestää koska silloin menis sultakin äänioikeus ;)

Äänestämällä viet ihmisiltä oikeuksia :D On sulla luulot. Älä toivo ettei rikolliset, vammaiset ja VAJAAMIELISET sais äänestää koska silloin menis sultakin äänioikeus ;)

No kyllä, jos aiheesta järjestetään kansanäänestys.

Jos äänestettäisiin vajaamielisten äänestysoikeuden poisottamisesta, niin kuka päättäisi saisiko ko. ryhmään kuuluvat äänestää noissa vaaleissa. Ja kuka päättäisi mihin vedetään raja.

Saatanan tyhymä.

Demokratian kääntöpuoli onkin juuri siinä, että vaikka kaikki saavat äänestää, niin joukossa on myös noita vammaisia ja mahdollisesti muitakin, jotka joko antavat äänensä esim. rahasta tai protestina, jättävät äänestämättä koska siihenkin on oikeus jne.

Yhteistyössä