Olen huolissani kaveristani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ole nyt täällä sillä mielellä liikkeellä, että haluaisin haukkua/moittia kaveriani tai haukkua hänen valintojaan, vaan olen yksinkertaisesti huolissani.

Kyseessä on tänä vuonna 24 vuotta täyttävä naishenkilö. Takanaan hänellä on yksi avioliitto, kosovolaisen miehen kanssa. Tutustuivat netissä, nainen (enempikin tyttö tuolloin) matkasi Kosovoon lähisukulaisensa kanssa yhdessä miestä tapaamaan. Siellä sitten kihlautui ja avioitui. Suomeen tulivat, kun miehelle varmistui oleskelulupa täällä. Avioliitto purkautui aika nopeasti, eli liekö sitten niin, että mies oli oleskeluluvan perässä vain, en tiedä...

Nyt tämä kyseinen nainen on avioitunut uudelleen. Tapasi jokin aika sitten tunisialaisen miehen - internetissä siis - ja juttelu jatkui intensiivisenä aina näihin päiviin saakka. Tapasi miehen ensimmäisen kerran livenä matkustaessaan Tunisiaan, tällä kertaa ihan yksin, ja sitten tämä pariskunta kihlautui ja hyvin nopeasti myös avioitui. Samalla myös tämä nainen kääntyi muslimiksi - näin ainakin kertoi, en sitten tiedä miten on käytännössä tapahtunut.

Vakuuttaa kovasti olevansa onnellinen, mutta on nyt tosiaan ollut tämän aviomiehensä seurassa vasta viikon verran, joten mistä sitä vielä tietää...? Muutamat ovat tälle kaverille koettaneet puhua järkeä - siis sillä tavalla vain, että on kehotettu myös pitämään ne jalat maassa, ja terve järki matkassa. Kaveri kuitenkin suuttuu tuosta, joten itse en ole vielä uskaltanut puhua mitään... Pelottaa vain, että tuokin avioliitto karahtaa kiville sen jälkeen, kun mies oleskeluluvan Suomeen saa - eli noin 8kk:n päästä.

Hienoa, jos ovat onnellisia ja jos tosiaan avioliitto kestää, sitä minä hänelle toivoisin, mutta kun tuo avioliittojen tahti tuntuu olevan noin kova, niin...

Ääh. Sekavasti selitetty, mutta millaisia ajatuksia tuo herättää?

Eeeeh... aikuinen ihminenhän hän on. Mitä se kenellekään kuuluu kenen kanssa avioituu, miksi ja kuinka pitkäksi aikaa?
Ymmärtäisin huolesi jos olisi perusteltua syytä olettaa hänen olevan jotenkin vaarassa, mutta ilmeisesti näin ei ole, vai...?

[QUOTE="eeee";25505591]Hyvin on tunnistettavissa ihminen tekstistäsi.... mieti vähän mitä ja miten kirjoitat.[/QUOTE]

Kirjoitin tosiaan ehkä turhan tunnistettavasti, mutta ko. ihminen kyllä tietää itsekin, että kannan hänestä huolta. Luultavimmin myöskään suurin osa palstalaisista ei tiedä kenestä on kysymys, joten...

Ihmettelisin että missä hänen omat vanhempansa ovat....
Mun äiti ja isä olisi kyllä aika hyvin pistäneet kapuloita rattaisiin jos tuon ikäisenä tekisin tuollaisia päätöksiä joilla hyvin kauaskantoisia vaikutuksia..
En voi uskoa että tämä on edes totta. Jos on niin toivottavasti joskus vielä järki kasvaa ja aikuistuu ja saa normaalin elämän.

"Vakuuttaa kovasti olevansa onnellinen, mutta on nyt tosiaan ollut tämän aviomiehensä seurassa vasta viikon verran, joten mistä sitä vielä tietää...?"

*köhh köhh*

Miten VIIKOSSA muka ihminen menee kihloihin/naimisiin ja sit samalla kääntyy muslimiks.. Ja kaikki viellä ensitapaamisel.. :stick:

Joo eeei tähän neitiin kyl uppoo moinen..

Eeeeh... aikuinen ihminenhän hän on. Mitä se kenellekään kuuluu kenen kanssa avioituu, miksi ja kuinka pitkäksi aikaa?
Ymmärtäisin huolesi jos olisi perusteltua syytä olettaa hänen olevan jotenkin vaarassa, mutta ilmeisesti näin ei ole, vai...?

Eihän se kenellekään kuulukaan, jokainenhan on vapaa tekemään elämällään ihan mitä haluaa. En usko hänen olevan mitenkään vaarassa, pelkään vain että häntä jollain käytetään hyväksi - kuten edellisessä liitossa kävi.

"Vakuuttaa kovasti olevansa onnellinen, mutta on nyt tosiaan ollut tämän aviomiehensä seurassa vasta viikon verran, joten mistä sitä vielä tietää...?"

*köhh köhh*

Miten VIIKOSSA muka ihminen menee kihloihin/naimisiin ja sit samalla kääntyy muslimiks.. Ja kaikki viellä ensitapaamisel.. :stick:

Joo eeei tähän neitiin kyl uppoo moinen..

Näin minulle on kerrottu, en tosiaan tiedä miten nuo asiat käytännössä ovat menneet tai kuinka siellä päässä on hoidettu. Noin viikon verran (tai ehkä hieman toista viikkoa) on tuon miehensä seurassa ollut, ja tänä aikana on sekä kihlautuminen että avioituminen hoidettu. Kertoi myös itse, että on samalla kääntynyt muslimiksi.

Mun äiti ja isä olisi kyllä aika hyvin pistäneet kapuloita rattaisiin jos tuon ikäisenä tekisin tuollaisia päätöksiä joilla hyvin kauaskantoisia vaikutuksia..
En voi uskoa että tämä on edes totta. Jos on niin toivottavasti joskus vielä järki kasvaa ja aikuistuu ja saa normaalin elämän.

24-vuotiaana omasta avioliitostasi? :O

En tiedä, miten hänen vanhempansa suhtautuvat asiaan... tai että onko keskustelua asiasta heidän välillä käyty. En ole kehdannut kysyä. Ko. henkilö on aina ollut hyvin voimakastahtoinen ja jääräpäinen ja teini-ikään tultuaan äitinsä tuntui antaneen sillä tavalla periksi, ettei edes yrittänyt väittää vastaan tai "pistää kapuloita rattaisiin", hankalammissakaan asioissa... pikemminkin vain nieli kaiken ja nyökytteli lannistuneesti hymyillen vieressä. Toki varmasti onnellinen tyttönsä puolesta on, mikäli tästä se onni sitten avautuisi, kukapa ei olisi.

no,ensinnäkin..o-lupa annetaan yleensä ensin vuodeksi ja jos ja kun mies ei ole enää naimisissa tai töissä/koulussa,ei hänelle myönnetä uutta o-lupaa..ja siks toisekseen se muslimiksi kääntyminen ei tapahdu viikossa kuitenkaan..tosin,porvoossahan kaikki on mahdollista ;)

• Tykkää
Reactions: Nanna85
[QUOTE="...";25505616]Tulee mieleen että tytölle maksetaan oleskeluluvan saamisesta.[/QUOTE]

Toimiiko joku tosiaan noinkin? Itselleni ihan uusi juttu... Mulle ei tullut moinen edes mieleen, mutta oleskelulupaan liittyviä juttuja pohdin itsekin; siis että toivottavasti tämäkin mies ei avioidu hänen kanssaan pelkästään luvan saadakseen. :/

no,ensinnäkin..o-lupa annetaan yleensä ensin vuodeksi ja jos ja kun mies ei ole enää naimisissa tai töissä/koulussa,ei hänelle myönnetä uutta o-lupaa..ja siks toisekseen se muslimiksi kääntyminen ei tapahdu viikossa kuitenkaan..tosin,porvoossahan kaikki on mahdollista ;)

Kuten sanottu, en tiedä kuinka tässä asiassa on käytännössä toimittu. Henkilö kertoi jo pidempään halunneensa kääntyä muslimiksi, ja että nyt se on sitten tapahtunut. Aikoi kääntyä jo joskus aiemmin, muttei sitten kääntynytkään...

24-vuotiaana omasta avioliitostasi? :O

Kyllä, jos olisin jo hairahtunut yhden kerran ulkolaisen miehen kanssa. Vedätetty kuten voimme tästä lukea, käytetty hyväksi oleskeluluvan saamisessa. Niin jos mä toisen kerran olisin menossa tekemään saman virheen niin, kyllä, mun vanhemmat eivät päästäisi mua matkaan.
Ja voin sanoa, että tässä tapauksessa tuolle tytölle olisi pitänyt jonkun jo pistää faktat eteen ja torpedoida suunnitelmat ennen kuin on liian myöhäistä.

Muslimeillahan on tosiaan oma tapansa mennä naimisiin, eikä sillä ole mitään "laillista" arvoa suomessa. On mun sukulaisenikin tällaisen seremonian käynyt läpi ja ovat tosiaan muslimipiireissä ihan aviopari, vaikka suomen lain mukaan eivät olekaan naimisissa. Ja tämä siis siksi, että uskonto ns. "vaatii" tuon naimisissa olon jotta voivat saman katon alla asua.

eikä Suomenkaan viranomaiset ole niin typeriä,että antavat o-lupia liukuhihnalta varsinkin,kun taustalla on avioliitto/avioliittoja ulkomaalaisen kanssa ( lyhyt tai pitkä kestoisia ) ja yleensä tälläisissä tapauksissa luvan päätöksen teko kestää vuosia..on haastatteluja ja kyselyitä jne ja siltikään o-luvan saaminen ei ole koskaan varmaa..

1. Suomessa ei saa oliskelulupaa, jos/kun on avioitunut ulkomailla. Avioliiton täytyy solmia Suomessa.
2. Täytyy asua puolison kanssa ainakin siihen saakka kunnes saa pysyvän oliskeluluvan, ainakin sen 2-3 vuotta.
3. Tämä asia ei kuulu muille, kääntykö muskimiksi, ortodoksiksi vai kenties apinaksi.

Onko sinulla kaikki asiat kunnossa kun täytyy pistää oman nokan toiten asioihin!?

[QUOTE="vieras";25505724]1. Suomessa ei saa oliskelulupaa, jos/kun on avioitunut ulkomailla. Avioliiton täytyy solmia Suomessa.
2. Täytyy asua puolison kanssa ainakin siihen saakka kunnes saa pysyvän oliskeluluvan, ainakin sen 2-3 vuotta.
3. Tämä asia ei kuulu muille, kääntykö muskimiksi, ortodoksiksi vai kenties apinaksi.

Onko sinulla kaikki asiat kunnossa kun täytyy pistää oman nokan toiten asioihin!?[/QUOTE]

ja sun kannattaa ottaa asioista selvää :) varsinkin kohdat 1 ja 2

Yhteistyössä