Voiko vauvan laittaa ulos päiväunille, kun ulkona on pakkasta -25 astetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Vai onko jo liian kylmä ulkona nukkumiseen? Vauva on 7kk ikäinen, pienessä räkätaudissa (nenä vähän vuotaa). Jos et laittaisi ulos -25 pakkasella, niin mikä olisi mielestäsi pakkasraja? Siis terveelle ja flunssaiselle?

laittaa lasta ulos nukkumaan kovalla pakkasella. Jos vauva tottunut viileässä nukkumaan eikä millään nuku sisällä niin laita vaikka eteisestä ikkuna auki ja patteri kiinni ja vauva vaunuihin nukkumaan. ei mikään harso tms. auta jos noin kova pakkanen. Muutenkin tämä ihme tapa että lapsen pitäisi nukkua ulkona päivä unet ovat jostain kivikaudelta.

[QUOTE="vieras";25555391]voi, itse nukutin jopa -37 pakkasessa, nukku viis tuntia ja ei ollut kylmän tuntunen mistään. vuoraa vain vaunut kunnolla.[/QUOTE]

no mutta toi nyt on vaan tyhmää. se vuoraaminenkaan ei ole hyvä juttu.. miks pitää tollasilla pakkasilla raahata lapsi ulos..

aina löytyy niitä joiden mielestä voi vaikka keli olis mikä. Mun mielestä ei voi. Omaani en nukuta missään tapauksessa jos pakkasta enemmän kuin -20.

vaan suostuu nukkumaan vain ulkona. Olen yrittänyt nukuttaa sisälläkin, eilen viimeksi, mutta ei nukkunut varttia pidempään ja sitten oli kiukkuinen kuin ampiainen.

Nukkuisitko itse ulkona tuolla pakkasella?

Pienen lapsen hengitystiet ovat niin lyhyet, ettei kylmä pakkasilma ehdi lämpenemään ennen kuin se menee alveoleihin eli keuhkorakkuloihin. Tämä on vaarallista.

kypärämyssy päähän ja makuupussiin ja normaalisti rattaisii ja harso "suojaksi" ja sitten vain ympäri kämppää rullaamaan. Kun lapsi nukkuu makuupussi auki niin ei tuu kuuma! kokeileppa huijausta!!

No ei todellakaan voi.

Jos ei lapsi nuku kuin ulkona niin öisinkin nukutat siellä? Haloo!?

Kannattaisi alusta asti opettaa nukkumaan päiväunet myös sisällä.

Mene vitun ääliö ite makaamaan pakkaseen muutamaksi tunniksi ja tuu sit kysymään uudelleen.

Niin ja en todellakaan veisi lasta ulos näin kylmällä nukkumaan! 15ast on hyvä pakkasraja,sen yli kun menee en veisi ulos! menkääpä hyvät mammat itse nukkumaan ulos :) taitas jäädä menemättä.

laita vauvva ulos ja mittari vaunuihin. Meillä ainakin vaunut olivat sisältä ihan sopivan lämpöiset parin tunnin unien jälkeen sitten, jos vielä nukutti tarkkaislin lämpötilaa ja jos lähti laskemaan, otin vaunut eteiseen. Ei ole usein tarvinnut unia keskeyttää, vaunut on lämpimät, heitä vaikka fleece koko kopan päälle.

Mitä ihmettä sä ap teet sitten, kun se vauvasi kasvaa niistä vaunuista ulos? Jätät päiväunet siihen?

Tää vauvan ulkona nukuttaminen on kyllä ihan ihme suomalainen tapa. Täytyyhän sitä osata sisälläkin nukkua, entä kun lapsi on 2 v eikä kuitenkaan pärjää ilman päiväunia? Laitat vauvanvaunuihin? Entä päiväkodissa?

Tommonen taju pakkanen, aika tumpelo taidat olla että moisia edes kyselet.

En laittais, enkä ole laittanut ketään 3 lapsestani tuollasilla pakkasilla. Kuopuksen ph. laittoi hänet nukkumaan ulos kun pakkasta oli -28 ja siitä alkoi sairastelut. Paleltui, vaikka täti väitii toista....

Meillä oon pitänyt pakkasrajana -15 astetta (7 kk vanhalla).

Jos on kylmempi niin nukkuu unet sisällä vaunuissa viileässä huoneessa. Kylmemmällä en veisi ulos, varsinkaan nuhassa!

No ei todellakaan voi.

Jos ei lapsi nuku kuin ulkona niin öisinkin nukutat siellä? Haloo!?

Kannattaisi alusta asti opettaa nukkumaan päiväunet myös sisällä.

Mene vitun ääliö ite makaamaan pakkaseen muutamaksi tunniksi ja tuu sit kysymään uudelleen.

Mene sinä vitun ääliö opettelemaan käyttäytymistä. Lapsi nukkuu yöt sisällä, mutta nukahtaa vain viereeni ja tissi suussa. Joten ehkä nukkuisi päivätkin sisällä, mutta minun täytyisi olla koko ajan hänen vieressään, enkä voisi olla esikoisen kanssa...

Ulkomaalaisille on ihan kauhistus etta Suomessa laitetaan vauvat ulos nukkumaan, saati sitten -25c pakkasella. Varmasti taalla soittaisivat poliisit paikalle jos vastaavaa tapahtuisi.

Maassa maan tavalla, mutta eikohan tuo ole kuitenkin liian kylma ilma vauvalle.

Itse olen nukkunut monia kertoja ulkona teltassa makuupussissa -25 asteen pakkasella ja hyvin tarkenee kun on lämmin makuupussi ja teltta suojana. :D Ihan vaan vastaväitteenä näille "mene itse ja kokeile..." vastaajille.

• Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="heh";25555816]Itse olen nukkunut monia kertoja ulkona teltassa makuupussissa -25 asteen pakkasella ja hyvin tarkenee kun on lämmin makuupussi ja teltta suojana. :D Ihan vaan vastaväitteenä näille "mene itse ja kokeile..." vastaajille.[/QUOTE]

varmaan totta, mutta aikuisen keuhkot ovat eri asia kuin vauvan keuhkot. Kyse ei ole mistään tarkenemisesta, vaan keuhkojen toiminnasta.

En flunssaista laittaisi mutta terveen kyllä, kunhan vaunujen kuomuun on kiinnitetty esim. viltti tai jokin muu hieman harsoa paksumpi. Vauvan ei suositella hengittävän yli -15 asteista pakkasilmaa suoraan !

Mitäs mieltä olette sen ikäisen pakkasrajasta. Omani nukkuu tällä hetkellä ulkona, pakkasta on -9. Loppuviikoksi on luvattu kylmempää, joten mahdanko uskaltaa enää laittaa ulos nukkumaan?

Olen laittanut ulos nukkumaan. Vaunut on vuorattu hyvin, huolehdittu siitä, että hengitysilma pysyy "lämpimänä" sekä vauveli puettu hyvin. Välillä toin sisälle vaunut "lämpeämään". Nukkui kolmatta tuntia eikä ollut kylmä nenänpää eikä mikään sormi tai varvaskaan.

en ymmärrä ulkona nukuttamista.. siis lapsihan oppii siihen mihin se opetetaan. siis ulkona nukkuminen on opittu tapa.. meillä vauva on heti opetettu nukkumaan kaikki unensa omassa sängyssä ja ei osaa nukkua ulkona vaikka olen jokus yrittäny, nukkuu noin 15 min ja on kiukkuinen kuin amppari loppupäpivän ;)

Yhteistyössä