Paljonko vaatisi elatusmaksuja? ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
jos tulot n 50000e/v miinus verot..
tuli mieleen tuosta "Jyrki Järvilehdon tapauksesta" jossa menehtyneen lapsille vaaitaan 330e/kk elareita...
oiskohan 250 liikaa vaadittu?

riippuu lapsen iästä, jos vaikka katsot taulukosta paljonko on minkäkin ikäsen lapsen "kulutus" plus asumiskulut, sitten vähennät lapsilisän ja summaksi jää se mitä lapsen elatukseen menee, ja se summa jaetaan vanhempien kesken suhtautettuna palkkaan..

Olet hoitamassa lasta omasta halustasi, eli et voi sillä perusteella isää rahastaa.
Itse saan vastaavan palkan omaavalta isältä 122 euroa per lapsi eli 244 euroa yhteensä. Olen siis töissä. Ja tuo on todellakin aivan oikein kaikkien kaavojen perusteella ja olen siihen varsin tyytyväinen.

[QUOTE="Niin";25564158]Olet hoitamassa lasta omasta halustasi, eli et voi sillä perusteella isää rahastaa.
Itse saan vastaavan palkan omaavalta isältä 122 euroa per lapsi eli 244 euroa yhteensä. Olen siis töissä. Ja tuo on todellakin aivan oikein kaikkien kaavojen perusteella ja olen siihen varsin tyytyväinen.[/QUOTE]

Miten se voi olla oikein, kun minimi on n.150€/kk/lapsi?

[QUOTE="vieras";25564207]Miten se voi olla oikein, kun minimi on n.150€/kk/lapsi?[/QUOTE]

Viittaamasi noin 150 euroa on se summa milla KELA avustaa yksinhuoltajaa, jonka lasten toinen vanhempi ei maksa mitään lapsistaan.

Minimi se ei ole. Lapsen elatukselle on laskennalliset summat, mistä vanhemmat vastaavat tulojensa suhteessa. Tuo kelan 150 e ylittää yleensä aina sen todellisen 50%/50% jaon, kun siihen lasketaan sille lähihuoltajalle lapsilis- + yksinhuoltajakorotus päälle.

Minimiä ei ole olemassakaan. Itse tienaan reippaasti enemmän kuin lasteni isä. Hän maksaa siis lasten kuluista vain noin 30 % minä loput. Ymmärtänette, että elatusmaksu jää kauas tuosta Kelan 150 eurosta. Ei isän kuulu minua elättää, vaan me vastaamme tosiaan tulojemme mukaan lapsistamme.

Vähän on hakusessa mammoilla tosiasiat, jos luulette, että on laillista rahastaa isää miten huvittaa ja itkeä jonkun olemattoman minimikorvauksen perään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole olemassa mitään minimiä;25564255:
Viittaamasi noin 150 euroa on se summa milla KELA avustaa yksinhuoltajaa, jonka lasten toinen vanhempi ei maksa mitään lapsistaan.

Minimi se ei ole. Lapsen elatukselle on laskennalliset summat, mistä vanhemmat vastaavat tulojensa suhteessa. Tuo kelan 150 e ylittää yleensä aina sen todellisen 50%/50% jaon, kun siihen lasketaan sille lähihuoltajalle lapsilis- + yksinhuoltajakorotus päälle.

Kyllä meille puhuttiin jo lastenvalvojalla käydessä minimisummasta. Silloin isä siis maksoi itse elarit. Emme päässeet summasta sopuun jolloin lastenvalvoja sanoi että tää ja tää on minimi, ja sen mukaan mennään, jos isä ei suostu enempää maksamaan..

[QUOTE="vieras";25564283]Kyllä meille puhuttiin jo lastenvalvojalla käydessä minimisummasta. Silloin isä siis maksoi itse elarit. Emme päässeet summasta sopuun jolloin lastenvalvoja sanoi että tää ja tää on minimi, ja sen mukaan mennään, jos isä ei suostu enempää maksamaan..[/QUOTE]

Laki sanoo tasan mitä sanoo, lastenvalvoja oli siis siitä tietämätön ja isä meni suostumaan sopimukseen, joka ei noudata lakia. Luepa netistä asiasta annettu suositus kunnille - sieltä löytyvät tarkat summat ja laskukaavat. Voisit vaikka sille ammattiaan taitamattomalle lastenvalvojallekin linkata.

[QUOTE="vieras";25564091]Onhan tässä nyt sitten tosiaan kyse ihan vaan lapsen elatuksesta, eikä äidin kostotoimista isää kohtaan tai ahneudesta?[/QUOTE]

Aivan. Mammat ajattelevat, että edelleen eron jälkeen he ovat oikeutettuja ainakin puoleen isän eli exän tuloista. Kysehän on vain lapsen elatuksesta, ei äidin viihderahastosta. Taitaa olla aika amerikkalainen ajattelutapa, missä aina yritetään ryöstää toiselta kaikki.

Fiksua porukkaa liikkeellä. ja huomasiko joku että aloitus on parin kuukauden takainen.
Mutta tosiaan laskukaava löytyy elatusmaksun summan arvioimiseksi googlettamalla. Sopikaa aika sosiaalitoimistoon josta saatte viitteitä elatusmaksun suuruuteen.

mä en huolinut eksän tarjoamaa elatusmaksua, huijasi siinäkin, huijasi tulonsa muutenkin. jutun vein käräjille, isä todettiin varattomaksi, mikä on jo oikea vitsi....
mutta mua ei haittaa :) nyt mulle maksaa Kela, ihan hyvin, ja paljon kivempi on tiliotteessa kun maksajana lukee kela eikä eksä..
raha ei onnellisuutta tuo.... se vaan repii eronneet riidan partaalle jolloin riita heijastuu lapsiin.

Kela ja sossu katsoo, että kotihoidontuella (kuten myös työttämänä, eli ns. väliaikainen tulojen väheneminen) on oma valinta, eikä se vaikuta elareihin mitenkään. Jos lähi tai etä jää työttömäksi tai kotihoidontuelle, niin elareihin ei voi hakea edes väliaikaisesti korotusta/vähennystä.

Eli joo, sossussa lasketaan elari siten, että mitkä olisivat sinun tulosi silloin, kun olet työelämässä. Lisäksi siihen otetaan huomioon isän tulot. Lisäksi vaikuttaa lapset menot (ap:n tapauksessa lapsi ei päivähoidossa) ja lisäksi etä saa luonapitovähennyksen. Veikkaisin, että ap:n lapsen isä siis maksaa elareita luokkaa 100-150 euroa. Mitään nimimiähän tälle summalle ei ole. Lapsella on pienet menot, koska ei ole hoidossa.

Se, että ap päättää olla kotihoidon tuella, ei kostaudu isälle ja hyvä niin. Eli isä ei joudu sen vuoksi maksamaan isompaa elaria, että äiti päättää jäädä omasta tahdostaan kotiin, eikä mene töihin.
Tää asia on tarkistettu sossusta.

Fiksua porukkaa liikkeellä. ja huomasiko joku että aloitus on parin kuukauden takainen.
Mutta tosiaan laskukaava löytyy elatusmaksun summan arvioimiseksi googlettamalla. Sopikaa aika sosiaalitoimistoon josta saatte viitteitä elatusmaksun suuruuteen.

No se sossun laskuri ei auta näihin eritysitapauksiin eli esim. niihin tapauksiin, kun tulot on väliaikaisesti pienet (kuten kotihoidontuki). Koska sossu laskee elareita sen mukaan, mitä äiti tulisi tienaamaan töissä ollessaan. Eihän äiti pitkään enää voi olla edes kotihoidontuella. Joten tuo laskuri ei päde tähän tapaukseen (olkoon aloitus miten vanha tahansa).

Anna lapsesi isälle.Isät hoitaisivat lapsensa vaikka ilmaseksi,kun vain saisivat lapset itsellee.Sosiaalitoimistot päättää asiat toisin .Sinne tarvittaisi mies-naiskiintiöt.

Anna lapsesi isälle.Isät hoitaisivat lapsensa vaikka ilmaseksi,kun vain saisivat lapset itselleen.Sosiaalitoimistot päättää asiat toisin .Sinne tarvittaisi mies-naiskiintiöt.

Yhteistyössä