Voi v*ttujen kevät! Voin luetella vaikka sen sata syytä, miksi ruoanlaitto on ihan perseestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Siis voi että, kun taas ottaa päähän.

Ajattelin kilttinä pienenä äitinä ja vaimona laittaa koko perheelle ruokaa. Siis jotain muuta, kuin makaroonia ja jauhelihaa. Ja tässä sitä sitten taas ollaan. Ihan äärimmäisen vattuuntuneena.

No ensinnäkin, pitääkö uuninluukun alkaa temppuilemaan juuri sillä hetkellä, kun uuni on 200 asteinen ja siellä sen sisällä on valmis kala.

Mitäs sitä siinä sitten tekis, kun luukku on jumissa, eikä aukea. Se silleen repsotti hölmösti toiselta puolelta. Aikani sitä siinä ihmettelin ja ryin, kunnes totesin, että uuninluukkuu oli kädessäni...muttei enää kiinni uunissa. Siinä on niitä luukkuja periaatteessa kaksi, mutta ne olivat vielä tunti sitten kiinni toisissaan. Vaan eivät sitten tosiaan ole enää.

Noh, kala saatiin uunista pois ja se oli hyvää. Mun mielestä. Pikkutytöt ei sitä suostuneet syömään.

Tein kahta erilaista kastiketta, joista toiselle pikkutytölle kelpasi toinen ja toinen nyrpisti nenäänsä molemmille. Kiva. Näin sen valkoviinikastikkeen eteen mielestäni vähän enempikin vaivaa (seurasin tarkoin ohjeita) mutta se oli kyllä munkin mielestä ihan äärettömän pahaa. Miehen mielestä se maistui punaviinikastikkeelle.

Muusia sentään söi koko porukka mukisematta. Paitsi silloin, kun toinen pienistä huomasi, että pahanmakuinen kastike koskee muusiin, eikä sitä silloin voi tietenkään syödä, kun sen kastiketipan takia koko muusi on pilalla.

Jep, jep.

Tuli sitten aika jälkkärin. Banaanirahkaa ja kuivakakkua. Kuivakakku kelpasi kaikille. Mutta se ei ollutkaan mun tekemääni, mikä selittänee tilanteen. Banaanirahkasta pienin poimi banaanit, sillä rahka itsessään ei ollut kuulemma hyvää. Ja mun on pakko olla ihan samaa mieltä. Että näin.

Arvatkaa koska mä ajattelin seuraavaksi kokata?

Ehkä noin 2052 voisi olla seuraava kerta. Ehkä.

No anteeks, mut oikeesti noin ei voi käydä :D
Siis totta hitossa sua jurppii, mut kun lukee tekstin ja miettii mikä tilanne ollut niin pakko :)
Ja tiedän että sua ei naurata, mut silti :cool: toivotaan että 2052 kastikekin maistuu eikä kodinkoneet hajoile....

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;25589422:
No älähän nyt masennu. Ekalla yrittämällä harvemmin mikään uusi ruoka onnistuu. Ensi kerralla uusiks ja lapset nyt vaan on nirsoja maistajia.

No kun ei onnistu tokalla tai kolmannellakaan. Se on kuule melkosen harva safka missä mä en epäonnistu.

Jep, nirsojahan ne, mutta kyllä ne ihan oikeilla jäljillä oli. Pakko se on myöntää.

[QUOTE="vieras";25589426]Saiko kaikki kuitenkin vatsansa täyteen?
Kun joku menee pieleen, niin sitten menee kaikki pieleen.[/QUOTE]

Se lapsi joka söi vain muusia, veti jälkkäriä kaksin käsin ja muut söi kohtuullisesti sitä safkaa, joten kaipa kaikki kuitenkin täyteen tuli.

No kun ei onnistu tokalla tai kolmannellakaan. Se on kuule melkosen harva safka missä mä en epäonnistu.

Jep, nirsojahan ne, mutta kyllä ne ihan oikeilla jäljillä oli. Pakko se on myöntää.

Niin no mä en onnistu ekalla kerralla koskaan. Tarviin sen toisen ja kolmannekin kerran ja jonkun neuvomaan, että nyt laitat tuota ja tuota laitat nyt ihan liikaa ja tuolla saat sen maun kohilleen. Joten se ei oikein auta kun yrittää uudestaan :) tsemppiä.

No anteeks, mut oikeesti noin ei voi käydä :D
Siis totta hitossa sua jurppii, mut kun lukee tekstin ja miettii mikä tilanne ollut niin pakko :)
Ja tiedän että sua ei naurata, mut silti :cool: toivotaan että 2052 kastikekin maistuu eikä kodinkoneet hajoile....

Ai eikö. Kyllä voi. Ja monta kertaa.

En enää aikoihin ole jaksanut päivitellä tätä blogia, kun se alkoi josakin määrin ottamaan jopa ihan kunnolla aivoon, kun ei siitä safkanlaitosta tule mitään. Mutta täällä on jokunen rustaus siitä, miten se homma ei vaan ihan oikeasti suju.

Chefin kokkailut

Ja joo, juuri nyt ei naurata, mutta vartin päästä mäkin näen tämän jo huumorin kautta. Mutta mä tartten sen vartin.

Lainaan sinulle pari ilmaista vinkkiä, joilla ei toki uunia korjata, mutta muuta pelastuu:

Tee vain tämä soosi, se on mietoa ja hyvää monien lastenkin makuun.

Laita kattilaan reipas ruokalusikallinen voita. Heti, kun se alkaa sulaa, sekoita siihen vispilällä 1rkl jauhoja. Perään reippaasti vispaten 2,5 dl vettä. Jos tulee töyssyjä, siivilä on keksitty, mutta kun laitat veden heti jauhojen perään kattilaan, kyllä se sujuu ilmankin. Lisää keitokseen puolikas lihaliemikuutio. Ripauta mausteeksi pikkuisen valkopippuria. Anna kastikkeen kypsyä hiljaa poreillen pienen hetken, sekoita sillä välin haarukalla keskenään munankeltuainen ja pri rkl kermaa (tai maitoa). Ota kattila liedeltä, enää ei anneta sen kiehua. Sitten vatkaat niin maan perusteellisen reippaasti keltuaisen kastikkeeseen. Perään voi vielä nakata pari lusikkaa voita ja vatkata nekin vispilällä mukaan. Maustaa sopii vielä tilkalla sitruunamehua tai tarpeen tullen vaikka sinapilla. Valmis!

Rahkaa voi tarpeen tullen maustaa tiivistemehutilkalla, ja kerran sain hyvän tuloksen aikaan käyttämällä tavallisen sokerin sijaan makeutena tomusokeria. Pienempi määrä tietysti riittää.

Mulla yleensä sujuu keittiössä asiat vallan hienosti, mutta välillä tulee tehtyä "palstaruokaa" ihan vahingossa, eli sillä välin kun palstailen, makaronit turpoavat viisinkertaisiksi, perunat hajoavat keitinveteen, kala kuivuu uuniin. Niitä sitten pitää pelastella kaikenlaisilla kikkakolmosilla...

:D anteeksi, mutta ihana tapasi kertoa, saa väkisin hymyn huulille. Etkä uskokaan kuinka lohdullista tälläistä on lukea.
Sanoo hän, joka luki ohjetta, jonka mukaan ei sämpylät eivät voi epäonnistua.
Ehkeivät ne epäonnistuneet, mutta syödä niitä ei voinut. Olisivat soveltuneet busseihin niiden pienten vasroiden sijaan, sellaisiksi- hätätilanteessa riko lasi oheisella sämpylällä- sämpylöiksi.

Hyvä kokki, voi itse myöntää, kun ruoka ei ole hyvää. Tein eilen h.evtin pahaa kasvissosekeittoa.:rolleyes:

• Tykkää
Reactions: chef ja nöppönen
iiissoooo haaaaliiii!!! tiedätkö, että kaikki ei voi olla hyviä joka asiassa.sä olet varmasti hyvä monessa muussa ja tuohonkin voi oppia. ei susta ehkä mestaria tule, mutta oikein mainio kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Ai eikö. Kyllä voi. Ja monta kertaa.

En enää aikoihin ole jaksanut päivitellä tätä blogia, kun se alkoi josakin määrin ottamaan jopa ihan kunnolla aivoon, kun ei siitä safkanlaitosta tule mitään. Mutta täällä on jokunen rustaus siitä, miten se homma ei vaan ihan oikeasti suju.

Chefin kokkailut

Ja joo, juuri nyt ei naurata, mutta vartin päästä mäkin näen tämän jo huumorin kautta. Mutta mä tartten sen vartin.

No hyvä nyt mulla on pissit just pöksyssä :laugh:
Ei oo todellista! Sua seuraa joku Kokkien karma ja se ei ole siis lainkaan hyvä :D

[QUOTE="hippo";25589492]Lainaan sinulle pari ilmaista vinkkiä, joilla ei toki uunia korjata, mutta muuta pelastuu:

Tee vain tämä soosi, se on mietoa ja hyvää monien lastenkin makuun.

Laita kattilaan reipas ruokalusikallinen voita. Heti, kun se alkaa sulaa, sekoita siihen vispilällä 1rkl jauhoja. Perään reippaasti vispaten 2,5 dl vettä. Jos tulee töyssyjä, siivilä on keksitty, mutta kun laitat veden heti jauhojen perään kattilaan, kyllä se sujuu ilmankin. Lisää keitokseen puolikas lihaliemikuutio. Ripauta mausteeksi pikkuisen valkopippuria. Anna kastikkeen kypsyä hiljaa poreillen pienen hetken, sekoita sillä välin haarukalla keskenään munankeltuainen ja pri rkl kermaa (tai maitoa). Ota kattila liedeltä, enää ei anneta sen kiehua. Sitten vatkaat niin maan perusteellisen reippaasti keltuaisen kastikkeeseen. Perään voi vielä nakata pari lusikkaa voita ja vatkata nekin vispilällä mukaan. Maustaa sopii vielä tilkalla sitruunamehua tai tarpeen tullen vaikka sinapilla. Valmis!

Rahkaa voi tarpeen tullen maustaa tiivistemehutilkalla, ja kerran sain hyvän tuloksen aikaan käyttämällä tavallisen sokerin sijaan makeutena tomusokeria. Pienempi määrä tietysti riittää.

Mulla yleensä sujuu keittiössä asiat vallan hienosti, mutta välillä tulee tehtyä "palstaruokaa" ihan vahingossa, eli sillä välin kun palstailen, makaronit turpoavat viisinkertaisiksi, perunat hajoavat keitinveteen, kala kuivuu uuniin. Niitä sitten pitää pelastella kaikenlaisilla kikkakolmosilla...[/QUOTE]

Mutta kun kaikissa ojeissa lukee, että jauhojen pitää antaa kypsyä, eli niitä pitää huljutella siinä rasvassa aikansa ennen kuin sinne lisää nestettä.

Mun ongelmani on se, että mä kuvittelen olevani Gordon Ramsay. Mullehan ei mitään helkutin hutut kelpaa, vaan mä teen niinkun ammattilaiset!

Tai siis yritän tehdä. Ja yleensä epäonnistun. Ja sitten alkaa ottamaan kupoliin ja paljon.

:D anteeksi, mutta ihana tapasi kertoa, saa väkisin hymyn huulille. Etkä uskokaan kuinka lohdullista tälläistä on lukea.
Sanoo hän, joka luki ohjetta, jonka mukaan ei sämpylät eivät voi epäonnistua.
Ehkeivät ne epäonnistuneet, mutta syödä niitä ei voinut. Olisivat soveltuneet busseihin niiden pienten vasroiden sijaan, sellaisiksi- hätätilanteessa riko lasi oheisella sämpylällä- sämpylöiksi.

Hyvä kokki, voi itse myöntää, kun ruoka ei ole hyvää. Tein eilen h.evtin pahaa kasvissosekeittoa.:rolleyes:

Ahaa...sä olet siis PASKEMPI KUIN MÄ!

Mä nimittäin OSAAN tehdsä kasvissosekeittoa. Itseasiassa kahtakin erilaista, joskin se toinen maistui lähinnä porkkanakeitolle, mutta jos en seuraavaksi laita koko kiloa porkkanoita, se ei kai tule siitä niin läpi?

Mutta hyvää se oli silti!

Ja voin antaa ohjeet molempiin:

Porkkanaa (alle kilo)
Bataattia (laitoin 3)
sipulia (2 isoa)
paljon vettä
2 kasvisliemikuutiota
suolaa
mustapippuria
2 purkkia valio 3 juuston kermaa
lopuksi persiljaa

NAM!

Kasvissosekeitto

Raaka-aineet
1,5 l vettä
6 perunaa
6 porkkanaa
1,5 pienehköä kukkakaalia
1,5 sipuli
1 kasvisliemikuutio
150-200 g sulatejuustoa
2,5 dl valio fraiche 5%
1 tl suolaa
ripaus valkopippuria

Ohjeet
* Kuori ja paloittele kasvikset.
* Kiehauta vesi kattilassa ja lisää kasvisliemikuutio
* Lisää kasvikset veteen ja kiehuta kunnes ovat kypsiä
* Kun kasvikset kypsiä, soseuta ja lisää kerma, sulatejuusto ja mausteet
* Kuumenna keitto levyllä mutta älä kiehuta
Ah ihana makuelämys =)

No hyvä nyt mulla on pissit just pöksyssä :laugh:
Ei oo todellista! Sua seuraa joku Kokkien karma ja se ei ole siis lainkaan hyvä :D

On se todellista. Välillä mua itteenikin naurattaa, mutta kyllä mä olen itkeätirauttanutkin, kun olen ollut niin vitutuksen kourissa, kun safkat menee niin usein piloille.

Kyllä mä tässä vuosien varrella olen jo vähän oppinut, mutta ei musta taida master chefiä suomeen tulla.

Meillä on samanlainen uuninluukku! Se etummainen lasi kahvoineen tosiaan jää joskus käteen. Kokeilitko avata sen varsinaisen luukun veitsellä, sillä olis saanut?

Uusimmat

Yhteistyössä