Miten nämä lapsettomuus tutkimukset voi olla näin hitaita julkisellapuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villitomaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä meni muistaakseni tutkimuksiin yhteensä vähän alle puolivuotta, mutta sitten odoteltiin hoitojen aloitusta pitkään. Mitään tulosta ei hoidoillakaan saatu :(
Tsemppiä, toivottavasti teillä parempi onni!!

[QUOTE="vieras";25649804]Mietipä sitä, että syöpähoitoihinkin voi joutua jonottamaan jopa 6 viikkoa. Mielestäni lapsettomuushoidot pitääkin olla aivan viimesijaista toimintaa julk.terveydenhuollossa (jos ollenkaan kuulua sen piiriin).QUOTE]

No jos noin kärkkäästi ajatellaan, niin mun mielestä esimerkiksi henkilön, joka on tupakoinnillaan itseaiheuttanut syövän, niin sellaisen tyypin hoidon voi antaa odotuttaa sen 6 viikkoa ja sen aikaa hoitaa lapsettomia potilaita, jotka eivät ole itse tilannettaan itselleen aiheuttaneet.

Onko kenelläkään tietoa miten asiat alkavat etenemään tuon suunnittelukäynnin jälkeen? Odotetaanko silloinkin aina useampi kuukausi seuraavaa käyntiä vai saako silloin seuraavan ajan jo nopeammin? Kun nyt oodotimme esim. aukiolotutkimukseen aikaa 5 kuukautta.

Me ollaan tehty tutkimukset yksityisellä puolella ja sen jälkeen laitettu lähete julkiselle. Aika julkiselle tuli parissa kuukaudessa ja suunnittelukäynnin jälkeen asiat lähtivät etenemään nopeasti, joten en usko, että odotuksia sitten enää tulee. Tietty johonkin ivf-hoitoon voi olla parin kuukauden jono, mutta tuskin sen pidempään. Riippuu tietysti vähän siitä missä kaupungissa olette hoidossa.

No jos noin kärkkäästi ajatellaan, niin mun mielestä esimerkiksi henkilön, joka on tupakoinnillaan itseaiheuttanut syövän, niin sellaisen tyypin hoidon voi antaa odotuttaa sen 6 viikkoa ja sen aikaa hoitaa lapsettomia potilaita, jotka eivät ole itse tilannettaan itselleen aiheuttaneet.

Noh noh, riitaa en tahtoisi haastaa, mutta miten on todistettu että sitä lapsettomuutta ei ole itse aiheutettu?
Mistä näistä lisäaineista sun muista tietää, nuoruuden sp tauti tms, jokin jota ei kenties ole osattu epäillä, liika oleilu saatuneilla alueilla, ikä- ihan mitä vaan.

Ei syöpäsairasta odotuteta ja pistetä lapsetonta etusijalle hoidoissaan (eikä heitä edes samalla osastolla hoideta, joten miksi nähdä moinen katkeruus?). Syövän voi elämäntavoillaan saada, mutta silti on eettisesti väärin ihmistä siitä erikseen rangaista.
Monisärmäinen asia, mutta ei ihan noin yksioikoinen kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25652331:
Noh noh, riitaa en tahtoisi haastaa, mutta miten on todistettu että sitä lapsettomuutta ei ole itse aiheutettu?
Mistä näistä lisäaineista sun muista tietää, nuoruuden sp tauti tms, jokin jota ei kenties ole osattu epäillä, liika oleilu saatuneilla alueilla, ikä- ihan mitä vaan.

Ei syöpäsairasta odotuteta ja pistetä lapsetonta etusijalle hoidoissaan (eikä heitä edes samalla osastolla hoideta, joten miksi nähdä moinen katkeruus?). Syövän voi elämäntavoillaan saada, mutta silti on eettisesti väärin ihmistä siitä erikseen rangaista.
Monisärmäinen asia, mutta ei ihan noin yksioikoinen kuitenkaan.

No juu, en mä ihan tuolla tavalla oikeasti ajattele, vaan kuten kirjoitinkin, että jos kärkkäästi ajatellaan...
Ärsyynnyin siitä kirjoituksesta, ettei lapsettomuuden kuuluisi kuulua ollenkaan julkisen hoidon piiriin. Ja tarkoitin tuota esimerkkinä siitä, että usein lapsettomuus ei ole itseaiheutettua (joskaan sitä ei voidan todistaa), joten miksi se ei kuuluisi julkisen piiriin, mutta moni itseaiheutettu sairaus kuuluu.

Nii'i, tosiaan syöpähoitoihin ja tärkeisiin leikkauksiin voi joutua jonottamaan viikkoja ja päihdehoitoon 3-6 kk... Että jotain rajaa nyt valitukseen. Olisit onnellinen että yhteiskunta edes antaa mahiksen hoitoihin, ei tosiaan oo itsestäänselvyys kaikkialla.

Pääsin hoitoihin julkisella puolessa vuodessa. Tehty 2 ivf hoitoa ja lapsia kolme. Törkeästi käytin hyväkseni tällaista palvelua jota verorahoilla maksetaan. Ja luultavammin olen vielä saattanut itse aiheuttaa lapsettomuuteni. Eihän sitä koskaan tiedä mitä on tullut syötyä ja munanjohtimet ovat siitä tukkeutuneet. Olen erittäin tyytyväinen saamiini hoitoihin ja tulokseen. Kyllä nyt varmaan jotakin sapettaa!

Juu ja eihän täällä ole todellakaan ikinä, missään, kukaan, koskaan valittanut mistään turhemmasta. Hyi sinua aloittaja!

[QUOTE="Mari";25649851]Oletko tosiaan samaa mieltä?! Ja jos, niin oletko tosiaan SH?! Eivät nuo lapsettomuuslääkärit hoida syöpiä sillä välin kun ihmiset ovat esim. ifv jonossa. Ja olet kyllä väärällä alalla jos et osaa katsoa ihmisen tarpeita kokonaisvaltaisesti. Roper, Logan, Tierney...soittaako kelloja, vai teeskenteletkö olevasi SH? Joka tapauksessa, olet todella, todella itsekäs ja suppeakatseinen.[/QUOTE]

Kyllä ainakin monen keskus-sairaalan gynet hoitaa niin lapsettomuus juttuja kuin syöpäleikkauksia. Toki monella joku mihin eenempi erikoistunut, mut samat lääkärit ne etenkin lomaaikoina joutuu kaikkia alaan liittyviä hoitoja tekemään.

Ja miksi sh ei saisi ajatella, että lapsettomuushoidot on turhia? (kärjistetysti) Ei kai ammatti sido ihmisen ajattelua?!? Minusta kukin saa ajatell amitä tahtoo, kunhan työnsä hoitaa.

Yhteistyössä