"Uskontotieto uskonnonopetuksen tilalle"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja agnostikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kannata. Mun mielestä nykyinen järjestelmä on hyvä, me jotka halutaan että kristitty lapsi saa uskonnonopetusta saa, mutta ne jotka ei halua niin saa sitten opiskella sitä mikä heille sopii (elämänkatsomustieto). Nykyinenkin uskonnonopetus kumminkin sisältää opetusta myös muista uskonnoista.

Tämä on hyvä niin kauan on kun valtaosa kansasta kuuluu tiettyyn uskontokuntaan.

vieras 2:lle : miksei sinulle käy se, että lapsellesi kerrotaan laajasti eri uskonnoista, jotta hän voisi sieltä itse poimia itseä lähinnä olevan ajattelutavan? ao.lause on juuri se, mitä uskonnon opetuksen tulisi puolueettomuudessaan olla. ei sitä, että lapsia aivopestään yhden tietyn uskonnon auvoisuuteen vuosien ajan.

'Peruskouluissa tulisi siirtyä kaikille uskontokunnasta riippumatta yhteiseen uskontotiedon ja etiikan oppiaineen opetukseen, jossa käsitellään laajasti eri maailmankatsomuksia ja uskontoja. Tähän uskontotiedon oppiaineeseen kuuluisi arvokasvatuksen ja etiikan osa-alueiden lisäksi eri uskonnot ja maailmankatsomukset'

Olisihan tuo tosi kiva juttu.

Mua ei henk.koht. haittaa se, että jotkut haluavat lapsilleen uskonnon opetusta. Se häiritsee, että uskonto ja seurakunta tunkevat kouluissa myös uskontotuntien ulkopuolelle niin paljon & että päiväkodissa pitää olla uskontokasvatusta. Eli vaikka laittaa lapsensa koulussa ET-tunneille, niin se ei yksistään riitä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="wtf";25693992]vieras 2:lle : miksei sinulle käy se, että lapsellesi kerrotaan laajasti eri uskonnoista, jotta hän voisi sieltä itse poimia itseä lähinnä olevan ajattelutavan? ao.lause on juuri se, mitä uskonnon opetuksen tulisi puolueettomuudessaan olla. ei sitä, että lapsia aivopestään yhden tietyn uskonnon auvoisuuteen vuosien ajan.

'Peruskouluissa tulisi siirtyä kaikille uskontokunnasta riippumatta yhteiseen uskontotiedon ja etiikan oppiaineen opetukseen, jossa käsitellään laajasti eri maailmankatsomuksia ja uskontoja. Tähän uskontotiedon oppiaineeseen kuuluisi arvokasvatuksen ja etiikan osa-alueiden lisäksi eri uskonnot ja maailmankatsomukset'[/QUOTE]

En mä ole mitenkään sitä vastaan että mun lapselle kerrotaan eri uskonnoista :) mutta en halua että se on pois oman uskonnon kasvatuksesta. Mun puolesta uskonnon tunteja voisi vaikka lisätä, niin että lisätään sitten tunteja, joilla kerrotaan eri uskonnoista ja uskonnottomuudesta tarkemmin.

Jos lapsi jonain päivänä kokee ettei halua kuulua kirkkoon, niin hän on vapaa tekemään omat valintansa. Esim. siinä rippikoulun kohdilla, jos ei koe kristinuskoa omakseen niin ei sitten mene ripille. Siihen saakka meidän lapset kastetaan kirkkoon ja heille saa kertoa kristinuskosta, koska koen sen oikeana enkä "aivopesuna". Saa heille kertoa muistakin uskonnoista.

Mielestäni on hassua, että kristinuskon opetuksen nimi on "uskonto" ja niin on esim. ordotoksin opetuksen nimikin "uskonto" lukujärjestyksessä. Pääasiassahan siellä perehdytään kyseessä olevaan uskontoon lukuun ottamatta seiskaluokalla tulevaa muihin uskontoihiin tutustumista, jossa eritellään herännäisyysliikkeet, jehovan todistaja yms. Mielestäni uskonto nimityksessä voisi lukea se, mitä uskontoa uskonnonopetus pääasiassa koskee eli "kristinusko" voisi olla lukea lukkarissa.

[QUOTE="vieras";25694035]Mielestäni on hassua, että kristinuskon opetuksen nimi on "uskonto" ja niin on esim. ordotoksin opetuksen nimikin "uskonto" lukujärjestyksessä. Pääasiassahan siellä perehdytään kyseessä olevaan uskontoon lukuun ottamatta seiskaluokalla tulevaa muihin uskontoihiin tutustumista, jossa eritellään herännäisyysliikkeet, jehovan todistaja yms. Mielestäni uskonto nimityksessä voisi lukea se, mitä uskontoa uskonnonopetus pääasiassa koskee eli "kristinusko" voisi olla lukea lukkarissa.[/QUOTE]

Sen oppiaineen nimi on UE tai UO. Uskonto evankelis-luterilainen tai uskonto ortodoksinen. Se on lapsesi opettajan ongelma, jos ei hän kirjoittaa pelkästään uskonto.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25694020:
Ateistit taas riehumassa. Mitä se teidän napaa kaivaa, jos toiset haluavat perehtyä Raamattuun?

En ole ateisti, olen agnostikko. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Olen henk.koht. kurkkuani myöten täynnä sitä, että tota ev.luttia tulee joka tuutista. Päiväkerhot, päiväkodit ja koulut syytää siitä kuin se olisi ainoa oikea fakta koko maailmassa. Olisi paljon sivistävämpää perehtyä näihin asioihin laajemmin.

Jokainen voi perehtyä Raamattuun ihan niin paljon kuin haluaa, mutta miksi sitä täytyy pakkosyöttää esim. koko luokalle?

Uskontotieto voisi ollakin hyvä juttu. Minua on nykyään alkanut häiritä se että uskontoa opetetaan tavalla jossa luterilaisuus=kristinusko=ainoa oikea uskonto.
Miksei voisi ihan yleisellä tasolla opettaa uskontoa jossa käsiteltäisi kaikkia uskontoja tasapuolisesti, maamme valtauskontoa toki laajastikin mutta jätettäisiin se hihhulointi sieltä uskonnon opetuksesta pois.

Pari viikkoa sitten illalla olin laittamassa lapsille iltapalaa, viilsin puukolla leipää leikatessa sormeen ja kirosin "voi jumalauta" tokaluokkalainen tyttäreni sanoi että "nyt joudut helvettiin" minä kysyin että miten niin? Tyttö sanoi opettajan sanoneen " Älä lausu turhaan Herran sinun jumalasi nimeä" ja lisänneen että helvettiin joutuu jos rikkoo kymmentä käskyä.

Syy miksi lapseni ovat uskonnon tunnilla on pieni koulu joka joutuisi pelkästään minun kahdelle koululaiselle järjestämään et-tunnit. Eikä minua hirveästi haittaa edes se uskonnon opetuksen laatu, vain silloin kun lapset näitä opettajan "totuuksia" kotona laukoo.

[QUOTE="vierastus";25694063]Uskontotieto voisi ollakin hyvä juttu. Minua on nykyään alkanut häiritä se että uskontoa opetetaan tavalla jossa luterilaisuus=kristinusko=ainoa oikea uskonto.
Miksei voisi ihan yleisellä tasolla opettaa uskontoa jossa käsiteltäisi kaikkia uskontoja tasapuolisesti, maamme valtauskontoa toki laajastikin mutta jätettäisiin se hihhulointi sieltä uskonnon opetuksesta pois.

Pari viikkoa sitten illalla olin laittamassa lapsille iltapalaa, viilsin puukolla leipää leikatessa sormeen ja kirosin "voi jumalauta" tokaluokkalainen tyttäreni sanoi että "nyt joudut helvettiin" minä kysyin että miten niin? Tyttö sanoi opettajan sanoneen " Älä lausu turhaan Herran sinun jumalasi nimeä" ja lisänneen että helvettiin joutuu jos rikkoo kymmentä käskyä.

Syy miksi lapseni ovat uskonnon tunnilla on pieni koulu joka joutuisi pelkästään minun kahdelle koululaiselle järjestämään et-tunnit. Eikä minua hirveästi haittaa edes se uskonnon opetuksen laatu, vain silloin kun lapset näitä opettajan "totuuksia" kotona laukoo.[/QUOTE]
Opettaja on väärässä. Taivaaseen pääsee ainoastaan uskomalla Jumalaan. Näin saa pelastuksen.

Olen henk.koht. kurkkuani myöten täynnä sitä, että tota ev.luttia tulee joka tuutista. Päiväkerhot, päiväkodit ja koulut syytää siitä kuin se olisi ainoa oikea fakta koko maailmassa. Olisi paljon sivistävämpää perehtyä näihin asioihin laajemmin.

Jokainen voi perehtyä Raamattuun ihan niin paljon kuin haluaa, mutta miksi sitä täytyy pakkosyöttää esim. koko luokalle?

Ei sitä pakkosyötetä kellekkään kenen vanhemmat on sen kieltäneet. Mutta näitä lapsia on yleensä ryhmässä 1-2, muiden vanhemmat haluaa lapselleen kristillistä kasvatusta. Ehkä sun vaan tulee hyväksyä se että muut haluaa ja sinä jäät vähemmistöön?

• Tykkää
Reactions: Björn
"Vierastus"
Oma 8v kysyi tässä taannoin, että miksi hänen täytyy olla siellä uskonnon tunneilla, koska ei usko mihinkään mitä siellä puhutaan :D

Ollaan näistä asioista keskusteltu lasten kanssa aika laajasti, mutta koskaan en ole ääneen sanonut sitä, etten itse välttämättä usko samoin kuin ev.lutit opettaa. Kirkosta eroaminen on ollut vuosia mielessä, todennäköisesti sen jonain päivänä teen.

Ole vaikka itse buddha. Meidän jani-petteri ei jaksa opetella sijamuotoja. Miksi sitä täytyy pakkosyöttää esim. koko luokalle?

[QUOTE="vierastus";25694063]

Syy miksi lapseni ovat uskonnon tunnilla on pieni koulu joka joutuisi pelkästään minun kahdelle koululaiselle järjestämään et-tunnit. Eikä minua hirveästi haittaa edes se uskonnon opetuksen laatu, vain silloin kun lapset näitä opettajan "totuuksia" kotona laukoo.[/QUOTE]

Niin siis mikä olikaan ongelma? ei riitä että koulu on valmis järjestämään sinun lapsillesi oman opetuksen, koska laki velvoittaa siihen ja teillä on siihen oikeus. Vaan sä vaadit että KUKAAN MUUKAAN ei saa sitten opiskella omaa uskontoaan, vaan heidän täytyy opiskella samaa kuin sun muksut?

Ei ymmärrä. Melko ristiriitaista.

[QUOTE="vieras";25694035]Mielestäni on hassua, että kristinuskon opetuksen nimi on "uskonto" ja niin on esim. ordotoksin opetuksen nimikin "uskonto" lukujärjestyksessä. Pääasiassahan siellä perehdytään kyseessä olevaan uskontoon lukuun ottamatta seiskaluokalla tulevaa muihin uskontoihiin tutustumista, jossa eritellään herännäisyysliikkeet, jehovan todistaja yms. Mielestäni uskonto nimityksessä voisi lukea se, mitä uskontoa uskonnonopetus pääasiassa koskee eli "kristinusko" voisi olla lukea lukkarissa.[/QUOTE]
Meillä luki lukujärjestyksessä pelkästään että "uskonto" vai olikohan se UE. Kysyin sitten että entäs ET-oppilaat...kotonako ovat tuona aikana? Ei ollut ET:tä merkitty lukujärjestykseen ollenkaan, ja jos en itse olisi kysynyt niin kukaan tuskin olisi kertonut ihan heti mulle sitä, että ET-tunnit on samaan aikaan jossain toisessa luokassa. Nykyään lukkarissa lukee UE/ET.

[QUOTE="vieras";25694081]Ehkä sun vaan tulee hyväksyä se että muut haluaa ja sinä jäät vähemmistöön?[/QUOTE]

Mun villi veikkaus on, että aika monet ovat nykyään agnostikkoja, mutta lapset käyvät uskontotunneilla "koska niin on aina ollut". Vain rohkeimmat ovat toisin jo valinneet, itse en vielä valitettavasti kuulu heihin.

[QUOTE="vierastus";25694063]
Mutta tuohan on täysin oma valintanne sitten. Lapsilla olisi oikeus ET-opetukseen, te valitsitte uskonnon, ja sitten mun mielestä pitää vaan hyväksyä se uskonnon opetuksen sisältö ellei se ihan asiatonta ole.

Mun villi veikkaus on, että aika monet ovat nykyään agnostikkoja, mutta lapset käyvät uskontotunneilla "koska niin on aina ollut". Vain rohkeimmat ovat toisin jo valinneet, itse en vielä valitettavasti kuulu heihin.

Kyllä se on helppoa nykyään valita toisin, ehkä ihmiset vaan sisimmässään jollain tapaa edelleen haluaa uskoa jumalaan/ uskovat, vaikka se ei kovinkaan mediaseksikästä nykyään ole, eikä sitä muille kuuluttaisi.

Kristinusko on aika vahvasti kyllä meissä suomalaisissa joo, mutta en ymmärrä miksi juuri suomessa se on muille niin suuri ongelma? eihän kukaan maahanmuuttaja iranissakaan ala ajamaan islamia alas, vaikka se taitaa olla vielä enemmän esillä arkisessa elämässä kuin suomalaisten kristinusko. Täällä sentään on teillä ei-uskovilla ihan täydet oikeudet olla osallistumatta ja saada korvaavaa opetusta.

[QUOTE="vieras";25694105]Niin siis mikä olikaan ongelma? ei riitä että koulu on valmis järjestämään sinun lapsillesi oman opetuksen, koska laki velvoittaa siihen ja teillä on siihen oikeus. Vaan sä vaadit että KUKAAN MUUKAAN ei saa sitten opiskella omaa uskontoaan, vaan heidän täytyy opiskella samaa kuin sun muksut?

Ei ymmärrä. Melko ristiriitaista.[/QUOTE]

Lukemisen ymmärryksessä ongelmia?
Koulu olisi valmis järjestämään, kyllä. Lapset ei halua olla kahdestaan et-tunnilla vaan samalla uskonnontunnilla kuin koulukaverit.
Ongelma ei edelleenkään ole uskonnon opetus vaan tapa jolla sitä opetetaan.
Jokainen saa uskoa mihin haluaa ja jokainen saa opiskella mitä haluaa.

Harmituksen minulle aiheuttaa se että lapset ei välttämättä ymärrä totuuden ja "totuuden" eroa.
Uskonto asioista toki kotona keskustellaan jos siihen on tarvis mutta pyrin siihen että lapset itse valitsee oman uskonsa sitten kun ovat aikuisia. Minulla on oma uskoni mutta en sitä silti oikeana totuutena lapsilleni tuputa vaan kysyttäessä kerron mitä mieltä mistäkin asiasta olen.

Mutta tuohan on täysin oma valintanne sitten. Lapsilla olisi oikeus ET-opetukseen, te valitsitte uskonnon, ja sitten mun mielestä pitää vaan hyväksyä se uskonnon opetuksen sisältö ellei se ihan asiatonta ole.

Se tällä hetkellä lasten valinta. Näitä tosiaan olisi et-tunnilla kaksi minun toka-ja ekaluokkalainen. Lasten kanssa kyllä on asiasta keskusteltu. Kumpikaan ei halua olla et-tunnilla kun kaikki kaverit on uskonnon tunnilla.

[QUOTE="vieras";25694077]Opettaja on väärässä. Taivaaseen pääsee ainoastaan uskomalla Jumalaan. Näin saa pelastuksen.[/QUOTE]

Olet väärässä. Allah on ainoa, joka voi armahtaa.

[QUOTE="vierastus";25694157]Lukemisen ymmärryksessä ongelmia?
Koulu olisi valmis järjestämään, kyllä. Lapset ei halua olla kahdestaan et-tunnilla vaan samalla uskonnontunnilla kuin koulukaverit.
Ongelma ei edelleenkään ole uskonnon opetus vaan tapa jolla sitä opetetaan.
Jokainen saa uskoa mihin haluaa ja jokainen saa opiskella mitä haluaa.

Harmituksen minulle aiheuttaa se että lapset ei välttämättä ymärrä totuuden ja "totuuden" eroa.
Uskonto asioista toki kotona keskustellaan jos siihen on tarvis mutta pyrin siihen että lapset itse valitsee oman uskonsa sitten kun ovat aikuisia. Minulla on oma uskoni mutta en sitä silti oikeana totuutena lapsilleni tuputa vaan kysyttäessä kerron mitä mieltä mistäkin asiasta olen.[/QUOTE]

Koska sun lapset ei halua olla omassa opetuksessa, muut ei sitten saa opiskella omaa uskontoaan? Melko itsekeskeistä.

Ongelma ei ole uskonnon opetus vaan tapa jolla sitä opetetaan? siis ? joo, en tajua. Jos opetetaan kristinuskoa, niin siihen kuuluu ne käskyt.

Ne ketkä siellä uskontotunnilla on, on siellä siksi että heidän vanhemmat ja lapset saattavat pitää sitä totuutena. Sehän on heidän uskonto. Jos et halua lapsesi siihen osallistua, niin he osallistuvat et-opetukseen. Siellä ei kerrota sun lapsille "vääriä totuuksia".

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vierastus";25694180]Se tällä hetkellä lasten valinta. Näitä tosiaan olisi et-tunnilla kaksi minun toka-ja ekaluokkalainen. Lasten kanssa kyllä on asiasta keskusteltu. Kumpikaan ei halua olla et-tunnilla kun kaikki kaverit on uskonnon tunnilla.[/QUOTE]

En oikein ymmärrä, mutta ei mun varmaan tarvitsekaan...

Meillä ei kysytty lapsen/lasten mielipidettä asiaan vielä näin nuoressa iässä. Ja kai tunnin kaksi viikossa pärjää ilman kavereitakin?

Yhteistyössä