"Uskontotieto uskonnonopetuksen tilalle"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja agnostikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25694201]Koska sun lapset ei halua olla omassa opetuksessa, muut ei sitten saa opiskella omaa uskontoaan? Melko itsekeskeistä.

Ongelma ei ole uskonnon opetus vaan tapa jolla sitä opetetaan? siis ? joo, en tajua. Jos opetetaan kristinuskoa, niin siihen kuuluu ne käskyt.

Ne ketkä siellä uskontotunnilla on, on siellä siksi että heidän vanhemmat ja lapset saattavat pitää sitä totuutena. Sehän on heidän uskonto. Jos et halua lapsesi siihen osallistua, niin he osallistuvat et-opetukseen. Siellä ei kerrota sun lapsille "vääriä totuuksia".[/QUOTE]

Voi jeesus.
Myös sitä uskontoa voisi opettaa siten että jättää nämä turhat hihhuloinnit sieltä tunnilta pois.
Esim. Me kristityt uskomme siihen että.....
Eikä, Esim. Kaikki jotka rikkovat kymmentä käskyä joutuvat helvettiin....
Huomaatko mikä ero nuissa on?

Ei kyse ole siitä etteikö uskontoa saisi opettaa vaan minun harmistukseni aihettaa pelkästään tapa jolla asiat esitetään.

[QUOTE="vieras";25694201]Koska sun lapset ei halua olla omassa opetuksessa, muut ei sitten saa opiskella omaa uskontoaan? Melko itsekeskeistä.

Ongelma ei ole uskonnon opetus vaan tapa jolla sitä opetetaan? siis ? joo, en tajua. Jos opetetaan kristinuskoa, niin siihen kuuluu ne käskyt.

Ne ketkä siellä uskontotunnilla on, on siellä siksi että heidän vanhemmat ja lapset saattavat pitää sitä totuutena. Sehän on heidän uskonto. Jos et halua lapsesi siihen osallistua, niin he osallistuvat et-opetukseen. Siellä ei kerrota sun lapsille "vääriä totuuksia".[/QUOTE]
Ateistina ja ET-opetukseen osallistuvan tokaluokkalaisen äitinä voin vain peesata.

Se ON uskonnon, pääasiassa ev.lutin opetusta ja siellä tottakai käydään läpi ko. uskonnon asioita. Ei sitä voi "laimentaa" vain siksi, että pari lasta ei halua olla ET:ssä koska sitten joutuisi - Luoja paratkoon! - olemaan hetken aikaa eri tunneilla kuin kaverit on. Osallistumalla uskonnon opetukseen ikäänkuin hyväksyy opetuksen sisällön.

Eri asia jos opetus on silkkaa paatosta ja helvetin tulella mässäilyä...siinä tapauksessa kyllä varmaan useat vanhemmat älähtäisivät.

[QUOTE="vierastus";25694258]Voi jeesus.
Myös sitä uskontoa voisi opettaa siten että jättää nämä turhat hihhuloinnit sieltä tunnilta pois.
Esim. Me kristityt uskomme siihen että.....
Eikä, Esim. Kaikki jotka rikkovat kymmentä käskyä joutuvat helvettiin....
Huomaatko mikä ero nuissa on?

Ei kyse ole siitä etteikö uskontoa saisi opettaa vaan minun harmistukseni aihettaa pelkästään tapa jolla asiat esitetään.[/QUOTE]

Voi, mutta se ei kuulu tunnille jossa on tarkoitus opettaa kristinuskoa kristityille. Ja mä haluan että mun lapset saa perinteistä uskonnon opetusta, jonka lisäksi sitten voi järjestää opetusta jossa kerrotaan eri uskonnoista tyyliin: " jotkut ihmiset uskovat että...." Se tyyli ei kumminkaan kuulu oman uskonnon opetukseen, jossa ne asiat opetetaan totuutena.

Jos te ette millään tavalla usko kristinuskoon, niin kannattaa valita ne ET-tunnin.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25694020:
Ateistit taas riehumassa. Mitä se teidän napaa kaivaa, jos toiset haluavat perehtyä Raamattuun?

Ei se raamatun luku kaivele, mutta se kaivelee, että uskonnon opetuksen kulut on ihan järkälemäiset nykysysteemillä, verrattuna siihen, että kaikille olisi yhteinen oppiaine nimeltä uskonto ja elämänkatsomus tjsp. jossa käsiteltäisiin näitä asioista laajemmin, ei vain sen yhtä ja ainoaa uskontoa.

siis raamattua saa lukea- omalla kustannuksella.

[QUOTE="wtf";25694305]Ei se raamatun luku kaivele, mutta se kaivelee, että uskonnon opetuksen kulut on ihan järkälemäiset nykysysteemillä, verrattuna siihen, että kaikille olisi yhteinen oppiaine nimeltä uskonto ja elämänkatsomus tjsp. jossa käsiteltäisiin näitä asioista laajemmin, ei vain sen yhtä ja ainoaa uskontoa.

siis raamattua saa lukea- omalla kustannuksella.[/QUOTE]

Vai järkälemäiset. Phah.

Ja jospa taas säästettäisiin jostain muusta kuin lasten opetuksen kustannuksella. Uskonnonopetus on jo nyt minimissä.

[QUOTE="vieras";25694289]Voi, mutta se ei kuulu tunnille jossa on tarkoitus opettaa kristinuskoa kristityille. Ja mä haluan että mun lapset saa perinteistä uskonnon opetusta, jonka lisäksi sitten voi järjestää opetusta jossa kerrotaan eri uskonnoista tyyliin: " jotkut ihmiset uskovat että...." Se tyyli ei kumminkaan kuulu oman uskonnon opetukseen, jossa ne asiat opetetaan totuutena.

Jos te ette millään tavalla usko kristinuskoon, niin kannattaa valita ne ET-tunnin.[/QUOTE]

miksi yhteiskunnan tulisi opettaa kristityille kristinuskoa? jos haluat ohjata lastasi johonkin suuntaan tai antaa syventäviä kristinuskon opintoja, sen voit tehdä omalla ajallanne ja kustannuksellanne. sama pätee muslimeihin ja muihin toki.

[QUOTE="wtf";25694316]miksi yhteiskunnan tulisi opettaa kristityille kristinuskoa? jos haluat ohjata lastasi johonkin suuntaan tai antaa syventäviä kristinuskon opintoja, sen voit tehdä omalla ajallanne ja kustannuksellanne. sama pätee muslimeihin ja muihin toki.[/QUOTE]

Siksi että kristinusko on Suomen valtauskonto.

Suomen PERUSTUSLAISSA luterilaisella kirkolla on erityisasema ja sitä koskee lait. Ehkä siksi ? eikä tämä ole vain suomen tapa, vaan monissa muissa maissa uskonnoilla on myös erityisasemia nähden muihin. Suomessa asiat uskontojen suhteen on vielä hyvin. Jokainen saa uskoa mihin haluaa, ja sulla on oikeus muuhun opetukseen jos et valtauskontoon kuulu.

[QUOTE="vieras";25694315]Vai järkälemäiset. Phah.

Ja jospa taas säästettäisiin jostain muusta kuin lasten opetuksen kustannuksella. Uskonnonopetus on jo nyt minimissä.[/QUOTE]

no on ne MONINKERTAISET verrattuna siihen, että luokka olisi yhden opettajan opetuksessa. Nythän helposti tarvitaan neljä opettajaa: UE, UO, Islam, ET.

Koulut on muutenkin säästölinjalla, ruoat, välineet, ryhmäkoot, opettajien lomautukset. Mielummin järkeistää uskonnon opetuksen linjaa, kuin säästää em. asioista.

Mä en taas yhtään ymmärrä, miksi nimenomaan täytyy käyttää vuosia sen yhden uskonnon pänttäämiseen? Kertoa lapselle asiat totuutena? Kysymys kun on USKOSTA, ajattelutavasta , ei sellaista voi opettaa totuutena. Miksi se ei käy, että koulussa opiskellaan uskontoa ja elämänkatsomusta laajemmin ja kotona voidaa sitten perehtyä raamattuun?

[QUOTE="wtf";25694342]no on ne MONINKERTAISET verrattuna siihen, että luokka olisi yhden opettajan opetuksessa. Nythän helposti tarvitaan neljä opettajaa: UE, UO, Islam, ET.

Koulut on muutenkin säästölinjalla, ruoat, välineet, ryhmäkoot, opettajien lomautukset. Mielummin järkeistää uskonnon opetuksen linjaa, kuin säästää em. asioista.

Mä en taas yhtään ymmärrä, miksi nimenomaan täytyy käyttää vuosia sen yhden uskonnon pänttäämiseen? Kertoa lapselle asiat totuutena? Kysymys kun on USKOSTA, ajattelutavasta , ei sellaista voi opettaa totuutena. Miksi se ei käy, että koulussa opiskellaan uskontoa ja elämänkatsomusta laajemmin ja kotona voidaa sitten perehtyä raamattuun?[/QUOTE]

Se että uskonnon opetuksesta säästettäisiin, ei varmasti tuo rahaa koulun muuhun toimintaan. Ei tämä valtio toimi niin, vaikka ehkä luulis. Jos uskonnon opetus lopetetaan, katsotaan että myös määrärahoja voidaan sen verran vähentää.

Mä en ymmärrä miksi pitäisi vähätellä uskontoa tai ihmisen henkisestä elämästä opettamista, henkinenkin puoli kumminkin kuuluu ihmiselämään.

[QUOTE="vieras";25694334]Siksi että kristinusko on Suomen valtauskonto.

Suomen PERUSTUSLAISSA luterilaisella kirkolla on erityisasema ja sitä koskee lait. Ehkä siksi ? eikä tämä ole vain suomen tapa, vaan monissa muissa maissa uskonnoilla on myös erityisasemia nähden muihin. Suomessa asiat uskontojen suhteen on vielä hyvin. Jokainen saa uskoa mihin haluaa, ja sulla on oikeus muuhun opetukseen jos et valtauskontoon kuulu.[/QUOTE]

no, ei toi nyt oikein ole vastaus. Opetuksen järjestäjän on järjestettävä opetusta myös muista uskonnoista, joten ihan sama mikä on valtauskonto ja mitä perustuslaki sanoo. Joo, Suomessa on uskonnonvapaus luojalle kiitos siitä, mutta se, että kaikkia uskontoja opetetaan erikseen totuutena lapsille, ei ole mikään kiveen kirjoitettu asia ja toivottavasti se muuttuukin.

jokainen tehköön vapaa-ajallaan mitä haluaa.

[QUOTE="vieras";25694366]Se että uskonnon opetuksesta säästettäisiin, ei varmasti tuo rahaa koulun muuhun toimintaan. Ei tämä valtio toimi niin, vaikka ehkä luulis. Jos uskonnon opetus lopetetaan, katsotaan että myös määrärahoja voidaan sen verran vähentää.

Mä en ymmärrä miksi pitäisi vähätellä uskontoa tai ihmisen henkisestä elämästä opettamista, henkinenkin puoli kumminkin kuuluu ihmiselämään.[/QUOTE]

en missään nimessä vähättele ja minunkin mielestäni uskonto voi olla aine, mutta sen täytyisi kattaa kaikki uskonnot - kuten tässä ehdotuksessa. Opetetaan lapsille laajemmin eri uskontoja ja elämänkatsomuksia.

[QUOTE="wtf";25694375]no, ei toi nyt oikein ole vastaus. Opetuksen järjestäjän on järjestettävä opetusta myös muista uskonnoista, joten ihan sama mikä on valtauskonto ja mitä perustuslaki sanoo. Joo, Suomessa on uskonnonvapaus luojalle kiitos siitä, mutta se, että kaikkia uskontoja opetetaan erikseen totuutena lapsille, ei ole mikään kiveen kirjoitettu asia ja toivottavasti se muuttuukin.

jokainen tehköön vapaa-ajallaan mitä haluaa.[/QUOTE]

Eli et-tyypit haluaa opetusta eri uskonnoista kumminkin, sen et-opetuksen sijaan? sitten ehkä kannattaa lähteä kampanjoimaan sitä. Perinteisillä uskontotunneilla kun käydään läpi myös muita uskontoja, kuin sitä omaa.

Mä kyllä vastustan sitä että perinteisen uskonnon opetus lakkautettaisiin, sä voit kampanjoida oman mielesi mukaan.

[QUOTE="vieras";25694432]Eli et-tyypit haluaa opetusta eri uskonnoista kumminkin, sen et-opetuksen sijaan? sitten ehkä kannattaa lähteä kampanjoimaan sitä. Perinteisillä uskontotunneilla kun käydään läpi myös muita uskontoja, kuin sitä omaa.

Mä kyllä vastustan sitä että perinteisen uskonnon opetus lakkautettaisiin, sä voit kampanjoida oman mielesi mukaan.[/QUOTE]

en ole perehtynyt et-opetuksen sisältöön, mutta he varmasti valitsevat et:n siksi, etteivät halua sen yhden ja ainoan uskonnonn opetusta totuutena. Uskonnoista tietäminen kuuluu mielestäni yleissivistykseen ja miten se et-lapsi voi tietää, mihin uskoo, jos hänelle ei anneta tietoa eri uskonnoista. ai niin joo, vanhemmathan valtisevat hänen puolestaan.

perinteisen uskonnon tunneilla käydään koko ala-aste vain ja ainoastaan sitä omaa uskontoa ja vasta yläasteella muita uskontoja. minun mielestäni voitaisiin heti aloitaa noilla muillakin uskonnoilla.

[QUOTE="wtf";25694493]en ole perehtynyt et-opetuksen sisältöön, mutta he varmasti valitsevat et:n siksi, etteivät halua sen yhden ja ainoan uskonnonn opetusta totuutena. Uskonnoista tietäminen kuuluu mielestäni yleissivistykseen ja miten se et-lapsi voi tietää, mihin uskoo, jos hänelle ei anneta tietoa eri uskonnoista. ai niin joo, vanhemmathan valtisevat hänen puolestaan.

perinteisen uskonnon tunneilla käydään koko ala-aste vain ja ainoastaan sitä omaa uskontoa ja vasta yläasteella muita uskontoja. minun mielestäni voitaisiin heti aloitaa noilla muillakin uskonnoilla.[/QUOTE]

Mun puolesta voi aloittaa aikaisemmin, lisäämällä tuntien määrää. Tunteja kun on kai joku 1/viikko nykyään. Mutta silti haluan lapselleni perinteisen kristinuskon opetuksen myös.

En ole ateisti, olen agnostikko. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Olen henk.koht. kurkkuani myöten täynnä sitä, että tota ev.luttia tulee joka tuutista. Päiväkerhot, päiväkodit ja koulut syytää siitä kuin se olisi ainoa oikea fakta koko maailmassa. Olisi paljon sivistävämpää perehtyä näihin asioihin laajemmin.

Jokainen voi perehtyä Raamattuun ihan niin paljon kuin haluaa, mutta miksi sitä täytyy pakkosyöttää esim. koko luokalle?

Agnostikkokin on joko ateisti (=ei usko Jumalaan) tai teisti (=uskoo Jumalaan).

[QUOTE="vieras";25694081]Ei sitä pakkosyötetä kellekkään kenen vanhemmat on sen kieltäneet. Mutta näitä lapsia on yleensä ryhmässä 1-2, muiden vanhemmat haluaa lapselleen kristillistä kasvatusta. Ehkä sun vaan tulee hyväksyä se että muut haluaa ja sinä jäät vähemmistöön?[/QUOTE]

Jos mun lapselle kielloista huolimatta syötettäis kristin- tai mitä tahansa muuta uskoa, nostaisin aivan varmasti äläkän kunnan sivistystoimessa. Vähemmistössä tai ei, Suomessa on uskonvapaus, ja meidän perheemme valitsee vapaasti olla uskoton.samoin perustein jokainen voi ihan vapaasti opettaa muksuilleen raamattua KOTONA niin paljon kuin tykkää, ei tarvitsisi mun veromarkkoja kuluttaa siihen yhtään. Uskontotietämys eri uskonnoista yleissivistävällä tasolla on ok, mutta ei mikään tunnustuksellinen soopa.

Yhteistyössä