Miten teidän alle 2-vuotiaat nukkuu yönsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Olisi mukava kuulla miten teillä muilla lapset nukkuu yönsä, pääasiassa alle 2-vuotiaat lapset..

Itselläni on muksu on nyt 1v 8kk,hän on hyvin tempperamenttinen ja "äksy" neiti. Päivisin hän nukkuu 1 tunnin päikkärit,ne nukkuu hyvin.. mutta yöt on tuskaa. Hän alkoi nukkumaan vuoden iässä siten että heräili yössä 1-2 kertaa, alkuun se tuntui olevan ihan ok, mutta nyt kun ikää on kuitenkin kertynyt tuo 1v8kk niin itsellä tuntuu yöt verottavan jo voimia ja olen todella väsynyt meidän öihin. Hän herää öisin omassa sängyssään yleensä säännöllisin ajoin, n.3-4 tunnin välein. Yöt ei tunnu helpottavan millään tavalla vaikka ikää tulee lisää. Öisin olen joutunut nukuttamaan lapsen takaisin maidolla, muuten hän huutaa kuin palosireeni ja kukaan muukaan ei silloin nuku. Sisaruksenkin unet kärsii tästä. Kokeilin yömaidon sijaan ottaa hänet viereen nukkumaan,mutta hän huusi vieressä ja lähti aina pois. Hän meni suoraan jääkaapille ja osoitteli maitoa..hän tuntuu olevan maidossa niin kiinni. Tuttia ei syö enään, joten siitäkään ei saa lohtua. Mainittakoon että imetin häntä 11 kk ikään asti, olenkin miettinyt oliko tästä sittenkin enempi haittaa kuin hyötyä.

Mikä avuksi, tuntuu että neuvot on niin loppu?!!Voisko joku vaikka kertoa iltarituaaleista ja noista öistä, mikäli kellään tätä ongelmaa on, että miten toimitte itkevän lapsen kanssa??

Jos olet sortunut maidon antamiseen, sinun on vieroitettava hänet uudestaan siitä. Kestänee viikkoja, kun huutaa takaisin saavutettua etua. Tuon ikäisellä on oma tahto kova ja hän huutaa varmasti niin kauan kunnes annat periksi.

Varaudu valvomaan maidosta luopuessa.Valvothan kuitenkin. Parasta varmaan olisi äidin rauhallinenn ja johdonmukainen asenne takaisin sänkyyn,ei seurustelua,nyt nukutaan. Sama uusiks sata kertaan, vaikka kuukauden ajan.

Olethan tätä jo kokeillut?

[QUOTE="Pim";25714497]Jos olet sortunut maidon antamiseen, sinun on vieroitettava hänet uudestaan siitä. Kestänee viikkoja, kun huutaa takaisin saavutettua etua. Tuon ikäisellä on oma tahto kova ja hän huutaa varmasti niin kauan kunnes annat periksi.

Varaudu valvomaan maidosta luopuessa.Valvothan kuitenkin. Parasta varmaan olisi äidin rauhallinenn ja johdonmukainen asenne takaisin sänkyyn,ei seurustelua,nyt nukutaan. Sama uusiks sata kertaan, vaikka kuukauden ajan.

Olethan tätä jo kokeillut?[/QUOTE]

Peesi. Eipä tuossa oikein muuta.

Jos lapsi kuitenkin nukkuu yöllä 3-4 tunnin pätkiä niin ei se minusta kuulosta uuvuttavalta.. Mikset anna lapselle maitopulloa jos hän sitä haluaa??
Meillä samanikäinen tyttö ei enää nuku päikkäreitä. Illalla nukutan hänet syliini maitopullolla ja vien pinnasänkyyn. Hän herää yleensä klo 2-4 välillä jolloin lämmitän uuden maitopullon ja nappaan tytön meidän sänkyyn. Siinä hän nukkuu aamuun asti.
Meillä on yleensä luovuttu ilta ja yö maidosta vasta 3 vuotiaana. Hampaat on kaikilla hyvät eikä ole purentavikoja....

Meillä 1 v 7 kk tyttö, jota imetin 10 kk ikään asti eikä syö tuttia. Kun imetys loppui, niin sen jälkeen ei ole enää maitoa yhdistetty nukkumiseen. Ja mahdollisimman vähän muitakaan palveluja öisin. Nukkuu pääsääntöisesti putkeen 9 tuntia.

Tosiaan sun pitää käydä lapsen kanssa nyt läpi tuo maitotaistelu. Tuollaisen vanhemman lapsen kanssa se toki vie vähän aikaa ja kysyy hermoja, mutta eiköhän se siitä. :) Päivällä reilusti ohjelmaa ja ulkoilia jotta on varmasti kunnolla väsynyt. Tsemppiä!

Vähän tohon tyyliin joo olen kokeillut..mutta menetän niin helposti väsyneenä päättäväisyyteni :( Jotenkin tämän toisen lapsen kohdalla kaikki on ollut vaikeampaa, esikoinen nukkui jo 10 kk iästä lähtien yönsä heräämättä. Lapsella on se inhottava tyyli että hän menee kiljumaan olkkariin ja huutaa siellä niin kauan kunnes hellyn hänelle. Asuntomme muutenkin niin pieni joten toivoisi miehelle edes hiukkasen unta ennen kuin hän lähtee töihin klo 5 joka aamu..

Mulla on 1v9kk poika

imetin häntä 1v asti jonka jälkeen tissi korvattiin maitopullolla tätä kun hetki mentiin ja näytti yöt nukkuvan hyvin maitopullosta tuli vesipullo eli jos heräs niin sai tyytyä veteen jossakin välissä oli viä tuttikin mutta siitä vieroitimme pojan ollessa 1v3kk

Nukkuu hyvin (yhdet n. 30min-1h päikkärit päivässä) välillä on kitinä öitä niinku viime yönä heräs 3 kertaa yöllä itkemään mutta sitä ei kestä kun 1-2min ja nykahtaa sen jälkeen uudestaan ite sänkyyn.

Mä neuvoisin myös että vieroitusta maidosta..taitaa tuo tuttikin olla liian myöhäistä ottaa käyttöön uudestaan.

Meillä tyttö 1v 6kk ja saa iltapullon nukkumaan mennessä.
Nukkuu yhdet päiväunet 1-2 tuntia ja päiväunille mennessä juo myös maitopullon. En ole hereillä ollessa antanu pulloa vaikka raivokohtauksen saakin kun pullon huomaa tiskipöydällä.
Olen myös imettänyt tyttöä 11kk asti.
Illalla nukahtaa itekseen, yleensä nukkuu ihan hyvin 12-13 tunnin yöunia.
Mutta joskus herää yöllä kun on pari tuntia nukkunut, en kovin herkästi mene tytön huoneeseen vaikka hieman siellä itkeskeleekin. Odotan ja yleensä nukahtaa muutamien minuuttien päästä. Jos huuto jatkuu käyn nopeasti peittelemässä ja pois, ei opi siihen että äiti ryntää paikalle kun tahtoo.
En koskaan anna yöllä pulloa vaikka heräisikin, se olisi kyllä virhe.

Meillä vieroitettiin yömaidoista (kylläkin rinnasta) n. 1v 1kk iässä. Se meni yllättävän kivuttomasti, olin odottanut kamalaa huutoa monelle yölle. Isä vaan nukkumaan lapsen kanssa, äiti eri huoneeseen. Pari yötä heräilyä ja juttelua vaan että "ei ole maitoa, nyt nukutaan" . Vettä taisi pullosta antaa kyllä, muttei se oikein kelvannutkaan. 1v 3kk iässä jäi sitten päiväimetyksetkin pois ihan itsestään.

Isä on tuosta alkaen laittanut lapsen (nyt 1v7kk) unille, jos vaan on kotona. Käyttää pesulla, syöttää jugurtin (syö puuron aiemmin jo), äitille hyvät yöt, hampaiden pesut, hiusten harjaukset aikalailla saman kaavan mukaan. Simahtaa yleensä melkein heti. Saattaa heräillä jos on flunssaa tms. mutta enimmäkseen nukkuu koko yön. Tai jos herää niin jatkaa unia kun vähän hyssyttää (ei tarvitse siis nousta sängystä yleensä).
Tuohon yömaidosta vieroitukseen asti saattoi heräillä 1-2h välein ja olin ihan puhki. Ei nukkunut kunnolla vieressä kuitenkaan vaan oli siinä levoton ja touhusi. Eli piti hypätä pinnasängylle ja takasin koko yö.
Tsemppiä :) !

Meijän poika nukkuu 12-14 tuntia PUTKEEN !!
6kk-9kk iässä herättiin 20 kertaa yössä. Käytiin se pahamainen unikoulu sairaalassa, ja sen jälkeen poika on nukkunut kuin unelma.
Kuukauden kuuntelin sitä, että on normaalia että lapsi heräilee.
Onneksi sain apua. Ton unikoulun jälkeen yöunet parani. Eka nukuttiin 8tuntia putkeen, sitten 10 ja nyt tosiaan 12-14 tuntia.
Nyt todellakin tiedän, mitä on olla pirteä!

Meillä lapsi 1v9kk herää 3-6 kertaa yössä. Nukahtaa kyllä heti uudestaan, kunhan vaan käyn laittamassa peiton päälle tai antamassa unikaverin kainaloon. Sinänsä en koe tätä hirveän raskaaksi, koska en joudu nukuttelemaan uudelleen. Vaikka onhan se tympeetä nousta itse monta kertaa yössä, mutta ehkä se tästä ajan kanssa.

[QUOTE="vieras";25714514]Jos lapsi kuitenkin nukkuu yöllä 3-4 tunnin pätkiä niin ei se minusta kuulosta uuvuttavalta.. Mikset anna lapselle maitopulloa jos hän sitä haluaa??
Meillä samanikäinen tyttö ei enää nuku päikkäreitä. Illalla nukutan hänet syliini maitopullolla ja vien pinnasänkyyn. Hän herää yleensä klo 2-4 välillä jolloin lämmitän uuden maitopullon ja nappaan tytön meidän sänkyyn. Siinä hän nukkuu aamuun asti.
Meillä on yleensä luovuttu ilta ja yö maidosta vasta 3 vuotiaana. Hampaat on kaikilla hyvät eikä ole purentavikoja....[/QUOTE]

Uneen uudelleen pääseminen on minulle ollut haaste jo pidemmän aikaa, kun nukkumisesta on tullut meillä ongelma. Käyn ylikierroksilla ja lapsi ei luota kuin minuun, isän syli ei kelpaa mihinkään. Ei ole kovin normaalia että lapsi syö vielä maitoa tuon ikäisenä öisin, ainakaan minun lähipiirissä kaikkien tuon ikäiset nukkuu yönsä hyvin.

Meijän poika nukkuu 12-14 tuntia PUTKEEN !!
6kk-9kk iässä herättiin 20 kertaa yössä. Käytiin se pahamainen unikoulu sairaalassa, ja sen jälkeen poika on nukkunut kuin unelma.
Kuukauden kuuntelin sitä, että on normaalia että lapsi heräilee.
Onneksi sain apua. Ton unikoulun jälkeen yöunet parani. Eka nukuttiin 8tuntia putkeen, sitten 10 ja nyt tosiaan 12-14 tuntia.
Nyt todellakin tiedän, mitä on olla pirteä!

ja siis ennen tuota 6kk ikää, poika ei syönyt yöllä.
Ei siis herännyt nälkään, koska maito ei ainakaan kelvannut.
Pullosta vierotettiin kokonaan 6kk iässä.
Rintaa ei saanut, koska mulla on todella niukka maidoneritys. (mikä lie)

Erittäin hyvin on nukkunut heti vauvasta asti, kun ei enää yömaitoja ole "tarvinnut". Joskus tulee meidän vanhempien sänkyyn kesken yön, annamme sitten nukkua vieressä aamuun asti. Nukkuu n. 20/21-8/9 päivästä riippuen.

Jos olet itse liian herkkis, niin laita se mies hommiin. Olen itsekin hirveän huono kuunteleman lapsen itkua, ja siksi mies aikanaan ottikin päävastuun tuossa yömaitoasiassa. Meillä olisi pian edessä "tuttitaistelu" ja taitaapi mennä miehen hommaksi.
Olisiko miehelläsi pian esim. talvilomaa tai muuten pitempiä vapaita, jolloin tuo taistelu olisi helpompi käydä?

Minusta tuntuu että jahkasin tuon yöpalvelujen antamisen kanssa liiankin pitkään. Joillakin yöheräily ei haittaa, mutta itse olen aina tarvinnut yhtäjaksoiset yöunet jotta tunnen itseni kunnolla levänneeksi. Ja ongelma alkoi nimenomaan juuri siitä että hyppäsin liiankin herkästi joka äännähdyksestä, koska säälin aamulla töihin heräävää miestä... Me ajoitettiin vieroitus viikonlopulle (en siis olettanut että se siinä ajassa ohi) ja ei ole kohtuutonta miehenkin muutamana yönä heräillä, jos äiti on heräillyt lapsen syntymästä asti ;) .

Ja kuukauden sisään odotettavissa uusi heräilyrumba uuden vauvan myötä :D . Mutta täydet yöunet edes sillointällöin on luksusta!

Lapsi on siksi turvautunut aina enempi minuun kun mies tekee reissupainoitteista työtä. Eli siksi aika hankalaa sinänsä vieroittaa lasta maidosta isän avulla,koska hän ei ole säännöllisesti kotona.Lomatkin aika pannassa..

Kestän kyllä kuunnella itkua,mutta en tiedä tarkkaa ottaen miten toimia yöllä. Eli silitänkö vai laitanko vain peiton päälle ja totean jo ovelle päästyäni että lapsi on noussut jo seisomaan sängyssään?? :) Miten tästä, menenkö takaisin hänen luo vai omaan sänkyyn? hehee..ei niin yksinkertaisin asioita kun lapsi on niin tuittupää ja taatusti ilmaisee itseään kiljumalla..

Lapsi on siksi turvautunut aina enempi minuun kun mies tekee reissupainoitteista työtä. Eli siksi aika hankalaa sinänsä vieroittaa lasta maidosta isän avulla,koska hän ei ole säännöllisesti kotona.Lomatkin aika pannassa..

Kestän kyllä kuunnella itkua,mutta en tiedä tarkkaa ottaen miten toimia yöllä. Eli silitänkö vai laitanko vain peiton päälle ja totean jo ovelle päästyäni että lapsi on noussut jo seisomaan sängyssään?? :) Miten tästä, menenkö takaisin hänen luo vai omaan sänkyyn? hehee..ei niin yksinkertaisin asioita kun lapsi on niin tuittupää ja taatusti ilmaisee itseään kiljumalla..

Mä en varmaan jaksaisi rampata oman sängyn ja lapsen väliä (nukutteko eri huoneissa?), joten petaisin itselleni majapaikan lapsen huoneeseen.

Olisin siinä hiljaa kunnes hän nukahtaa.

No sinuna minä silittäin lapsen uneen, tai pitäisin sylissä keinutuolissa yms. Kuitenkin on niin tottunut siihen yömaitoonsa ja se on tuonut varmasti jonkinlaista turvallisuuden tunnetta. Olisin huoneessa kunnes nukahtaa (jos siis nukutte eri huoneissa). Ajoittaisin tuon "unikoulun" viikonlopun edelle tms. jolloin mies on kotona. Jotta jos/kun sinun yösi menee valvomiseksi, voit nukkua päivällä. Miehelle yöksi korvatulpat. On ehkä helpointa jos kaiken varalta asennoidut siihen että et ensimmäisenä yönä saa paljoa nukuttua, niin valvominen ei niin ahdista.

t. toisen erittäin temperamenttisen tytön äiti

Meillä 1v8kk kuopus ja ei oo vielä koskaan nukkunu kokonaista yötä. herää 1-6 kertaa yöstä riippuen. En tiiä koska loppuu heräilyt, isommat sisaruksensa ovat alkaneet nukkua kokonaisia öitä toinen 6kk ja toinen 9kk vanhana.

Meillä samanikäiset kaksoset. Tissittely lopetettiin joulun aikaan ja nyt nukutaan hyvin. Tyttö nukkuu pinniksessä n. 21-7/8. Kerran pari itkasee, mutta niihin ei tarvi vastata tai siis mennä luokse. Poika nukutetaan olkkariin irtopatjalle (nukutus vajaa 5min) ja herää siitä johki aikaa yötä ja kävelee sit meidän viereen. Koppaan sängyn vierestä meidän keskelle ja nukkuu siinä aamuun, noin seiskaan. Pikkuhiljaa tuntuu, että alan itsekin nukkua öisin, ainakin aina joskus on yö tai pari, että saan nukuttua kunnolla. Olin aivan yliväsynyt jouluna 1,5v:n lastentahtisen imetyksen jäljiltä.
Päikyt meillä noin 1-1,5h kahdentoista jälkeen.

Teillä, luulen, että joudutte vierottamaan tuosta maitopullotavasta eli paljon tsemppiä "huudatukseen". Lohdukkeeksi voin sanoa, että meillä tissistä luovuttiin kohtuu helpolla. Eka yö huudettiin, tokana kitistiin ja kolmantena nukuttiin.

Yhteistyössä