Imettämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jossuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jossuska

Vieras
Asia ei ole vielä ajankohtainen kun raskaus on vasta alussa, mutta mieleeni tuli että jos imettää, niin kuinka kauan lapsesta voi olla erossa? Haluaisin imettää jos vain pystyn, mutta haluaisin myös että mies voisi hoitaa lasta samalla tavalla kuin minä, jotta pääsisin myös itse menemään välillä kavereiden kanssa viettämään iltaa, kaupungille shoppailemaan ym..

Kun lapsi on oppinut oikean otteen rinnasta ja äidin mieli raaskii, niin isä voi hyvin juottaa tuttipullosta pumpattua maitoa äidin ollessa poissa.

Mutta noin muutoin, riippuu paljon vauvasta kuinka kauan voi olla pois. Toiset syö parin tunnin välein, toiset voi nukkua helposti vaikka 6h putkeen. Riippuu niin paljon vauvasta itsestään.

Riippuu siitä, mihin sun tissit on tottuneet. Jos aina imetät parin tunnin välein, tuosta tulee "raja", milloin tissit tarvitsee tyhjennystä. Tulee niin pinkeä olo ja alkaa falskata.. Sitten taas, jos imetät harvemmin, tissit kestää pidempään ilman tyhjennystäkin. Toki voithan sä ottaa pumpun mukaan tarvittaessa ja käydä tyhjentämässä.

Vauva pärjää niin pitkään kuin sillä on maitoa tarjolla edes jostakin. Eli pumppaat pakkaseen ja/tai tuoretta jääkaappiin ja iskä voi antaa sieltä joko pullolla tai vaikka nokkamukilla hörppyytellen (jos ei pulloa huoli). Tai sitten... ei se kuole, vaikka joskus saa hätätilassa korvikettakin. ;)

Mun vauva on 4,5 kk eikä huoli pulloa, vaikka välillä yritetään tarjota. Enpä ole uskaltanut tuntia pidempään olla poissa.
Mun poikakaan ei huolinut - paitsi kun olin poissa. Silloin kelpasi :). Ei ollut vaihtoehtojakaan tietty. Elämänsä aikana joi 2 krt tuttipullosta: kun olin 12 h reissussa, ja kun olin 1,5 vrk reissussa.

..."elämänsä aikana joi"...lapsi siis elää edelleen ja hyvin voi, mutta on jo 6 v & tuskin enää tuttipullosta juo :)

Jos opettaa lapsen syömään tuttipullosta ja lypsää maitoa pulloon, niin voi ihan hyvin lähteä kaupungille muutamaksi tunniksi. Jos ei opeta vauvaa syömään pullosta, niin ei voi.
Voihan vauvalle antaa korvikettakin välillä, vaikka imettäisikin, ei muutama korvikeannos maailmaa kaada eikä tapa vauvaa.
Kunhan huolehtii siitä, että lypsää ne syömättömät maidot pois rinnoista, että rinnat eivät saa sellaista "viestiä", että maidontuloa pitää vähentää.

Mun vauva on 4,5 kk eikä huoli pulloa, vaikka välillä yritetään tarjota. Enpä ole uskaltanut tuntia pidempään olla poissa.

Ootteko koittanu nokkiksella tarjota? :)

Ei munkaan nuorempi huolinut koskaan pulloa, mutta alkoi jo muutaman kuukauden iässä saada nokkiksesta. Alkuun hörppyyttämällä ja sitten jossain vaiheessa oppi ihan juomaan siitä (muistelen, että 5-kuisena osasi jo juoda siitä kunnolla).

Mä taisin olla shoppausreissulla naapurikaupungissa ekaa kertaa vauvan ollessa parikuinen. Se nukkui päivisin 5 h putkeen, joten hyvin ehti kiertää muutaman kaupan ja käydä vielä kahvillakin.

Mun poikakaan ei huolinut - paitsi kun olin poissa. Silloin kelpasi :). Ei ollut vaihtoehtojakaan tietty. Elämänsä aikana joi 2 krt tuttipullosta: kun olin 12 h reissussa, ja kun olin 1,5 vrk reissussa.

..."elämänsä aikana joi"...lapsi siis elää edelleen ja hyvin voi, mutta on jo 6 v & tuskin enää tuttipullosta juo :)

Esikoisella tein aikoinaan ihmiskokeita ja lähdin vaan baariin, mutta se polo itki koko illan ilman ruokaa ennemmin kuin söi pullosta. Nyt oon sitten pysynyt kotona. Esikoiselle alkoi pullo maistua kun siihen sai sekoitettua vähän hedelmäsosetta 6kk iässä, toivottavasti tällekin!

jos vauvan syöttää ja lähtee sitten vaikka ostoksille niin 2-3h voi hyvin olla poissa, jossei ihan vastasyntyneestä oo kyse.
toiset lapset hyväksyy pullon ilman muuta, toiset ei sitten millään, jos lapsi ei ota pulloa niin sitten ei oikein pääse esim baariin ennenkuin yöimetykset on loppunu. kannattaa miettiä pystyisitkö lapsesi vuoksi jättää käymättä baarissa vaikka puolen vuoden ajan. jos tuntuu että et voi, niin ootko valmis ylipäätään saamaan lasta?

Nin, riippuu vauvasta.
Itse olin alkuaikoina aika kiinni - munkaan vauvat ei oo pulloa/tuttia huolineet. Esikoisen vauva-aikana kerran yritin mennä tyttöjen kanssa iltaa istumaan ja mies soitti pilepaikan alakerrasta parin tunnin päästä, että "ei tää vaan huoli pulloa, tuukko alas tisseines" :saint:

• Tykkää
Reactions: cc
Siihen asti kun vauva oli 6kk pystyin olemaan poissa max 2h, eli imetysvälin. Pullo kun ei kelvannut koskaan, maito meni sitten hörppyyttämällä alas vasta kun oli jo kiinteitäkin mukana.

Sanoisin että riippuu vauvasta, sitten sen näkee kun se syntyy :)

Meillä vauva syö aika tiheästi, mutta noin 3 tuntia voi olla väliä (joskus päiväuniaikaan menisi pidempäänkin.) Eli kyllä voi piipahtaa kaupungilla tms, vaikka ei pullosta syöttäisikään. Ja tosiaan voihan vauvalle satunnaisesti syöttää pullosta lypsettyä maitoa tai korviketta.

Itselle ei tuota ongelmia olla se noin 5-6kk poissa iltamenoista, sittenhän vauva syö jo muutakin kuin maitoa. Kavereilla tulee toki käytyä myös vauvan kanssa. En varmaan osais jättää tuota pikkuista vielä koko illaksi kenellekään, vaikka tunti-pari omaa aikaa aina joskus tekeekin hyvää. Ja itse en ole jaksanut lypsää, käsin en osaa eikä pumppua oo tullut hommattua. Nyt vauva 4kk ja ostettiin vasta eka tuttipullo jos kokeilis tarjota korviketta/velliä että sais joskus helpotusta jatkuvaan yövalvomiseen muksun kanssa...

Itsellä ei senkään puoleen ole mitään intoa mihinkään juhlimisiin, etten oo 4kk juurikaan saanut nukkua niin illalla sammuu aika aikaiseen... Mutta tietysti osa vauvoista nukkuu oikein hyvin jo ihan pienestä.

Riippuu äidistä ja vauvasta, kuinka usein syö, minkälaisia pätkiä nukkuu, minkäikäinen vauva on jne. Ja kokemuksella voin sanoa, että ei se imetys yhteen satunnaiseen korvikkeen antamiseen kaadu. Eli vauvalle voi ihan hyvin antaa kerran korviketta ja jatkaa imetystä tämän jälkeen entiseen malliin.

Kuten tullut jo ilmi, riippuu vauvasta ja äidistä. Meillä oli/on niin omapäinen poika, että ei suostunut juomaan ensimmäiseen 5,5 kuukauteen muualta kuin tissistä, ei lypsettyä eikä korviketta. Aina, kun joku poissaollessani yritti, poika huusi itsensä uuvuuksiin vaikka oli kokeiltu sen seitsämää tuttipulloa, nokkamukia, normimukia jne. En siis ollut pois pitkiä aikoja, pisin oli yksi ilta ystävän valmistujaisissa jolloin isä koitti antaa lypsettyä maitoa huonoin tuloksin. Uskon, että pakon edessä olisi alkanut ennen pitkää juomaan pullosta mutta kun ei moista pakkoa ollut niin eipä kokeiltu. N. puolivuotiaana alkoi juomaan nokkamukista muttei silloinkaan isoja määriä.

[QUOTE="juu";25780870]Kuten tullut jo ilmi, riippuu vauvasta ja äidistä. Meillä oli/on niin omapäinen poika, että ei suostunut juomaan ensimmäiseen 5,5 kuukauteen muualta kuin tissistä, ei lypsettyä eikä korviketta. Aina, kun joku poissaollessani yritti, poika huusi itsensä uuvuuksiin vaikka oli kokeiltu sen seitsämää tuttipulloa, nokkamukia, normimukia jne. En siis ollut pois pitkiä aikoja, pisin oli yksi ilta ystävän valmistujaisissa jolloin isä koitti antaa lypsettyä maitoa huonoin tuloksin. Uskon, että pakon edessä olisi alkanut ennen pitkää juomaan pullosta mutta kun ei moista pakkoa ollut niin eipä kokeiltu. N. puolivuotiaana alkoi juomaan nokkamukista muttei silloinkaan isoja määriä.[/QUOTE]

Joo meiltä löytyy myös aikas paljon erilaisia tutteja ja tuttipulloja, jotka ei vauvalle kelvanneet. Esikoisen kanssa noita siis kokeiltiin paljonkin - kuopuksen kanssa luovutin huomattavasti helpommalla :D

Riippuu tosiaan ihan äidistä ja vauvasta. Meillä esikoinen ei tykännyt pullosta ja joi siitä vain pahimpaan hätään, joten maksimiaika poissa kotoa oli hieman reilu syötönväli. Toinen lapsi syö kyllä pullosta ihan nätisti, mutta hän syö suunnilleen kahden tunnin välein ja jos olen yli kolme tuntia pois, minulla kastuu paita, vaikka olisi minkälaiset liivinsuojat ja seuraavat kaksi päivää rinnat ovat pinkeät ja joka syötöllä kastuu paita vapaanaolevan rinnan puolelta, eli siis molemmat heruvat tuhottomasti. Oma juttunsa taas on se, miten kauan raaskii olla pois. Itse en voisi olla yötä pois puolivuotiaani luota, vaikka se olisi fyysisesti mahdollista, en vain millään raski.

Kiitos vastauksista. Entä jos päättää alusta asti ettei imetä, niin eikö rintoihin kehity sitten maitoa? Kauhistuttaa ajatus että rinnat täytyisi pumpata, olisivat kipeät ym..

Täysimetetystä olin erossa 12 h, sillä aikaa vauva sai äidinmaitoa pullosta.

Mun kimppuun kerran hyökättiin täällä palstoilla, kun menin sanomaan että täysimetin ja iskä antoi tarvittaessa pullosta, kun en ollut paikalla. :D :D :D

Mutta aloittajalle vinkiksi, että opeta ihmeessa lapselle myös tuttipullosta juonti! Antaa sulle mahdollisuuden edes joskus olla pidempään kuin 3h erossa vauvasta. Pullo otettiin meillä alusta asti kaveriksi (kerran päivässä yleensä) ja hyvin meni. :)

[QUOTE="vieras";25781017]Mun kimppuun kerran hyökättiin täällä palstoilla, kun menin sanomaan että täysimetin ja iskä antoi tarvittaessa pullosta, kun en ollut paikalla. :D :D :D

[/QUOTE]
Mä täysimetin ihan oikeastikin tuohon asti :). Sitten lähdin esikoisen kanssa pienelle reissulle, vauva jäi isoäidille, ja sai ekan kerran elämässään tuttipullosta.

Silti sanon täysimettäneeni 6,5 kk vaikka tuossa liki puolivuotiaana poika tosiaan saikin pullosta äidinmaitoa yhtenä päivänä :D. Kivittäköön kuka tahansa, ei kiinnosta.

Mä täysimetin ihan oikeastikin tuohon asti :). Sitten lähdin esikoisen kanssa pienelle reissulle, vauva jäi isoäidille, ja sai ekan kerran elämässään tuttipullosta.

Silti sanon täysimettäneeni 6,5 kk vaikka tuossa liki puolivuotiaana poika tosiaan saikin pullosta äidinmaitoa yhtenä päivänä :D. Kivittäköön kuka tahansa, ei kiinnosta.

Oli vaan pakko kommentoida, kun jotkut on niin fanaattisia ton kanssa... :D Ei meilläkään joka päivä pullosta annettu, mutta tarvittaessa. Huomas vaan, että jos oli pidempi tauko pullosta, niin piti joskus hieman taistella että huoli koko pulloa. Lasken itsekin täysimettäneeni melkein puoli vuotta siis, vaikka joskus pullosta joikin (omaa maitoa). :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kiitos vastauksista. Entä jos päättää alusta asti ettei imetä, niin eikö rintoihin kehity sitten maitoa? Kauhistuttaa ajatus että rinnat täytyisi pumpata, olisivat kipeät ym..

No jos sulle lapsen etu merkitsee jotain, niin et noin heppoisten syiden takia imetystä jätä kokeilematta. Jos kipua pelkäät, niin kannattaa muistaa, että sulla on synnytyskin edessä ennen mitään imetyspäätöksiä. Että vähän realismia peliin;)

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="vieras";25781071]Oli vaan pakko kommentoida, kun jotkut on niin fanaattisia ton kanssa... :D Ei meilläkään joka päivä pullosta annettu, mutta tarvittaessa. Huomas vaan, että jos oli pidempi tauko pullosta, niin piti joskus hieman taistella että huoli koko pulloa. Lasken itsekin täysimettäneeni melkein puoli vuotta siis, vaikka joskus pullosta joikin (omaa maitoa). :)[/QUOTE]
Minä ajattelin täysäidinmaidottaa tämän tulevan vauvan, jos mahdollista. En kiusallanikaan puhu täysimetyksestä, koska varmasti vauva saa myös pullosta äidinmaitoa - pakko, kun menen mm. suorittamaan yhden kurssin kun vauva on 2-3 kk & sillä aikaa isä tai isovanhemmat hoitavat.

Fanaattisimman tulkinnan mukaan en koskaan täysimettänyt poikaani, koska hän sai TUTIN suuhunsa jo synnärillä, ja täysimetetyn suuhun menee vain rinta kuulemma :laugh: :headwall:

Yhteistyössä