Mikä siinä on, että jos 4 vuoden seurustelun jälkeen ei vielä asu yhdessä, niin sitä pitää kauhistella ja olla törkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mona";25781580]No ei toi ainakaan lapselle idyllitilanne ole. :([/QUOTE]

Miten niin, jos homma toimii ja perhe yhdessä on. On paljon perheitä, joissa vanhemat tekee paljon töitä, vuorotöitä, reissutöitä eikä perhe ole yhdessä juuri ollenkaan. Voi olla oikeastaan hieno tilanne, että vanhemmat asuu erillään ja sitten isä tulee viettään aikaa äidin kotiin ja todella on perheen kanssa. Usein kun se perhe-elämä tahtoo olla kiirettä ja sitä, että toinen tulee ja toinen lähtee ja yhteistä aikaa ei löydy ja ei ehditä edes kuulumisia keskenään vaihtaa.

Eri ihmiset hakevat suhteelta eri asioita. Toisten ratkaisuja kummastelevat ja kauhistelevat tulevat kertoneeksi enemmän itsestään kuin kauhistelun kohteesta.

Minä kuolisin ikävään, jos asuisin erilläni miehestäni - vaikka nytkin tässä vain istua möllötetään vierekkäin koneet sylissä. Joku toinen taas haluaa viettää vain laatuaikaa yhdessä. Varsinkin jos molemmilla on lapsia edellisestä liitosta, voi erillään asuminen säästää monelta ongelmalta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25781640] Voi olla oikeastaan hieno tilanne, että vanhemmat asuu erillään ja sitten isä tulee viettään aikaa äidin kotiin ja todella on perheen kanssa. [/QUOTE]

Kenen kannalta tuo tilanne on hieno? Sen isänkö, josta sinä teet automaattisesti etävanhemman?

No se ei todellakaan ole mikään syy kauhistella tai olla törkeä. Sen ymmärrän, että jotkut saattavat ihmetellä. Itse en arvostelisi. On paljon pareja, jotka virallisesti asuvat yhdessä, mutta ovat paljon erillään esim. toisen työn takia. Ei tilanteenne siitä paljon eroa.

Aiheeseen liittyen, mutta eri asia... tunnen pariskunnan, joka asui useamman vuoden erillään. Mies alkoi uskolliseksi, vasta kun muuttivat yhteen... kun se ei kuulemma sitä ennen ollut niin "virallista". Ja molemmat olivat kuitenkin olevinaan vakavissaan suhteessa.

[QUOTE="Mää";25781878]Mun äiti ja sen mies ovat seurustelleet n.25v ja yhä kummallakin omat kämpät =) Ovat yli kuuskymppisiä nyt.[/QUOTE]

No toi on tosi yleistä vanhemmilla ja toimiikin silloin kun ei oo pieniä lapsi..

[QUOTE="vieras";25781640]Miten niin, jos homma toimii ja perhe yhdessä on. On paljon perheitä, joissa vanhemat tekee paljon töitä, vuorotöitä, reissutöitä eikä perhe ole yhdessä juuri ollenkaan. Voi olla oikeastaan hieno tilanne, että vanhemmat asuu erillään ja sitten isä tulee viettään aikaa äidin kotiin ja todella on perheen kanssa. Usein kun se perhe-elämä tahtoo olla kiirettä ja sitä, että toinen tulee ja toinen lähtee ja yhteistä aikaa ei löydy ja ei ehditä edes kuulumisia keskenään vaihtaa.[/QUOTE]

Toimii, tottakai. Toimiihan se eroperheissäkin, mutta ihmettelen et valitaan lapselle tuo tilanne vapaa-ehtoisesti. Tokihan isä voi vierailla niinkuin muutkin ystävät ja sukulaiset, mut aika outoa ku isä menee aina omaan kotiin yöksi. No mut jokainen tavallaan, jos ei kykene tai halua yhdessä asua.

Minä en yleensä tajua mikä helvetin pakkomielle joillain on mietiskellä ja ihmetellä, juoruta toisten elämästä. Eläkää miten huvittaa, mitä helvettiä se muille kuuluu.
Ajatelkaa jos nainen on kotiäiti, tekee kotityöt jne, voi herranjumala sitä vouhotuksen määrää jos nainen omasta tahdosta haluaa tehdä näin.

Tämä tunnettu entinen feministi kritisoi tätä samaa ilmiötä, että feministien käsitys miten elämää pitää elää on niin ahdasmielinen, että siitä on vapaus valita kaukana, hänelle oli jopa kauhisteltu sitä että elämä menee pilalle jos tekee lapsia. Hän oli kuitenkin aina halunut lapsia ja hänen mielestä lapset ovat hänen elämän hienoin juttu.

Onhan se sinänsä erikoista asua erillään kun on vakituinen pidempään kestänyt parisuhde. Mutta se on teidän suhde ja teette just niinku hyvältä tuntuu.

Mun mielestä maailmassa on ihan liikaa jotai kaavoja miten pitäis kaikissa asioissa toimia...

[QUOTE="vieras";25780734]mä en ehkä kauhistelis, mut ajattelisin kyllä että ukkos ei halua sun kanssa saman katon alle jostain syystä (...) ja sun tulevaisuus on ihan auki. Ja ajattelisin, että itekin tiedät sen kyllä, et sitä kenellekään vaan tunnusta vaan päinvastoin, hyökkäys kun on paras puolustus.[/QUOTE]

Jotenkin surkuhupaisaa tällainen patriarkaalinen ajattelu. Eikö tullut mieleen, että suhteessa myös nainen voi olla se, joka haluaa asua itsenäisesti :D

[QUOTE="vieras";25779430]Kyllähän se on nimenomaan pois rakkaudesta jos ei halua asua toisen kanssa. Siis kyllähän silloin siitä rakkaudesta puuttuu jotain, jos ei halua jakaa kaikkea rakkaansa kanssa. Siis ihan teoreettisella tasolla, sinun suhteesi ei ole minun murheeni[/QUOTE]

Ei ole vain yhtä tapaa rakastaa, ei ole vain yhtä tapaa elää, ei ole vain yhtä tapaa tuntea olonsa hyväksi elämässä ja/tai parisuhteessa.

On vähintäänkin kapeakatseista väittää että joku rakastaa vähemmän toista siksi kun eivät asu yhdessä.

Mistä näitä "minun tapani elää on ainoa oikea" oikein sikiää.

• Tykkää
Reactions: rtee
Kaikkea vähäänkään erilaista mallia suhteessaan noudattavat saavat ihmettelyä osakseen.

Mäkin aikanaan sain kun päästin mieheni reissuun vuodeksi kun meillä oli 3v, 8kk, ja parin kuukauden päästä olin taas raskaana.

Sitä on jaksettu ihmetellä ja syyttää miestäni jopa siitä ettei kantanut vastuutaan. Kaikkein kärkkäimmät kommentit sain kummitädiltäni, joka tosin hiljeni sillä kun sanoin että eipä se oma miehesikään kotona ollut silloin kun omat lapsenne olivat pieniä. En loppujen lopuksi nää ratkaisevaa eroa sillä että onko mies kotimaassa reissussa 6pv viikossa kymmenen vuotta, vai ulkomailla 4-6vkoa ja viikon lomalla vuoden verran.

Rohkeasti vain eletään oman ratkaisun kanssa silloin kun se hyvältä tuntuu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25781446:
No kyllä mulle ensimmäiseksi tulee mieleen että hieman lapsellisia olette. Ja toisekseen, se vasta onkin lapsellista kuvitella että voit tuosta vaan ruveta tekemään lapsia sitten nelikymppisenä. Minä olen sitä mieltä että toista ei kunnolla tunne ennen kuin asutaan yhdessä ja jaetaan myös se arki.

Mutta en teitä tunne, ja vaikka tuntisinkin niin en tulisi arvostelemaan.

Niin mikä siinä on lapsellista? Eri kulttuurreissakin käytännöt vaihtelevat kovasti näiden asioiden suhteen? Suomalainen kristillisyyteen nojaava sotien jälkeen kaupungistumisen myötä muodostettu ydinperhemalli ei ole ainoa oika tapa elää ja rakastaa.

Enkä minä todellakaan kuvittele, että voin alkaa tuosta noin vaan tekemään lapsia sitten vanhempana. Jos niitä ei silloin tule, niin sitten se on niin. Emme ajatelleet myöskään tehdä lasta ennakkoon, kun ei yhtään kiinnosta.

[QUOTE="aapee";25782939]Niin mikä siinä on lapsellista? Eri kulttuurreissakin käytännöt vaihtelevat kovasti näiden asioiden suhteen? Suomalainen kristillisyyteen nojaava sotien jälkeen kaupungistumisen myötä muodostettu ydinperhemalli ei ole ainoa oika tapa elää ja rakastaa.

Enkä minä todellakaan kuvittele, että voin alkaa tuosta noin vaan tekemään lapsia sitten vanhempana. Jos niitä ei silloin tule, niin sitten se on niin. Emme ajatelleet myöskään tehdä lasta ennakkoon, kun ei yhtään kiinnosta.[/QUOTE]

:D Tuota olen aina täällä ihmetelly että lapset pitäis tehdä ennakkoon jos ei sitten myöhemmin saa. Mitä järkeä?? Jos tuntuu ettei ole valmis niin ei ole valmis eikä sillon kannata lapsia tehdä. En myöskään näe erillään asumisessa mitään outoa, erikoista tai vähemmän sitoutunutta.

[QUOTE="aapee";25782939]Niin mikä siinä on lapsellista? Eri kulttuurreissakin käytännöt vaihtelevat kovasti näiden asioiden suhteen? Suomalainen kristillisyyteen nojaava sotien jälkeen kaupungistumisen myötä muodostettu ydinperhemalli ei ole ainoa oika tapa elää ja rakastaa.

Enkä minä todellakaan kuvittele, että voin alkaa tuosta noin vaan tekemään lapsia sitten vanhempana. Jos niitä ei silloin tule, niin sitten se on niin. Emme ajatelleet myöskään tehdä lasta ennakkoon, kun ei yhtään kiinnosta.[/QUOTE]

Ja lisäyksensä: kyllä me aika pitkälti tiedämme, mitä on arki toisen kanssa. Kesät asumme yhdessä mökillä, näemme päivittäin, olemme yöt pääsääntöisesti jomman kumman luona jne.

[QUOTE="aapee";25782965]Ja lisäyksensä: kyllä me aika pitkälti tiedämme, mitä on arki toisen kanssa. Kesät asumme yhdessä mökillä, näemme päivittäin, olemme yöt pääsääntöisesti jomman kumman luona jne.[/QUOTE]

Ei kai noin voi olla kun tässähän nyt ajatellaan että aina mennään omaan kotiin yöksi ja nähdään vaan jossain muualla kuin kotona :D Koska ettehän te voi tietää millanen se toinen ihminen oikeesti on ku ette vietä aikaa yhdessä, koska sitä ei voi tehdä muutoin kuin asumalla samassa paikassa.

Tätini on miesystävänsä kanssa ollut yhdessä noin 30 vuotta eivätkä asu yhdessä. Aikovat muuttaa yhteen sitten kun menevät samaan vanhainkotiin asumaan. :)
Jostain syystä joillekin on täysi kauhistus että joku ei mene valtavirran mukana, on se asia sitten mikä tahansa.

[QUOTE="aapee";25782965]Ja lisäyksensä: kyllä me aika pitkälti tiedämme, mitä on arki toisen kanssa. Kesät asumme yhdessä mökillä, näemme päivittäin, olemme yöt pääsääntöisesti jomman kumman luona jne.[/QUOTE]

Mutta ilmeisesti kuitenkin talous ym. kuviot hoidatte erikseen? Oletko muuten asunut koskaan kenenkään kanssa yhdessä, eli onko vertailupohjaa? Minusta arki on todella yhteistä vasta sitten kun on yhteinen koti, josta molemmat huolehtivat.

[QUOTE="vieras";25781844]miehel voi olla muitakin naisia. been there done that!![/QUOTE]

Mä arvasin, että joku heittää tämän väsyneen kommentin pettämisestä. Millaisten miesten kanssa te oikein olette?

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25783337:
Mutta ilmeisesti kuitenkin talous ym. kuviot hoidatte erikseen? Oletko muuten asunut koskaan kenenkään kanssa yhdessä, eli onko vertailupohjaa? Minusta arki on todella yhteistä vasta sitten kun on yhteinen koti, josta molemmat huolehtivat.

Me hoidettiin talouskuviot erikseen vaikka asuttiinki yhdessä. Eli mitä haet tällä takaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25783337:

Juu, talous on molemmilla oma. Ja olen asunut yhdessä nuorempana eli on vertailupohjaa ja näin on parempi. Minusta arki on yhteistä, kun se molemmista siltä tuntuu, ei sitä voi kukaan määrätä, mitä yhteiseen arkeen pitää kuulua.

Minulle on yksi hailee, toki pieniä epäilyksiä saattaisi olla tuollaisia järjestelyjä kohtaan, nimittäin noita kusettavia ihmisiä tosiaan on aika paljon. Itse olen tottunut siihen, että mähötetään molemmat kotona melkein 24/7 niin siinä ei toinen paljoa kaksoiselämää viettele ;). Mutta pitäisin toki tällaiset mietteet itselläni ainakin siihen asti, että näkisin jotain oikeita todisteita toisen huonosta käytöksestä.

Kannattaa kuitenkin ymmärtää se, että normaalista poikkeavaa yleensä kyllä ihmetellään. Ihmiset on uteliaita, eikä se ole mikään pahe (joku voi toki olla sitäkin mieltä). Ei kannata loukkaantua jokaisesta ihmettelystä tai utelusta, mutta en epäile sitä etteikö jotkut taliaviot osaa ihan kunnolla töksäytellä, mollata ja vihjailla ties mitä. Usein siinä sitten ihmiset tulevat niin herkkänahkaisiksi, että tahtovat joskus äyskiä ihan ystävällismielisillekin kyselijöille. (Jos joku kaverini kysyisi minulta miksi teen jotakin tai en tee jotakin, niin en todellakaan tiuskisi "mitä se sulle kuuluu" vaan keskustelisin asiasta. Jos ei sitten halua selitellä mitään niin senkin voi sanoa ystävällisesti.)

Minulle on yksi hailee, toki pieniä epäilyksiä saattaisi olla tuollaisia järjestelyjä kohtaan, nimittäin noita kusettavia ihmisiä tosiaan on aika paljon. Itse olen tottunut siihen, että mähötetään molemmat kotona melkein 24/7 niin siinä ei toinen paljoa kaksoiselämää viettele ;). Mutta pitäisin toki tällaiset mietteet itselläni ainakin siihen asti, että näkisin jotain oikeita todisteita toisen huonosta käytöksestä.

Kannattaa kuitenkin ymmärtää se, että normaalista poikkeavaa yleensä kyllä ihmetellään. Ihmiset on uteliaita, eikä se ole mikään pahe (joku voi toki olla sitäkin mieltä). Ei kannata loukkaantua jokaisesta ihmettelystä tai utelusta, mutta en epäile sitä etteikö jotkut taliaviot osaa ihan kunnolla töksäytellä, mollata ja vihjailla ties mitä. Usein siinä sitten ihmiset tulevat niin herkkänahkaisiksi, että tahtovat joskus äyskiä ihan ystävällismielisillekin kyselijöille. (Jos joku kaverini kysyisi minulta miksi teen jotakin tai en tee jotakin, niin en todellakaan tiuskisi "mitä se sulle kuuluu" vaan keskustelisin asiasta. Jos ei sitten halua selitellä mitään niin senkin voi sanoa ystävällisesti.)

Te olette yhdessä 24/7, mutta moni pari ei ole vaikka asuisikin yhdessä. Molemmat käyvät töissä, omissa harrastuksissa, työmatkoilla jne. Kyllä siinä on mahdollisuus pettää ihan samalla tavalla kuin jos asutaan erillään. Ei yhdessä asuminen pettämistä estä ja olisi kyllä varsin typerää muuttaa yhteen ihan vain sen takia, että voi valvoa ettei se toinen petä.

Eli äkkiä kamat yhteen ettei toinen vaan vietä kaksoiselämää ja voidaan olla ihan together 24/7. Jep. Kyllä tää ap:n suhde tuntuu tuohon verrattuna paremmalta.

Uusimmat

Yhteistyössä