jos ruokana on muusia ja pihviä, ja teini haluaa pelkkää pihviä, miten menettelet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruoka-ongelmia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eli on vaan nirppanokka. pisteli kuitenkin pihvejä aimo satsin. jos kyse on pelkästään nirsoilusta, niin rajoittaisin kyllä pihvien yms.määrää. mutta jos joku perusteltu syy, niin sitten eri asia. "mä en tykkää" ei ole perustelu

eli on vaan nirppanokka. pisteli kuitenkin pihvejä aimo satsin. jos kyse on pelkästään nirsoilusta, niin rajoittaisin kyllä pihvien yms.määrää. mutta jos joku perusteltu syy, niin sitten eri asia. "mä en tykkää" ei ole perustelu

"mä en tykkää" on todellakin perustelu. En minäkään aikuisena syö ruokaa josta en pidä, joten miksi alaikäisen pitäisi? Kysyisin muksulta etukäteen että mikä maistuisi lisukkeena.

mä en ole nipo, mä rakastan juustoja, mutta nuorin on aina inhonnut niitä. Sillä huono kokemus taustalla, ei siis allergia. Ikinä ei tulis mieleenkään tehdä ruokia missä juustoa ja sit itkeä kun se nuorin ei syö. Mä olen aikuinen ja osaan lisätä sen juuston jos sitä ite tahdon.

Ja en myöskään ymmärrä aikuisia jotka jaksaa vääntää jostain ruoasta kun on vakavempiakin asioita. Ruoka on todellakin se vähäisin mistä riidellä!!

[QUOTE="pOks";25791915]Mitä pahaa te pari muusillauhkailijaa luulette tapahtuvan, jos teini ei syö muusia? Menetättekö te arvovaltanne loppuelämäksi? Tuleeko teinistä käytöstavaon nirsoilija? Jääkö häneltä jotain olennaista ravintoainetta saamatta ja hän muuttuu käveleväksi vaatepuuksi? Mitä ihmettä te oikein olette kostamassa?[/QUOTE]

Tätä minäkin mietin.

"mä en tykkää" on todellakin perustelu. En minäkään aikuisena syö ruokaa josta en pidä, joten miksi alaikäisen pitäisi? Kysyisin muksulta etukäteen että mikä maistuisi lisukkeena.

Mun mielestä on eri asia tekeekö aikuisena sellaista ruokaa mistä itse tykkää, vai lapsiiko valmiiseen ruoka pöytää kärsä rutussa. Riippuu paljon perheen koosta ja lasten määrästä, voiko ruveta kyseleen lapsilta mitä lisukkeita tahtoo, jos yksi saa sitä mitä haluaa, niin miksi ei muutkin, isossa perheessä on sula mahdottomuus aina kaikkia miellyttää. Itse olisin antanut syödä kohtuudella pihvejä (7kpl ei ole kohtuus) ja käskenyt maistaa kaikkea muutakin tarjolla olevaa. Kaikkea täytyy maistaa.

mä en ole nipo, mä rakastan juustoja, mutta nuorin on aina inhonnut niitä. Sillä huono kokemus taustalla, ei siis allergia. Ikinä ei tulis mieleenkään tehdä ruokia missä juustoa ja sit itkeä kun se nuorin ei syö. Mä olen aikuinen ja osaan lisätä sen juuston jos sitä ite tahdon.

Ja en myöskään ymmärrä aikuisia jotka jaksaa vääntää jostain ruoasta kun on vakavempiakin asioita. Ruoka on todellakin se vähäisin mistä riidellä!!

niinpä, ruoka ei sais ikinä olla vallankäytön väline, ei lapsella eikä aikuisella.
ruoka on tärkeä osa ihmisen elämää joten sen pitää olla positiivinen asia, eikä pakottamista ja tappelua.

18-v:ni ja 15v:ni saavat vapaasti ottaa pihvin kanssa salaattia ja juureksia tms. ja jättää muusin väliin, kunhan tekevät sen tyylillä ja ovat tasapainoisia ts. ei ole ali- tai ylipainoa tai syömishäiriötä. Nyrpistelyä tai valituksia en pöydässä kaipaa eikä esim. pihvejä syödä tolkutonta määrää. Olen terveelliseen perusruokavalioon tytöt kasvattanut ja hyvin toimii :)

Seitsemää pihviä tuskin kenellekään olisi varattu joten en antaisi syödä enempää kuin ne jotka teinille on varattuna, muusia ei olisi pakko syödä. Ruokavaliosta neuvoteltaisiin, siitä mikä on terveellistä mikä ei, osallistuuko teini jatkossa ruuanlaittoon yms.

Aloittajan poika on varmaan koulussakin niitä, jotka ottaa salaa aimo kasan pihvejä, vaikka pihvien yllä olisi lappu tyyliin "max. 3 per oppilas" Sitten viimeiset ruokailijat jää kokonaan ilman pihvejä. Onko se sitten hyvätapaista?

[QUOTE="vieras";25792162]niin ketähän saat tästäki syyttää, lasta vai lapset kasvattaneita vanhempia?[/QUOTE]

Syyllisyys nyt ei ole niinkään selvää. Eikä siitä ole mitään hyötyäkään. Esim. meillä on lapsille pienestä pitäen tarjottu kasviksia ruoalla, mutta toiselle maistuu, toiselle ei... ja varsinkin nyt teini-ikäisenä se yleensä on ei...

Varma tapa saada teini syömään kasviksia on tarjota ruokana tortilloja :D Ainakin meillä :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä