Meidän suunnittelema nimi meni serkulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miehellä on kolme Janne-nimistä serkkua äitinsä puolelta. Kaksi niistä on syntyneet samana vuonna. Kolmas sitten vähän myöhemmin. Lisäksi sitten yhdellä naispuoleisella serkulla on Janne-niminen mies :D

Mutta toisaalta, näitä serkuksia on lähemmäs 40 hlö, joten siihen mahtuu, kun eivät samalla paikkakunnalla asu.

Kaverin lapsella ja lapsen isän serkun lapsella on samat nimet. Ovat syntyneet samana vuonna. Ja kaiken lisäksi lapsilla on vielä sama sukunimi...
Kiva sitten kun luokalla on kaksi samannimistä (ehkä toiset nimet eroaa...?)

Mutta kurja tilanne :( Toivottavasti se jotenkin selviää. Ainakin voitte nimen käyttää nimessä, mutta miettiä sitten ehkä sitä kutsumanimeä, jos tuntuu ettette halua samaa nimeä käyttää.

Enpäs tullut ajatelleeksi että lapsilla tulee olemaan sama sukunimikin. Asumme sen verran pienellä paikkakunnalla ja niin lähekkäin toisiamme että tässä lähellä on vain yksi ala-aste jossa on kaksi luokkaa aina ikäryhmälle. Eli voivat olla samalla luokalla todennäköisesti..
Tämä asia on vain niin tärkeä että periksi en anna, tunnen jo itsekkin miten veemäinen olen kun mietinkin tätä asiaa ja kantaani..

En lähtisi vaatimaan että tuo nimi on annettava, jos miehesi ei halua antaa samaa nimeä kuin veljensä lapsella. Ymmärrän, että ketuttaa, mutta kuuntele miestäsikin - jos sama nimi häiritsisi häntä liikaa niin sitten on vaan keksittävä uusi.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;25794825:
En lähtisi vaatimaan että tuo nimi on annettava, jos miehesi ei halua antaa samaa nimeä kuin veljensä lapsella. Ymmärrän, että ketuttaa, mutta kuuntele miestäsikin - jos sama nimi häiritsisi häntä liikaa niin sitten on vaan keksittävä uusi.

Hän kyllä haluaa nimen antaa, mutta on jo ihan vihainen veljelleen asiasta (ei kyllä ole hänelle sanonut).. Hänen mielestään veli varmasti tiesi nimestä ja siitä että mieheni on jo vuosia sitten päättänyt että se tulee.

Minulla on kahdella serkulla sama nimi, ainakin kahdelta isoisovanhemmalta peritty (isovanhemmillani sattui olemaan saman niminen vanhempi kummallakin), en tiedä onko vielä toisenkin vanhemman puolelta ollut perintöä. Heillä on nykypäivänä jopa julkkiskaimakin.

Oletko varma, ettei tuo nimi ollut myös miehesi veljelle merkityksellinen?

[QUOTE="vieras";25794874]Minulla on kahdella serkulla sama nimi, ainakin kahdelta isoisovanhemmalta peritty (isovanhemmillani sattui olemaan saman niminen vanhempi kummallakin), en tiedä onko vielä toisenkin vanhemman puolelta ollut perintöä. Heillä on nykypäivänä jopa julkkiskaimakin.

Oletko varma, ettei tuo nimi ollut myös miehesi veljelle merkityksellinen?[/QUOTE]

Ei ainakaan saman asian takia voinut olla tärkeä kuin miehelleni. Eli ei tule heidän suvustaan. Ja jos oikein ymmärsin niin hänen vaimo päätti nimen. Toinen nimi on miehen ja hänen veljen isän nimi, mutta se ei tule meidän lapselle.

Itse en kyllä ihan ymmärrä miten joku nimi voi olla niin tärkeä, että sen takia tekisi elämästään/läheisten elämästä piirun verran hankalampaa antamalla lapselle saman nimen kuin serkullaan. Ja jos on vielä sama sukunimi, ja lapset ovat samaan kouluunkin menossa... Jos se nimi on vielä niin kovin yleinenkin, niin turhaan mielestäni mies vihoittelee veljelleen, nimi on selvästi monen muunkin makuun, eikä heillä välttämättä ole ollut mielessä nimen "varastaminen"...

Miksi ette antaisi vain sitä samaa nimeä vaikka toiseksi nimeksi, ja kutsumanimeksi jonkun ihan muun nimen?

Näin on käynyt ennenkin, meillä, muun muassa. Sukulaispoika syntyi ennen omaamme. Me odotimme lasta, tuohon aikaan, tyttöä, tai poikaa. Ei ollut mahdollisuutta tietää, kumpi on tulossa. Tekonimenä oli meillä Liisa- Pertti. Kun poika syntyi, Pertti siitä tuli, vaikka serkku oli saanut saman nimen...Nimet, tietty, vaihdettu.

Mun miehen siskon tytöllä on sama nimi kuin meidän tytöllä. Eikä asia ole koskaan haitannut ketään.

Meidän tapauksessa tosin serkukset asuu eri maissa ja ovat tavanneet toisensa kerran, eli sinänsä ihan sama, etenkin kun serkun kutsumanimenä käytetään 99% toista nimeä.

Joko keksitte jonkun toisen, vielä paremman nimen, tai sitten annatte lapselle sen nimen jonka haluatte vaikka serkku samanniminen onkin. Simppeliä :)

Turkissa nyt annetaan samoja nimiä koko suvulle Esim. veljen lapsi saa enon nimen jne

Vaikeaa se on tuo nimen anto. Oletteko itse kyselleet koko lähipiiriltä, onko teille mieleistä nimeä "varattu"? Onhan tuo sama nimi voinut olla lapsen äidille yhtä tärkeä kuin teille. Kuinkas silloin nimet jaetaan, ja tärkeysjärjestys arvotetaan?

Jos serkuilla on ihan samat nimet, niin joku keksii toiselle tai molemmille lempinimen. Eli muu maailma ei välttämättä tule kutsumaan lastanne valitsemallanne nimellä kuitenkaan.

Sukupuoli on tietysti jossain määrin epävarma syntymään saakka, mutta jos lapselle on nimi päätetty jo hyvissä ajoin, niin olisi viisautta antaa se nimi lapselle jo raskausaikana. Näin lähipiiri tulisi tuntemaan Pertin Perttinä, eikä epäselvyyksiä ainakaan niin helposti tapahtuisi. Kummallinen tuo nimiensalailuperinne, ja aiheuttaa varmaan jonkin verran pahaa mieltä, vaikkei juuri tässä tapauksessa ollut salailtukaan.

Meidän pojalla on sama nimi kuin mun serkun pojalla. Serkku ehti ensin ;)

Sanoin kyllä serkulle, että aiomme antaa saman nimen ja se oli serkusta ihan ookoo - nimi kunnioittaa meidän rakasta ukkia :heart:

No jos asia on päätetty niin mitä sitä täällä enää vatvomaan. On varmasti moniakin serkkukaimoja ja kyllä ne sukulaiset siihen sopeutuu. Iso-Onni ja pikku-Onni jne.

Ootko puhunut tästä asiasta toisen pojan vanhemmille? Voi olla että he vaihtavat nimen jos tietävät mitä suunnittelet...

Mä en kyllä ikinä olis niin itsekäs että periaatteen vuoksi vänkäisin jonkun nimen lapselle, johan siinä on lapselle negatiivinen katku heti elämän alkutaipaleelle :(

Maailma on täynnä kauniita nimiä. Löytyy teidänkin lapselle joku muu nimi tai sitten laitatte saman etunimen, jos sukunimi on eri.

Meillä kuitenkin ehdoton nimivaatimus on jokaiselle lapselle ollut se, ettei lähipiiirissä eikä julkisuudessa ole sen nimisiä.

en ole edes tullut ajatelleeksi,että serkkuni ( joka sai vauvan suht samoihin aikoihin mun kans ) voisi vahingossa antaa saman nimen heidän tytölleen,joka me ollaan päätetty antaa meidän tytölle..mutta eipä se mua haittaisi :)

Johan on murheet! Valitsette vaan jonkun toisen, yhtä kauniin etunimen. Suomen almanakassa on hyviä satoja hyviä nimiä, eiköhän sieltä joku löydy teidänkin nöppösellenne.

Miksi ihmeessa ette puhu asiasta taman miehen veljen ja veljen vaimon kanssa?? Itseksenne vaan pihisette kiukusta. Eihan tuossa ole mitaan mielta, varsinkin jos viela olette laheisia, kuten sanoit. Luulis etta noinkin tarkeasta asiasta haluaisi jutella asianosaisten kanssa????

[QUOTE="Argh";25796114]Vaikeaa se on tuo nimen anto. Oletteko itse kyselleet koko lähipiiriltä, onko teille mieleistä nimeä "varattu"? Onhan tuo sama nimi voinut olla lapsen äidille yhtä tärkeä kuin teille. Kuinkas silloin nimet jaetaan, ja tärkeysjärjestys arvotetaan?

Jos serkuilla on ihan samat nimet, niin joku keksii toiselle tai molemmille lempinimen. Eli muu maailma ei välttämättä tule kutsumaan lastanne valitsemallanne nimellä kuitenkaan.

Sukupuoli on tietysti jossain määrin epävarma syntymään saakka, mutta jos lapselle on nimi päätetty jo hyvissä ajoin, niin olisi viisautta antaa se nimi lapselle jo raskausaikana. Näin lähipiiri tulisi tuntemaan Pertin Perttinä, eikä epäselvyyksiä ainakaan niin helposti tapahtuisi. Kummallinen tuo nimiensalailuperinne, ja aiheuttaa varmaan jonkin verran pahaa mieltä, vaikkei juuri tässä tapauksessa ollut salailtukaan.[/QUOTE]

Ei nimi tietenkään ole meille varattu. Ja on voinut olla lapsen äidillä myös mielessä kauan. Mutta ei minun mielestä meidän tarvitse sen takia keksiä toista nimeä kun heidän poika syntyi ensin.

Tuosta lempinimestä voi tulla ongelma, koska itse en tykkää lempinimistä ja haluan lasta kutsuttavan oikealla nimellään.

Ootko puhunut tästä asiasta toisen pojan vanhemmille? Voi olla että he vaihtavat nimen jos tietävät mitä suunnittelet...

Mä en kyllä ikinä olis niin itsekäs että periaatteen vuoksi vänkäisin jonkun nimen lapselle, johan siinä on lapselle negatiivinen katku heti elämän alkutaipaleelle :(

En ole asiasta sanonut, koska en usko että vaihtaisivat nimeä. Enkä edes halua että meidän takia vaihtaisivat, ei se ole mikään meidän oma nimi.

Olen kyllä itsekäs tämän asian kanssa, mutta ei minun mielestä ole oikein että meidän pitäisi vaihtaa nimi koska heidän poika syntyi pari kuukautta aiemmin.

Miksi ihmeessa ette puhu asiasta taman miehen veljen ja veljen vaimon kanssa?? Itseksenne vaan pihisette kiukusta. Eihan tuossa ole mitaan mielta, varsinkin jos viela olette laheisia, kuten sanoit. Luulis etta noinkin tarkeasta asiasta haluaisi jutella asianosaisten kanssa????

Me nähdään heitä huomenna, niin kyllä varmasti silloin sanotaan että tulee lapsista saman nimiset. Mutta tuskin tämä asia miksikään muuttuu vaikka asiasta jutellaan heidän kanssa? Aion vaan mainita asiasta..

No tämähän on sitten tällä selvä. Sitten serkukset on samalla luokalla ja saman nimisinä (etunimi, sukunimi). Tai jos teidän perhe vaihtaa sukunimeä, niin sitten tietenkään ei.

Mutta kyllä varmasti joku yrittää niitä lempinimiä vääntää: menee muuten suht hankalaksi. Ehkä sun kannattaa ilmoittaa kaikille, että koska teillä oli se nimi mietinnässä niin pitkään, niin se joka saa lempinimen ei ole teidän lapsi....

En tarkoituksella antaisi samaa nimeä kuin serkulla, joka vielä asuu lähellä. Harmittaisi varmasti jos suosikkinimi olisi jo lähipiirissä käytetty, mutta nimiä ei tosiaan voi varata.

Entä jos lapsi itse haluaa kouluikäisenä vaihtaa nimeä, käyttää toistanimeään tai lempinimeä esim. sen vuoksi ettei halua olla saman niminen serkunsa kanssa.