Miten joku voi sanoa, että imettämättömyys EI ole itsekästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ömhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en aio imettää, koska pelkään tissien rupsahtamista. So what? Olen itsekäs, mutta niin olen monessa muussakin asiassa. En aio edes yrittää sitä. Mitä järkeä siinä olisi että pakottaisin itseni siihen vain sen takia että onpahan ainakin "yritetty"? Ja kaiken lisäksi en koe olevani yhtään huonompi ihminen tämän takia. Uskon että korvikkeilla kasvaa ihan yhtä hyvin kuin äidin maidollakin. Ainut mikä mielestäni voisi olla tärkeää on se ternimaito.
Itse ja suurin osa perheestäni on kasvanut korvikkeilla. (ja ei ole kellään astmaa ja muuta)

[QUOTE="vieras";25840435]V*ttu montako ketjua tästä samasta aiheesta nyt pitää vääntää? Et sitten voinut kommentoida niihin aiempiin ketjuihin kun ihan samaa skeidaa jauhat kun mistä niissäkin puhutaan. Voi huoh oikeasti. Ja kyllä, olen itse imettänyt, että ei ole kyse nyt mistään omaan nilkkaan kolahtamisesta. En vaan ymmärrä että näin turhasta asiasta pitää oikeen monta ketjua perustaa. Keskittykää niihin omiin tisseihinne, älkääkä muiden![/QUOTE]

Amen to that, jokaisen TÄYSIN oma asia imettääkö vai ei. Oli syynä sitten ihan mikä hyvänsä. Ja miksi ketään kiinnostaa muiden tissit ja imetykset....? Itse imetin, ja annan tissiä edelleen, mutta myös Tuttelia, lapsi kasvaa ja on terve. Ihmeellistä miten imetys on niin tärkeä asia naiseudessa/äitiydessä.. :O

[QUOTE="Pelkuri";25842960]Itse en aio imettää, koska pelkään tissien rupsahtamista. So what? Olen itsekäs, mutta niin olen monessa muussakin asiassa. En aio edes yrittää sitä. Mitä järkeä siinä olisi että pakottaisin itseni siihen vain sen takia että onpahan ainakin "yritetty"? Ja kaiken lisäksi en koe olevani yhtään huonompi ihminen tämän takia. Uskon että korvikkeilla kasvaa ihan yhtä hyvin kuin äidin maidollakin. Ainut mikä mielestäni voisi olla tärkeää on se ternimaito.
Itse ja suurin osa perheestäni on kasvanut korvikkeilla. (ja ei ole kellään astmaa ja muuta)[/QUOTE]

Se on sun asia. Mutta ne sun somat tissit rupsahtaa jo pelkästään siitä raskaudesta.

Mua sit risoo nää alotukset. Mitä se kenellekkään kuuluu jos haluaa tehdä ratkaisun ettei imetä? Musta on itsekästä pitää itteensä jotenkin parempana vaan sen vuoks et on imettänyt lapsensa. Ihmiset on monessa asiassa itsekkäitä ja imettämättömyys ei varmasti ole niistä suurin synti.

Minä olen täysimettänyt tähän päivään saakka meidän pikkuisen alle vuoden ikäistä tyttöä ja meillä ei ole sairastettu yhen yhtä kertaa, lukuunottamatta yhtä päivän parin kestänyttä nuhan poikasta joka sekin johtui hampaiden tulosta. :)
Ymmärrän kyllä täysin, jos imetys ei ota yksinkertaisesti onnistuakseen, varmasti äidit joilla se ei onnistu, haluaisivat imettää!
Olen törmännyt sellaisiin äiteihin, jotka eivät VIITSI imettää!!! Heidän mielestä on vissiin sitten helpompaa tolskata pullojen kanssa, juosta kaupassa ostamassa korvikkeita, muistaa aina pullotarvikkeet mukaan kun johonkin lähtee jne. kuin vetää paidan kaulusta vähän alemmas, että pikkuinen pääsee imemään. Tätä en voi käsittää, jos kuitenkin imetys onnistuu ja maitoa tulee.

[QUOTE="Nora";25843135]Minä olen täysimettänyt tähän päivään saakka meidän pikkuisen alle vuoden ikäistä tyttöä ja meillä ei ole sairastettu yhen yhtä kertaa, lukuunottamatta yhtä päivän parin kestänyttä nuhan poikasta joka sekin johtui hampaiden tulosta. :)
Ymmärrän kyllä täysin, jos imetys ei ota yksinkertaisesti onnistuakseen, varmasti äidit joilla se ei onnistu, haluaisivat imettää!
Olen törmännyt sellaisiin äiteihin, jotka eivät VIITSI imettää!!! Heidän mielestä on vissiin sitten helpompaa tolskata pullojen kanssa, juosta kaupassa ostamassa korvikkeita, muistaa aina pullotarvikkeet mukaan kun johonkin lähtee jne. kuin vetää paidan kaulusta vähän alemmas, että pikkuinen pääsee imemään. Tätä en voi käsittää, jos kuitenkin imetys onnistuu ja maitoa tulee.[/QUOTE]

Kai pidät kuitenkin mielipiteesi omana tietonasi, jos olet tekemisissä pulloruokittujen äitien kanssa? Se ei ole millään tavalla asiallista puuttua tässä asiassa äitiyteen.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Mun lähipiirissä taas on sellaista porukkaa, jotka ihmetteli että vieläkö visiikuista täysimetetään.. äkkiä pottua, lapsihan kuolee nälkään. Painoi kuitenkin 8 kiloa 5kk:n iässä. Että voi tämän asian tietenkin kääntää näinkin päin. Ei ole kenenkään asia tulla puuttumaan myöskään imetykseen ja sen kestoon.

[QUOTE="vieras";25843182]Kai pidät kuitenkin mielipiteesi omana tietonasi, jos olet tekemisissä pulloruokittujen äitien kanssa? Se ei ole millään tavalla asiallista puuttua tässä asiassa äitiyteen.[/QUOTE]

olinpa vähän tyhmästi kirjoittanut.. :D siis pulloruokittujen lasten äitien!

[QUOTE="vieras";25843066]Se on sun asia. Mutta ne sun somat tissit rupsahtaa jo pelkästään siitä raskaudesta.[/QUOTE]

Ei välttämättä. Ei siihen ole mitään absoluuttista totuutta. On sellaisiakin luonnonihmeitä jotka ei rupsahda raskauden ja imetyksen vuoksi, vasta sitten iän myötä. Kaikilla ei edes tissit kasva sen kummemmin raskauden myötä. Toisilla ne pienenee takaisin entiseen kokoonsa, toisille jää vähän muhkeammat kuin ennen. Toisilla jää pahasti riippumaan ja toisilla ei. Toisille tulee raskausarpia ja toisille ei. Jnejnejne. Äidin ikäkin monesti vaikuttaa, se iho kun on erilainen 20 vuotiaalla ja 45 vuotiaalla.

[QUOTE="vieras";25843182]Kai pidät kuitenkin mielipiteesi omana tietonasi, jos olet tekemisissä pulloruokittujen äitien kanssa? Se ei ole millään tavalla asiallista puuttua tässä asiassa äitiyteen.[/QUOTE]

Kyllä varmasti pidän! Minulla ei ole tapana puuttua toisten asioihin, eikä mennä muita neuvomaan. Helppo se on täällä internetin ihmeellisessä maailmassa anonyyminä jakaa mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Ja tämä aihe jakaa mielipiteitä, siitä ei pääse mihinkään.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Minä en imettänyt, koska se aiheutti ahdistusta ja pelkoa ja oli muutenkin todella, todella epämiellyttävää. Olen varmaan itsekäs, mutta noiden seikkojen vuoksi koin oman terveydentilani tärkeämpänä. Elämämme helpottui kun siirryin antamaan pullosta korviketta.

Eipä tuo lapsi ole sairastellut. Maitoallergia hänellä on, mutta mahdotonta sanoa johtuuko se siitä etten imettänyt.

[QUOTE="vieras";25843066]Se on sun asia. Mutta ne sun somat tissit rupsahtaa jo pelkästään siitä raskaudesta.[/QUOTE]

No eipä minulla ole yhtään rupsahtanut. Ei raskaudesta eikä 6kk imetyksestäkään. Yksilöllistä tuokin kaikki, kuten sekin, että kaikille ei tule karmeita raskausarpia.

[QUOTE="vieras";25840920]Miksi? mitäs muiden yrittämiset sun perskarvoja kutittelee? Kuka SÄ olet sanomaan että pitää yrittää?[/QUOTE]

Jos et huomannut, tässä kysyttiin mielipidettä. :) Minäkin saan sanoa omani, vaikka se on eri kuin sinun. Ja päinvastoin. On eri asia ilmaista mielipiteensä täällä kuin juosta rähjäämässä ihmisille, kun eivät imetä. Sitä minä en tee.

:)

[QUOTE="hops";25843470]Jos et huomannut, tässä kysyttiin mielipidettä. :) Minäkin saan sanoa omani, vaikka se on eri kuin sinun. Ja päinvastoin. On eri asia ilmaista mielipiteensä täällä kuin juosta rähjäämässä ihmisille, kun eivät imetä. Sitä minä en tee.

:)[/QUOTE]

Tässä ei kyllä kysytty jokaisen mielipidettä imettämisestä, lueppa aloitus uudestaan.

No meillä 7v esikko jota ei ole imetetyy ikinä ja lapsi Ei ole ollut ikinä sairas. Ei yhden yhtä korvatulehdusta, mahatautia tms. Muutaman kerran ollu kuumetta. Ei mitään allergioita. Myöskään ei ole vaikuttanut suhteeseen lapseen. On yhtä läheinen kun myöhempien lasten kanssa joita on imetety.

Tuttavaperheestä löytyy kunnon imetysfanaatikko, joka lasten vauva-aikan aina todella ikävään sävyyn huomautteli minulle miten hänen suhteensa vaivaan on läheisempi ja jne.
Joka tapauksessa hänen lapsensa on allerginen aivan kaikelle. Käytössä vain muutama ruoka-aine. Ja jatkuva korvatuleduskierre. Ja tätä lasta imetettiin 3v asti

[QUOTE="hmm";25843575]onko ihminen kypsä äidiksi, jos ei ole valmis tekemään kaikkeansa lapsensa parhaaksi.[/QUOTE]

Juu kuule istuppa itse keskoskaapin vieressä 3kk ja suunnittele jo lapsen hautajaiset valmiiksi. Sitte yritä selvitä siitä, että on yksi vauva teholla ylsi 50km päässä jatkohoitosairaalassa ja yksi kotona. Ja tätä jatkuu yhteensä 5kk ja kun ollaan kotona lapsi on edelleen kiinni lisähapessa ja muissa laitteissa että voidaan tarkkailla että muistaa hengittää. Eikä tarvita kun pieni infektio niin ollaan takas sairaalassa hengityskoneissa.

Juu kyllä en ymmärrä mikä on lapselle parasta. Olen kyllä itsekäs äiti.

Mä oon imettänyt lapsia vuoden verran enkä kyllä koe olevani epäitsekäs sen vuoksi.

Tää yks pitäs nyt opettaa korvikkeelle kun menen töihin ja oon kyllä niin hemmetin laiska ja mukavuudenhaluinen etten millään jaksais sitä korvikkeella plutraamista.

[QUOTE="hops";25840744]Jos ei edes muutamaa viikkoa voi olla menemättä mihinkään, on minusta itsekäs. Etenkin, jos ei edes yritä vaan ei suostu imettämään sitä ensimmäistäkään kertaa. Kipuakaan ei tarvitse kestää mukinoitta, mutta yrittää pitää. Mulla ainakin oli ekat pari viikkoa ihan kamalat, mutta sen jälkeen onnistui. Jos kipu ei olisi lievittynyt, muutamaan viikkoon olisi varmaankin jäänyt.

Avainsana on kuitenkin _yrittäminen_.[/QUOTE]

En tiedä, ymmärsitkö minut hieman väärin. Tarkoitin siis sillä "menemisellä" menemistä lapsen kanssa eli ihan kyläilyjä tai kaupungillakäyntejä tms. En siis mitään viinanhuuruisia pirskeitä tms. Tämä tuli mieleeni, koska omaan lähipiiriini kuuluu nainen, joka ei imettänyt juuri siitä yksityisyyden tarpeesta, eli siis hänestä tuntui siltä ettei voinut lähteä mihinkään (kahvilaan, kaupungille, kylään) juuri sen imettämisen takia kun ei kokenut voivansa imettää muiden nähden (lähinnä siksi, että koki sen rintojen "paljastelun" kiusalliseksi).

Itse yritin imettää esikoistani, mutta luovutin juurikin tuon kivun vuoksi... Kovasti kaikki hokivat kyllä, että se menee aikanaan ohi ja helpottuu kyllä, mutta tosiaan ne tuntemukset laittoivat mut jotenkin kammoamaan koko tapahtumaa ja koko ajatus imetyksestä lähinnä otti päähän ja itketti. Itsekästähän se toki on, sitä en kiellä... mutta toisaalta koko sen yritykseni ajan (3 viikkoa) voin henkisesti todella huonosti, juuri imettämisen epämukavuuden takia. Siksi koin paremmaksi tarjota lapselleni vaihtoehtoista ravintoa. :)

(Minä siis olen se, jonka viestiin tuossa ylläolevassa viestissäsi vastasit.)

En ole se, jolle viestisi osoitit, mutta omat tissini eivät kyllä raskauden myötä mitenkään rupsahtaneet. Hieman kyllä kasvoivat, mutta pieni- ja pystyrintaisena se ei ollut minusta ollenkaan huono juttu. Eivät ne tosin niin paljoa kasvaneet että roikkumaan olisivat alkaneet, mutta kasvoivat kuitenkin. :) Hieman tuntuu siis hassulta kun tuosta rupsahtamisesta raskauden aikana puhutaan jotenkin automaattisena juttuna.

[QUOTE="Nora";25843135]Minä olen täysimettänyt tähän päivään saakka meidän pikkuisen alle vuoden ikäistä tyttöä ja meillä ei ole sairastettu yhen yhtä kertaa, lukuunottamatta yhtä päivän parin kestänyttä nuhan poikasta joka sekin johtui hampaiden tulosta. :)
Olen törmännyt sellaisiin äiteihin, jotka eivät VIITSI imettää!!! Heidän mielestä on vissiin sitten helpompaa tolskata pullojen kanssa, juosta kaupassa ostamassa korvikkeita, muistaa aina pullotarvikkeet mukaan kun johonkin lähtee jne. kuin vetää paidan kaulusta vähän alemmas, että pikkuinen pääsee imemään. Tätä en voi käsittää, jos kuitenkin imetys onnistuu ja maitoa tulee.[/QUOTE]

Tuo helppouskysymys lienee makuasia. :) Oma lapseni on ollut korvikkeella melko pienestä pitäen ja itse asiassa olen kokenut korvikkeen antamisen todella helpoksi. Imetys ei oikein lähtenyt kulkemaan (eikä ehtinyt lähteäkään, kun lapsen painosta alettiin hermoilla ja annettiin määräys korvikkeen antamisesta, jotta nähtäisiin että lapsi varmasti saa riittävästi ravintoa) enkä ehtinyt siis kokea sitä imetyksen helppoutta, mistä tosi monet puhuu... pikemminkin päinvastoin; ehdin tuohon mennessä kokea vain niitä vaikeita hetkiä. Mutta tosiaan minusta on ollut kyllä ihan helppo muistaa ottaa mukaan pullotarvikkeet ja samallapa ne korvikkeet on kaupasta kotiin kulkeutuneet kun siellä kerran on muutenkin joutunut hyppäämään... :)

Yhteistyössä