Miten joku voi sanoa, että imettämättömyys EI ole itsekästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ömhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="silakka";25847277]Mä oon imettänyt lapsia vuoden verran enkä kyllä koe olevani epäitsekäs sen vuoksi.

Tää yks pitäs nyt opettaa korvikkeelle kun menen töihin ja oon kyllä niin hemmetin laiska ja mukavuudenhaluinen etten millään jaksais sitä korvikkeella plutraamista.[/QUOTE]

No jos lapsi on vuoden ikäinen niin johan sitä voi alkaa oikeaakin maitoa pikkuhiljaa antamaan... :)

Siis meinaatteko oikeesti ettei tissit imettämisestä rupsahda? Jos joku monta tuntia päivässä imee niitä niin varmaan venyy. Tietenkin on taas niitäkin joille ei käy kuinkaan, mutta jos rupsahtaa jo raskauden takia niin silloin kyllä rupsahtaa imetyksen takia vielä lisää.

[QUOTE="vieras";25847488]No jos lapsi on vuoden ikäinen niin johan sitä voi alkaa oikeaakin maitoa pikkuhiljaa antamaan... :)[/QUOTE]
Tämä epeli ei ole ihan vielä vuotta, hetki pitäisi vielä mennä korvikkeella.

Miksi sitä pitäisi imettää jos se ei tunnu äidistä mukavalta vaan iljettävältä?
Kyllähän vauva sen vaistoaa jos se on äidistä epämukavaa.

Itse taas nautin imetyksestä,mutta siltikin olen sitä mieltä että jokaisen henk.koht asia. Imettää jos imettää.

Lapseni oli syntymästä lähtien allerginen maidolle...itselläni niin sisäänpäin
kääntyneet nännit ettei imetysonnistunut...ja lapsi itki rinnalla, ei siitä tule mitään
jos vauva huutaa täyttä kurkkua....mieluumin annoin korvikkeita ja myöhemmin
siiryttiin neocateen....allergiat helpottuivat kun täytti vuoden. tämän jälkeen
hänelle alkoi sopia kauramait myös possu ja bataatti......hänellä ollut yhden kerran
korvatulehdus ollesssaan 3-vuotias. On terve ja hyvinva 6- vuotias tätänykyään.....

[QUOTE="silakka";25847738]Tämä epeli ei ole ihan vielä vuotta, hetki pitäisi vielä mennä korvikkeella.[/QUOTE]

No, jos on kiinni lyhyestä ajasta niin ei siinä tarvitse mennä niin päivän päälle. Kaikki muutenkaan niin kirjan mukaan mene ja lapset on tuossakin yksilöllisiä. Toki sinne lähemmäs vuotta olisi hyvä odotella, jolloin lapsen elimistö sitten lehmänmaitoa paremmin kestääkin. Mutta siis kukin tyylillään. :)

[QUOTE="Vieras";25847684]Siis meinaatteko oikeesti ettei tissit imettämisestä rupsahda? Jos joku monta tuntia päivässä imee niitä niin varmaan venyy. Tietenkin on taas niitäkin joille ei käy kuinkaan, mutta jos rupsahtaa jo raskauden takia niin silloin kyllä rupsahtaa imetyksen takia vielä lisää.[/QUOTE]

Ihan totta. Ihmettelen aina kun luen talta palstalta etta imetys ei muka tee mitaan rinnoille, taalla ulkomailla jo ihan neuvolassa sanotaan suoraan etta kylla se imetys pistaa monien rinnat roikkumaan, ihan jo venymisen takia. Minusta ihan loogista.

Alkuperäinen kirjoittaja ömhhh;25840363:
... ja puhutaan syistä, jotka liittyy äidin mukavuudenhaluun tai pinnallisiin syihin, kuten siihen että tissit rupsahtaa. En puhu niistä, joilla imetys ei ole onnistunut esim. masennuksen, lääkityksen tai lapsen sairauden takia.

On varmaa, että imetetyillä on vähemmän allergioita, astmaa, diabetestakin ja etenkin vähemmän tulehdustauteja.

Jos jättää huvikseen imettämättä ottaa tietoisen riskin noista. Toisin sanoen äitiä huolestuttaa enemmän vaikka tissien ulkonäkö kuin se, että lapsi saattaisi välttyä astmalta ynnä muulta, jos äiti imettäisi.

Miten joku voi väittää ettei se ole itsekästä?

Saat kukan hattuusi, ole hyvä! :flower:

Itse olen lopettanut imettämisen lääkärin suosituksista juuri allergiasyistä (kun vauvan iho on vereslihalla ja tihkuu kudosnestettä tiukoista dieeteistä huolimatta.)

Hänellä on monien allergioiden lisäksi myös astma ja diabetes.

Varmasti olen itsekkyyttäni ne aiheuttanut? Mitä veikkaat, olisiko ollut helpompaa vain imettää vai katsoa lapsen kärsivän kaikki nämä?

[QUOTE="hops";25840744]Jos ei edes muutamaa viikkoa voi olla menemättä mihinkään, on minusta itsekäs. Etenkin, jos ei edes yritä vaan ei suostu imettämään sitä ensimmäistäkään kertaa. Kipuakaan ei tarvitse kestää mukinoitta, mutta yrittää pitää. Mulla ainakin oli ekat pari viikkoa ihan kamalat, mutta sen jälkeen onnistui. Jos kipu ei olisi lievittynyt, muutamaan viikkoon olisi varmaankin jäänyt.

Avainsana on kuitenkin _yrittäminen_.[/QUOTE]

Muutamaa viikkoa?!?!

Itse kärsin jonkinasteisesta ahdistuksesta imetyksen suhteen, ei aavistustakaan miksi. Mä en pystynyt imettämään julkisesti, en sitten millään. Joten aika neljän seinän sisällä sitä imetysajan vietti. Tai no, käytiinhän me tuttavilla ja sukulaisilla kylässä, siellä kyllä pystyin imettämään kun oli yksityisyyttä tarjolla. Vauva ei koskaan edes huolinut pulloa, mikä ahdisti entisestään... Lopulta imetin kuitenkin 7kk, josta 5kk täysimetyksellä. Ihan itse tein lopetuspäätöksen koska halusin jo ULOS!
Itsekästä tai ei, meidän perheelle oikea päätös ettei mun kuuppa levinnyt lopullisesti. Jos se tekee musta huonon äidin, niin se on sitten voivoi.

Alkuperäinen kirjoittaja -ö-;25849402:
Muutamaa viikkoa?!?!

Itse kärsin jonkinasteisesta ahdistuksesta imetyksen suhteen, ei aavistustakaan miksi. Mä en pystynyt imettämään julkisesti, en sitten millään. Joten aika neljän seinän sisällä sitä imetysajan vietti. Tai no, käytiinhän me tuttavilla ja sukulaisilla kylässä, siellä kyllä pystyin imettämään kun oli yksityisyyttä tarjolla. Vauva ei koskaan edes huolinut pulloa, mikä ahdisti entisestään... Lopulta imetin kuitenkin 7kk, josta 5kk täysimetyksellä. Ihan itse tein lopetuspäätöksen koska halusin jo ULOS!
Itsekästä tai ei, meidän perheelle oikea päätös ettei mun kuuppa levinnyt lopullisesti. Jos se tekee musta huonon äidin, niin se on sitten voivoi.

Mä odotan esikoistani, ja kovasti olen myös tätä imetysasiaa miettinyt. Aion siis kyllä imettää, mutta itselläni sama ongelma tuon julkisissa paikoissa imettämisen kanssa. En todellakaan halua imettää muiden nähden (no mieheni nyt saattaa olla poikkeus, saa nähdä) ja esim. en halua myöskään nähdä kenenkään muunkaan imettävän (oli sit tuttu tai tuntematon). Täytyy varmaan tehdä listaa kahviloista yms joissa lastenhoitohuoneet/isot vessat jotta pääsee rauhassa imettämään :)

Ja mitä itse keskustelun aiheeseen tulee, on jokaisen oma asia imettääkö vai ei. Ei se muille kuulu, ja jokainen toimii äitinä (ja isänä) siten kuin itsestä parhaalta tuntuu.

Minä en imettänyt, koska se aiheutti ahdistusta ja pelkoa ja oli muutenkin todella, todella epämiellyttävää. Olen varmaan itsekäs, mutta noiden seikkojen vuoksi koin oman terveydentilani tärkeämpänä. Elämämme helpottui kun siirryin antamaan pullosta korviketta.

Eipä tuo lapsi ole sairastellut. Maitoallergia hänellä on, mutta mahdotonta sanoa johtuuko se siitä etten imettänyt.

Niin, johtuu luultavasti enemmän sun tupakoinnista raskausaikana.... Eikä tarvi miettiä oletkohan itsekäs, kyllä se paistaa läpi jo kilometrien päähän. Ihan vaan jos et halua lopettaa tupakointia raskausaikana kun tykkäät kessutella ja jos et halua imettää, kun se on niin epämiellyttävää. Toivottavasti edes jossain vaiheessa osaat asettaa lapsen sun edelle.

hmmh en oo koskaan kuullut kenenkään siis lapsellisen sanovan ettei imettäis/imettänyt just näiden pinnallisten syiden vuoks.. oma imetys yritys meni ihan plörinäks, poika ei saanut kunnon otetta tissistä vaikka maitoa tuli kun rintapumpulla sitten tyhjentelin ja juotin omaani siis tuttipullon kautta. ja voin sanoa että harmitti ja paljon! onneksi lähes kaikki lähipiirissä/ suvussa ymmärsi asian eikä tehnyt numeroa lukuunottamatta paria mummos henkilöä, en kuitenkaan katkeroitunut. ohan se toki kaikkien oma asia mitä puuhaa ja kauheinta on jos joku tulee lässyttää jotain mistä ei tiedä koko totuutta.. mutta ymmärsin toki ap:n viestin ymmärtääkseni oikein ja siis oikeasti noita kommentteja oon kuullut lapsettomilta jotka ei halua imettää juuri siksi ettei tulis "ajokoiran korva läpät" kauniiden tissejen tilalle, mitä lienee sekin ikinä tarkoittavan :D ohan se hurjaa mutta kyllä se mieli muuttuu kun alkaa odottamaan lastaan&kun lapsi syntyy..

[QUOTE="Vieras";25847684]Siis meinaatteko oikeesti ettei tissit imettämisestä rupsahda? Jos joku monta tuntia päivässä imee niitä niin varmaan venyy. Tietenkin on taas niitäkin joille ei käy kuinkaan, mutta jos rupsahtaa jo raskauden takia niin silloin kyllä rupsahtaa imetyksen takia vielä lisää.[/QUOTE]

Meillä imetty kohta 10kk ja kyllä voin kertoo, että mun nännit on ihan tuttipullon nokan näköset! ;) Mutta tissit on (vielä ainakin) ihan suht söpöt, kauhulla odotan että millaset kinttaat nää sit imetyksen jälkeen on :D

Imetin vuoden, joista täysimetystä 6kk. Ikinä ei suostunut pulloa ottamaan. Tytöllä maito- ja vehnäallergia sekä atooppinen ihottuma.

Eli aivan se ja sama immuniteetin kannalta. Allergiat tulee jos on tullakseen. Imetin, koska MINUN mielestäni se oli helpompaa kuin pullojen keittely ja korvikkeiden ostelu..

Mä en taas ymmärrä tuota, että pitäisi yrittää vaikka väkisin. Onpahan sitten yrittänyt. MIksi? Jos alusta alkaen tietää, että mietys ahdistaa/ei tunnu oikealta ratkaisulta, niin pitääkö kiusata itseään vielä yrittämällä väkisin? Itse en imettänyt, koska ajatus teksi pahaa. Kokeilin kerran ja se tuntui juuri niin inhottavalta kuin ajattelinkin.

Mulla on muutenkin arat rinnat ja olen vähän sitä mieltä, että ne ovat mun yksityistä aluetta, ei vauvan ruokavarastot (vaikka biologisesti toki näin). Tilanne olisi varmasti eri, jos eläisin savannilla. Mut näin länsimaalaisena naisena mun ei tarvitse pelätä lapseni kuolemaa tai vakavia puutoksia, koska lapset saavat parasta hoitoa ja hyvälaatuista korviketta on tarjolla.

Ja en mä rupsahtamista pelännyt, enemmänkin yksityisyyden menettämistä ja juuri sitä, että en tykkää jos rintoihini kosketaan, ne ovat minun rinnat!

Kai mä sitten olen itsekäs. Lapsi on kylläkin terve eikä ole imettämättömyyteen kuollut. Halusin lapsen, mutta en halunnut imettää, piste. Eikä syynä ole nyt mikään tissien rupsahtaminen. :D Vaan se, että en koe imetystä itselleni mitenkään positiivisena asiana. Se taas ei tarkoita sitä ettenkö lastani yli kaiken rakastaisi. :)

Ja sen verran olen itsekin terv.hoitoalaa lukenut että tiedän jotta lapsi ei siihen kuole vaikkei imettäisikään. Ne allergiat, astma, diabetes ja tulehdustautit voi tulla joka tapauksessa, imetti sitten tai ei. Ihan terve ainakin oma lapseni ollut, täyttää kohta 3 vuotta ja harvemmin mitään sairastaa. :)

Yhteistyössä