Ketään kenellä pyöreähköä(?) leikki-ikäistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huonoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huonoäiti

Vieras
Mun tyttö, kohta 5v, on 108cm ja 22kg. Katoin tosta kasvukäyrä.fi, et on ylipainoinen-LIHAVA!!! :O

Siis miten niin? Ihan sopusuhtainen tyttö tuo minun mielestä on. Vatsa on sellainen lapsenpyöreä, mutta ei minun mielestä kyllä lihava ole.

Onko tää joku juttu, että en näe lasta oikein? Näkeekö muut jos oma lapsi on lihava?

Kuukauden päästä on neuvola ja aloin jo jännittää mitä siellä sanotaan :(

no on mun tyttö ainakin mun mielestä normaali pyöreä pikku tyttö. En kyllä lihavaksi sanoisi mutta ..käyrä näytti lihava :( ihan "laihoja" ihmisiä ollaan muu perhe ja tyttökin syö ja liikkuu normaalisti, joten ei kyllä ole mitenkään lihotettu väärällä ruualla tms. On vaan sen ruumiinrakenne sit kait sellanen. :/

En osaa sun lapsestasi mitään sanoa, ei noi mitat mulle mitään sano, mutta kokemuksesta tiedän, että vanhemmat todellakin sokeutuu oman lapsen pyöreydelle. Se mikä äidin silmissä on viisi-kuusivuotiaalla vain sievää lapsenpyöreyttä on usein ulkopuoliselle lihavuutta. Tosin pelkkä ulkonäkö ei kerro koko totuutta, vaan kannattaa miettiä myös niitä elämäntapoja mihin lasta opettaa: Makean ja rasvaisen syöntiä, välipaloja, liikuntaa ja liikkumista yleensäkin.

no on mun tyttö ainakin mun mielestä normaali pyöreä pikku tyttö. En kyllä lihavaksi sanoisi mutta ..käyrä näytti lihava :( ihan "laihoja" ihmisiä ollaan muu perhe ja tyttökin syö ja liikkuu normaalisti, joten ei kyllä ole mitenkään lihotettu väärällä ruualla tms. On vaan sen ruumiinrakenne sit kait sellanen. :/

No sama. Viime vuonna, eli 4v neuvolassa terkkari kielsi antamasta herkkuja. Kun sanoin, että syö vain ns. oikeaa ruokaa niin kielsi antamasta leipää!?

Siis en kyllä pysty kieltää lapselta ruuan syömistä. Lapsi omaa hyvän ruokahalun, aina syö lautasensa tyhjäksi.

No sama. Viime vuonna, eli 4v neuvolassa terkkari kielsi antamasta herkkuja. Kun sanoin, että syö vain ns. oikeaa ruokaa niin kielsi antamasta leipää!?

Siis en kyllä pysty kieltää lapselta ruuan syömistä. Lapsi omaa hyvän ruokahalun, aina syö lautasensa tyhjäksi.

juu saman määkin oon joutunut neuvolassa kuuleen. Ei usko vaikka kuinka sanon, ettei meillä syödä epäterveellisesti! Leipä kiellettiin meiltäkin. :/

Mä laitan tähän meiän likasta kuvan, niin kahtotaan oonko vaan sokaistunut todellisuudelle. Mitä mieltä olette, onko oikeasti "isosti "lihava niinkuin käyrät näyttää?

Aijaa.com - 9866478

juu saman määkin oon joutunut neuvolassa kuuleen. Ei usko vaikka kuinka sanon, ettei meillä syödä epäterveellisesti! Leipä kiellettiin meiltäkin. :/

Mä laitan tähän meiän likasta kuvan, niin kahtotaan oonko vaan sokaistunut todellisuudelle. Mitä mieltä olette, onko oikeasti "isosti "lihava niinkuin käyrät näyttää?

Aijaa.com - 9866478

Hei ihana söpöläinen :) Ei oo munkaan silmiin lihava. Ruumiinrakenne näyttää just samalta kun mun pari vuotta vanhemmalla.

Aijaa.com - 9866478

isosti lihava!? söpö tytöntyllerö,anna lapsen syödä,ei tod. ole mikään lihava.

Hei ihana söpöläinen :) Ei oo munkaan silmiin lihava. Ruumiinrakenne näyttää just samalta kun mun pari vuotta vanhemmalla.

:) eli ei se aina välttämättä ole vanhemman sokeutta... :/ jos ei sunkaan silmään erityisen lihavalta näytä. tuskimpa siis kenenkään meistä täytyy rupee lasta nälässä pitämään vaan sen takia kun neuvolan käyrät niin näyttää. :)

Höpö höpö, tuo tyttö ei ole lihava! :) Mitään anorektisia lapsien tarvitse olla! Meillä kotimittauksilla vajaa 4v tyttö on 101cm ja 16,6kg. Ja ei mielestäni pyöreä ollenkaan, eikä ruipelokaan. :)

Heh, itse prikulleen samoja täällä mietiskelen, eli hiljattain tein lasten painoindeksilaskurilla poikani bmi:n, ja tulos oli lihava. Ja mielestäni ei ole lihava kuten ei sinunkaan lapsesi, tässä kuva.

[QUOTE="vieras";25956794]Heh, itse prikulleen samoja täällä mietiskelen, eli hiljattain tein lasten painoindeksilaskurilla poikani bmi:n, ja tulos oli lihava. Ja mielestäni ei ole lihava kuten ei sinunkaan lapsesi, tässä kuva.

[/QUOTE]

Kuin poika versio meidän tytöstä! :D

Tosin lapsen lihavuudelle voi sokeutua, vaikkei olis vanhempikaan. Muistan leikki-ikäisenä, kun kaverini ja hänen sisaruksensa olivat pullean näköisiä sillä tavalla, että sen näki sormista ja jalkateristä. Ne olivat minusta "jännän" näköisiä kun niitä vertasi minun ja siskoni vastaaviin. Nykyään, kun valokuvista katsoo, ei kaverini sisaruksineen näytä lapsena lihavilta. Kuitenkin varhaisteini-iässä he olivat jonkinverran ylipainoisia ja minä ja siskoni vastaavasti alipainoisia, kuten olemme nykyäänkin. Lapsena pulleasta ruumiinrakenteesta oli etua uimassa käydessä. Minä tärisin huulet sinisinä, kun ystäväni polskutteli iloisena... Ihmisillä on erityyppisiä ruumiinrakenteita. Lihavuutta/laihuutta ei voi arvioida pelkällä kg/cm-kaavalla. Varsinkaan lapsilla. Mut hyvät elämäntavat; hyötyliikunta ja luontosuhde sekä hyvä ravinto vaikuttaa paljon terveyteen. Nykyään kaverini on hoikka ja urheilullinen äiskä, minä yhä liikkuvainen, laiha ja ajoittain paleleva itseni.

[QUOTE="vieras";25956794]Heh, itse prikulleen samoja täällä mietiskelen, eli hiljattain tein lasten painoindeksilaskurilla poikani bmi:n, ja tulos oli lihava. Ja mielestäni ei ole lihava kuten ei sinunkaan lapsesi, tässä kuva.

[/QUOTE]

Tämä tenava on roteva, isohko. Meillä on semmosia kukkakeppejä tuohon jässikkään verraten. En sanois lihavaksi, mutta miettisin kyllä, mitä tarjoilen ja milloin. Silleen vaivihkaa.

[QUOTE="vieras";25956960]Tämä tenava on roteva, isohko. Meillä on semmosia kukkakeppejä tuohon jässikkään verraten. En sanois lihavaksi, mutta miettisin kyllä, mitä tarjoilen ja milloin. Silleen vaivihkaa.[/QUOTE]

Joo juurikin roteva ja isohko, ja ikäistään keskivertoa isokokoisempi. Ja kyllä tosiaan täytyykin vähän syömisiä tarkkailla.:-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras "jässikän" äiti;25956976:
Joo juurikin roteva ja isohko, ja ikäistään keskivertoa isokokoisempi. Ja kyllä tosiaan täytyykin vähän syömisiä tarkkailla.:-)

Lisään vielä että ikää 2 v. 10 kk, pituus 100 cm ja painoa 18 kg. Eli sekin vaikuttaa tuohon painoindeksiin, kun on isokokoinen lapsi, pituusarvio aikuisena lähes 188 cm.

Kyllä mä sanoisin tuota tyttöä pulleaksi. Ehkei hän sentään lihava ole, mutta kiinnittäisin hänen syömisiinsä ehdottomasti huomiota.

Meillä 3v, 96 cm ja 16 kg pyöreä tyttö joka näyttää hyvin samanlaiselta. On siis kauttaaltaan hieman pyöreä. Ei sinänsä silmiinpistävissä määrin, mutta kyllä se silti ihan fakta on, että lapseni on ylipainoinen. Halusin sitä tai en.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras jässikän äiti;25956988:
Lisään vielä että ikää 2 v. 10 kk, pituus 100 cm ja painoa 18 kg. Eli sekin vaikuttaa tuohon painoindeksiin, kun on isokokoinen lapsi, pituusarvio aikuisena lähes 188 cm.

Ok. Tuo selventää paljon. Meillä on 101cm ja 14kg neljävuotias. Painivat ihan eri sarjassa. :D

Ihania mussukoita ne on aina. Isommat ja pienemmät. :heart:

Ensinnäkin, 5-vuotiaan ei kuulu enää olla sellainen söpö "lapsenpyöreä". Vauvat ehkä ja taaperotkin vielä, muttei sitä vanhemmat. Kuvan tyttö on todellakin pullukka ja kyllä mä katsoisin peiliin että miten olen lapseni tuohon kuntoon päästänyt. Muistattehan että lapsena kerätään ne rasvasolut, ei ole kiva sitten taistella koko loppuikäänsä liikalihavuuden kanssa sen takia että VANHEMMAT olivat niin tyhmiä ja välinpitämättömiä että antoivat lapsensa lihoa!
Kyllä siellä ruokavaliossa jotain on pielessä jos lapsesta tulee lihava (ellei sitten jossain harvinaisessa tapauksessa jokin lääkitys tai sairaus sitä aiheuta).

Yhteistyössä