Onko pätevä syy potkuille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työntekijä.

Vieras
En sitten tullut tänne kirjoittamaan siksi, että saisin arvosteluja, haukkuja, tai muutakaan sen tapaista. Eli te ihmiset jotka haluatte vain saarnata, menkää pois ennenkuin luettekaan.

Eli siis otin töistä viikonlopun "omaa lomaa" (huono omatunto on juu..). Teen töitä keikkarina eli jokainen sopimus tehdään aina yhdestä päivästä kerrallaan. esim 2.4.2012 oma sopimus, ja 3.4.2012 oma. Torstaina sitten tuli sietämätön halu päästä sukuloimaan pohjoseen ja niimpä otin auton alleni ja lähdin. Perjantaina olisi ollut ilta vuoro ja lauantaina ilta, mutta ilmoitin pomolle tekstiviestillä rikkoneeni nilkkani, ja käyväni lääkärissä, ja että ilmoitan kun tiedän kuinka paljon sairaslomaa tulee. Pohjoisessa sitten en saanutkaan aikaiseksi mennä lääkäriin, ja ilmoitin pomolle sairasloman kestävän sunnuntaihin, siinä luulossa että saisin lääkärin todistuksen omalta paikkakunnaltani. Vaan eivätpä voineetkaan näin jälkikäteen kirjoittaa.

Mulla on siis edellisen 2kk aikana ollut yht. 5pv poissaoloa töistä, joista kahdesta olen vienyt todistuksen, plus niiden viiden lisäksi nyt nämä kaksi iltavuoroa. Pomo sitten soitti äsken, ja haluaa toisen pomon kanssa yhdessä keskustella kanssani. Nyt sitten mahdolliset potkut pelottaa. Viikon päästä mulla pitäisi alkaa määräaikainen sopimus koko kesäksi.. En tiedä yhtään millä selittäisin, että miksi minulla ei ole lääkärin todistusta, vaikka olen sanonut että on. Ja en todellakaan aio mennä myöntämään että valehtelin.

Täysin pätevä syy potkuihin. Miksi luulisit että kukaan sua haluaisi palkata, koska oot aina poissa? Se on aika kallista maksaa palkkaa sulle ja sijaiselle.

Itse olen ollut vuoden aikana 2 pv sairaslomalla. Sulla siis 7päivää 2 kk aikana - montako päivää sulla on niitä töitä ollut?

Uskon että potkut sieltä tulee. Toinen pomo on paikalla todistajana, ettei tule jatkossa epäselvyyksiä mitä tilanteessa on tapahtunut.

Taidat olla melko nuori vielä ja tämä tapaus toimii hyvänä opetuksena jatkossa.

Ainakin mitä itse lakipykäliä luin niin ennen potkuja täytyy saada varoitus. Ja sellaista en ole vielä ainuttakaan saanut. Ja toisekseen niin jos potkut antavat niin joutuvat maksamaan palkan kaikilta niiltä päiviltä kun on sopimus olemassa. Myös koko kesältä kun olen määräaikaisen jo allekirjoittanut. Kahden päivän poissaolo ilman lääkärin todistusta ei vielä oikeuta potkuihin.

Mä itte "harrastin" aika paljon tuota nuorempana että otin omaa lomaa milloin mistäki syystä, yleensä sain aikaiseksi hommattua sairaslomapaperin mutta joskus tuli totaalinen paniikki ku ei saanukkaan sairaslomaa ja piti keksiä joitaki syitä miks ei sairaslomapaperia ole. Pidä kiinni tuosta että jalka oli kipeä+keksi jotakin miksi et päässyt lääkäriin, auto rikki, ei pysty ajamaan autoa kun jalka oli kipeä etkä saanu ketään viemään, lääkäristä ei saanut aikaa perjantaina eikä voineet sunnuntaina kirjoittaa jälkikäteen sairaslomapaperia tms. Itte lopetin tuon pelleilyn ihan sen takia kun pelkäsin että saan potkut jossaki vaiheessa. Nuorena sitä oli tyhmä ja piti kokeilla rajoja-töissäkin.

Jos potkut saat, ovat ne aiheelliset. Ja ihan rehellisesti sanoen, ilman saarnaa, olet ne ansainnut ja melkeinpä toivon sinun ne potkut saavan.

Ovat ehkä aiheelliset, mutta eivät lailliset. Nämä 2 päivää ovat ainoat jotka olen "kusettanut". Kaikkina muina 5 päivänä olen oikeastikkin ollut kipeä, ja kolmesta niistä en ole toimittanut lääkärin todistusta koska pomo ei ole suostunut maksamaan palkkaa niiltä kahdeltakaan päivältä, joista lääkärintoidistuksen toimitin, vaikka tessin mukaan hänen kuuluisi palkka niiltä päiviltä maksaa.

Ainakin mitä itse lakipykäliä luin niin ennen potkuja täytyy saada varoitus. Ja sellaista en ole vielä ainuttakaan saanut. Ja toisekseen niin jos potkut antavat niin joutuvat maksamaan palkan kaikilta niiltä päiviltä kun on sopimus olemassa. Myös koko kesältä kun olen määräaikaisen jo allekirjoittanut. Kahden päivän poissaolo ilman lääkärin todistusta ei vielä oikeuta potkuihin.

Ei ehkä yksistään mutta tässä on monta muutakin virhettä. Olet ilmoittanut pomollesi meneväsi lääkäriin. Et ole mennyt ja silti valehdellut, että sulla on sairaslomaa sunnuntaihin.

"ilmoitin pomolle tekstiviestillä rikkoneeni nilkkani, ja käyväni lääkärissä, ja että ilmoitan kun tiedän kuinka paljon sairaslomaa tulee. Pohjoisessa sitten en saanutkaan aikaiseksi mennä lääkäriin, ja ilmoitin pomolle sairasloman kestävän sunnuntaihin, siinä luulossa että saisin lääkärin todistuksen omalta paikkakunnaltani."

Sairauslomaahan ei koskaan voi kirjoittaa jälkikäteen. Nyt varmaan muistat sen loppuikäsi.

No oletpas sotkun tehnyt, ihan parin päivän takia. Jälkikäteen on helppo olla viisas... joten en saarnaa kun tiedät itsekin toimineesi tyhmästi.
Luottamuspula voi olla syynä potkuille, sillä kyllä pomo nyt osaa laskea yhteen että sulla ei kävelyssä ole mitään ongelmaa eikä sulla ole esittää lääkärin lausuntoa asiasta. Mä yrittäisin kyllä kertoa rehellisesti mokanneeni ja yrittäisin saada uuden mahdollisuuden.

No todellakin on oikeutetut potkut. Saa olla aika idiottii, jos luulee saavansa takautuvasti saikkua "rikkinäisen" nilkan takia, olisitko mennyt sinne sunnuntaina ihan normaalisti ja sanonut "nilkkani OLI kipeä". Voi jessus kuinka tyhmiä ihmisiä!

Joten et mitään potkuja saa, mutta sopimuksia sinulle ei enää kirjoiteta. Ei se ole sama asia. Eihän sinulla mitään työsuhdetta ole, mistä potkuja saiasit. Sehän on ihan selvää ja yksinkertaista. Eikä niitä pidäkään noin epäluotettavalle tuuraajalle kirjoittaa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Aika hauska. Et itse noudata sääntöjä mutta sitten kun tulee hätä käteen niin kyllä koitat vedota lakipykäliin.

No, esimiehesi kyllä tietää mitä tekee ja tekee sen pykälien mukaan. Ja jos sairaslomatodistus on toimitettava jokaisesta poissaolosta niin se on tehtävä, maksetaan siitä palkkaa tai ei. No, varmasti opit jotain tulevaisuutta silmällä pitäen.

Yhden kerran muistan töistä nuorena "omaa lomaa" ottaneeni ja sekin oli lukion tenttiviikon aikaan ja läpimädän työilmapiirin vuoksi. Oikeastaan ihme, että jäi vain tuohon yhteen iltavuoroon. Noh, joka tapauksessa äärimmäisen tyhmää toimintaahan tuo on. Jos ei työ maita ko. työpaikassa, niin etsi uusi. Tai jos ei työ maita juuri nyt ollenkaan, niin lähde vaikka opiskelemaan.

Sinä joka sanoit ettei potkuja voi antaa ilman voimassa olevaa työsuhdetta, ja että uusia sopimuksia ei vain allekirjoiteta. Niin tiedoksi että olen jo allekirjoittanut määräaikaisen työsopimuksen jonka mukaan minulla on töitä 9.4.2012 alkaen aina syyskuun loppuun asti. Tuota sopimusta pomo ei voi irtisanoa, ja jos sanookin niin joutuu maksamaan palkan kyseiseltä ajalta. Ja kyllähän se mulle sopii paremmin kuin hyvin. Saampahan ainakin palkan useammalta kuukaudelta, tekemättä päivääkään töitä. Ja lain mukaan edelleenkään ei kahden päivän poissaolo ilman lääkärintodistusta ole laillinen syy potkuille.

No pomos tulee kysymään miksi sairasloma paperia ei ole? Mitä meinaat siihen vastata? Varsinkin kun ilmoitit pomollesi etukäteen sairasloman pituuden...

Ilmeisesti toi sun määräaikainen on tuurauksen sijaistus yms... noista on todella helppo päästä eroon tuotannollisista yms syistä. Eli alahan vaan etsimään uutta kesätyöpaikkaa....

Ei hyvältä näytä...

"Työsopimuksen purkaminen poissaolojen vuoksi on mahdollista lähinnä silloin, jos poissaolot ovat toistuvia ja jatkuvat työnantajan antamista varoituksista huolimatta. Poikkeuksellisesti yksittäinenkin poissaolo voi antaa oikeuden purkaa työsopimus. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi silloin, kun työntekijä on tahallaan poissa töistä, mikä aiheuttaa muiden työnteon viivästymistä. Purkaminen voi olla mahdollista myös silloin, jos työntekijä valheellisesti ilmoittaa hyväksyttävän syyn poissaololleen, joka voi aiheuttaa työntekijän ja työnantajan välisen luottamussuhteen heikentymisen."

Eli voi kaatua jo ihan siihen valehteluun... hyihyi.

kyllähän sen määräaikaisenkin sopimuksen voi purkaa työnantajan puolelta... Ihmettelen kyllä suuresti kaltaistesi ihmisten moraalia...kun nyt sattu menojalka vipattaan...niin lähdin vaikka olis pitäny mennä töihin. Ja sitten kuitenkin valitat, että kun ei sulle makseta palkkaa sairaslomasta.

ja vaikka sulla olis sairaslomatodistuskin niin työnantaja voi vaatia että käyt aina sairastuttuasi työterveyslääkärillä, eli hänen ei tarvitse edes hyväksyä kenen tahansa kirjoittamia todistuksia. Tätä käytetään juuri kaltaisiisi ihmisiin, joiden lintsailu on tiedossa. Ja aika nopeasti käy niin ettei sieltä työterveyshuollostakaan sairaslomaa saa, vaan pääset palaveriin pomon ja työterveyshuollon kanssa työkyvystäsi.

Yhteistyössä