Onko pätevä syy potkuille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Gen";26003770]Määräaikaisessa sopimuksessa on koeaika 4kk, tai tässä tilanteessa puolet työsuhteen kestosta, niin kyllä voivat irtisanoa. Milläs kuule todistat että irtisanominen on ollu laiton, ku ei edes ole ollut tässä tilanteessa[/QUOTE]

Mutta jos on samassa firmassa ollut putkeen useita määräaikaisia pätkiä niin ei useinkaan ole mitään koeaikaa. Esim. Jos oot ollut puol vuotta 15 eri sopparilla samassa duunissa päivittäin, niin koeaika lienee juridisesti jo lusittu. Ja määräaikaisissa ei mun alalla edes tehdä mitään koeaikasoppareita vaan vakkareissa.

mitä todennäköisimmin saat ainakin varoituksen, mutta voivat myös irtisanoa. Epäluottamukseen vedoten myös seuraava sopimus voidaan purkaa. kannattais vähän miettiä kyllä mitä tekee!

Itsekään en ole tosin ihan puhtoinen, olen ottanut työurani aikana pari kertaa omaa lomaa, olen kertakaikkiaan ollut niin stressaantunut etten ole ollut mielestäni työkykyinen. koko päivä on sitten mennyt kotona paniikkikohtauksissa ja itkupuuskissa. lääkärille sitten olen valittanut migreeniä..

[QUOTE="vieras";26000178]Aika paljon sulla on ollut noita poissaoloja. 1,5 viikkoa kahden kuukauden aikana!?[/QUOTE]

Niin mä katoin ihan samaa. 7 päivää poissa, joista todistus vain kahdesta. Meinaako ap inttää pomolle et 3 noista oli ihan oikeita, viimeiset 2 vaan kusetusta? Ap on monta kertaa tässäkin ketjussa maininnut sen, että vain viimeiset 2 oli omaa lomaa, eihän 2 päivän takia voi potkuja antaa jne. No, eihän sun pomo sitä tiedä vaan se katsoo niitä viittä päivää josta sulla ei ole todistusta. Se on ihan oikeesti, meidän tavallisten työssäkäyvien aikuisten maailmassa MONTA poissaoloa kahden kuukauden aikana (montako työpäivää sulle on edes tuona aikana ollut?). Ja se, että sä et toimita niitä saikkulappuja (jos sun työnantaja ne vaatii) on selvää laiminlyöntiä. Siis yksinkertaisesti, sun kuuluu tehdä niinkuin sun pomo sanoo, ja jos sä et tee, on se riittävä syy sut irtisanoa. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Vähän sama kun sulle kerrottaisi et ruokatunti on 30min, mutta sä sinnikkäästi pidät joka päivä 3 tunnin ruokiksen. Tai jos kerrotaan et työaika alkaa klo 8.00 niin sä tulet töihin joka päivä klo 10. Työnantajan sääntöjä on noudatettava jos haluaa säilyttää työpaikkansa.

[QUOTE="aki";26000519]No siinähän se porsaanreikä onkin ;)
Ei voi tietää onko syy asiallinen, kun sitä ei tarvitse koeaikana kertoa. Ainoastaan siis, jos työnantaja on niin tyhmä, että kertoo syyn, niin tuohon epäasiallisuus juttuun laissa voi vedota.[/QUOTE]

PAM on vienyt tapauksia oikeuteen, jos on ollut syytä epäillä että irtisanomisen syy on ollut vaikka raskaus. Silloin työnantajalla on velvollisuus näyttää toteen että se raskaus ei ole ollut vaikuttavana tekijänä irtisanomiseen. Monet korvaukset ovat tulleet maksettaviksi työnantajille, kun heillä ei ole ollut sitä syytä esittää, silloin sen katsotaan hyvin äkkiä että irtisanominen on johtunut juurikin siitä raskaudesta.

[QUOTE="vieras";26003892]PAM on vienyt tapauksia oikeuteen, jos on ollut syytä epäillä että irtisanomisen syy on ollut vaikka raskaus. Silloin työnantajalla on velvollisuus näyttää toteen että se raskaus ei ole ollut vaikuttavana tekijänä irtisanomiseen. Monet korvaukset ovat tulleet maksettaviksi työnantajille, kun heillä ei ole ollut sitä syytä esittää, silloin sen katsotaan hyvin äkkiä että irtisanominen on johtunut juurikin siitä raskaudesta.[/QUOTE]

No mutta onko silloin ollut kyseessä koeaika, ei kai? Ja tuo on ihan eri asia, ap ei ole raskaana vaan epärehellinen, joten eipäs nyt sotketa asioita.

[QUOTE="Vieras";26004267]No mutta onko silloin ollut kyseessä koeaika, ei kai? Ja tuo on ihan eri asia, ap ei ole raskaana vaan epärehellinen, joten eipäs nyt sotketa asioita.[/QUOTE]

Kyllä on ollut kyseessä koeaika. Eihän ap:n tapauksessa ole mitään nokankoputtamista, jos aikookin mennä oikeuteen laittomasta irtisanomisesta ja vaikka olisi raskaanakin, omaloma riittää kyllä erottamisen syyksi.

Irtisanominen on oikeutettua ja aika noloa, jos ap sitten aikoo viedä asian eteenpäin. On kuitenkin itse osoittanut melkoista epäluottamusta ja mahdollisissa jatkotoimissa tulee ilmi, että ap:lla onkin kolme erillistä poissaoloa, joista ei ole minkäänlaista sairaslomatodistusta.

Yhteistyössä