Poistin itseni facesta joku aika sitten...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja I have a real life
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

I have a real life

Vieras
... ja eipä ole puhelin soinut. Ilmeisesti soittaminen tai viestin laittaminen on vanhanaikaista, kun kaiken voisi tehdä facessakin. Itse olen kyllä ollut kavereihin puhelimella yhteydessä, mutta pitäisi sen toimia kumpaankin suuntaan.
Miten teillä muilla, jotka olette lähteneet sieltä, onko sosiaalinen elämä kärsinyt?
Koetteko jäävänne mistään paitsi?
Itseäni hieman harmittaa muutama ryhmä, joitten toimintaa en nyt facen kautta voi seurata, mutta toisaalta aikaa jää nyt muuhun. Mulla meni liikaa aikaa siellä ja kun kuitenkin suurimmaksi osaksi ne ihmiset oli pelkkiä tuttuja niin en nähnyt enää mieltä jatkaa siellä olemista. Tosiystävien kanssa luulin yhteydenpidon säilyvän puhelimen kautta, mutta ei kai sitten :(
olen alkanut taas kirjoittaa kirjeitä. Olisi mukavaa saada itsekin joskus oikea käsinkirjoitettu kirje, mutta taidan haaveilla turhaan.

Kyllä, ne jotka eivät ole siellä unohtuvat helpommin. Joskus muistaa vasta jälkeenpäin, että ai niin se ystävä ei ehkä tullut juhliin koska ei olekaan facessa, unohdin kutsua erikseen.

[QUOTE="vieras";26073984]Elämä on valintoja. Poistuessaan tuolta menettää helpon yhteydenpitokanavan ja sen kanssa täytyy vaan elää.[/QUOTE]

Mutta eikö ole aika surullista, että unohtaa ne kaverit jotka ei roiku facessa enää. Oltiinhan sitä yhteyksissä ennen ilman koko nettiäkin.
on tää sääli. Toivottavasti kaatuis koko systeemi. Ihmiset on muutenkin liikaa kiinni koneillaan. Minäkin roikun nyt täällä, vaikka voisin olla lukemassa romaania.

Minä en ole koskaan ollut siellä. Väistämättä osa uutisista menee ohi, ja aina ei kuule juhlista tms mutta sen kanssa pitää vain elää. Isompiin juttuihin minut on kyllä muistettu kutsua. Ehkäpä sinunkin kaverisi vähitellen tottuvat siihen ettet ole facessa enää?

Mä en ymmärrä mikä paha nettisovelluksissa on. Ilman näitä systeemejä en ois missään tekemisissä tiettyjen ihmisten kanssa - ja onko oikeasti kätevämpää tapaa päivittää pikkukuulumisia kuin FB? Kuka soittaa tai laittaa kirjeellä ees 10 parhaalle ystävälleen jonkun pienen kivan uutisen?

En ole koskaan ollut facebookissa, ja valitettavasti täytyy sanoa, että muutama ystävistäni hävisi saman tien kun liittyivät faceen. Eivät sitten tainneetkaan olla niitä ystäviä oikeasti. Osa jäi, ja heidän kanssaan kyllä tekstitellään ja soitellaan ahkerasti eli he sitten ovatkin niitä oikeita ystäviä.

Mutta eikö ole aika surullista, että unohtaa ne kaverit jotka ei roiku facessa enää. Oltiinhan sitä yhteyksissä ennen ilman koko nettiäkin.
on tää sääli. Toivottavasti kaatuis koko systeemi. Ihmiset on muutenkin liikaa kiinni koneillaan. Minäkin roikun nyt täällä, vaikka voisin olla lukemassa romaania.

Oisko se romaanin lukeminen sitten jotenkin yhteisöllinen kokemus sulle?

[QUOTE="Jenis";26074069]Oisko se romaanin lukeminen sitten jotenkin yhteisöllinen kokemus sulle?[/QUOTE]

On siitä ainakin enemmän hyötyä kuin täällä roikkumisesta :D
Mä voisin muutenkin alkaa pikkuhiljaa vierottautua netistä. jos pääsisi siihen missä mun mies on, eli käy maksaa laskut ja ehkä kerran viikossa kattoo harrastukseensa liittyvän sivun. Muuten ei nettiä käytä. Ihailtavaa.

Niin no ennen ei ollut puhelimia, eikä ennen ollut autoja millä mennä kaukaisen ystävän luo... Jne. Facebook on nykypäivää enkä mäkään tajua mitä kamalaa siinä on, että pitää sillä tavalla yhteyttä kavereihinsa. Miksi fb on jotain roikkumista ja se muu on oikeaa elämää? Sinä lähdit facesta ja nyt ne on kaverit jotka ovat sinut hyljänneet..? Jos mä nyt päättäisin luopua kännykästä niin olisiko se sittenkin mun kavereitten vika ja tosi surullista, kun eivät enää lähde satojen kilometrien päästä käymään ja katsomaan satunko olemaan kotona?

[QUOTE="Jenis";26074065]Mä en ymmärrä mikä paha nettisovelluksissa on. Ilman näitä systeemejä en ois missään tekemisissä tiettyjen ihmisten kanssa - ja onko oikeasti kätevämpää tapaa päivittää pikkukuulumisia kuin FB? Kuka soittaa tai laittaa kirjeellä ees 10 parhaalle ystävälleen jonkun pienen kivan uutisen?[/QUOTE]

Sepä se, että ei siinä varsinaisesti mitään pahaa olekaan. Onpahan vain persoonaton ja kylmä kommunikointiväline. Ja aika vähän siellä mitään tärkeitä uutisia on kerrottu. Enempi se on ollut sitä yleistä paskanjauhantaa.
Ja tarviiko jokaissta pikkukuulumista päivittää sinne? Oman elämän julkinen levittely (koska julkista se on, vaikka kuinka rajais) alkoi vaan oksettamaan.

On siitä ainakin enemmän hyötyä kuin täällä roikkumisesta :D
Mä voisin muutenkin alkaa pikkuhiljaa vierottautua netistä. jos pääsisi siihen missä mun mies on, eli käy maksaa laskut ja ehkä kerran viikossa kattoo harrastukseensa liittyvän sivun. Muuten ei nettiä käytä. Ihailtavaa.

No ensinnäkin, mitä "hyötyä" siitä ois, ja miksi kaikesta pitää aina olla jotain hyötyä? Ton perusteella kaikki muut tv-kanavat paitsi Yle Teeman vois lakkauttaa saman tien :D

Ja miksi esim. sähköposti on pahempi kuin tavallinen posti? Onko myös kännykkä pahempi kuin lankapuhelin, ja miksi?

[QUOTE="Minä";26074086]Niin no ennen ei ollut puhelimia, eikä ennen ollut autoja millä mennä kaukaisen ystävän luo... Jne. Facebook on nykypäivää enkä mäkään tajua mitä kamalaa siinä on, että pitää sillä tavalla yhteyttä kavereihinsa. Miksi fb on jotain roikkumista ja se muu on oikeaa elämää? Sinä lähdit facesta ja nyt ne on kaverit jotka ovat sinut hyljänneet..? Jos mä nyt päättäisin luopua kännykästä niin olisiko se sittenkin mun kavereitten vika ja tosi surullista, kun eivät enää lähde satojen kilometrien päästä käymään ja katsomaan satunko olemaan kotona?[/QUOTE]

Sisälukutaito, haloo....
Mähän kirjoitin, että olen ollut itse yhteyksissä kavereihini puhelimitse. Olen soitellut ja kysellyt kuulumisia. Onko se todella niin vaikeeta heidänkin tarttua joskus siihen älypuhelimeensa, kun sillä tosiaan voi netissä roikkumisen lisäksi myös soittaa.
Mutta tätähän tää nykyään on. Hyvä ettei kylässä olessa olla toinen toisella koneella ja toinen toisella ja sitä kautta vaihdeta kuulumisia, ettei vaan joudu oikeesti kommunikoimaan ihmisen kanssa :D

[QUOTE="Jenis";26074098]No ensinnäkin, mitä "hyötyä" siitä ois, ja miksi kaikesta pitää aina olla jotain hyötyä? Ton perusteella kaikki muut tv-kanavat paitsi Yle Teeman vois lakkauttaa saman tien :D

Ja miksi esim. sähköposti on pahempi kuin tavallinen posti? Onko myös kännykkä pahempi kuin lankapuhelin, ja miksi?[/QUOTE]

Itse asiassa, mä en juuri muuta katsokaan kuin Teemaa :D
Toi netti on vaan niin persoonaton. Pennut ei osaa kohta kirjoittaa kynällä kun kaikki tehdään näppiksellä. Ja kyllä, kännykkä on syvältä. Kun oli lankapuhelin, ei kukaan edes olettanut sun olevan aina 24/7 tavoitettavissa. Kun oli asiaa, soitettiin. jos ei vastattu, soitettiin jonkun ajan päästä uudelleen. Nyt sun täytyy aina olla tavoitettavissa.
Ja erästä kuuluisaa ajattelijaa lainaten "tämä tietoyhteiskunta loppuu siihen kun joku vetää töpselin seinästä".

[QUOTE="Minä";26074138]Joo anteeksi, luin vähän huonosti. Haloo haloo vaan. Onko aina kaikki on muitten syytä? En ihmettele mihin kaverisi ovat kadonneet... Surullista tässä on ainoastaan se, että sä et osaa katsoa peiliin tuossa sun "olen parempi kuin muut" ajattelussasi. :([/QUOTE]

No MIKÄ siinä yhteydenpidossa facen ulkopuolella sitten on niin vaikeaa? Eihän tästä kauaa ole, kun koko systeemiä ei ollut olemassakaan ja nyt kaiken pitäisi tapahtua vain siellä. Mä en oikeesti ymmärrä.

Itse asiassa, mä en juuri muuta katsokaan kuin Teemaa :D
Toi netti on vaan niin persoonaton. Pennut ei osaa kohta kirjoittaa kynällä kun kaikki tehdään näppiksellä. Ja kyllä, kännykkä on syvältä. Kun oli lankapuhelin, ei kukaan edes olettanut sun olevan aina 24/7 tavoitettavissa. Kun oli asiaa, soitettiin. jos ei vastattu, soitettiin jonkun ajan päästä uudelleen. Nyt sun täytyy aina olla tavoitettavissa.
Ja erästä kuuluisaa ajattelijaa lainaten "tämä tietoyhteiskunta loppuu siihen kun joku vetää töpselin seinästä".

Ja Teema ei oo persoonaton, vai?

Enkä minä oo 24/7 tavoitettavissa vaikka kännykkä onkin, sen saa onneksi edelleen joko kiinni tai äänettömälle...

On ihan totta, että jää paljosta paitsi jos ei ole facebookissa.
Siellä on yleensä kaikki kutsutkin tosiaan.
Ilman facea mulla ei todennäköisesti olisi tätä meidän uusinta koiranpentuakaan(jonka syntymän ja kuulumiset yleensäkin seurasin fb:n kautta). :D
Onhan se tietty hiukan surullista ja olen itsekin monesti miettinyt, miten fb on loppujen lopuksi kaikille niin pirun tärkeä sivusto. Mutta tiedän silti kourallisen tyyppejä, jotka eivät ole siihen liittyneet.

en ole koskaan ollut facebookissa. ehkä olen tipahtanut kärryiltä jossakin asioissa mutta yritän itse olla aktiivinen ja pitää yhteyttä kavereihin.
mulla ei ole tarvetta kertoa niin paljon itsestä ja elämästä julkisesti. on muutama ihminen jotka erityisesti haluan rajata pois ja tiedän että he uteliaisuuttaan voisivat käydä lukemassa kuitenkin esim oman lastensa sivujen kautta mun juttuja.

Mitäpä jos kaverisi taas miettivät, että ei sitä sitten edes kiinnosta seurata meidän elämää ja viettää meidän kanssa aikaa, kun Facebookistakin lähti? Jos ehdottomasti haluat pitää yhteyttä sellaisen välineen kautta, mitä kaverisi eivät niin välitä käyttää, niin kyllä se on ihan oma valintasi.

Ja miten muka netin kautta juttelu olisi jotenkin vähemmän sosiaalista kuin puhelimen kautta juttelu? Samaa toimintaa, eri väline.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei työ tekemällä lopu;26074200:
Mitäpä jos kaverisi taas miettivät, että ei sitä sitten edes kiinnosta seurata meidän elämää ja viettää meidän kanssa aikaa, kun Facebookistakin lähti? Jos ehdottomasti haluat pitää yhteyttä sellaisen välineen kautta, mitä kaverisi eivät niin välitä käyttää, niin kyllä se on ihan oma valintasi.

Ja miten muka netin kautta juttelu olisi jotenkin vähemmän sosiaalista kuin puhelimen kautta juttelu? Samaa toimintaa, eri väline.

No mä nimenomaan haluaisin viettää sitä aikaa, mutta kun ollaan porukalla jossain niin kaikilla on puhelimet koko ajan käsissä ja samaan aikaan ollaan facessa jne.
Tää on oikeesti ihan naurettavaa :D Ihmiset ei osaa olla enää yhtään ilman facea ja kaikki pitää saada jakaa siellä. Toki jos se kaveruus on yhdestä nettiyhteisöstä kiinni niin antaa olla. Mä olen kyllä kertonut niille, miksen halunnut enää facessa olla. Kun oikeesti mua ei kiinnosta kuin muutaman ihmisen tekemiset, ei parinsadan hyvänpäivän tutun. Eikä mua kiinnosta jakaa omia asioitani siellä koko maailmalle. Ei sillä, kyllä mä niille meinaan soitella välillä, mutta tässähän ne todelliset ystävät sitten erottuukin :) Jos on todellinen ystävä, pitää yhteyttä kyllä ilman faceakin. Ja jos ei pidä niin sittenhän en menetä mitään.
Jos mä olisin älynnyt tän homman jo aiemmin niin en koskaan olis sinne liittynytkään.

Mä en ole ollut siellä koskaan.
Ei ole aikaakaan ;)
Ja olen aika tarkka tuosta henkilökohtaisesta hmm noo turvallisuudestakin, eli
mitä vähemmän on kaiken kansan nähtävillä tai "isoveljen" valvottavana sitä parempi.

Mulla on työt, perhe, harrastukset, ystävät.

Jos viettäisin siellä aikaa, olisi se joistain noista pois...

Nyt on se profiili lähtenyt lopullisesti. Kirjoitin tänään kahdelle ystävälle oikean kirjeen :) Toivottavasti ilahtuvat postista :) Kesällä vieroitan itseni netistä niin, että käyn todellakin vain pakolliset asiat hoitamassa.
nyt voin vielä roikkua täällä hetken päivästä :D

En ymmärrä luddiitteja, eivätkä he varmaan minua. Ihan sama. Parin kaverin kanssa, jotka ovat fb-totaalikieltäytyjiä toimii sähköposti ja puhelin. Netistä en kovin herkästi olisi valmis luopumaan, mutta sanottakoon, että olen elänyt vuodet 2001-2004 ilman nettiä. Digiboksia ei ole, eikä teevee syö aikaani.

Toinen veljeni on FB:ssa ja esim. veljentyttären kehityksessä pysyy paljon paremmin perillä, kun valokuvia, piirustuksia yms. näkee täältä parinsadan kilsan päästä päivittäin.

Minä tein saman homman. Eipä ole puhelin soinut tai piipannut eikä sähköposti laulanut. Bloginkin laitoin läheisimpiä varten että voivat katsoa kummilasten kuulumisia ja kuvia mutta yhtään kommenttia ei ole kyllä tullut eli en tiedä lukeeko kukaan vai ei. Ei kyllä ole väliäkään jos ainut yhteydenpitomahdollisuus on joku facebook.

Ainoat mitkä harmittaa on parin ryhmän mahtavan tsempin menetys. Toinen harrastukseen liittyvä josta sai kannustusta ja uusia ideoita aina vaan ja toinen tehokas, näppärä kirppis jonka kautta sai tavaraa hyvin kaupaksi ja löysi hyvin usein itselle tarpeellista edulliseen hintaan.

Muutenkin olen sillain erakkoluonne että en kaipaa ympärilleni kymmeniä ihmisiä, kaverilista koostui lähinnä sukulaisista ja sillekään listalle en hyväksynyt ihan kaikkia kauimmaisia ihmisiä. Hämmästelen aina niitä 200+ kaverilistoja. Kuinka monen kanssa oikeasti olisivat tekemisissä jos ei olisi facebookkia? Ei kovinkaan monen kymmenen, ei ainakaan satojen.

Eikä ole vaikeaa hallita kaikkia listoja vai näytättekö kaikki päivitykset kaikille? Kuinka paljon kommentoitte ihmisten påäivityksiin tai kuinka paljon teille kommentoidaan? Eikö se ole vähän niin että ei kommentoida useinkaan mutta sitten livenä tavatessa ollaan heti "niin, mä luinkin jo facebookista".

Yhteistyössä