Tytär KOHTA 15v ja raskaana !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vailla neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
15-vuotias muuten harvoin edes sisäistää sitä faktaa, että siitä vauvasta kasvaa iso ihminen joka sitoo konkreettisesti vanhempaansa sen 18-vuotta ja henkisesti koko loppu elämän.
Mä muistan kyllä omassa kaveripiirissä olleen 15-vuotiaana niitä tyttöjä jotka "vauvakuumeilivat" ja eivät muusta puhuneetkaan, mutta noi samat tytöt nyt parikymppisinä eivät todellakaan haluaisi lasta. :D

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mä näkisin, että jossain määrin on vanhempienkin vastuulla, jos 14v tyttö ylipäänsä on raskaana. Ei sen ikäisen oikein voi edes olettaa pystyvän huolehtimaan lapsesta yksin. Abortin tekeminen taas voi sekin aiheuttaa raskaita henkisiä seuraamuksia tytölle. Vastuun seurauksista joutuu kantamaan jossain määrin, päätti mitä tahansa.

Hmm. Jos näen että minulla on vastuu, on minulla myös oikeus tehdä päätös ja päätökseni 14v tyttären raskaudessa olisi abortti. Jos taas oikeus päätökseen on yksin tytöllä, on hänen myös oltava valmis kantamaan siitä vastuu.

Abortti voi olla rankka paikka 14v:lle, mutta kyllä sitä on myös äitiys 15v:lle. Ei tuon ikäisellä ole välttämättä edes mitään edellytyksiä pärjätä ja pitää huolta itsestäänkään (eikä vielä tarvi ollakaan), se että pitäisi olla valmis samalla jo huolehtimaan lapsesta ja suurelta osin heittää koko normaali nuoruus romukoppaan.

En sano ettenkö auttaisi ja tukisi jos hän päättää pitää lapsen. Mutta haluaisin että hän tekisi päätöksen omien realiteettiensa valossa, ei luottaen minun apuuni eikä edes niin hirveästi lapsen isän. Kokisin tekeväni väärin jos siinä ohjaisin omaa apuani tarjoten hänen päätöstään lapsen pitämiseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja Neydan
Itse en edes päästäisi 14-vuotiasta lasta viettämään toisen kanssa aikaa niin, että voisivat harrastaa seksiä, ainakaan ilman helvetin rankkaa seksivalistusta saaneena

Viimeksi muokattu:
Toki sekin on karhunpalvelus, jos ryhtyy itse vanhemmaksi sille lapsenlapselle. Pitäisi yrittää tukea nuorta vanhemmuudessa ja tehdä selväksi, kuka on lapsen äiti ja kuka isovanhempi. Auttaa ja tukea muttei ottaa koko kasvatusvastuuta. Mä en kyllä tosin osaisi olla ottamatta vastuuta lapsenlapsestani, jos lapseni ei siihen sitten kykenisikään. Ajattelen, että lapsia hankkiessa pitää osata varautua tällaisiinkin asioihin. Aborttiin kun ei ole oikeutta pakottaa tai painostaa. 14v on jo itsekin osin vastuussa itsestään, mutta päävastuu on yhä vanhemmilla niin näkisin olevani osavastuussa siitä, että teinini olisi raskaana.

Mutta entä jos se teini 16-vuotiaana tajuaa, että koko lapsen synnyttäminen oli suuri virhe ja alkaakin elämään taas teinitytön elämää? Mitä sille lapselle sitten tapahtuu? Luultavasti teini tietää, että ei mummi sitä taaperoa pihallekaan heitä vaan mummi kyllä hoitaa. Teinin tullessa takaisin reissultaan syntyy tietysti riita, minkä seurauksena teiniä ei vituta pelkästään tekemänsä virhe vaan myös nalkuttava mutsi. Teiniä huvittaa entistä vähemmän olla iltaisin kotona ja lapsenlapsen hoito yksinkertaisesti kaatuu mummin niskaan. Teini-ikä, joka muutoin olisi ehkä mennyt normaaleillä äksymisillä ohi, onkin saanut ihan toisenlaisen lisämausteen vastuusta ja velvollisuuksista, joita vastaan nuori kapinoi. Kun muut kapinoivat kotiintuloaikoja vastaan, tämä teini joutuu kapinoimaan sitä vastaan, pääseekö ylipäätään illalla ulos.

Serkkuni sai lapsen 14 vuotiaana, täytti kyllä pian 15 lapsen syntymän jälkeen. Lapsi on nyt 2 vuotias ja valitettavasti jäänyt tytön vanhempien hoidettavaksi paljon. Poikahan lähti kuvioista pian kun lapsi syntyi. Jos oma tyttäreni olisi tuon ikäisenä raskaana, niin sanoisin että jos pitää lapsen niin saa pärjätä täysin ilman apuani. Toki auttaisin jonkun verran jos oikeasti lapsen pitäisi, mutta uskon että pitäisin sellaiset puheet että abortin tekisi. Kannattaa jutella tytön ja pojan + pojan vanhempien kanssa. Kertoa lapsillenne mitä se todellisuudessa on ja mistä kaikesta jäävät paitsi..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26106973:
Mä taas olen sitä mieltä, että vanhemmilla on velvollisuus auttaa alaikäisiä lapsiaan, mutta se auttaminen ei suinkaan ole teiniäitiyteen kannustamista tai lapsenlapsesta huolehtimista. Jos aborttia ei halua tehdä, lapsen voi antaa myös adoptoitavaksi. Vanhemmat voivat kuitenkin auttaa lastaan tajuamaan realiteetit, jolloin tyttö itsekin ehkä ymmärtää abortin parhaimmaksi ratkaisuksi.

Siitä olen samaa mieltä, että vanhemman on kerrottava realiteetit ja ohjattava lasta pohtimaan asioita monelta eri kantilta. Myös joku ulkopuolinen ammattilainen voisi olla mukana kertomassa faktoista.

• Tykkää
Moniko tässä ketjussa tosissaan olisi valmis antamaan lapsenlapsensa adoptioon, jos lapsi ei hänestä kykenisi huolehtimaan? Oikeasti? Kyllä mulle on itsestäänselvyys, että huolehtisin myös lasteni lapsista kykyjeni mukaan, jos lapseni vaikka menehtyisi tai ei muusta syystä voisi, kykenisi tai haluaisi lapsestaan huolehtia. En tietenkään mainostaisi lapselle ottavani lapsenlasta "omakseni", mutta käytännössä niin tekisin, jos lapsi jättäisi vauvan heitteille.

Moniko tässä ketjussa tosissaan olisi valmis antamaan lapsenlapsensa adoptioon, jos lapsi ei hänestä kykenisi huolehtimaan? Oikeasti? Kyllä mulle on itsestäänselvyys, että huolehtisin myös lasteni lapsista kykyjeni mukaan, jos lapseni vaikka menehtyisi tai ei muusta syystä voisi, kykenisi tai haluaisi lapsestaan huolehtia. En tietenkään mainostaisi lapselle ottavani lapsenlasta "omakseni", mutta käytännössä niin tekisin, jos lapsi jättäisi vauvan heitteille.

Jos lapseni tulisi raskaaksi 14 vuotiaana ja pitäisi lapsen, niin en pitäisi heitä kotonani. Turvakoti olisi varmasti vaihtoehto. Ja jos pitäisi valita otanko minä lapsen vai adoptioon, niin adoptioon kyllä.. saisi varmasti paremman elämän :)

• Tykkää
Enhän minä sitä lasta adoptioon antaisi vaan tyttäreni. Jos kerran abortti ja lapsen pitäminen ovat teinin omia päätöksiä, niin eikö silloin myös adoptioon antaminen olisi teinin oma päätös? Miksi SE yhtäkkiä olisikin teinin vanhempien päätös?

Kyseessä ei tosiaan ole mikään ideaalitilanne ja tärkeintä onkin huolehtia valistamisesta ym. jo _ennen_ kuin tällaista tapahtuu. Mielestäni nuori ei ole valmis harrastamaan seksiä ennen kuin on oikeasti valmis kantamaan tekojensa seuraukset ja ymmärtää ne. Missään nimessä ei tule kannustaa teiniäitiyteen, saati siihen, että teini jättäisi lapsen vanhemmilleen kasvatettavaksi. Ei voi kuitenkaan vaatia, että 14-vuotias voisi vielä ymmärtää tekojensa kaikkia seurauksia ja siksi vanhemmilla on mielestäni lapsenlapsesta(kin) vastuu viime kädessä, jos oma lapsi ei siihen kykene. Ellei laillinen niin moraalinen vastuu.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26107149:
Enhän minä sitä lasta adoptioon antaisi vaan tyttäreni. Jos kerran abortti ja lapsen pitäminen ovat teinin omia päätöksiä, niin eikö silloin myös adoptioon antaminen olisi teinin oma päätös? Miksi SE yhtäkkiä olisikin teinin vanhempien päätös?

Varmasti suurin osa toivoisi ennemmin vanhempiensa tai muiden sukulaisten kasvattavan lastaan kuin antaisi sen adoptoitavaksi vieraille ihmisille. Mielestäni on sen lapsenlapsen etukin yleisesti ottaen kasvaa omien sukulaistensa hoivissa.

Mä sanon vain,että olen onnellinen ettei äitini painostanut minua aikanaan mihinkään suuntaan.
Olen onnellinen,että äitini lupasi tukea minua päätin kuinka vain ja kertoi mikä kaikki on otettava huomioon.
Äitini auttoi käytännön asioiden hoidossa,kun etsin asuntoa jne..

Silmäilin ketjun nopeasti läpi ja aloin ihmettelemään kun kukaan ei ole tätä vielä kysynyt eli:
Millä viikolla ap;n tyttö on? Koska on aikalailla enemmän traumatisoivaa tehdä abortti jos viikoja on jo paljon... Esim. rv20 aborttia en haluaisi kenenkään joutua tekemään...

http://www.laura-joonas-vauva.blogspot.com/

Tossa blogissa 14 v ja raskaana. Mun mielestä on ihan järkyttävää ja masentavaa luettavaa. On iloinen ja onnellinen, joo, mut mimmi on 14, poika 16.. Ihan oikeesti, menovaihe, opiskeluaika, kaikki on vielä edessä. He eivät ihan ymmärrä, että vauva on ja pysyy 24/7 ja kasvaa.

Kuten Madicken taisi sanoa, niin aborttiin pitäisi vähän ohjailla, mutta siten, että tyttö tuntee itse tehneensä ratkaisun.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;26107160:
Mä sanon vain,että olen onnellinen ettei äitini painostanut minua aikanaan mihinkään suuntaan.
Olen onnellinen,että äitini lupasi tukea minua päätin kuinka vain ja kertoi mikä kaikki on otettava huomioon.
Äitini auttoi käytännön asioiden hoidossa,kun etsin asuntoa jne..

Minkä ikäinen olit silloin? MInkä ikäinen olet nyt?

Mä olisin valmis hoitamaan lapsenlapseni, jos sen nuorena saisi. Adoptioonkin viimeisenä keinona, jollei muita vaihtoehtoja olisi, mutta olisi se rankkaa..

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Itse olen tehnyt yhden abortin ja yhden lappsen synnyttänyt. Ja tässä järjestyksessä. Ihmiset jotka "suosittelevat" aborttia, oletteko sen itse kokeneet? Entäpä synnytyksen? Kyllä maailmankuva muuttui abortin jälkeen ja se voi olla aika traumatisoivaa sitten joskus vuosien päästä kun synnyttääkin lapsen ja miettii muutaman vuoden takaista raskauden keskeytystä..

Muoks. tai siis itse ainakin joutunut painimaan päätökseni kanssa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Varmasti suurin osa toivoisi ennemmin vanhempiensa tai muiden sukulaisten kasvattavan lastaan kuin antaisi sen adoptoitavaksi vieraille ihmisille. Mielestäni on sen lapsenlapsen etukin yleisesti ottaen kasvaa omien sukulaistensa hoivissa.

En itse suhtaudu adoptioon kovin myönteisesti, mutta tuo lapsen paras riippuu tilanteesta. Jos täytyy valita sen teiniäidin joka kyllästyy vanhemmuuteen ja sen jälkeen vastentahtoisesti, ehkä huonossakin elämäntilanteessa vastuun siirtyminen isovanhemmille jne näkisin oikeastaan parempana sen että vastasyntynyt adoptoidaan johonkin perheeseen joka vauvaa kovasti haluaa ja on siihen valmis.

Ootte te outoja. Että antaisitte vielä kasiluokkalaisen tytön ihan päättää, pitääkö lapsen. Mietihän aapee vielä kahteen kertaan, kasiluokkalainen LAPSI. Kyllä sanoisin lapselle, että abortti ilman muuta.

Ei siinä vanhemman sanomiset auta, jos lapsi päättää olla tekemättä aborttia. Hänen kroppansa, hänen päätöksensä.

• Tykkää
[QUOTE="aapee";26106475]Tyttö ja poika molemmat ovat kyllä vastuuntuntoisia ja fiksuja nuoria[/QUOTE]

Ööh, mistä kohtaa se vastuuntuntoisuus ja fiksuus käy ilmi?

Harrastavat suojaamatonta seksiä jo monta vuotta ennen kuin seksiä edes tarvitsisi toisen ihmisen kanssa harrastaa.

• Tykkää