7. lk tyttö ilmoitti tänään, että hän aikoo alkaa meikata ja että me vanhemmat emme voi häntä estää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinin mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis miten se, että sinä et meikkaa, liittyy siihen ettet tiedä mitään puhdistusaineista? Etkö myöskään pese kasvojasi?

Suosittelen että menette kosmetologille sekä äiti että tytär, sinunkin kannattaa hieman opiskella hygieniasta ja puhdistuksesta.

[QUOTE="Mitäh";26127090]Siis miten se, että sinä et meikkaa, liittyy siihen ettet tiedä mitään puhdistusaineista? Etkö myöskään pese kasvojasi?

Suosittelen että menette kosmetologille sekä äiti että tytär, sinunkin kannattaa hieman opiskella hygieniasta ja puhdistuksesta.[/QUOTE]

Pesen kyllä kasvoni joka päivä kylvyn yhteydessä, mutta pesuaineena käytän ihan vaan lv:n suihkusaippuaa, riittää minulle hyvin. Lisäksi käytän kasvorasvaa.

Mutta haluaisin tietää, että mitä tuolla kasvovedellä tehdään?

Ripsari, ripsentaivutin, kevyt poskipuna/aurinkopuuteri, joku kiva luomiväripaletti ja huulikiilto sekä toki hyvä kasvovoide joka sopii meikin alle. Sitten kunnon puhdistustuotteet, itse en tuon ikäisenä tarvinnut kuin kasvoveden ja vanulaput.

Toi jonkun ehdottama Lumenen natural code on ainakin hyvä perus sarja ja ei ainakaan kallis, body shopin meikit myös hyviä ja omat lempparit make up storen, sieltä voi tilata myös meikkauksen jossa valitaan ne sopivat tuotteet. Mutta toi viimeisin ei oo mikään halpa keikka.

Itse veisin tytön kosmetologille jos itselläni ei olisi kokemusta.

Itse en usko tuota että meikit muka suojais ihoa. Itse en oo meikannut koskaan, paria satunnaista poikkeustilannetta lukuunottamatta ja mulla on tosi hyvä iho. Luullaan 10 vuotta nuoremmaksi. Oon luullut aina että se ihon hyvä kunto johtuu siitä meikkamattomuudesta. En hoida sitä ihoa edes mitenkään, pesen vaan puhdistusgeelillä ja joskus jopa suihkugeelillä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyväihoinen;26127345:
Itse en usko tuota että meikit muka suojais ihoa. Itse en oo meikannut koskaan, paria satunnaista poikkeustilannetta lukuunottamatta ja mulla on tosi hyvä iho. Luullaan 10 vuotta nuoremmaksi. Oon luullut aina että se ihon hyvä kunto johtuu siitä meikkamattomuudesta. En hoida sitä ihoa edes mitenkään, pesen vaan puhdistusgeelillä ja joskus jopa suihkugeelillä.

Sulla on vaan käyny hiton hyvä tuuri geenien kanssa... Jos ihon hyvä kunto johtuis meikkaamattomuudesta, lähes kaikilla miehillä ois hyvä iho. Ei taida kuitenkaan olla...

Mun mielestä tuollaiset asiat jokainen saa päättää itse. Jos yrität estää lasta meikkaamasta, hän tekee sellaisen sotamaalauksen, että varmasti pyörryt. Joten luovuta sovinnolla - tuo on kuitenkin sellainen asia, josta ei ole oikeasti vahinkoa kenellekään.

Niinpä, munkin vanhemmat oli tässä ehdottomia. Kappas, keksin että puuvärejä vedessä liottamalla niistä irtoaa kunnon tähmät ja vedin semmosta mustaa, sinistä ja vihreää luomiin ja punasta huuliin että oksat pois.. Noh, ei mennyt viikkoakaan kun äiti osti oikeita meikkejä :p

Osta meikkiopus.

Ja alkuun: kasvonpuhdistusvoide, -vaahto tai -geeli. Ihan sama näin aluksi mikä. Silmämeikinpoistoaine. Kasvorasva. Kasvovesi on valinnainen, se lähinnä ''viimeistelee'', ja tarpeellisuus on kyseenalaista (ne jotka myy tuottteita on tietysti eri mieltä ;) )

Jos tytön iho on hyvä, ei se tartte meikkivoidetta. Puuteti ja kevyt poskipuna riittää. Lisäksi ripsari, neutraali luomiväri ja rajauskynä ja huulikiilto. Selvinnet alle satasella.

Ton ikäselle antaisin maksimissaan ripsarin ja kulmakynän sekä rajauskynän.
Minun mielestä 13-vuotias on liian nuori käyttämään mtn meikkejä..
Ihan jo siks, että se meikkaaminen tekee susta vanhemman näköisen (mitä nämä nuoretkin juur haluaa) ja saat enemmän huomioo pojilta JA miehiltäkin, kun sinua luullaan ikäistäs vanhemmaks. En itse ainakaan halua, että joku 20-vuotias mies innostuu 13-vuotiaasta tyttärestäni, ku meikkaa ja laittaa hiukset ja pukeutuu nii hothot - ei onnistu. Oon jo täst asiast puhunu miehen kans, et jos tyttö saadaan nii saa sit 16-vuotiaana käyttää puutereita, meikkivoiteita sun muita hömpötyksiä. Siihen saakka saa tyytyä ripsariin, rajauskynään ja kulmakynään.

enkä haluaisi, että lapsenikaan meikkaisi, koska hän on kauniimpi ilman

Lapsenkasvoiselle meikki ei sovi, mutta väittäisin kyllä, että meikki kyllä kaunistaa kenet hyvänsä nuoren ja aikuisen. Paksu sotamaalaus on toki kamala, mutta ihon värin tasoittamisen ja ripsien korostamisen en ole huomannut ketään ainakaan rumemmaksi muuttavan. Nuoren itsetunnolle voi tehdä tosi hyvää, kun saa näppylät piiloon, ja milläs muulla se tehdään kuin meikillä?

Lumenen meikkipuuterilla saa kevyen tasoittavan värin kasvoille, sillä itse peitän naaman kirjavuuden huomaamattomasti.

Kyllähän sitä nyt on aikuisena helppo huudella, että ei 13-vuotiaat mitään meikkiä tarvitse ja että meikkaaminen on ihan turhaa. Mutta ajatelkaa nyt heidän näkökulmastaan. Heillehän meikkaaminen on uusi, ihana, jännä ja hauska asia. Miksi kaiken pitäisi olla niin järkevää? Hyvänen aika, eihän tässä ole kysymys mistään ryyppämisestä tai tupakoinnista!

On parempi, että äiti on tässä vaiheessa mukana ja antaa neuvoja meikkaamiseen, kuin että hän kieltää sen. Vanhemmat eivät kuitenkaan ole lapsensa mukana 24/7 eivätkä he voi _estää_ meikkaamista. Tietenkään kukaan ei halua tyttärensä tekevän itselleen sotamaalausta, mutta on aivan eri asia nätisti neuvoa, että tytölle riittää kevyt meikki, kuin kieltää meikkaaminen jyrkästi.

Ton ikäselle antaisin maksimissaan ripsarin ja kulmakynän sekä rajauskynän.
Minun mielestä 13-vuotias on liian nuori käyttämään mtn meikkejä..
Ihan jo siks, että se meikkaaminen tekee susta vanhemman näköisen (mitä nämä nuoretkin juur haluaa) ja saat enemmän huomioo pojilta JA miehiltäkin, kun sinua luullaan ikäistäs vanhemmaks. En itse ainakaan halua, että joku 20-vuotias mies innostuu 13-vuotiaasta tyttärestäni, ku meikkaa ja laittaa hiukset ja pukeutuu nii hothot - ei onnistu. Oon jo täst asiast puhunu miehen kans, et jos tyttö saadaan nii saa sit 16-vuotiaana käyttää puutereita, meikkivoiteita sun muita hömpötyksiä. Siihen saakka saa tyytyä ripsariin, rajauskynään ja kulmakynään.

Kyllä se jätkien kyttääminen ei ole kiinni tytön meikkaamisesta ollenkaan. Parikymppisillekin kelpaa kesällä silmäniloksi meikkaamaton 12-vuotta täyttävä mielestäni tavallisen näköinen kiltti tyttö. Huh...

[QUOTE="kahvi";26127479]Koska ihon epäpuhtauksien peittäminen ja värin tasoittaminen tekee nuoresta niin hurjasti paljon vanhemman näköisen vai??? :D[/QUOTE]

Ei kuule pojat eikä miehet katsele perään, jos on paaaljon finnejä naamassa eikä niitä oo milläkään tavalla peitetty. ;) Saa kulkea tyttö rauhassa. :D

[QUOTE="Sirkkeli";26127523]Kyllä se jätkien kyttääminen ei ole kiinni tytön meikkaamisesta ollenkaan. Parikymppisillekin kelpaa kesällä silmäniloksi meikkaamaton 12-vuotta täyttävä mielestäni tavallisen näköinen kiltti tyttö. Huh...[/QUOTE]

Joo kyllähän noita sairaita ihmisiä on maailma täynnä, ikävä kyllä.
Ei voi kaikilta varjella, selvähän se on. Mutta faktaa on nytten se,
että jos meikkaat ja pukeudut 13-vuotiaana ku mikäkin 17-vuotias,
niin varmasti kiinnität enemmän sitä huomiota, kuin meikkaamaton,
13-vuotias tyttö joka ei kulje minihameissa ja paljastavissa topeissa..

Jos on hyvä iho, niin en hirveästi pakkelia siihen kesäksi työntäisi. Lähtisin ripsari/huulikiiltolinjalle. Tietty jos välttämättä haluaa, niin sitten. Anna tytön ottaa kavereiltaan vinkkiä, jos sinä itse et kerran tiedä. Mutta en kyllä tuon ikäistä enää kieltämään lähtisi, meikkaus on harmiton juttu.

Jos puhdistuksesta huolehtii alusta alkaen kunnolla, on aivan yhdentekevää, meikkaako nainen ikävuodet 13-65 vai 16-65. Että en kauheeta stressiä jaksais asiasta repiä, jos homma pysyy kohtuudessa.

mun tyttö 11v halus kokeilla meikkejä, yhdessä tytön isän kanssa sovimme että se on ihan ok. ostettiin puhdistusaineet, ripsiväri, huulipuna(ei räikeä) ja neutraalin sävyisiä luomivärejä, tyttö tosin lähinnä käyttää vaan ripsiväriä ja huulipunaa. hommattiin tytölle lehtiä, joissa oli meikkaus- ja ihonhoito-ohjeita ja kehotettiin lukemaan ensin ne ja kysymään kosmetologilta jos on kysyttävää. selitin tytölle myös, että meikillä korostetaan kasvojen hyviä puolia, ei laiteta paksua pakkelikerrosta vaan sillee sievästi. ja hyvin tyttö oppi.

Hei haloo, meikkaus ei oo todellakaan paha juttu. Paras tää joka ei antais meikkaa ku vasta 16-vuotiaana... hahaah. Meikkaus on todella pieni 'paha' jos miettii että monet jo ala-ja yläasteikäiset juovat, polttavat tupakkaa, myyvät seksiä, käyttävät huumeita jne. Tolla ehdottomuudella todellakin just kasvatetaan noita lueteltuja asioita harrastavia teinejä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyväihoinen;26127345:

Se, että sinun iho on hyvässä kunnossa ilman meikkiä ei todellakaan kumoa väitettä, että meikki suojaisi ihoa. Ymmärrätkö mitään yksinkertaisemmasta logiikasta? Jos joku selviää autokolarista ilman turvavyötä luuletko sen tarkoittavan sitä, että turvavyöstä ei ole hyötyä?

Oikeanlaiset meikit oikeasti käytettynä suojaavat kyllä ihoa epäpuhtauksilta ja kylmältä. Sen kyllä tuntee talvella ihan itsekin, että meikki suojaa kylmältä oikein hyvin.

Ei kuule pojat eikä miehet katsele perään, jos on paaaljon finnejä naamassa eikä niitä oo milläkään tavalla peitetty. ;) Saa kulkea tyttö rauhassa. :D

Ja tämä on sitten hyväksi tytön itsetunnolle? Kulkea finnit peittämättä naamassa? Ei tulisi mieleen teiniä tuollalailla rangaista kyllä meikäläisellä.

Lisäksi mielestäni on täysin perusteetonta kieltää lasta meikkaamasta siksi, ettei joudu poikien ahdistelemaksi. Aikamiehet tekevät väärin kytätessään alaikäisiä, on näillä meikkejä tai ei. Turhaan siitä kyttäämisestä nuorta meikkaavaa tyttöä syyllistää. En ole kyllä tuollalailla asiaa koskaan edes osannut ajatella. Mielestäni jokaisella on oikeus itseään kaunistaa :)

Omalle tytölle ja kaverilleen oli joku meikäläisen ikätoveri (tukevasti keski-ikäinen) huudellut rannalla viime kesänä, kun tytöt tulivat meikittä uimasta, että "hyvät perseet."

Oikein käytettynä meikillä voi olla suojaavakin funktio mutta käytännössä teinit usein pakkeloivat naamansa aivan tukkeeseen koska kuvittelevat että lopputuloksen täytyy näyttää samalta kuin photoshopatussa mainoskuvassa ja jokainen pienikin epätasaisuus ja näpyn alku pitää peittää ja paksulti. Siksi olisi tärkeää että joku jonka mielipiteisiin teini luottaa (vaikka se kosmetologi, luulen että äidin sana ei paljon paina varsinkaan jos äiti ei selvästikään itsekään aiheesta mitään tiedä) kertoo, että sitä meikkiä ei ole pakko laittaa kilokaupalla. Itse asiassa kesäaikaan olisi sitä parempi mitä naturellimpana antaisi ihon olla, suojakertoimellinen kevyt päivävoide (ennen varsinaista aurinkovoide-aikaa) tietysti ja jos nyt jotain välttämättä haluaa läästiä naamaansa niin Lumenelta löytyy Crystal Radiance Primer -niminen meikinpohjustusvoide joka toimii hyvällä iholla sellaisenaan tasoittavana ja valoa heijastavana tuotteena. Mahdolliset näpyt sitten peitepuikolla tai valokynällä piiloon niin muuta ei tarvita. Varsinkaan sitä puuteria.

Myös puhdistustuotteiden kohdalla olisi hyvä pyytää asiantuntijan neuvoa jo siksikin, että nuoret helposti valitsevat liian vahvoja tuotteita eivätkä esimerkiksi käytä kosteusvoidetta kun pelkäävät että se rasvoittaa, vaikka melkein kaikilla suomalaisilla on pintakuiva iho ja akneihokin kaipaa kosteutta.

Yhteistyössä