Onko teillä selvinnyt syy jatkuviin keskenmenoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Kysyn mielenkiinnosta, tiedän etten muiden kokemuksilla ja tietämyksellä omia ongelmiani selvitä, mutta mielenkiinnosta kysyn, että mitä on selvinnyt ja onko tehty asialle jotain? Auttoiko? Montako keskenmenoa?
Onko ennestään yhtään lasta?

Viikon päästä aika felicitakseen ja siksi kiinnostaisi kuulla kokemuksia vastaavasta...

Haluan vain pohtia mistä tää voisi johtua. :/

Viimeksi muokattu:
Mulla on parillakin kaverilla käynyt niin, että syynä pidettiin loppujen lopuksi foolihapon liian vähäistä määrää. Molemmilla foollihappolisä on auttanut, eikä keskenmenoja ole enää tullut.

Hyytymistekijähäiriö, onneksi tutkittiin ja todettiin yksityisellä lapsettomuushoitojen yhteydessä jo yhden keskenmenon jälkeen, eikä vasta kolmannen, niinkuin julkisella yleensä.

Molemmissa onnistuneissa raskauksissa olen piikittänyt verenohennuslääkettä koko raskauden ajan + syönyt muutaman kierron ennen raskautta 100mg disperinia.

Vielä ei lähetty tutkimaan, kun takana on kaksi keskeytynyttä keskenmenoa ja yksi tuulimuna. Foolihappo katottiin kyllä ja.se oli yli viitearvon. Oon kai vaan niin vanha jo (38).

Mun kaveri sai tosi monta keskenmenoa peräkkäin. Yli viisi ainakin. Varhaisia, ja pari myöhemmässä vaiheessakin (liki puolivälissä).

Foolihappoa alkoi syömään jo raskautta yrittäessä, ja jossain vaiheessa sai vissiin jotain tikkejä kohdunsuulle...en muista tarkkaan, tästä on aikaa jo n. 10 v. Näin sai vietyä raskauden loppuun saakka.

Sitten tapahtui jotain outoa. Ihanan outoa. Keskenmenot loppuivat lapsen syntymään. Sen jälkeen on saanut 3 lasta lisää, ilman keskenmenoja.

Mun sarja on keskenmeno, lapsi, kaksoskeskenmeno, keskenmeno, lapsi, kaksoskeskenmeno, toinen kaksosista kesken ja yksi lapsi, keskenmeno, toinen kaksosista kesken (edelleen olen siis raskaana ja sitä survivoria odotellaan).

Asiaan perehtyneen gynen kanssa kävin läpi tuota raskaushistoriaa, ja hän totesi, että mikäli joku syy noihin keskenmenoihin on, tuo sarja sopisi lähinnä balansoituun translokaatioon eli kromosomihäiriöön, joka minulla olisi ns. balansoituneessa muodossa ja epäbalansoituneessa muodossa lapselle periytyessään aiheuttaisi keskenmenon. Asiaa voidaan tutkia (ei tosin raskauden aikana) ja mahd. translokaatiohäiriö selvittää, mutta mitään sille ei voi tehdä. Eli tässä tapauksessa tiedolla ei oikein tee mitään, korkeintaan sitten jos mun tytär tai tyttäret saa aikanaan toistuvia keskenmenoja omissa raskauksissaan, olisi sitten todennäköinen syy selvillä.

Neljä noista mun viidestä "kokonaisesta" keskenmenosta on tapahtuneet imetysaikana, en tiedä onko imetys vaikuttanut asiaan, mutta tässä raskaudessa lopetin imetyksen gynekologin kehotuksesta muutama viikko plustestin tekemisen jälkeen ja siihen saakka hengissä selvinnyt kaksonen on edelleen matkassa ja voi hyvin. Mene ja tiedä...

Etkö juuri kertonut olevasi raskaana? Menikö se nyt sitten kesken? :( Anteeksi utelu, itse aloituksen kysymykseen en osaa vastata mitään.

Meni, taas jälleen. Nyt en enää jaksa viidettä keskenmenoa niin soitettiin se hiton aika. Mietin vaan mistä tää voisi johtua. Yksi lapsi kun on kuitenkin maailmaan saatu, niin ei se voi olla mistään isommasta ongelmasta kyse?! Eihän?! Äsh...

Mun sarja on keskenmeno, lapsi, kaksoskeskenmeno, keskenmeno, lapsi, kaksoskeskenmeno, toinen kaksosista kesken ja yksi lapsi, keskenmeno, toinen kaksosista kesken (edelleen olen siis raskaana ja sitä survivoria odotellaan).

Asiaan perehtyneen gynen kanssa kävin läpi tuota raskaushistoriaa, ja hän totesi, että mikäli joku syy noihin keskenmenoihin on, tuo sarja sopisi lähinnä balansoituun translokaatioon eli kromosomihäiriöön, joka minulla olisi ns. balansoituneessa muodossa ja epäbalansoituneessa muodossa lapselle periytyessään aiheuttaisi keskenmenon. Asiaa voidaan tutkia (ei tosin raskauden aikana) ja mahd. translokaatiohäiriö selvittää, mutta mitään sille ei voi tehdä. Eli tässä tapauksessa tiedolla ei oikein tee mitään, korkeintaan sitten jos mun tytär tai tyttäret saa aikanaan toistuvia keskenmenoja omissa raskauksissaan, olisi sitten todennäköinen syy selvillä.

Neljä noista mun viidestä "kokonaisesta" keskenmenosta on tapahtuneet imetysaikana, en tiedä onko imetys vaikuttanut asiaan, mutta tässä raskaudessa lopetin imetyksen gynekologin kehotuksesta muutama viikko plustestin tekemisen jälkeen ja siihen saakka hengissä selvinnyt kaksonen on edelleen matkassa ja voi hyvin. Mene ja tiedä...
Hui miten sä olet kestänyt niin monta!? :(

Mulla epäiltiin syyksi sitä, että istukka tukkeutuu.. Eka lapsi todella pienikokoinen, vaikka täysviikot. Sitten tuulimuna. Ja sit km viikolla 16.
Neljännessä raskaudessa piikitin tuota verenohennuslääkettä. Vaikkakaan asiaa ei päästy varsinaisesti tutkimaan, mutta lääkäri suositteli. Nyt tuolla sängyssä tuhisee jo reilu 1vuotias poitsu..

• Tykkää
Reactions: tiiru
Hui miten sä olet kestänyt niin monta!? :(

En mä oikeastaan tiedä. Ihan paskanahan sitä on joka kerta. Joku saamarin sinnikäs toivo sitä vaan näköjään ihmisessä elää että "jos se ei sit kuitenkaan tällä kertaa menis kesken", vaikka kuinka yrittää suhtautua coolisti ja ajatella, että keskenhän se menee, ettei muka vielä iloitsis raskaudesta tai suunnittelis mitään... Ekasta keskenmenosta olin tietyllä tapaa ehkä eniten paskana, ja sen jälkeen nuo kaksoskeskenmenot ja toisen kaksosen kuolemat on olleet kamalia. Like adding insult to injury. Mun keskenmenoista kaksi on olleet spontaaneja ja hoituneet itsestään ilman kaavintoja tms, ja niillä kerroilla sitä on jopa ollut jollain tavoin tyytyväinen, että tällä kertaa ei tarvittu lääketieteen apua. Ja sitten on tietysti repinyt morkkiksen siitäkin, että ajattelee niin :headwall:

Eikö thyroxin pidä ottaa ihan yksinään? Mä pidän ainakin tunnin väliä ennenkuin syön aamiaista tai otan ravintovalmisteita tuon thyroxinin jälkeen. Tämä vähän ot...

Tsemppiä tutkimuksiin ja kaikkea hyvää tulevaan! :)

En mä muusta tiedä, mutta ei kuulemma rautalääkkeiden kanssa voi ottaa, terkkari sano että voin muut vitamiinit ottaa samalla.

No voi harmi että kävi noin :( Mutta kyllä se teilläkin vielä tulee menemään loppuun asti, tsemppiä teille :)
Kiitos. Toivottavasti juu. Sitten ei enää ikinä koskaan milloinkaan tarvitsisi miettiä koko lisääntymisasiaa, ei ikinä enää stressiä siitä, ei keskenmenoja ja sektioita. Ah!
Mikä autuus. Revin kusipääkohtuni irti ja tallon, liikaa päänvaivaa aiheuttanut... mrrrr.

Onko tää joku vitsi luojalta tai joltain? Ekan kohdalla en tahtonut tulla raskaaksi ja nyt taas tulen raskaaksi jippii mutta keskeytyvät sitten...*******

aspiriinia naamaan kun plussa testiin tulee. Mä söin koko raskauden ajan 100mg aspiriinia ja vauva syntyi täysaikasena. useempi keskenmeno alku viikoilla ja yks keskeytynyt keskenmeno puolessa välissä raskautta

En mä muusta tiedä, mutta ei kuulemma rautalääkkeiden kanssa voi ottaa, terkkari sano että voin muut vitamiinit ottaa samalla.

Hmm... Mulle ohjeet oli, että ei mitään vitamiinivalmisteita (eikä ruokaa) samaan aikaan. Mut ymmärtääkseni siksi että thyroxin imeytyisi paremmin. En tiedä häiritsisikö esim.tuota foolihapon imeytymistä(?). Mä popsin kaikki vitamiinit illalla.

Hmm... Mulle ohjeet oli, että ei mitään vitamiinivalmisteita (eikä ruokaa) samaan aikaan. Mut ymmärtääkseni siksi että thyroxin imeytyisi paremmin. En tiedä häiritsisikö esim.tuota foolihapon imeytymistä(?). Mä popsin kaikki vitamiinit illalla.

No eihän siinä mitään menetä, voin siirtää ne dosetissa illalle.
Juu ruokaa ei saisi vissiin syödä heti tyroksiinin jälkeen, en edes muistanut. Tosin väliäkö sillä kun en kuitenkaan sillon kuudelta syö mitään pitkään aikaan vielä. :D

Yhteistyössä