Opiskelijan toimeentulotuesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sae1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sae1

Vieras
Minulla on opintolaina, ja siitä on jäljellä n.200e 300/kk olen käyttänyt. Laina oli yhteensä 1200e. Eikä ole vielä varmaa, että saanko kesäkuuksi töitä. Voinkohan hakea tälle kuulle toimeentulotukea?

[QUOTE="vieras";26227322]Et voi tälle kuulle. Vasta kesäkuussa.[/QUOTE]

Niin noh, miten ne tulot ja menot sitten menevät...eihän siitä lainasta ja tuesta nyt niin montaa sataa tule...mutta eiköhän tämä selviä parhaiten suoraan sossusta tai nettilaskurista?

Niin noh, miten ne tulot ja menot sitten menevät...eihän siitä lainasta ja tuesta nyt niin montaa sataa tule...mutta eiköhän tämä selviä parhaiten suoraan sossusta tai nettilaskurista?

Tosiaan mulla on nyt vaan 200e tälle kuulle. Kesäkuussa ei oo yhtään rahaa, ja alkaa kesäloma. Töitä olen hakenut monestakin paikkaa, mutta ei oo vielä tärpänny. Sittehän ei saa edes opintotukea, eikä asumislisää..

Tosiaan mulla on nyt vaan 200e tälle kuulle. Kesäkuussa ei oo yhtään rahaa, ja alkaa kesäloma. Töitä olen hakenut monestakin paikkaa, mutta ei oo vielä tärpänny. Sittehän ei saa edes opintotukea, eikä asumislisää..

Niin se vain on, että opiskelija on heikoilla. Opintotukikuukaudet pitää elää opintorahalla- ja lainalla. Kesäksi on mahdolista saada toimeentulotukea.

Voit hakea kesäkuulle jos kaikki laina on nostettu. Itse yritän pakertaa riittävästi opintopisteitä että voisin nostaa opintotuet kesän ajaltakin. Opiskelen yliopistossa, joten kesäopinnotkin ovat mahdollisia. Perusosa taitaa olla 460 euroa. Laita hakemus ajoissa, olet tietenkin oikeutettu toimeentulotukeen!

Olikse viel jotenkin niin, että ne lasketaan ne tulot siten, että se laina jaetaan 5kk:lla eli vaikka sulla olis laina mennyt tammikuussa niin toukokuulle lasketaan tuloiksi se määrä mikä olisi periaattessa pitänyt olla käytössä vaikkei olisikaan....

[QUOTE="vieras";26227432]Olet kyllä väärin laskenut. Muutenhan kaikki opiskijat olisivat oikeutettu ympäri vuoden toimeentulotukeen, jos ei ole töissä.[/QUOTE]

Luultavasti saisivatkin mutta harva hakee.

Mun laina oli helmikuusta, jossa viimenen nostopäivä olisi ollut heinäkuussa.

Ookkei...toivottavasti eivät laske sitä lainaa sitten kesäkuukausille asti...noh, en mä tiedä, mutta sossussa voi aina yllättyä, eikä yleensä iloisesti. Joskus kyllä!:D
Mä muistan kun opiskelin ja asuin Tampereella ja hain yks kesä ttt:a kesä-heinäkuulle ihan postitse vaan. Ylläri oli melkoinen kun sain postitse vastauksen, sain tukea yli 3000mk. Silloin joskus, markka-aikaan, vaikken odottanut penniäkään...

Ookkei...toivottavasti eivät laske sitä lainaa sitten kesäkuukausille asti...noh, en mä tiedä, mutta sossussa voi aina yllättyä, eikä yleensä iloisesti. Joskus kyllä!:D
Mä muistan kun opiskelin ja asuin Tampereella ja hain yks kesä ttt:a kesä-heinäkuulle ihan postitse vaan. Ylläri oli melkoinen kun sain postitse vastauksen, sain tukea yli 3000mk. Silloin joskus, markka-aikaan, vaikken odottanut penniäkään...

Toivottavasti ei, koska muute menee melkosen tiukille. Yks isompi laskuki kesäkuulle, että parempi ois saada. Se on varmasti tullu tarpeeseen :) Ei se oo kiva 200e kituuttaa yhtä kuukautta. Pitää koittaa ettei antas stressille nyt valtaa.

Katoin just, ja sen voi jättää netin kautta. Pitääköhän mun kelalle nyt jotain ilmottaa kun haen tuota toimeentulotukea? Oon ite ihan käsi näitten kanssa.
Kesällä varmaan pitää viimestään ilmotella sinne jotain?

Kelan tuet ovat ensisijaisia ja ttt tulee niiden päälle eli jos kelan tuet eivät riitä. Ei kai sinne mitään ilmoitella tarvitse?

Katoin just, ja sen voi jättää netin kautta. Pitääköhän mun kelalle nyt jotain ilmottaa kun haen tuota toimeentulotukea? Oon ite ihan käsi näitten kanssa.
Kesällä varmaan pitää viimestään ilmotella sinne jotain?

Opisikelijoiden toimeentulotuki - Toimeentuloki - Taloudellinen tuki ja toimeentulo - Sosiaali- ja perhepalvelut - Oulun kaupunki
Opiskelijoiden toimeentulotuki

Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen etuus, johon opiskelija voi turvautua, mikäli hän ei voi muulla tavoin turvata toimeentuloaan. Ensisijaisia toimeentulon muotoja ovat oma ansiotyö, opintotuki- ja opintolaina, elatusvelvollisen lähiomaisen huolenpito (elatusvelvollisuus koskee alaikäisen vanhempia sekä avio- tai avopuolisoa) tai muut toimeentulon muodot, kuten vanhempien antama tuki.

Opiskelijan tulee lukuvuoden aikana ja opintotukipäätöksen voimassaoloaikana turvautua ensisijaisesti kaikkiin opintotukietuuksiin (mukaan lukien opintolaina), joihin hänellä on oikeus. Opiskelijan on pyrittävä turvaamaan toimeentulonsa myös kesäaikana ensisijaisesti päätoimisella tutkintoon johtavalla opiskelulla, jolloin hän on oikeutettu kesäopintotukeen.

Hakijan on itse haettava aktiivisesti ansiotyötä ilmoittautumalla Oulun TE-toimistoon työnhakijaksi tai hakemalla kaupungin kesätöitä ennen toimeentulotukihakemuksen jättämistä, jollei hänellä ole varoja tai muuta tapaa kuin toimeentulotuki turvata kesäajan toimeentuloturvansa.

Kelan tuet ovat ensisijaisia ja ttt tulee niiden päälle eli jos kelan tuet eivät riitä. Ei kai sinne mitään ilmoitella tarvitse?

En opiskele kesällä. Tietääkseni en saa opintotukea, enkä asumislisää kesäkuussa sen takia. Mietin että pitääköhän mun ilmottaa sinne siitä. Ei mulla oo kesäkuussa mitään tuloja, ellei nyt tärppää työtä. Ei sekään auttas vaikka saisin kesäkuuksi töitä, kun eivät ne heti palkkaa maksa.

Yhteistyössä