Kenellä ollut kookas vauva/taapero 9 kk iässä? Kuinka isoja teidän 9 kk ikäiset on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella iso vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella iso vauva

Vieras
Kuinka isoja teidän isot vauvat on tai on olleet tuossa iässä? Meillä on siis 9 kk ikäinen, joka oli neuvolan virallisessa mittauksessa 8 kk iässä 12,2 kg ja 74 cm. Nyt kotipunnituksessa oli taas tullut huomattavasti massaa lisää ja 9 kk iässä painoa jo 13,6 kiloa. Koko ajan ollaan menty siellä kakkoskäyrällä.

Alan vaan tässä miettimään, että jokohan tuolla alkaa olemaan epänormaalin paljon tuota massaa. Seuraava neuvola 10 kk iässä, katsellaan, mitä siellä sanotaan.

eikai tuo paino sinänsä kuulosta kauheen isolta, pituuteen nähden kyllä painoa on aika paljon. onko pituutta tullut kuitenkin tasaisesti? jos pituuskasvu taittaa ja painoa vaan tulee niin silloin on aihetta huoleen.
onko lapsi jo lähtenyt liikkeelle? yleensähän ne hoikistuu aika nopsaan sittenkun lähtevät kunnolla liikkumaan. saako korviketta vai rintamaitoa?
kasvukayrat.fi voipi syöttää lapsen mittoja ja katsella miten suhtautuu 'normikäyriin' juuri nyt vaan tuonne sivustolle ei näköjään pääse.

[QUOTE="mää";26249347]Ihanan iso vauva:)...varmaankin poika? Meidän 4v tyttö on saman painoinen mutta hän onkin pienikokoinen.[/QUOTE]

"Ihanan" raskas kantaa. Konttaamaan opettelee. Juu, poika on. 110 koon housut sopivia vyötäröltä, muut liian tiukkoja. 3 vuotiaan siskon housut liian tiukkoja, sisko painaa saman verran. Hoikkumista odotellessa, kun lähtee liikkumaan kunnolla :D

[QUOTE="a p";26249361]"Ihanan" raskas kantaa. Konttaamaan opettelee. Juu, poika on. 110 koon housut sopivia vyötäröltä, muut liian tiukkoja. 3 vuotiaan siskon housut liian tiukkoja, sisko painaa saman verran. Hoikkumista odotellessa, kun lähtee liikkumaan kunnolla :D[/QUOTE]

osta sille koon 110 shortseja niin ovat sopivia myös pituudeltaan :)

• Tykkää
Reactions: Vogue
meidän esikoinen oli neuvolan mukaan iso vauva. 10kk iässä painoi 11kg ja vuoden iässä 12,6kg. Tosin pituuttakin oli 83cm. Eli pelkkää painoa ei ollut hirveesti, vaan kauttaaltaan iso.

Oli hyvin samankokoinen 8kk iässä, mutta siitä paino rupeskin tasaantuun, eli tuo reilu kilo tuossa iässä (meillä tullut ekan 6kk aikana tuollaisia painoja, imetyksen vähetessä ja liikkumisen alkaessa tasaantunu) kuulostaa kieltämättä paljolta -kolmesta kahden kans ollaan oltu 9kk painokontrollissa kun painoa ei enää tullut. Tää nuorin tuosta sai kilon tuosta vuoteen eli 4kk aikana, 1v oli 81.5cm ja 13.3kg ja 1.5v jo 87cm ja 13..3kg (lopetin imetyksen 1v3kk), joten tosiaan painoa ei tullut siinä välissä yhtään. Mitä pojunne syö, poikkeaako siskonsa ruokavaliosta tuossa iässä? Veikkaisin, että painoseuranta on tarpeen, jos ei selkeästi tasaannu seuraavaan mittaukseen mennessä.

Mun lapset on aika rimpuloita :) Esikoinen oli 10kk iässä 8650g ja 72cm ja kuopus samassa iässä 8925g ja 73cm.

Tänä aamuna lapset just kävivät vaa'alla ja esikoinen (3v9kk) vajaa 16kg ja kuopus (1v6kk) 11kg.

Lapset aloittivat juuri päiväkodissa ja molemmat ovat omassa ryhmässään niitä pienikokoisimpia.

Meillä poika oli 8 kk iässä 14,1 kg ja 75,7 cm ja yksi vuotiaana 15,1 kg. Kilot lähtivät sulamaan heti kun lopetin imettämisen ja poika lähti liikkeelle. Nyt kohta 4-vuotiaana painaa n. 17 kg.

Ikinä ei pojan painosta mitään sanottu negatiivisesti neuvolassa, koska kilot olivat tulleet rintamaidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;26249473:
Eedla, sun poju on kyl melkoinen sirppana:). Ootteko itsekin pieniä? Kuulostaa et pituuskin reipaasti miinuskäyrällä ja vielä varsin hoikka.

Noh, ei se vanhempien kokokaan kaikkea kerro. Itse oon nimittäin 159 cm ja 51 kg, mutta maito oli lähes kermaa.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;26249473:
Eedla, sun poju on kyl melkoinen sirppana:). Ootteko itsekin pieniä? Kuulostaa et pituuskin reipaasti miinuskäyrällä ja vielä varsin hoikka.

NO en mää pienuudesta tiiä. Mää oon sellanen 160cm ja mies 177 cm ja normaalipainoisia ollaan. Meillä on kaikki lapset ollu tuollaisia pikkuisia. Ovat syntyneet ihan hyvän painoisina (kaikkien syntymäpaino noin 3800g) mut ne vaan on kasvaneet hitaasti mutta varmasti. meidän 4,5v tyttö on noin 104cm ja painaa 14kg. Ekaluokan kohta lusinut, syksyllä siis tokalle menevä, poika on 124cm ja 22kg. Kaikki on kyllä kasvaneet miinuskäyrällä, tyttö -20 käyrällä mutta kun ovat kuitenki kasvaneet tasaisesti omalla käyrällään niin asia on ollu neuvolan mukaan ok. Meillä tosin kaikilla kolmella on ruoka-allergioita, mm. maitoallergia, joka kylläkin voi vaikuttaa siihen että ruoka ei ehkä imeydy sitte ihan silleen kuin terveillä lapsilla.

Ihanaa kuulla, että muillakin isoja lapsia. Mun poika on vasta 7kk mutta oli 6kk neuvolassa vajaa 69 cm ja 10,5kg :) 4kk oli 9,1kg. Neuvolassa aina sanovat, että on kyllä herra ihan omilla käyrillään makkaroineen, mutta mulla oli kanssa tissimaito lähes kermaa (tai on), niin ei siitä sen kummemmin sitten onneksi sanottu. Jo 6kk vanhana veteli viisi kiinteää ateriaa päivässä (aloitettiin varovasti kun täytti 5kk, siihen asti täysimetys), mutta annetaan lasten kasvaa!

En muista paljonko meidän poika oli 9kk, mutta 6kk oli reilu 10kg ja 71 cm ja vuoden ikäisenä 12kg ja 76 cm. Nyt 2-vuotiaana 15 kg ja 87 cm. Paino lähti tasaantumaan kun lähti liikkeelle. Neuvolassa ei oltu ikinä tästä huolissaan, vaikka olihan tuo pienempänä aika junttura. :) Nykyään on lähinnä roteva, ei ainakaan omaan silmään mitenkään lihava. Mutta edelleen on vaikeuksia housujen kanssa, varsinkin kun käyttää kestovaippoja, jotka ovat vielä isompia kuin kertakäyttövaipat. Housut, joissa on resori lahkeessa on kätevimmät, kun sen voi tunkea sukan varren alle, niin eivät liian pitkät lahkeet häiritse kävelyä (vinkkinä kun teidän lapsi lähtee kävelemään). Olen itse ollut samanikäisenä samaa ruumiinrakennetta ja samoin veljeni ja serkkuni. Ennen kouluikää ollaan kaikki jo oltu hoikkia ja olemme kaikki nyt aikuisena pitkiä.

Eedla, varmasi nuo allergiat vaikuttaa mut useinhan ne iän myötä helpottaa. Ja onhan teidän pituuksillla lasten odotuspituudetkin jonkin verran alle keskiverron -me ollaan molemmat keskipitkiä neuvolan mukaan, eli lasten odotuspituudet siinä 0-käyrällä -oon 167cm ja 180cm mies. Tärkeintä tietysti, että lapsen kasvu 'omalla käyrällä' tasaista.

Yleensä pojat ovat isoja... meillä tyttö. 8kk mitat: 10,5kg, 75,8cm, 10kk mitat: 12,3kg, 78,2cm. 1,5 vuotiaana 14kg, 88cm.

Arvanette varmaan että luullaan todella paljon ikäistään vanhemmaksi. +2 käyrällä mennyt koko ajan. Itse olen 160cm mutta mies 188cm.

8kk mitat pojalla: 8300g ja 71,5cm, hoikka ku mikä nyt vuodenkaan iässä ei taida painaa 9kg enempää..

äitiinsä tullut... :D

Tytön 8kk mitat: 9300g ja 70,5cm , tyttö oli aika pöyreä just 8-10kk ikäisenä :)

Viimeksi muokattu: