Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juis

Vieras
Jos se mahdollistaa sen, että "hyvät" äidit käyttävät sitä hyväkseen ollakseen kotona "turvaamassa" lapsensa kehitystä.

Ulkomailla ei ole edes näin pitkää äitiys-ja vanhempainraha kautta, ja ei siellä huudella miten paskoja työssäkäyvät ovat. Työssäkäynti on ihan normaalia peruselämää.

Sosiaaliturva tulisi rajata oikeasti heikossa asemassa oleville, köyhille ja syrjäytyneille. Heille, jotka eivät suu vaahdossa vaadi itselleen etuja ja oikeutuksia. Jos yhteiskunta maksaisi jokaisen lapsen ja äidin (niin isistä ei puhuta mitään..) kotona olon 3-vuotiaaksi asti, niin huh huh.
 
Ollos huoleton. Suomen hyvinvointivaltio romahtaa jo tämän hallituksen aikana ja sen jälkeen eivät edes ne ihmiset jotka oikeasti tarvitsisivat apua eivät sitä saa.
 
Jaa. Mä olen joutunut viemään esikoiseni 1 v 10 kk iässä päiväkotiin, koska siihen maailman aikaan oikeus hoitovapaaseen loppui silloin. Ja kyllä se lapsi oli aika säälittävä rääpäle menemään isoon lapsijoukkoon. Kuopusta sain sentään hoitaa kotona siihen asti, kun hän oli 3 v ja ero 3-vuotiaalla ja alle 2-vuotiaalla oli merkittävä. Kotihoidontuki on yksi niitä asioita, joita maksan veroissani ihan mielelläni.
 
en tiedà onko liian hyvà oikea ilmaus, mutta kyllà suomessa on asiat aika hyvin. tarkoitan paljon etuisuuksia ja tukia joista meillà ei voi edes uneksia. sinànsà hyvà systeemi mutta vaarana ettà joku kàyttàà etuisuuksia vààrin. lisàksi vanhoja perinnetukia pitàisi ehkà hieman tarkistaa.

olisi hyvà monien olla kiitollinen eikà valittaa niin paljon aioista MITà EI SAANUT.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26304954:
Jaa. Mä olen joutunut viemään esikoiseni 1 v 10 kk iässä päiväkotiin, koska siihen maailman aikaan oikeus hoitovapaaseen loppui silloin. Ja kyllä se lapsi oli aika säälittävä rääpäle menemään isoon lapsijoukkoon. Kuopusta sain sentään hoitaa kotona siihen asti, kun hän oli 3 v ja ero 3-vuotiaalla ja alle 2-vuotiaalla oli merkittävä. Kotihoidontuki on yksi niitä asioita, joita maksan veroissani ihan mielelläni.

Minusta on hienoa että kotihoidontuki on olemassa, mutta en silti lähtisi syyllistämään niitä vanhempia jotka menevät töihin ja maksavat veroja ja mahdollistavat sen toisten kotona olemisen. Lähtökohtaisesti perheen tulisi mun mielestä itse hankkia elämiseen tarvittavat rahat, eikä odottaa että "yhteiskunta" maksaa vaikka itsekin voisi tehdä jotakin.

En ole poistamassa lapsilisiä enkä kotihoidontukea, mutta peräänkuulutan omaakin vastuuta taloudellisista asioista.
 
[QUOTE="vieras";26305011]Minusta on hienoa että kotihoidontuki on olemassa, mutta en silti lähtisi syyllistämään niitä vanhempia jotka menevät töihin ja maksavat veroja ja mahdollistavat sen toisten kotona olemisen. Lähtökohtaisesti perheen tulisi mun mielestä itse hankkia elämiseen tarvittavat rahat, eikä odottaa että "yhteiskunta" maksaa vaikka itsekin voisi tehdä jotakin.

En ole poistamassa lapsilisiä enkä kotihoidontukea, mutta peräänkuulutan omaakin vastuuta taloudellisista asioista.[/QUOTE]
Ajattelutapasi johtaa siihen, että vain hyvätuloiset voisivat hoitaa lapsiaan kotona 3-vuotiaiksi asti ja pienituloisten olisi pakko mennä töihin. Monella pienituloisella kun ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia säästää sellaista summaa, jolla eläisi 3 vuotta. Mä katson tätä asiaa lasten kannalta ja lapset ovat syyttömiä vanhempiensa taloudelliseen tilanteeseen. En silti syyllistä niitä vanhempia, jotka vievät alle 3-vuotiaan päivähoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26304954:
Jaa. Mä olen joutunut viemään esikoiseni 1 v 10 kk iässä päiväkotiin, koska siihen maailman aikaan oikeus hoitovapaaseen loppui silloin. Ja kyllä se lapsi oli aika säälittävä rääpäle menemään isoon lapsijoukkoon. Kuopusta sain sentään hoitaa kotona siihen asti, kun hän oli 3 v ja ero 3-vuotiaalla ja alle 2-vuotiaalla oli merkittävä. Kotihoidontuki on yksi niitä asioita, joita maksan veroissani ihan mielelläni.

Meidän muksu meni päiväkotiin 12kk iässä ja ihan hyvin pärjäsi.
 
Meidän muksu meni päiväkotiin 12kk iässä ja ihan hyvin pärjäsi.

niinpà, aina ei voi itse valita. tààllà toihin joutuu menemààn silloin kun lapsi on reilusti alle vuodenikàikàinen. siinà voi sitten vaan ihmetellà viekò lapsen kalliiseen hoitopaikkaan vai voiko kàyttàà esim isovanhempien taan muun verkoston apua.

itse sain monen mutkan kautta haettua virkavapaata siihen saakka ettà lapsenii tàytti 1 v.
 
Heh :) Ei meillä kyllä kotihoidontuella eletä niinkään vaan miehen palkka on ihan se päätulo.

Maksan mielelläni veroissani kotihoidontukea. Sitä en kyllä ymmärrä, että tehdään tarkoituksella 3v välein lapsia ja vältellään töihin menoa (näitäkin tiedän, ikävä kyllä). Sen sijaan vuosien työttömyyttä en maksa mielelläni, siinäkin saisi olla raja.

Ja hei, mitäs se maksaisi yhteiskunnalle jos kaikki lapset olisivat päiväkodissa? Oletko tietoinen kuinka kallista päiväkoti on todellisuudessa? Ehei sillä 250 euron maksulla et maksa juuri mitään todellisista kuluista.
 
[QUOTE="vieras";26305011]Minusta on hienoa että kotihoidontuki on olemassa, mutta en silti lähtisi syyllistämään niitä vanhempia jotka menevät töihin ja maksavat veroja ja mahdollistavat sen toisten kotona olemisen. Lähtökohtaisesti perheen tulisi mun mielestä itse hankkia elämiseen tarvittavat rahat, eikä odottaa että "yhteiskunta" maksaa vaikka itsekin voisi tehdä jotakin.

En ole poistamassa lapsilisiä enkä kotihoidontukea, mutta peräänkuulutan omaakin vastuuta taloudellisista asioista.[/QUOTE]

Kunnille päivähoidon järjestäminen tulee kalliiksi. Jos perheessä on esim. kolme alle kouluikäistä päiväkodissa, saa olla aika suuret palkkatulot, että verotulot kattaisivat päivähoidon todelliset kustannukset. Yhteiskunta osallistuu kustannuksiin monin tavoin. Kotihoidontuen lakkautuksen jälkeen päiväkodit olisivat entistä ruuhkaisempia ja päiväkoteja pitäisi rakentaa paljon lisää. Nyt ei rahat riitä edes entisten korjaamiseen ja lapset ja henkilökunta altistuvat kosteusvaurioille. Myös nämä kulut tulevat yhteiskunnalle kalliiksi.
 
Suomessa on hyvät tuet, ei sitä voi kieltää. Minun ei esim taloudellisesti kannata lähteä töihin tällä hetkellä (en koe eläkkeen kerryttämistä NIIN tärkeäksi). Toki vuoden kuluttua, kun nuorin täyttää kolme, voin lähteä töihin parin tonnin palkalla, mutta nyt olen kotona ja hoidan lapsia ja saan melko kivan korvauksen.
 
En syyttäisi sosiaaliturvaa siitä, että tietyntyyppiset ihmiset käyttävät sitä väärin. Vähän yksilövastuuta nyt tässäkin asiassa...

Minä en perheineni tulisi toimeen ilman suomalaista sosiaalitukiverkostoa. Olisihan se ideaalia, että tienattaisiin sellaisia rahoja ettei tarttis anella mitään armopaloja, mutta näin ei vain kaikkien kohdalla ole. Silti koen olevani oikeutettu jäämään lapseni kanssa kotiin kunnes tämä on vähän vanhempi kuin yksivuotias. Vanhemman lapsen kautta tiedän mitä se päivähoito nykyisin on enkä pidä sitä hyvänä vaihtoehtona todella pienille lapsille. Jos tilanteemme tästä heikkenisi niin sitten olisi eri asia. Tällä hetkellä herättelen toiveita edes 2 vuoden iästä ennen päivittäistä hoitoa.
 

Yhteistyössä