Onko väärin valehdella, jotta pääsee lapsettomuustutkimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ilman ehkäisyä oltu 1,5 vuotta. Yritystä ei ole kuitenkaan ollut koko ajan, ja seksiä välillä liian vähän raskauden alulle saamiseen.

Minulla on alavatsassa tärähtelykipuja tietyssä vaiheessa kiertoa, muuten kaikki pitäisi olla OK.

Olen menossa ensi kuussa yksityiselle gynekologille. Onko väärin pyytää häneltä lähetettä lapsettomuustukimuksiin?

Jos te olette olleet ilman ehkäisyä 1,5 vuotta, niin sittenhän te olette olleet. Ihminenhän voi ovuloida vaikka vain joka toinen kuukausi, niin siinä ei kuule mahdollisia raskautumiskertoja montaa tule, oli sitä yritystä sitten vuosi tai kaksi takana.
Siellä lapsettomuuspolilla ne sitten katsoo, miten "kiireellisiä" tapauksia te olette ja laittavat jonoon sopivaan kohtaan. Ettekä te mitään paikkaa keneltäkään vie.

On se väärin! Onneksi itse opin ajoissa.. MEINASIN valehdella että yritystä vuosi, onneksi vieläpä lapsettomuuteen perehtynyt gynekologini sanoi että odottaisi vielä toisenkin vuoden ennenkun tekisi ratkaisuja suuntaan tai toiseen.
Tuon käynnin jälkeen tulin raskaaksi normaalisti.

Siinä olisin vienyt jonkun paikan joka aivan oikeasti sitä tarvitsee! Vähänkö hävetti omat ajatukseni jälkeenpäin...

[QUOTE="...";26316259]On se väärin! Onneksi itse opin ajoissa.. MEINASIN valehdella että yritystä vuosi, onneksi vieläpä lapsettomuuteen perehtynyt gynekologini sanoi että odottaisi vielä toisenkin vuoden ennenkun tekisi ratkaisuja suuntaan tai toiseen.
Tuon käynnin jälkeen tulin raskaaksi normaalisti.

Siinä olisin vienyt jonkun paikan joka aivan oikeasti sitä tarvitsee! Vähänkö hävetti omat ajatukseni jälkeenpäin...[/QUOTE]

Haluan vielä lisätä että olin sinun kaltaisesti jo täysin vakuuttunut etten saa lasta normaalein keinoin!

[QUOTE="tjaa";26316253]Höh.

No jos nyt järjestäisitte ittenne panemaan ensin.[/QUOTE]

Kyllä, olen yrittänyt järjestää.
Olen tehnyt ovulaatiotestejä, ja plussan (ainakin luullakseni saatuani) vieraillut miehen luona, kesken työviikon. (Ei ole aina mitenkään helppo järjestää noita vierailuja). Mieskin on alkanut ottaa asian tosissaan, ja on ehkä myös hiemna huolissaan, kun meillä ei ole edelleenkään tärpännyt.

En ole oikein itsekään varma miten monta yrityskiertoa meillä on takana, sillä emme pidä kirjaa yhdyntäkerroista... Epäilisin, että voisi olla noin 8 kiertoa, joissa seksiä olisi ollut riittävästi.

Kyllä minusta kannattaisi vielä yrittää ihan luomusti. Turha sekoittaa ehkä aivan normaalia luonnollista touhuilua hormooneilla ja lääketieteellä. Riippuu tietysti iästä. Jos olette alle 30, niin antaisin itselleni ja kumpanilleni aikaa. Kyllä se sitten tapahtuu. Jos ikää jo on, menisin hoitoon.

[QUOTE="alkup.";26316312]En ole oikein itsekään varma miten monta yrityskiertoa meillä on takana, sillä emme pidä kirjaa yhdyntäkerroista... Epäilisin, että voisi olla noin 8 kiertoa, joissa seksiä olisi ollut riittävästi.[/QUOTE]

eli kuvitteleppa että joku pari alkaa yrittämään lasta ja yrittää tuon kahdeksisen kuukautta täyttä häkää, vailla minkäänlaista hätää. ja sinä olet syöksymässä lapsettomuushoitoihin.
ensinnäkin, muuttakaa yhteen tai lopettakaa reissuhommat. sitä se lapsen yrittäminen nyt vaan on, ellei ole tullut raskaaksi "vahingossa" tai siis helpolla -> kerrasta.
lapsettomuushoitoihin hakeudutaan kun on oikeesti useita useita ja USEITA yrityksiä ovulaation aikaan. JOKA KIERROSSA. eli kuukaudessa vähintään 7 panokertaa ja mielellään sen ovispäivien-viikon aikaan. ja jos teillä on niin että siittäjä on sillon ihan jossain muualla, niin se on teidän oma ongelmanne.

meillä ois lapsettomuusklinikat vielä pahemmassa ruuhkassa jos kaikki teidän kaltaset ajattelis noin.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="...";26316344]eli kuvitteleppa että joku pari alkaa yrittämään lasta ja yrittää tuon kahdeksisen kuukautta täyttä häkää, vailla minkäänlaista hätää. ja sinä olet syöksymässä lapsettomuushoitoihin.
ensinnäkin, muuttakaa yhteen tai lopettakaa reissuhommat. sitä se lapsen yrittäminen nyt vaan on, ellei ole tullut raskaaksi "vahingossa" tai siis helpolla -> kerrasta.
lapsettomuushoitoihin hakeudutaan kun on oikeesti useita useita ja USEITA yrityksiä ovulaation aikaan. JOKA KIERROSSA. eli kuukaudessa vähintään 7 panokertaa ja mielellään sen ovispäivien-viikon aikaan. ja jos teillä on niin että siittäjä on sillon ihan jossain muualla, niin se on teidän oma ongelmanne.

meillä ois lapsettomuusklinikat vielä pahemmassa ruuhkassa jos kaikki teidän kaltaset ajattelis noin.[/QUOTE]

lisään vielä että yli vuoden tuollaista säännöllistä yrittämistä joka kuussa minimi 7 panokertaa, ovulaation aikoihin!

[QUOTE="heidikka";26316330]Kyllä minusta kannattaisi vielä yrittää ihan luomusti. Turha sekoittaa ehkä aivan normaalia luonnollista touhuilua hormooneilla ja lääketieteellä. Riippuu tietysti iästä. Jos olette alle 30, niin antaisin itselleni ja kumpanilleni aikaa. Kyllä se sitten tapahtuu. Jos ikää jo on, menisin hoitoon.[/QUOTE]

Ollaan molemmat jo yli 30-vuotiaita.

Ihan hyvin voitte pyytää pääsyä tutkimuksiin ja sanoa, että olette yrittäneet yli vuoden. Ei ne tutkimukset nyt keneltäkään "paikkaa vie". Voihan olla, että tutkimuksissa tulee jotain ilmi, johon on hyvä puuttua tai sitten ei tule mitään ilmi ja lääkäri saattaa kehottaa yrittämään lisää. Ei se, että menee tutkimuksiin tarkoita automaattisesti sitä, että siitä alkaa rankat koeputkihedelmöityshoidot.

Me käytiin tutkimuksissa ennen kuin vuosi yritystä oli tullut täyteen. Miehen piti käydä yksityisellä testissä ja minä kävin kerran lapsettomuuspolilla. Ilmeni, että miehen hedelmällisyys oli hieman laskenut ja minussa ei kummempaa "vikaa". Lääkäri olisi aloittanut inseminaatiohoidot, mutta päätimme jatkaa luomuilua ja n. puolen vuoden päästä tulin raskaaksi ilman hoitoja.

Mutta. Olin tosi masentunut jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen ja pelkäsin, että olemme hedelmättömiä. Kun sain tutkimustulokset niin rauhoitun ja ehkä se rauhoittuminen edisti raskaaksi tuloa. Eli en enää stressannut niin paljon kun tiesin, että ainakin teoriassa meillä oli mahdollisuus saada lapsi.

• Tykkää
Reactions: Lumi72
valehteleminen ei ole koskaan hyvästä, mutta jos (ilmeisesti?) julkiselle aiotte niin voi pyytää lähetettä :) siellä jonot on pitkät ja touhu tooodella hidasta, ja vuoden jälkeen meille suositeltiin että tulla, ei kyselty mitään kuinka monta kiertoa tai onko ollut taukoa... Siellä kuitenkin ensin käydään läpi perusjuttuja, verikoetta ja siemennesteanalyysia ym..

Musta parempi raja olisi, että vuosi tai/ja kun alkaa tuntua että asia vaivaa...

Itse olen huolissani ajoittaisista alavatsakivuista ja yhdyntäkivuista, joita minulla on. Haluan nyt ainakin käydä varmistamassa ettei minulla ole esim. endometrioosia tms.

Jos on tarkoitus tulla raskaaksi niin silloin lääke siihen on seksiä,seksiä ja vielä kerran seksiä. Niin monta kertaa päivässä kuin vain mahdollista :) ja mieskin on tyytyväinen ;)

Yhteistyössä