Hoitoajoista päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hiisku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hiisku"

Vieras
5v. lapsemme sai syksyksi päiväkotipaikan 10 päivää/kk (itse halusi sinne, paras kaverikin on siellä). Päiväkoti on aivan miehen työpaikan vieressä. Meillä on vain yksi auto ja ajattelimme, että mies vie lapsen päiväkotiin työmatkalla ja hakee pois tullessa. Nyt kun kävimme tutustumassa päiväkotiin, siellä puhuttiin hoitoajan olevan tällaisissa tapauksissa (kun äiti työtön) klo 8-15. Onko todellakin näin? Olisi niin paljon helpompaa miehen kuljettaa lasta ja päivä pidentyisi silloin 7.30-16.00. Pitääkö minun siis todellakin maksaa minimissään 50 euroa kuussa bussireissuista? Tai siis aikuisten kuukausikortti lienee suurinpiirtein sen verran ja lapsestakin sitten menee jotain. Onko tuo yleinen käytäntö ja voidaanko siitä poiketa?

Toki te saatte pitää lasta hoidossa siellä vaikka puoli kuudesta viiteen. Mutta päivähoiodssa henkilökunta määrä on rajallinen ja koska iltapäivällä on ryhmästä paikalla enää yksi aikuinen toivomme työttömien ja äitiyslomalaisten perheiltä sen verran ymmärrystä, että hakevat lapsensa pois ennen iltapäivää.
Viitenä vuotena jona tämä on ollut päiväkodissamme käytössä vain yksi perhe on kieltäytynyt käytännöstä. Vanhempainillassa on asiasta aina puhuttu ja lähes kaikki ovat ymmärtäneet, että kyse on lasten turvallisuudesta eikä siitä, että haluaisimme kieltää virikehoidon.

Minulle tuli todellakin yllätyksenä. Ehkä en olisi koko päiväkotiin hakenut, jos olisin tuon tiennyt. Olisi vielä tarkoitus hankkiutua raskaaksi ja jos saan yhtä pahan raskauspahoinvoinnin kuin esikoisestani, en kyllä bussiin edes kykene astumaan :(

Toki te saatte pitää lasta hoidossa siellä vaikka puoli kuudesta viiteen. Mutta päivähoiodssa henkilökunta määrä on rajallinen ja koska iltapäivällä on ryhmästä paikalla enää yksi aikuinen toivomme työttömien ja äitiyslomalaisten perheiltä sen verran ymmärrystä, että hakevat lapsensa pois ennen iltapäivää.
Viitenä vuotena jona tämä on ollut päiväkodissamme käytössä vain yksi perhe on kieltäytynyt käytännöstä. Vanhempainillassa on asiasta aina puhuttu ja lähes kaikki ovat ymmärtäneet, että kyse on lasten turvallisuudesta eikä siitä, että haluaisimme kieltää virikehoidon.

Kyllä kai nyt lähtökohtaisesti hoitajien määrä pitäisi mitoittaa lasten määrään, eikä päinvastoin? Aika hassua ajatella, että päiväkoiti voi vaan ilmoittaa, että hakekaa kersanne pois esim. ennen kolmea, tai emme voi taata turvallisuutta.

• Tykkää
Reactions: waninka
10 h/päivä on maksimi. Jos vanhempi on kotona niin suositellaan 8-15 hoitoa, ja painostus siihen voi olla melko kova. Ei ole edes lapsen edun mukaista turhan pitkät päivät. Klo. 8-15 tarjoaa virikehoitolapselle kaiken mitä tarvitsee, saa aamupalan, osallistuu aamupiiriin ja päivän ohjelmaan, ulkoiluun, saa lämpimän ruoan ja päiväunet, vapaata leikkiä ja vielä sen välipalan ennen kotiinlähtöä.

Tuon ikäiset ei kyllä monessa kaupungissa maksa bussikuljetuksesta mitään, eikä se 50 euroakaan paha summa ole. Ellei sitten muka ole mitään mahdollisuutta esim. kävellä tai pyöräillä, ainakin osa vuodesta. Ajastahan sulla ei ole puute.

[QUOTE="alma";26440309]Kyllä kai nyt lähtökohtaisesti hoitajien määrä pitäisi mitoittaa lasten määrään, eikä päinvastoin? Aika hassua ajatella, että päiväkoiti voi vaan ilmoittaa, että hakekaa kersanne pois esim. ennen kolmea, tai emme voi taata turvallisuutta.[/QUOTE]

Kun ryhmässä on kolme kasvatushenkilöä niin ei ole mietenkään mahdollista kahden tulla niin myöhään työhön, että iltapäivästä olisi kaksi töissä. Kun aamullakin on lapsia hoidossa.
Ja mikään kunta tuskin antaa palkata ylimääräisiä ihmisiä päivähoitoon. Voit toki pommittaa kuntasi päättäjiä?

Jos lapsella ei ole todellista hoidontarvetta vaan on vain saamassa virikkeitä niin ei ole paljon vaadittu perheeltä pitää lyhyempää hoitopäivää.

Kun ryhmässä on kolme kasvatushenkilöä niin ei ole mietenkään mahdollista kahden tulla niin myöhään työhön, että iltapäivästä olisi kaksi töissä. Kun aamullakin on lapsia hoidossa.
Ja mikään kunta tuskin antaa palkata ylimääräisiä ihmisiä päivähoitoon. Voit toki pommittaa kuntasi päättäjiä?

Jos lapsella ei ole todellista hoidontarvetta vaan on vain saamassa virikkeitä niin ei ole paljon vaadittu perheeltä pitää lyhyempää hoitopäivää.

Mutta tolla sun logiikallahan te voisitte yhtä hyvin ilmoittaa, ettei lapsia "saa" tuoda hoitoon ennen kymmentä ja myöhästätte sitten niitä vuoroja.
Omastakin mielestä on älytöntä, jos lapsi on pitkää päivää hoidossa ja toinen vanhemista kotona, mutten silti hyväksy sitä, että päiväkodit keksivät näitä sääntöjä mielivaltisesti.

[QUOTE="hiisku";26440351]Ei lapsi jaksa polkea sitä matkaa päivittäin. Ja on vielä niin vaarallisia kohtiakin matkalla.[/QUOTE]

Mutta jos SINÄ polkisit? Eikös sellaiseen kärryyn saa laittaa isommanki lapsen? Ja talvella esim. pulkka mukaan. Sinullahan ei ole muuta kuin aikaa?

[QUOTE="hiisku";26440351]Ei lapsi jaksa polkea sitä matkaa päivittäin. Ja on vielä niin vaarallisia kohtiakin matkalla.[/QUOTE]

Vaarallisia kohtia? Sinähän olet tietenkin mukana polkemassa. Ei päiväkoti edes sallisi sitä että poika pyöräilee yksin.

Suositukset on aina suosituksia, perhe päättää viime kädessä asian itse. Suomessahan on subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Te voitte perustella lapsen hoitoajan miehen työajoilla ja pitkällä matkalla. Varsinkin kun hoitopäivä on vain 10 päivää kuukaudessa, 7.30-16 pituinen hoitopäivä ei ole kohtuuttoman pitkä lapselle.

• Tykkää
Reactions: Kiraki
[QUOTE="alma";26440365]Mutta tolla sun logiikallahan te voisitte yhtä hyvin ilmoittaa, ettei lapsia "saa" tuoda hoitoon ennen kymmentä ja myöhästätte sitten niitä vuoroja.
Omastakin mielestä on älytöntä, jos lapsi on pitkää päivää hoidossa ja toinen vanhemista kotona, mutten silti hyväksy sitä, että päiväkodit keksivät näitä sääntöjä mielivaltisesti.[/QUOTE]

Jaa, mun mielestä taas "päiväkodin", siis yhteiskunnan tulisi puuttua entistä tarkemmin perheiden tapoihin hoidattaa lapsiaan päivähoidossa. Koska perhe ei useinkaan toimi lapsen edun mukaisesti. Kokopäivähoito vain niille joilla on todellinen tarve.

Ja nämä paineethan tulee ihan muualta kuin päiväkodista itsestään, päiväkodissa ei ole töissä yhtäkään henkilöä joka päättäisi esim. henkilökunnan määrästä, sen määrää ihan muut tahot.

Ja olen myös äiti itse.

[QUOTE="hoitaja";26440387]Jaa, mun mielestä taas "päiväkodin", siis yhteiskunnan tulisi puuttua entistä tarkemmin perheiden tapoihin hoidattaa lapsiaan päivähoidossa. Koska perhe ei useinkaan toimi lapsen edun mukaisesti. Kokopäivähoito vain niille joilla on todellinen tarve.

Ja nämä paineethan tulee ihan muualta kuin päiväkodista itsestään, päiväkodissa ei ole töissä yhtäkään henkilöä joka päättäisi esim. henkilökunnan määrästä, sen määrää ihan muut tahot.

Ja olen myös äiti itse.[/QUOTE]

Siis millä tavalla puuttua? Muuttaa subjektiivista hoito-oikeutta?

[QUOTE="vieras";26440375]Mutta jos SINÄ polkisit? Eikös sellaiseen kärryyn saa laittaa isommanki lapsen? Ja talvella esim. pulkka mukaan. Sinullahan ei ole muuta kuin aikaa?[/QUOTE]

Maksaa se kärrykin ja pyörä (nykyinen on aika huono) ja talvella tuskin jaksan vetää erittäin isokokoista 5 vuotiasta 7 km suuntaansa pulkalla :D Lisäksi kun tosiaan toivon toisen lapsen ilmoittavan pian tulostaan. Viimeksi oksensin viikolle 24 asti.

[QUOTE="vieras";26440393]Siis millä tavalla puuttua? Muuttaa subjektiivista hoito-oikeutta?[/QUOTE]

Siitä olisi hyvä lähteä. Enkä kannata sen poistamista, mutta rajoittamista. Virikehoito voi olla ok, mutta tietyillä säännöillä.

[QUOTE="hiisku";26440306]Minulle tuli todellakin yllätyksenä. Ehkä en olisi koko päiväkotiin hakenut, jos olisin tuon tiennyt. Olisi vielä tarkoitus hankkiutua raskaaksi ja jos saan yhtä pahan raskauspahoinvoinnin kuin esikoisestani, en kyllä bussiin edes kykene astumaan :([/QUOTE]

No sitten perut koko paikan, jos ei säännöt miellytä. Eihän siinä sen kummempaa. Itse en ikinä kehtais pitää lastani päiväkodissa 9 tuntia, jos olisin itse kotona. Nytkin yritetään hakea lapsi viimeistään puol 4 pois, vaikka töissä ollaan molemmat. Minä menen aikaisemmin töihin ja iskä vie ja iskä on myöhempään töissä ja minä haen. En ymmärrä niitä vanhempia, jotka haluaa pitää lasta pidempään hoidossa, vaikkei olis edes pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja pk täti;26440380:
Vaarallisia kohtia? Sinähän olet tietenkin mukana polkemassa. Ei päiväkoti edes sallisi sitä että poika pyöräilee yksin.

Siis en todellakaan yksin laittaisi polkemaan! Tarkoitan vain aamuruuhkassa risteäviltä teiltä kurvaavia ihmisiä, jotka ovat vaaraksi aikuisillekin.

[QUOTE="hiisku";26440395]Maksaa se kärrykin ja pyörä (nykyinen on aika huono) ja talvella tuskin jaksan vetää erittäin isokokoista 5 vuotiasta 7 km suuntaansa pulkalla :D Lisäksi kun tosiaan toivon toisen lapsen ilmoittavan pian tulostaan. Viimeksi oksensin viikolle 24 asti.[/QUOTE]

No eiköhän isokokoinen 5-vuotias jaksa pyöräillä/kävellä tuon matkan?

Ja pystyisittekö sopimaan, että miehesi vie tai hakee lapsen ja sinä hoidat toisen suunnan?

[QUOTE="lastentarhanope";26440383]Suositukset on aina suosituksia, perhe päättää viime kädessä asian itse. Suomessahan on subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Te voitte perustella lapsen hoitoajan miehen työajoilla ja pitkällä matkalla. Varsinkin kun hoitopäivä on vain 10 päivää kuukaudessa, 7.30-16 pituinen hoitopäivä ei ole kohtuuttoman pitkä lapselle.[/QUOTE]

Siis näin todellakin ajattelisin! Luulen henkilökunnan siellä tajuavan tilanteen. Ja kun tuo tosiaan ei paljon päivää pidennä. Ja hoitoon ei mene kuin parina päivänä viikossa.

Yhteistyössä