J
johan on kumma
Vieras
Oltiin tänään retkellä minä, 2 siskoani ja 2 kaveriamme + kaikkien lapset eräässä isossa leikkipuistossa. Minulla on 6 lasta, toisella siskolla 3, toisella 2 ja molemmilla kavereilla 4, eli yhteensä 19 lasta. Ja ennen kun joku tulee sanomaan, EMME OLE LESTADIOLAISIA! Se, että on suurperhe, ei tarkoita, että on lesta tms. Kaikki lapset käyttäytyivät hyvin, odottivat vuoroaan, eivät etuilleet, tönineet jne. He leikkivät ja riehuivat normaalissa mittakaavassa, eikä heidän käytöksensä eronnut mitenkään toisten lasten käyttäytymisestä lukuunottamaatta muutamaa toista lasta, jotka eivät käyttäytyneet hyvin. Silti me kaikki huomasimme puistossa 3 äitiä, joilla yhteensä oli 5 lasta mukana. He (siis äidit) katselivat meitä "pitkin nenänvarttaan" ja kun menimme liukumäkeen, he tulivat perässä odottamaan vuoroaan samalla puhuen tähän tyyliin: onpas tässä pitkä jono, alkaisikohan olemaan jo meidänkin vuoro tms. Ja sama kun menimme keinuihin, kiikulautaan ja ihan mihin vaan. Emme viitsineet kiinnittää siihen kovinkaan huomiota. Sitten kun olimme lähdössä kotiin, kuulin toisen siskoni kanssa sivukorvalla, kun yksi näistä äideistä sanoi toiselle näin: hyvä kun lähtevät, on kyllä tosi törkeää tuoda tuollainen lapsilauma tänne leikkipuistoon riehumaan ja toisia lapsia häiritsemään. Elikkäs, miten itse suhtautuisitte tähän, niin noiden äitien, kuin meidänkin kohdalla?